Ajattelin sillä nitrauksella sitä piipun sisäpintaa...ihan sama mitä siinä päällä on.

Ja se jalka ei todellakaan ole "niin matala kuin voi", oletko katsonut esim. Midwest industriesin AK-mountteja? Ei siinä tarvitse olla picatinnykiskoa, vaan mahdollisimman matalaprofiilinen kiinnike pelkälle punapisteelle (jonka optimaalinen paikka AKssa sijaitsee lukon-pesän yläpuolella). Pimeänäkölaite kiinnitetään kypärään ja aseeseen laitetaan IR laser/fikkari kuten isot pojat jo todenneet toimivaksi jos halutaan yöllä puuhastella. Tarkkuuskiväärit sun muut on sitten oma lukunsa.
No tähän on haluttu iskeä päälle muutakin kuin punapiste. Jos pelkällä punapisteellä mennään niin se on asia erikseen. Picatinny/Stanag nyt vaan johtuu siitä, että se on ”se” nykyinen ison maailman systeemi, eli NAR (nato accessory rail).
 
Last edited by a moderator:
No tähän on haluttu iskeä päälle muutakin kuin punapiste. Jos pelkällä punapisteellä mennään niin se on asia erikseen. Picatinny/Stanag nyt vaan johtuu siitä, että se on ”se” nykyinen ison maailman systeemi, eli NAR (nato accessory rail).
Ihan oikeassa olet, että muutakin löytyy, mutta ei tämänkään kuvio ole niin ihan yksiselitteinen kuin sivusta katsellessa voisi kuvitella.
Enempää en aiheesta kommentoi ;)

Joo, haluttu on iskeä, muttei välttämättä olisi kannattanut, koska 5kg ja 6kg kivääreissä on eroja... Isossa maailmassa ne pimeänäkölaitteet on edelleen siinä kypärän otsassa, pyssyssä on kiinni laserit ja fikkarit siinä kaasuharkon kohdilla joilla hoidetaan tähtäykset ja tähystelyt. Termaalisihdeistä ja muista hifistelyistä ei kannata edes puhua, eivät vielä ole käyttökelpoisia rynnäkkökiväärissä mm. viiveestä johtuen - ja Suomen valtion tapauksessa myös hinnasta!
 
Miten tuon Norinco 56S:n tukin vaihtaminen onnistuu? Ilmeisesti laatikko on prässätty paksummasta teräksestä kuin normaali AKM ja ilmeisesti siitä syystä tavalliset tukit eivät istu suoraan?

Itä-saksalaiset muoviosat kiinnostaisi mutta ne ei ilmeisesti istu suoraan runkoon? Mitä vaihtoehtoja norkun puihin on olemassa?
 
Itse olen kamppaillut AK:n suhteen sillä, onko siinä rautatähtäimet ok. ja toisaalta kiikaria olen hommaamassa siihen.... no pitää nyt tunnustella, eikai nyt joka "tussari" optiikkaa kaipaa? ehkä tai ....
 
Mulla on tällänen ja hyvin osuu kun on tarpeeksi pitkä vyö
14lixxd.jpg
 
Miten tuon Norinco 56S:n tukin vaihtaminen onnistuu? Ilmeisesti laatikko on prässätty paksummasta teräksestä kuin normaali AKM ja ilmeisesti siitä syystä tavalliset tukit eivät istu suoraan?

Itä-saksalaiset muoviosat kiinnostaisi mutta ne ei ilmeisesti istu suoraan runkoon? Mitä vaihtoehtoja norkun puihin on olemassa?
Minä laittaisin/tekisin/ostaisin teleperäadapterin.. saa samalla oikaistua perälinjankin. Toki ei se sitten ak:lta tunnu eikä näytä enää.:)
 
Virallinen "reserviläiskivääri" on Norinco 56S, siis se joka tuotiin sillä nimellä maahan 90-luvulla.
 
Miten tuon Norinco 56S:n tukin vaihtaminen onnistuu? Ilmeisesti laatikko on prässätty paksummasta teräksestä kuin normaali AKM ja ilmeisesti siitä syystä tavalliset tukit eivät istu suoraan?

Itä-saksalaiset muoviosat kiinnostaisi mutta ne ei ilmeisesti istu suoraan runkoon? Mitä vaihtoehtoja norkun puihin on olemassa?
Laita moderni Magpulin AK-teleperä, saa mm. viranomainen.fi tai brownells.fi
Tässä asennusohje:
http://www.gunsite.co.za/forums/showthread.php?68249-Magpul-ZHUKOV-S-stock-on-Norinco-Type-56

Asennuksen lisäksi pitää jäykistää ettei mene muumiksi, ohuehkolla talttapäällä saat taittonapin irti, jonka takana kaksi jousta. Niihin pätkäiset sisälle jousien pituiset ohuet naulat niin nappi ei toimi enää. Muutos purettavissa, mutta vain sitä talttapäätä käyttämällä, joten täyttää lain kirjaimen.

