Horneteilla tänä päivänä on suorituskykynsä puolesta ainakin seuraavia asioita:

  • Tehokas ilmatorjunta (C7 ja 9X)
  • Tehokas kaukovaikutus (jsow, jassm)
  • Tiedustelu- ja maalinosoituskyky (8x litening)
  • pommituskyky (jdam)
  • toimintavalmius hajautettuna
Suomen kilpailutuksessa olevista koneista esim. vielä kehitteillä olevan gripen e:n kohdalla osa näistä suorituskyvyistä on iso kysymysmerkki, jolloin tätä mallia hankittaessa saatettaisiin joutua hankkimaan esim. kaukovaikutus ja tiedustelukyky jostain muualta, tai odottamaan 5-10v kunnes sellainen saataisiin koneisiin integroitua.

Suomi ei voi olla hetkeäkään ilman kaukovaikutusta ja tuota litening suorituskykyä, juuri luin noiden litening sukuisten sensorien päivityksistä joku päivä, maalinosoituksen etäisyydet ovat jo luokkaa 100km 7km korkeudesta.
JDAM-ER myös vaikuttaa mielenkiintoiselta.
 
Eikä ala. Minä luen tuon, että 64 kpl F-35:sta on tilauksessa.

Hornetit ovat suorituskyvyllään vastanneet Venäjän suorituskykyyn. Venäjä varustautuu ja valmistaa sekin uusia hävittäjiä. Niiden suorituskykyyn ei vastata 64 Gripenillä - mutta F35:lla ehkä.

En kinaa enkä vänkää, vaan kerron missä mahdollisesti mennään.

Tästä Gripen (Saab) tilaus mahdollisuudesta kuulin jo viime kesänä, eräässä maanpuolustustoimintaan liittyvässä tilaisuudessa, jossa olin mukana kutsusta.

En avaa sen enempää asiaa enkä tilaisuutta, mutta jo silloin sain kuulla, että voisi olla fiksua hankkia Saabin osakkeita jo silloin tuleivaisuutta ajatellen.... Sain myös kattavan selvityksen miten paljon Saab on Suomeen fyrkka ja toimintaansa panostanut (ottakaa itse selvää)..

Olen seurannut viimekesästä lähtien aihetta ja nyt tämä Saab- tilaus näyttää yhä todennöisemmältä faktalta, koska politiikka :unsure:

Itse olen 5 polven F35 hankinnan kannalla...(y) mutta kuten olemme (fiksut ymmärtävät) nähneet että Suomen poliittiikka ja siitä päättävät (sosialistit Rinne, Halonen ect) Suomen valtionhallinnossa määrittelevät mitä PV, ilmavoimat ect toimii, tekee ja tilaa... :unsure:

Jos on oikeasti on kiinnostusta, niin tutkikaapa Saabin osakekurssia ja keitä niitä Suomesta itselleen haalivat.....:whistle:
 
En kinaa enkä vänkää, vaan kerron missä mahdollisesti mennään.

Tästä Gripen (Saab) tilaus mahdollisuudesta kuulin jo viime kesänä, eräässä maanpuolustustoimintaan liittyvässä tilaisuudessa, jossa olin mukana kutsusta.

En avaa sen enempää asiaa enkä tilaisuutta, mutta jo silloin sain kuulla, että voisi olla fiksua hankkia Saabin osakkeita jo silloin tuleivaisuutta ajatellen.... Sain myös kattavan selvityksen miten paljon Saab on Suomeen fyrkka ja toimintaansa panostanut (ottakaa itse selvää)..

Olen seurannut viimekesästä lähtien aihetta ja nyt tämä Saab- tilaus näyttää yhä todennöisemmältä faktalta, koska politiikka :unsure:

Itse olen 5 polven F35 hankinnan kannalla...(y) mutta kuten olemme (fiksut ymmärtävät) nähneet että Suomen poliittiikka ja siitä päättävät (sosialistit Rinne, Halonen ect) Suomen valtionhallinnossa määrittelevät mitä PV, ilmavoimat ect toimii, tekee ja tilaa... :unsure:

Jos on oikeasti on kiinnostusta, niin tutkikaapa Saabin osakekurssia ja keitä niitä Suomesta itselleen haalivat.....:whistle:


No siinä tapauksessa Suomesta pitää tehdä täysi kumppani koneen ja mahdollisen tulevaisuuden koneen kehityksessä ja valmistuksessa.
Gripenien kanssa voi elää osana muuta järjestelmää mutta mitään kykyjä ei voida menettää, jos se vaatii aikaa niin yksi Hornet laivue pitää säilyttää sihen asti.
 
En kinaa enkä vänkää vaan kerron missä mahdollisesti mennään.

Tästä Gripen (Saab) tilaus mahdollisuudesta kuulin jo viime kesänä eräässä maanpuolustustoimintaan liittyvässä tilaisuudessa, jossa olin mukana kutsusta.
En avaa sen enempää asiaa enkä tilaisuutta, mutta jo silloin sain kuulla, että voisi olla fiksua hankkia Saabin osakkeita jo silloin tuleivaisuutta ajatellen.... Sain myös kattavan selvityksen miten paljon Saab on Suomeen fyrkka ja toimintaansa panostanut (ottakaa itse selvää)..

Olen seurannut viimekesästä lähtien aihetta ja nyt tämä Saab- tilaus näyttää yhä todennäkisemmältä koska politiikka...

