Spekulointi: HX:n tuleva aseistus ja varustus

Äskeisestä innostuneena:

Mikäli Suomi hankkii Gripenin, näettekö Brasilialla roolia ase- ja varustetoimittajana?

Esimerkkeinä mielenkiintoisista brassiaseista mainittakoon MAR-1, tutkasäteilyyn hakeutuva ohjus, ja MANSUP, meritorjuntaohjus. Myös siivekäs täsmäpommi, FPG-82, on tulossa käyttöön lähivuosina.

Brasiliahan on vähän sellainen Etelä-Amerikan Etelä-Afrikka, mutta ilman valkoisen miehen painolastia. Brasilia olisi myös poliittisesti hyväksyttävämpi valinta kuin Israel tai Yhdysvallat, ainakin SDP:n ollessa pääministeripuolue. Eläköön vallankumous! Eläköön vapaus! Eläköön solidariteetti kolmannen maailman kanssa! :cool:
 
Brasiliahan on vähän sellainen Etelä-Amerikan Etelä-Afrikka, mutta ilman valkoisen miehen painolastia. Brasilia olisi myös poliittisesti hyväksyttävämpi valinta kuin Israel tai Yhdysvallat, ainakin SDP:n ollessa pääministeripuolue. Eläköön vallankumous! Eläköön vapaus! Eläköön solidariteetti kolmannen maailman kanssa! :cool:

Arvaan että demarien asenne ei ainakaan Brasilian nykyjohdon aikana ole ihan tuossa asennossa.
 
Jo 90-luvulla tietyt piirit ihmettelivät, että Suomi ostaa upouusiin Horneteihin "vanhentuneita" AIM-9M Sidewindereita, kun Python-4 olisi tarjonnut paremman suorituskyvyn. Luettelemistasi aseista kaikki ovat olleet markkinoilla jo pidempään. Ne lienee syynätty vähintään päällisin puolin, osa luultavasti syvällisemminkin. On vaikea nähdä, että ilmavoimat siirtyisi massamaisesti israelilaisiin aseisiin seuraavallakaan kierroksella.

Laitetaanpa pienen tauon jälkeen taas lehtileikkeitä peliin. Sivuavat tavalla tai toisella tuota ip-ohjusasiaa
 

Liitteet

  • HN_AIM9 – kopio.pdf
    2.6 MB · Luettu: 29
Laitetaanpa pienen tauon jälkeen taas lehtileikkeitä peliin. Sivuavat tavalla tai toisella tuota ip-ohjusasiaa

Tuo oli hyvin ketjuun sopiva.

Ahola totesi, että DX-hankkeessa vertailtiin käytännössä kolmiyhteyttä tutka-asejärjestelmä-ohjus. Lentokoneella ei ollut juurikaan väliä.

Hornetissa tämä kolmiyhteys oli APG-73:en ja aktiivisen tutkahakuisen Amraamin ansiosta aivan ylivoimainen.

Nythän tilanne on siinä mielessä eri, että esim. Meteor on saatavilla mahdollisesti jopa kaikkiin.
 
Tarkoitatko, että jo Suomeen hankittuihin rautapommeihin kiinnitettäisiin uusi ohjauspaketti JDAM:n tilalle? Itse rautapommihan on lähes ilmainen, ja lisäksi räjähteillä on rajallinen elinikä (kts. USS Forrestal 1967). Nykyisten rautapommien kierrättämisellä ei säästä käytännössä mitään.
Kyllä. Itse kuoresta viis, sisältä ja ohjauspaketti ratkaisee taktisesti. Ei ne r-aineet niin nopeasti vanhene kun pommit on vasta hankittu ja täytteen saa vaihdettua. Spice antaisi taktisesti uusia ominaisuuksia kuten Rafalen SBU-sarja:
- ohjelmoitava hyökkäyskulma jopa pystysuoraan iskuun on mahdollinen(ake, notkelmat).
- ilmaräjähdys
- kantaman huomattava lisäys
- immuuni gps-häirinnälle IR/CCD hakupään kanssa