Jos on sellainen viistoperä laatikko, niihin saa jenkeistä "korjauspalan" mutta hankinta tietenkin ITARin vuoksi hankalampaa. Kätevä seppä tekee kyllä vastaavan, jenkkidesigneissä lisäpala lukitaan yleensä pistoolikahvan vastamutterilla paikalleen.
 
Itse olen kamppaillut AK:n suhteen sillä, onko siinä rautatähtäimet ok. ja toisaalta kiikaria olen hommaamassa siihen.... no pitää nyt tunnustella, eikai nyt joka "tussari" optiikkaa kaipaa? ehkä tai ....
Punapiste AKssa on aika killeri. Omassa on sivukiinnike ja siinä Midwest Industries AKG2 jalka ja Aimpoint T-2, n. 1000€ setti. Toki halvemmallakin saa mutta sitten tinkii myös laadusta.

Jos laittaa picatinny kaasuputken, siinä halvat punapisteet voi paljon ampuessa keittää, muuten myös OK paikka. Ultimak tai Midwest Industries tekee parhaat viripalat.
 
Jos on sellainen viistoperä laatikko, niihin saa jenkeistä "korjauspalan" mutta hankinta tietenkin ITARin vuoksi hankalampaa. Kätevä seppä tekee kyllä vastaavan, jenkkidesigneissä lisäpala lukitaan yleensä pistoolikahvan vastamutterilla paikalleen.

Value Manufacturing taitaa tehdä noita myös täällä Suomessa.
 
Mulle annettiin Norinco/Arsenal/Saiga -klaanin vehkeisiin neuvo: ota puhdistuspuikko pois piipun alta, se saattaa vaikuttaa haitallisesti värähtelyyn. En tiedä mutta otin pois, ei ole tarvinnut kentällä rassata. Kävin läpi ketjun AK, AR, FAL, AK. Kuvittelin edistyväni vaihtamalla AR:ään. Se on nuoren miehen kisapyssy, meikäläinen, ikämies jo tuolloin, kyllästyi pikkukilkkeiden levittelyyn ja öljyllä lotraamiseen eikä silti hätyytellyt kärkituloksia missään kisassa. FAL (L1A1) on maineikas pyssy, mutta kolho kanniskeltava ja kalliinpuoleiset patruunat. Palasin helppohoitoiseen AK:hon, ikänäkö vaati holotähtäimen, kuulo vaimentimen ja nyt taas mennään. Osun ihan riittävästi mutta aikaa menee.
 
Mulle annettiin Norinco/Arsenal/Saiga -klaanin vehkeisiin neuvo: ota puhdistuspuikko pois piipun alta, se saattaa vaikuttaa haitallisesti värähtelyyn. En tiedä mutta otin pois, ei ole tarvinnut kentällä rassata. Kävin läpi ketjun AK, AR, FAL, AK. Kuvittelin edistyväni vaihtamalla AR:ään. Se on nuoren miehen kisapyssy, meikäläinen, ikämies jo tuolloin, kyllästyi pikkukilkkeiden levittelyyn ja öljyllä lotraamiseen eikä silti hätyytellyt kärkituloksia missään kisassa. FAL (L1A1) on maineikas pyssy, mutta kolho kanniskeltava ja kalliinpuoleiset patruunat. Palasin helppohoitoiseen AK:hon, ikänäkö vaati holotähtäimen, kuulo vaimentimen ja nyt taas mennään. Osun ihan riittävästi mutta aikaa menee.

