Reservin fyysinen kunto ja ikääntyminen

Valtion maiharit=paskat, vaihdoin 6km kohdalla omat barefootit.
 
Se on sitten edelleen vanha äijänrähjä virallisesti kenttäkelpoinen, seuraavaan reissuun lisää painoa reppuun💪
 
Paljonkos nykyisin jiiveen kantokamelilla on painoa kannossa? Ase+muut vermeet.
 
Mulla on 18-23 kiloa, veden, ruoan ja mukavuuden määrä määrittää lopputuloksen.
Kuin mulla on muistissa että meillä olis ollu 30 kiloo marssi varustus silloin kauan sitten plus ase.. Voi olla että muistan väärin, koitan seuraavassa tuota 23 kiloo plus aseen painoa niin näkee sitten todellista.
 
Kuin mulla on muistissa että meillä olis ollu 30 kiloo marssi varustus silloin kauan sitten plus ase.. Voi olla että muistan väärin, koitan seuraavassa tuota 23 kiloo plus aseen painoa niin näkee sitten todellista.
Tossa on päivän tarpeet tväl-materiaalilla, lisää ruokaa, majoite, vaatetta, 30 kg on sitten ihan realismia.
 
LKT-testi takana

2,0 m vauhditonta
38 vatsaa
44 punnerrusta

Ehkä se riittää
 
Vauhditon 2,22
Vatsat 44
Punnerrukset 45

Kävelytestissä vo2max 51,2, joka testaajan mukaan rinnastuu n. 2800 Cooper-tulokseen. Ja ikä on 45, eli cooperia en saanut juosta. Ihan tyytyväinen olin tuloksiin. Harrastan säännöllistä liikuntaa, mutta koen, että pienellä täsmätreenillä tuloksia olisi helppo parantaa - erityisesti hyppyä. Kotitestissä punnerruksia ja vatsoja meni minuuttiin 50.

Ja aktiivista ressuilua harrastan. Mites muiden ikämiesressujen fysiikka?
 
Muistaakseni sydänpysähdyksen riski on syynä tähän linjaukseen. Keski-ikäisellä (miehellä?) on kohonnut riski saada sydänpysähdys erittäin rasittavan liikuntasuorituksen aikana tai sen jälkeen, varsinkin jos ei ole liikuntaa paljon harrastanut. Tuo UKK kävelytesti on vähän vähemmän rasittava. Taitaa olla ihan Pv:n linjaus eikä MPK:n.
 
Muistaakseni sydänpysähdyksen riski on syynä tähän linjaukseen. Keski-ikäisellä (miehellä?) on kohonnut riski saada sydänpysähdys erittäin rasittavan liikuntasuorituksen aikana tai sen jälkeen, varsinkin jos ei ole liikuntaa paljon harrastanut. Tuo UKK kävelytesti on vähän vähemmän rasittava. Taitaa olla ihan Pv:n linjaus eikä MPK:n.
Samoin se kuntopuoli tuppaa muuttumaan nuoruuden ratakilpurista keski-iän dieselveturiksi - Cooper ei tuo yksilökohtaisia vahvuusalueita esiin.

Itsellä kautta historian aivan paskat Cooperit, mutta sellaista tasaisen tappavaa suorittamista jaksaa päivätolkulla. Kuorma päällä porskuttaminen väsytti kevyet sählyjänikset leirien loppupäähän, mutta itsellä ilmeisesti suomenhevosen geenit auttoi kun viikonloppuisin tuli tehtyä muutakin kuin kuoppaa patjaan.
 
Muistaakseni sydänpysähdyksen riski on syynä tähän linjaukseen. Keski-ikäisellä (miehellä?) on kohonnut riski saada sydänpysähdys erittäin rasittavan liikuntasuorituksen aikana tai sen jälkeen, varsinkin jos ei ole liikuntaa paljon harrastanut. Tuo UKK kävelytesti on vähän vähemmän rasittava. Taitaa olla ihan Pv:n linjaus eikä MPK:n.
Vois kuvitella että jos mies kelpaa sotimaan, pitäisi huomattavasti vähemmän vaarallisen Cooperin testin olla ok. Voikohan tämän lukea myös toisinpäin että PV:lle yli 45-vuotiaat kelpaavat enemmän toimisto-, koulutus- ja esikuntatehtäviin?
Sydänpysähdyksen syynä lienee pääosin piilevä sepelvaltimotauti, joka paljastuu yleensä kolesterolimittauksissa. Onhan sitten toki periytyvät sairaudet ja rytmihäiriöt joissa riski pahenee iän myötä.
 
Samoin se kuntopuoli tuppaa muuttumaan nuoruuden ratakilpurista keski-iän dieselveturiksi - Cooper ei tuo yksilökohtaisia vahvuusalueita esiin.

Cooper tuo esiin cooper-kunnon. Olen itsekin nykyään aika diesel ja pitäisi taas aloittaa intervalliharjoittelu että saisi enemmän tehoja irti. Cooperissa sykkeet jäävät turhan alas kun diesel ei kulje.
 
Cooper tuo esiin cooper-kunnon. Olen itsekin nykyään aika diesel ja pitäisi taas aloittaa intervalliharjoittelu että saisi enemmän tehoja irti. Cooperissa sykkeet jäävät turhan alas kun diesel ei kulje.
Muistaakseni VO2mx on pitkälti geneettinen ominaisuus, jota voi harjoittelulla kasvattaa n. 15 %. Siitä voi sitten jokainen laskeskella, paljonko treenillä voi nostaa.
 
Meidän varttuneempien on kuitenkin ehkä hyvä muistaa v.1947 painetun "Jokaisen miehen kirjan" ohjeet liikuntasuorituksiin : "Keski-iällä, ja sen jälkeen, älkää enää pyrkikö saavutuksiin. Sillä ainoa, mitä voitte saavuttaa, on vakavia vaurioita itsellenne."
 
"Keski-iällä, ja sen jälkeen, älkää enää pyrkikö saavutuksiin. Sillä ainoa, mitä voitte saavuttaa, on vakavia vaurioita itsellenne."
Tää on hyvin sanottu. Oman kuntoni koen parhaiten kuuluvan juurikin aikaisemin mainittuun diesel-kone luokkaan. Sotilasmarssit 25 km sujuu 15 kg repun kanssa. Ikä reippaasti yli 50. Juoksemisesta en ole koskaan tykänyt.
.
 
Back
Top