Reservin fyysinen kunto ja ikääntyminen

Kiinnitin huomiota samaan. Aika monella kantahenkilökunnan jäsenelläkin näytti maha pullistelevan yli pistoolivyön. Paksu vaatetus tekee varmaan osansa mutta näky ei ollut kovin sotilaallinen.
Kouluttajille tuo lienee ok jos osaa muuten asiansa. Sen sijaan valmiustason porukoiden pitäisi olla hyvässä iskussa ja sijoitetun reservin edes lähellä normaalipainoa.
 
25 km marssiharjoittelu 10-15 kg reppu selässä on ihan sopivaa kuntoharjoittelua. Ei ole pakko odottaa Varustelekan Etäsotilasmarssia huhtikuulle. Voi noita tehdä oma-aloittesestikin.

Juoksemisesta spandexit päällä en ole koskaan erityisesti pitänyt.

.
 
Huom, vaikka tarkoitus onkin oikein hyvä, MPK:lla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.
Kyse taitaa olla yksittäisen henkilön tekemästä "kampanjamateriaalista", johon on ilman lupaa käytetty MPK:n tunnusta.


408929419_699049422322754_6296151251053734177_n.jpg
 
PV:ltä apuja kunnon parantamiseen ja ylläpitoon. Uusi vuosi, uusi minä ;)
Perinteinen lupaus...

1704290521147-png.260290
 
Minä kyllästyin koronakeväänä etätyöhön ja ruuhkavuosina hankittuun paskaan kuntoon/oloon, ja aloitin päätöksellä ”joka päivä tunti liikuntaa tai viikossa vähintään 7 tuntia”. Keskimäärin sen 10 h per viikko. Toistaiseksi on pitänyt ja olen pysynyt terveenä, enkä uskalla enää lopettaa.

Juoksumattoa (apuna leffat ja TV-sarjat, koska haluaa nähdä seuraavan jakson), kävelyä ja reppumarssia (äänikirjoista iso apu), ampumassa käyn miltei yksinomaan 300 m radalla (saa kilometrejä), yöjääkiekon lopetin ja aloitin iltakaraten parantaakseni unia, vähän vaihtelevasti punttia (nyt taas on) - lopulta hyppäsin kaverihaasteena laskuvarjollakin, kun kävin vahingossa alle 100 kilon, ja juoksin toisena kaverihaasteena cooperissa enemmän kuin varuspojat keskimäärin. Ikää keväällä 49 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Minun sovellus toimii suomeksi ja ihan "tehdasasetuksilla".
Ja onko Android-versio? Onko puhelimessa muutenkin kielenä Suomi? Minulla kieleksi on valittu englanti, mutta tällaisessa suomalaisessa sovelluksessa haluaisin nähdä kielenvalintamahdollisuuden asetuksissa. Nyt asetuksissa ei ole juuri mitään.
 
Ja onko Android-versio? Onko puhelimessa muutenkin kielenä Suomi? Minulla kieleksi on valittu englanti, mutta tällaisessa suomalaisessa sovelluksessa haluaisin nähdä kielenvalintamahdollisuuden asetuksissa. Nyt asetuksissa ei ole juuri mitään.
On android. Sovelluksen asetuksista näyttää löytyvän kielivalita, josta löytyy sekä "seuraa laitteen asetuksia" että suomi ( ja paljon muita kieliä).
 
On android. Sovelluksen asetuksista näyttää löytyvän kielivalita, josta löytyy sekä "seuraa laitteen asetuksia" että suomi ( ja paljon muita kieliä).
Luulin että General Preferences on otsikko kahdelle sen alla näkyvälle asetukselle :) Sitä klikkaamalla löytyikin sitten kielivalinta ja paljon muuta.
 
MarsMarssissa sama vika kuin melkein kaikissa sovelluksissa nykypäivänä. Pitää luoda tili ja kirjautua. Miksi ei voi vain käyttää? Roskiin meni tämäkin.
Tallettaisiko datan pilveen ja jotta kone tietää kenen tiedoista kyse pitää olla käyttäjätunnus.
 

Viimeksi 2016 kerätty kunto dataa tutkimukseen.
Hauska huomio muuten, että noissa kuntotesteissä pari vuotta reservissä olleet arvioivat oman kuntonsa aikalailla yläkanttiin. Lähes järjestään kaikki tutut ennen testejä arvioivat saavansa tulokseksi varusmiespalveluksen aikaisien tuloksien suuntaisia tuloksia. Tyyliin: "Intissä juoksin 3200m, kyl ainaki 3000m menee." Ja totuus ~2500m.

Tekis ihan hyvää itse kullekkin tehdä testit vaikka vuosittain eikä tuudittautua siihen, että kyl nyt ainaki x menee ku sillo meni x ja oon tässä kumminki lenkkeilly (ainakin 2 kertaa tammikuussa).
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Hauska huomio muuten, että noissa kuntotesteissä pari vuotta reservissä olleet arvioivat oman kuntonsa aikalailla yläkanttiin. Lähes järjestään kaikki tutut ennen testejä arvioivat saavansa tulokseksi varusmiespalveluksen aikaisien tuloksien suuntaisia tuloksia. Tyyliin: "Intissä juoksin 3200m, kyl ainaki 3000m menee." Ja totuus ~2500m.

Tekis ihan hyvää itse kullekkin tehdä testit vaikka vuosittain eikä tuudittautua siihen, että kyl nyt ainaki x menee ku sillo meni x ja oon tässä kumminki lenkkeilly (ainakin 2 kertaa tammikuussa).
PV voisi tilata mpk lta kuntotestaus päivän kertausharjoituksena.
Samalla sitten kysely koulutuksesta ja ammatista.

Coopperissa tulokset putoaa kyllä helposti jos ei ole juoksu harrastaja.
Tähän kun lisää vielä iän myötä tulevan ylipainon ja yleisempiä harrastuksia olevan kangistavan kuntosaliharjoittelun.
 
Hauska huomio muuten, että noissa kuntotesteissä pari vuotta reservissä olleet arvioivat oman kuntonsa aikalailla yläkanttiin. Lähes järjestään kaikki tutut ennen testejä arvioivat saavansa tulokseksi varusmiespalveluksen aikaisien tuloksien suuntaisia tuloksia. Tyyliin: "Intissä juoksin 3200m, kyl ainaki 3000m menee." Ja totuus ~2500m.
Täytyy kevään tullen laittaa tuo 2750m tavoitteeksi. Intissä meni just tuo 3200m pari eli 36 vuotta sitten.
 
Mikäli rahaa olisi niin tuplaisi koulutettavien vuosittaisen määrän. Sitten sodanajan sijoituksen kesto puolittuisi ja kuntovaatimukset ja kertaukset eivät painaisi päälle niin lujaa. 🤔
 
Back
Top