Itse olen 5 polven F35 hankinnan kannalla...(y) mutta kuten olemme (fiksut ymmärtävät) nähneet että Suomen poliittiikka ja siitä päättävät (sosialistit Rinne, Halonen ect) Suomen valtionhallinnossa määrittelevät mitä PV ja ilmavoimat toimii, tekee ja tilaa... :unsure:

Jos on oikeasti on kinnostusta niin tutkikaapa Saabin osakekurssia ja keitä niitä Suomesta itselleen haali.....:whistle:
Puolustusvoimamme on siinä mielessä historiallinen laitos, että upseeristossa on koko joukko suomettuneita fossiileja jotka useat kannattavat Gripenin hankintaa ihan mentaalisyistä tai jopa omaa aselajiaan suojatakseen. Nämä kaljamassut eivät kuitenkaan onneksi ole päättämässä kilpailutusta, sen argumentteja eivätkä päätöksiä vaan laitoksesta löytyy kyllä terävääkin kärkeä mm tulenjohdon ja strategian osaajia.

Jos ajattelisin, kun omassakin tuttavapiirissä moni kantis vannoo Gripenin ja Ruotsin nimeen, että tämä joskus jopa vallitseva kanta olisi myös päättävä kanta niin kädet olisi nostettu ylös aikaa sitten. Onneksi Gripeniä sulloo mielipiteenään juuri ne jotka asiaan vähiten vaikuttavat. Hämmästellä kuitenkin silti saa mm sitä kuinka vähän jopa ilmavoimissa on väkeä, jotka ovat perillä hävittäjien nyt reilusti muuttuvasta roolista ja sen integroinnista muiden aselajien kanssa.
 
Niinkuin kirjoitin... en kinaa enkä vänkää ja oma suosikki on selvillä joten ....katotaas kuin tässä tulee käymään... jokaisella on nyt mahkuja tehdä tiliä tai sitten ei..?
 
Ei paha... alennetaan vuokrakustannuksia luomalla uusi laitos. Johon voidaankin hyvä veli periaatteella pistellä avustajia, ex-poliitikoita yms johtamaan hommaa. Tuleeko asiat käytännössä muuttumaan mihinkään vai onko meillä Senaatti II

Tai ehkä Senaatti toiseen
 
No mitenköhän muutoin Suomi voisi niihin omalla päätöksellään osallistua? Tämä on joku vasemmistolle tarjoiltu dilema eikä ne edes ymmärrä mitä saivat - eli eivät saaneet mitään. Tämä mongertajaRinne näyttää yllättävän. Joutuukohan kaverista vielä tykkäämään vai kuinka tässä käy.

Korvetit tulee, hävittäjät korvataan täysmääräisinä, kiinteistöjen ylläpidossa luovutaan pääoman voitontavoittelusta, maavoimatkin ja kertausharjoitukset mainittu, tiedustelulait noteerataan välineenä...
Käsittääkseni edustaja Kari on ollut demarien puolustuspolitiikkaa suunnittelemassa ja mies tietää miten maailma makaa. Demariksi yllättävän hyvä ihminen.
 
Puolustusvoimamme on siinä mielessä historiallinen laitos, että upseeristossa on koko joukko suomettuneita fossiileja jotka useat kannattavat Gripenin hankintaa ihan mentaalisyistä tai jopa omaa aselajiaan suojatakseen. Nämä kaljamassut eivät kuitenkaan onneksi ole päättämässä kilpailutusta, sen argumentteja eivätkä päätöksiä vaan laitoksesta löytyy kyllä terävääkin kärkeä mm tulenjohdon ja strategian osaajia.

Jos ajattelisin, kun omassakin tuttavapiirissä moni kantis vannoo Gripenin ja Ruotsin nimeen, että tämä joskus jopa vallitseva kanta olisi myös päättävä kanta niin kädet olisi nostettu ylös aikaa sitten. Onneksi Gripeniä sulloo mielipiteenään juuri ne jotka asiaan vähiten vaikuttavat. Hämmästellä kuitenkin silti saa mm sitä kuinka vähän jopa ilmavoimissa on väkeä, jotka ovat perillä hävittäjien nyt reilusti muuttuvasta roolista ja sen integroinnista muiden aselajien kanssa.

Mitä erityisesti boldattu tarkoittaa? Mitkä sen implikaatiot ovat?
 
Ei paha... alennetaan vuokrakustannuksia luomalla uusi laitos. Johon voidaankin hyvä veli periaatteella pistellä avustajia, ex-poliitikoita yms johtamaan hommaa. Tuleeko asiat käytännössä muuttumaan mihinkään vai onko meillä Senaatti II
Toivottavasti tuolle ei kovin suurta hallitusta tai hallintoneuvostoa kasata. Sihteeristöineen tietysti. Ja pitäähän sihteeriä johtajan valvoa.
 
Kyllä ne 64 f35 tulee jos puolustusvoimat niin haluaa. En näe mitään syytä hallitukselle vastustaa tätä. Varsinkin kun tuo hankinta ei rajoita mitään muita hallituksen suunnitelmia.
 
Ei paha... alennetaan vuokrakustannuksia luomalla uusi laitos. Johon voidaankin hyvä veli periaatteella pistellä avustajia, ex-poliitikoita yms johtamaan hommaa. Tuleeko asiat käytännössä muuttumaan mihinkään vai onko meillä Senaatti II
Eikös tämä uusi ole Senaatin "tytäryhtiö"?
Ilmeisesti uudella tulee olemaan pienempi liikevoittotavoite omistajaohjaukselta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top