Tuota tuota..yhtä yksityiskohtaa hieman kyseenalaistaisin..
Puhut AR:n kohdalla "pikkukilkkeistä" ja niiden levittelystä. Minä käytän RK:ä työn puolesta, AR taas on tuttu harrastuspuolelta ja vähän jo työnkin kautta.
Minä en oikein allekirjoita tuota ajatusta AR:n pikkukilkkeistä verrattuna AK:hon. Ei AR:ssa peruskäyttäjän ja peruskäytön kannalta ole sen enempää pikkukilkkeitä kuin AK:ssa niitä on.
Öljyä AR tarvitsee, se on totta. Öljyn tarve on kuitenkin tippa muutamaan kohtaan liikkuvien metallipintojen väliin. Siihen tarpeeseen on olemassa hyvin toimivat ja helppokäyttöiset öljyt joiden saatavuus on helppoa kenelle tahansa. Jos asettaan ei huolla ikinä ja käsittelee sitä muutenkin hällä väliä - tyyliin, niin AK on parempi valinta. Jos asettaan käsittelee siten kuin ammattilainen työkaluaan tai harrastaja harrastusvälinettään, niin ei AR:n kanssa ongelmia ole.
Henk.koht minulta menee AR:n käytön jälkeiseen huoltoon vähemmän aikaa ja vaivaa kuin RK:n huoltoon saman käytön jälkeen. Toki RK:n voisi jättää huoltamattakin, mutta ammattilainen ja harrastaja huoltavat välineensä. AR:n käytön jälkeiseen huoltoon kuluu vähemmän aikaa kuin RK:n vastaavaan.

Tärkeintä on että sotilas harjoittelee ampumista, ei se millä aseella - kunhan treenaa. Ensimmäisiä AR-versioita Vietnamin sodassa vaivanneita ongelmia - jotka johtuivat pääosin väärästä huolto-ohjeistuksesta - ei kuitenkaan pidä siirtää nykypäivän AR:ää koskemaan. AR:n o helppohoitoinen ja luotettava työkalu.
 
Tuota tuota..yhtä yksityiskohtaa hieman kyseenalaistaisin..
Puhut AR:n kohdalla "pikkukilkkeistä" ja niiden levittelystä. Minä käytän RK:ä työn puolesta, AR taas on tuttu harrastuspuolelta ja vähän jo työnkin kautta.
Minä en oikein allekirjoita tuota ajatusta AR:n pikkukilkkeistä verrattuna AK:hon. Ei AR:ssa peruskäyttäjän ja peruskäytön kannalta ole sen enempää pikkukilkkeitä kuin AK:ssa niitä on.
Öljyä AR tarvitsee, se on totta. Öljyn tarve on kuitenkin tippa muutamaan kohtaan liikkuvien metallipintojen väliin. Siihen tarpeeseen on olemassa hyvin toimivat ja helppokäyttöiset öljyt joiden saatavuus on helppoa kenelle tahansa. Jos asettaan ei huolla ikinä ja käsittelee sitä muutenkin hällä väliä - tyyliin, niin AK on parempi valinta. Jos asettaan käsittelee siten kuin ammattilainen työkaluaan tai harrastaja harrastusvälinettään, niin ei AR:n kanssa ongelmia ole.
Henk.koht minulta menee AR:n käytön jälkeiseen huoltoon vähemmän aikaa ja vaivaa kuin RK:n huoltoon saman käytön jälkeen. Toki RK:n voisi jättää huoltamattakin, mutta ammattilainen ja harrastaja huoltavat välineensä. AR:n käytön jälkeiseen huoltoon kuluu vähemmän aikaa kuin RK:n vastaavaan.

Tärkeintä on että sotilas harjoittelee ampumista, ei se millä aseella - kunhan treenaa. Ensimmäisiä AR-versioita Vietnamin sodassa vaivanneita ongelmia - jotka johtuivat pääosin väärästä huolto-ohjeistuksesta - ei kuitenkaan pidä siirtää nykypäivän AR:ää koskemaan. AR:n o helppohoitoinen ja luotettava työkalu.
Kummatkin designit ovat palvelleet lähes muuttumattomina 50+ vuotta, joten kummatkin toimii. Stonerin alkuperäinen idea AR-15 huoltopurusta oli vain ottaa luisti lukkoineen irti, putsata piippu ja pyyhkiä lukko ja sisuskalut + pari öljytippaa luistin kiskoihin ja lukon tiivisteisiin. Lukon purkamista pikkukilkkeeksi ei siis kenttäoloissa tarvitse tehdä. Aseen suuri nerokkuus on kuitenkin siinä, että sen mekanismi on rakennettu piipun kanssa täysin samaan linjaan, jolloin rekyylissä ei ole kippausmomenttia.
 
Huoltopurussa AK:sta irroitetaan 4 isoa osaa, AR:sta taitetaan piippu alas, vedetään lukon kehys (vai mikä se bolt carrier suomeksi onkaan) irti ja tarvittaessa irroitetaan lukko ja siitä iskuri - jolloin mennään jo periaatteessa normaalin käytön jälkeistä huoltoa pidemmälle.

En oikein pysty allekirjoittamaan AR:n pikkuosien isoa määrää ja huollon hankaluutta.
 
Back
Top