Erikokoisten pommien integroiminen pelkästään Suomea varten ei välttämättä ole taloudellisesti fiksua, ei vaikka kaikissa käytettäisiin samaa ohjauspakettia. Erikokoisten pommien vaikutukset lento-ominaisuuksiin ovat erilaiset, mikä tarkoittaa lisää testaamista ja tarpeellisten muutosten tekemistä lennonohjausjärjestelmään. ~60 koneen Suomi, jolle ilmasta-maahan on muutenkin sivuroolissa, tuskin on kiinnostunut lähtemään maksajaksi. Onhan Rafalenkin sirpalepommit ainoastaan 500 paunan kokoluokkaa; 1000 paunan pommia ei ole asevalikoimassa lainkaan ja 2000 paunan pommi on tunkeumapommi (GBU-49).
Jos Israel integroi Spicen Adiriin, niin ei olla ainoita ja silloin se on jo tehty ja testattu. F-35 kantaa pommit pääasiassa sisällä, joten aerodynaamisesti ei merkittävää testausta tarvita. Vain ohjelmistojen ja laukaisun osalta tarvitaan mutta sekin onnistuu helposti jos on jo tehty. Rafalen tapauksessa homma hoituu Ranskassa- no big deal. Jos suomeen on jo hankittu 3 erillaista ohjauskittiä GBU-31,-32 ja -38 niin kyllä se kertoo tarpeesta.

Ja Safran tarjoaa kyllä koko Hammer-aseperheelle yhteensopivuuden mk 80- sarjan pommirunkoihin ja kitit sopii välille 125-1000 kg.
https://www.safran-electronics-defense.com/aerospace/weapons-and-missiles/aasm
Jo 90-luvulla tietyt piirit ihmettelivät, että Suomi ostaa upouusiin Horneteihin "vanhentuneita" AIM-9M Sidewindereita, kun Python-4 olisi tarjonnut paremman suorituskyvyn. Luettelemistasi aseista kaikki ovat olleet markkinoilla jo pidempään. Ne lienee syynätty vähintään päällisin puolin, osa luultavasti syvällisemminkin. On vaikea nähdä, että ilmavoimat siirtyisi massamaisesti israelilaisiin aseisiin seuraavallakaan kierroksella.
Joo, ne "piirit" oli ilmavoimien lentäjät mm. Kaveri kirosi silloin paskaa ysi-Mikeä. Siitä ei ilahduttu, kunnes vasta vuosia myöhemmin ilmavoimat sai ajanmukaisen lähitaisteluohjuksen ja kypärätähtäimen.

Onhan Rafael vähän epätodennäköinen toimittaja mutta ei mahdoton. Itse haluaisin pitää kaikki vaihtoehdot avoimina tässä vaiheessa. Varsinkin F-35 tapauksessa.
 
Brasiliahan on vähän sellainen Etelä-Amerikan Etelä-Afrikka, mutta ilman valkoisen miehen painolastia. Brasilia olisi myös poliittisesti hyväksyttävämpi valinta kuin Israel tai Yhdysvallat, ainakin SDP:n ollessa pääministeripuolue.
Arvaan että demarien asenne ei ainakaan Brasilian nykyjohdon aikana ole ihan tuossa asennossa.
Eihän demarien asema hallituksessa ole vaikuttanut juuri mitenkään kauppaan Israelin kanssa kun sieltä on ostettu yhtä ja toista 2000-luvun alusta saakka.
JASSMin takkuilevat kaupat USA:n kanssa sensijaan on epäilty johtuneen taistolaisten poliitikkojen johtoasemasta (Tuomioja, Halonen) hallituksessa ja ulkopolitiikan huipulla.

