Olisi varsin erikoista että tällaista ei otettaisi huomioon lainkaan taistelussa meilläkään, jossa vastaan ei tule rättipäisiä Mujahideja, vaan kunnolla varustettuja sotilaita. Tehokkaammasta kantamasta ei ole yksinomaan kyse,vaan siitä että sotilaiden suojavarustus kehittyy. On outoa väittää että jalkaväkiryhmän taisteluaseella ja sen suorituskyvyllä ei olisi merkitystä etulinjassa, siellä minne SIG Spear ja uusi patruuna on tarkoitettu.
Kyse ei ole siitä, etteikö taistelijan aseen teholla olisi väliä, vaan siitä, mistä saadaan järkevin, välttämätön kompromissi.
Toistan itseäni hieman seuraavien loogiikkaharjoitteiden avulla. Seuraa karkeita yleistyksiä, joilla tuon esille periaatteita.
Itse olen sellaisen kompromissin kannalla, jossa 5,56 rynnäkkökiväärillä valmistaudun ampumaan useamman laukauksen tilanteessa, jossa vihollistaistelija 1) ylipäätän on varustettu Ratnik/vast.- suojalevyin ja 2) seisoo tai on polvella ja 3) on kohtisuoraan, levyt minua kohden ja 4) on niin kaukana, ettei minun kannata tavoitella pää- tai lantio- osumaa, vaan ampua varmuudeksi massakeskipisteeseen. Jos en saa vaikutusta heti, vihollinen todennäköisesti siirtyy makuuasentoon. Sen jälkeen hänen levynsä osoittavat maahan ja taivaalle, ja todennäköisesti ensimmäinen 5,56 osumani tappaa tai haavoittaa vakavasti, läpäisten kypärän tai suojaliivien kauluksen tai olkaimet. Tässä keississä olisin saavuttanut raskaammalla aseella ja patruunalla mahdollisesti ensimmäisellä laukauksella paremman vaikutuksen, tai sitten en. Todennäköisyys on pieni, sillä jos yksikin noista 4 kohdasta ei toteudu, osuma 5,56:lla näkyvään maalipinta- alaan kykenee läpäisyyn ja vaikutukseen ja jos ammun ohi, raskaamman kiväärin hyöty menetettiin vihollisen siirtyessä asentoon, jossa 5,56 läpäisee näkyvän maalialueen suojauksen.
Jos suojautuva vihollinen siirtyykin puun tai kiven taakse, päästään uuteen väittelyyn, ratkeaako ongelma paremmalla osumatarkkuudella vai suojan läpäisyllä, vai tarvitaanko joka tapauksessa kivääriä raskaampaa asetta tai epäsuoraa.
Jos vihollisen (vähäinen) jalkaväki lymyileekin (runsaslukuisissa) panssariajoneuvoissa, nautin mieluummin käsiaseeni keveydestä ja ammun vaunua kantamallani singolla tai ohjuksella.
Jos vihollinen pööpöilee kauempana, ammutan sitä mieluummin epäsuoralla tulella, kuin koitan roimia käsiaseella. Tulen tilaaminen onnistuu, koska jaksan kantaa henkilökohtaisen varustukseni lisäksi akkuja tulenjohtajan radioon, tai kokonaan omat viestivälineet.
Jos minun täytyy väijyttää vihollinen, teen sen mieluummin kantamillani kylki- ja viuhkapanoksilla, kuin käsiaseilla ampuen.
Jos vihollisia on käsiasetaistossa tosi monta, kannan mieluummin kevyttä kivääriä ja useamman vyön ryhmän konekivääreihin.
Jos minun täytyy vallata rakennus esikaupunkialueella, ammutan ylimpään kerrokseen heittimillä ja alemmat kerrokset läpi ilmatorjuntakonekiväärillä ja muulla tulituella. Rakennuksen ollessa suuri, käytän myös sen sisällä ensisijaisesti konekivääreitä ja heitteitä. Rauhanajan koulutuksessa vallitsee mielestäni tietynlainen "SWAT-fantasia", koska koulutuksessa on vaikea havainnollistaa oman elävän voiman säästämistä TRA:ssa runsaan tulituen avulla. Pitäisin tässäkin taistelulajissa siis koko mittakaavassa ei-kriittisenä kohtisuoraan seisovan vihollisen kovien levyjen läpäisyä. Tähän tapausesimerkkiin varautumisessa voidaan käyttää myös koulutusta ratkaisuna. Totutetaan taistelijat ammunnoilla ja koulutuksella ampumaan 5,56 aseilla vastustajaa päähän tai lantion alueelle niin monta kertaa, kun vaikutus havaitaan.
Pyrin näillä esimerkeillä opponoimaan "6,8 or nothing"- ajattelussa piilevää obsessiota kovien levyjen läpäisyn kapeakatseiseisesta korostamisesta. Oma katsantoni tietty muuttuu obsoleetiksi heti, kun jokin asevoima alkaa jakaa sotilailleen nykyisen kypäristön ja IIIA- suojaliivien tavalla pinta- alaltaan kattavaa suojaa, joka myös pysäyttää luotettavasti 5,56:n eikä paina kymmeniä kiloja ja on niin edullinen, että ne tulevat laajamittaiseen käyttöön. En pidätä hengitystäni. Ainakin Dragon Skinin ajoista asti on kohkattu "ihan kohta" tulevien kevyiden kivääreiltä suojaavien liivien ajasta. Ainakin yhtä kauan, kuin on odoteltu "ihan kohta" tulevaa massiivista pörssiromahdusta talousmarkkinoilla.