Osa demareista ei hyväksy kauppoja muun kuin ehkä ruotsin kanssa, mutta on sielläkin eri mieltä olevia jotka ymmärtävät poliittisen kentän kokonaisuutta.
 
Eihän demarien asema hallituksessa ole vaikuttanut juuri mitenkään kauppaan Israelin kanssa kun sieltä on ostettu yhtä ja toista 2000-luvun alusta saakka.
JASSMin takkuilevat kaupat USA:n kanssa sensijaan on epäilty johtuneen taistolaisten poliitikkojen johtoasemasta (Tuomioja, Halonen) hallituksessa ja ulkopolitiikan huipulla.

Osa demareista ei hyväksy kauppoja muun kuin ehkä ruotsin kanssa, mutta on sielläkin eri mieltä olevia jotka ymmärtävät poliittisen kentän kokonaisuutta.

Turha demareita on tuossa suhteessa pelätä. Hankintoja on tehty järki edellä myös SDP:n ollessa hallituksessa. Joku saattaa kirjauttaa päätökseen eriävän mielipiteen mutta sillä ei ole mitään merkitystä.

Nyt oli kai kuitenkin kysymys siitä onko Brasilia jostain romanttisista syistä erityisen vetovoimainen ehdokas kauppakumppaniksi. Ainakaan tällä hetkellä ei siis ole.
 
Nyt oli kai kuitenkin kysymys siitä onko Brasilia jostain romanttisista syistä erityisen vetovoimainen ehdokas kauppakumppaniksi. Ainakaan tällä hetkellä ei siis ole.
Kyse ei ole edes vain siitä. Jos ostetaan Gripukka F:ää, niin Brassien kanssa täyty pelata yhteen myös sen mallin kehitysideoiden kanssa. Mitä pidän lähtökohtaisesti hyvin ongelmallisena, koska tarpeet ja toimintaympäristö eivät ole läheskään samanlaiset.
 
Kyse ei ole edes vain siitä. Jos ostetaan Gripukka F:ää, niin Brassien kanssa täyty pelata yhteen myös sen mallin kehitysideoiden kanssa. Mitä pidän lähtökohtaisesti hyvin ongelmallisena, koska tarpeet ja toimintaympäristö eivät ole läheskään samanlaiset.

Tämä on taas ihan eri asia kuin mistä keskustelu lähti.


@Huhta siis totesi:
"Brasiliahan on vähän sellainen Etelä-Amerikan Etelä-Afrikka, mutta ilman valkoisen miehen painolastia. Brasilia olisi myös poliittisesti hyväksyttävämpi valinta kuin Israel tai Yhdysvallat, ainakin SDP:n ollessa pääministeripuolue."

Omaan korvaan Brasilia kalskahtaa kyseenalaiselle kauppakumppanille ainakin pitkässä juoksussa. Tai sitten olen vain ennakkoluuloinen...

Minkähänlaisia kokemuksia Finnairilla on brassikoneistaan? Tai jollain sivutoiminimellä ne kai nykyään ovat?
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän Embraerit liene ihan kuranttia tavaraa. Siviili-ilmailussa tarpeet on huomattavasti lähempänä toisiaan. Sotilaallisesti Brasilia on kulman kovin, jolloin se voi tyytyä Gripeniin ja haihatella kaikenlaista mariiniversiota ja paikallisen teollisuuden pönkitystä. Kyllä se Kfiriä pistää nokkaan kaikissa oloissa 16-0. Brassit voi valita sekaantumisensa. Kukaan paikallinen ei taas haasta liian isoa Brasiliaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minkähänlaisia kokemuksia Finnairilla on brassikoneistaan? Tai jollain sivutoiminimellä ne kai nykyään ovat?

Tuttu finskillä lentelee moista ja on kehunut hyväksi ja luotettavaksi. Kun saapuivat käyttöön, huminana piireissä oli että "vaihteeksi hankitaan modernejakin koneita". Huollon ja elinkaariylläpidon kulmasta ei tietoa; se hankitaan kaiketi ulkoa jostainpäin Eurooppaa.
 
Turha demareita on tuossa suhteessa pelätä. Hankintoja on tehty järki edellä myös SDP:n ollessa hallituksessa. Joku saattaa kirjauttaa päätökseen eriävän mielipiteen mutta sillä ei ole mitään merkitystä.

Nyt oli kai kuitenkin kysymys siitä onko Brasilia jostain romanttisista syistä erityisen vetovoimainen ehdokas kauppakumppaniksi. Ainakaan tällä hetkellä ei siis ole.
Eräs hyvä ystävä suomalaisesta erikoisteollisuudesta kertoi Tuomioja ollessa ministerin sellaisen homman, että hakivat vientilupaa Indonesian armeijalle, niin Tuomioja oli suoraan sanonut, että niin kauan kuin hän saa vaikuttaa asioihin ministeriössä, hän tekee kaikkensa ettei lupaa tule. Tuomioja, haloska, yms. Sellaiset ovat syöpää.
 
No mihinkään ei sovi. Super Hornetiin on ehkä tehty captive carry silloin kun vielä laivasto oli mukana JASSMin kehityksessä. Sitten hyökkäsivät SLAM-ER:n kimppuun kun tietysti jokaisen aselajin pitää tehdä omansa. :rolleyes:

Eihän niitä perus-JASSM:eja ole enää toisaalta kaupankaan vaan puskevat -ER:ää. Toki olisi pyydettäessä, mutta pieni tilaus ei järkevä. Tosin MTCR saattaa rajoittaa ostamaan juuri "300km" kantavia.
 
No mihinkään ei sovi. Super Hornetiin on ehkä tehty captive carry silloin kun vielä laivasto oli mukana JASSMin kehityksessä. Sitten hyökkäsivät SLAM-ER:n kimppuun kun tietysti jokaisen aselajin pitää tehdä omansa. :rolleyes:

Eihän niitä perus-JASSM:eja ole enää toisaalta kaupankaan vaan puskevat -ER:ää. Toki olisi pyydettäessä, mutta pieni tilaus ei järkevä. Tosin MTCR saattaa rajoittaa ostamaan juuri "300km" kantavia.

Laivasto sai valmista vuosia aiemmin. SLAM-ER:n IOC oli vuonna 2000...

Puolaa MTCR ei näytä koskevan. Horjuvalle reunavaltiolle voi tietysti olla omat säännöt. ATACMS oli aikoinaan korkean hinnan lisäksi mahdollisesti myös poliittisesti epämiellyttävä.
 
Uudet risteilyohjukset jos ei Jassm sovi?

”JASSM-ohjuksia ei ole asetettu vaatimuksiksi HX-hankkeessa, koska jokaisella kandidaatilla on oma tarjouksensa kauaskantoiselle tulenkäytölle”

Suomen ilmavoimien Horneteihin hankkimat risteilyohjukset otettiin käyttöön kaikessa hiljaisuudessa – kantama jopa 370 km
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006066689.html
Ei huolta, sopii varmasti koska kone on Made in USA :).

Sanon tämän vielä kerran: jos meidän kehittynein ja ajanmukaisin ohjusjärjestelmä (ilmasta-maahan) on vasta otettu käyttöön, niin sitä ei kuopata ihan heti. Ohjukset voidaan modifioida ja päivittää varmasti ER-versioihin tms.

USA on hankkinut 2400 kpl baseline JASSMia, jotka ovat rakenteellisesti 70% samanlaiset ja 95% ohjelmistoltaan samanlaisia ER-versioiden kanssa. Hankintaan on uponnut satoja miljoonia ja n. 10 vuoden työ ja suunnittelu. Ohjuksilla on sitäpaitsi elinaikaa 15-20 vuotta eli nykyiset 2018 hankitut JASSMit ovat käytössä kuranttia 2030-luvulle saakka ja eteenpäin.
 
Back
Top