Suojaliivi

Bittium Tough SDR Handheld tuollainen nyt ainakin pitäisi olla jossain vaiheessa tulossa (ei ole hankittu vielä). Kyseinen laite ei toimi @kertakenttään viittaamalla 4400-5000 MHz taajuusalueella, radion taajuusalue ulottuu kyllä UHF-taajuusalueelle perinteisten VHF-taajuuksien lisäksi.

Ei nyt kannata lukea kuin piru raamattua, koska en kyseisestä hankkeesta suuremmin tiedä. Valistuneita veikkauksia lähinnä.
 
Oiskohan tuo vielä jokin proto kuvassa? Ompeleet on sellasta tasoa, ettei pv tuota tollasenaan huoli. Odotellaan viralliset kuvatukset aiheesta ja haukutaan sitten urakalla.

Samaa mieltä. Kyseessä vaikuttaisi muutenkin olevan mahdollisesti jokin kuvituskuva mahdollisesti firman omaan sisäiseen esittely- tai raportointimateriaaliin? Kuka helvetti edes markkinoinnissa viranomaispuolelle käyttäisi noin paskaa kuvaa suoraansanottuna? Valkoinen tausta, mannekiinin torso jolla on virttynut valkoinen t-paita päällä? Ei jumalauta, jos tuo olisi markkinointimateriaalia niin jopa minä tekisin parempaa. :p

Oikeasti Kun ottaa huomioon sen, kuinka PV on tehnyt asiallista työtä M05 liivipohjan sekä uusien suojaliivien kanssa niin en oikein usko että mihinkään kiinteiden taskujen virityksiin ainakaan lähdettäisiin. Veikkaanpa, että lopputulos on vitukseen molle-matriisia, joka on nykypäivää, modulaarisuutta ja samalla varautumista tulevaisuuteen mitä se ikinä tuokaan tullessaan.

Omasta mielestäni kanssa, M05 taskut ovat olleet kaikki hyviä mitä olen saanut käyttää ja joita olen ostanut. Kaalihakkurin lipastaskut läpällä ja spanish fly:lla ovat parhaat AK:n lipastaskut joita olen käyttänyt tai kokeillut muuten. Eivät kyllä häviä tai häpeä pätkääkään ulkomaisiin verrokkeihin.
 
Viimeksi muokattu:
Intti ostaa pelkkä p*skaa eikä ymmärrä mistään mitään. Kyllä nojatuolikotikommandot tietää nämä jutut paremmin. Kyllähän se pätevöittää kun on kuitenkin se PV:ssa 11,5kk palveltu.Voi elämän karut kävyt taas.

Niin, mites se nyt on. Pv on viimeiset vajaa 30 vuotta tehny sotilaan päällysvaatetuksen paraati ja kasarmikäytön ehdoilla. Nyt laiva näyttäisi hiljaa olevan kääntymässä. Tämä ei ainakaan ole mikään malliesimerkki varusteosaamisesta.
 
Niin, mites se nyt on. Pv on viimeiset vajaa 30 vuotta tehny sotilaan päällysvaatetuksen paraati ja kasarmikäytön ehdoilla. Nyt laiva näyttäisi hiljaa olevan kääntymässä. Tämä ei ainakaan ole mikään malliesimerkki varusteosaamisesta.

No tästäkin olen hieman eri mieltä. Omassa käytössä ainakin M91 on ollut aina ihan pätevä rotsinsa osalta. Kestävä, hyvä kangas joka kestää tihkusateet. Asialliset taskut ja erityisen hienona pidän korkeaa kaulusta. Ei se minua ole koskaan pulaan jättänyt ei kotimailla eikä ulkomailla. Ja siellä on mennyt villapaitaa ja nallepaitaa alla pakkasilla, ei ole tarvinnut palella jos on osannut pukeutua. Kaltaiselleni slaavilais-aasialaiselle persejalkaiselle housujenkin leikkaus on ollut sopiva

Ei se nyt ihan mikään paraativaate ole. Parempi, kun monen muun maan BDU:t jotka on suunniteltu toimistokäyttöön. Ja paraateissa ollaan yleensä ulkona.

"Smockimpaa" toki itsekkin haaveilisin.
 
Viimeksi muokattu:
No tästäkin olen hieman eri mieltä. Omassa käytössä ainakin M91 on ollut aina ihan pätevä rotsinsa osalta. Kestävä, hyvä kangas joka kestää tihkusateet. Asialliset taskut ja erityisen hienona pidän korkeaa kaulusta. Ei se minua ole koskaan pulaan jättänyt ei kotimailla eikä ulkomailla. Ja siellä on mennyt villapaitaa ja nallepaitaa alla pakkasilla, ei ole tarvinnut palella jos on osannut pukeutua. Kaltaiselleni slaavilais-aasialaiselle persejalkaiselle housujenkin leikkaus on ollut sopiva

Ei se nyt ihan mikään paraativaate ole. Parempi, kun monen muun maan BDU:t jotka on suunniteltu toimistokäyttöön. Ja paraateissa ollaan yleensä ulkona.

"Smockimpaa" toki itsekkin haaveilisin.

Itse olen ollut näihin uusiin M05 kamppeisiin hyvin tyytyväinen, samoin M91 oli iso askel kuuskekkosesta eteenpäin. Minusta asiat menee oikeaan suuntaan. Ja ei joka erikoisjantterille asevelvollisuusarmeijassa voi olla sitä, mitä ammattiarmeijassa on.
 
Itse olen ollut näihin uusiin M05 kamppeisiin hyvin tyytyväinen, samoin M91 oli iso askel kuuskekkosesta eteenpäin. Minusta asiat menee oikeaan suuntaan. Ja ei joka erikoisjantterille asevelvollisuusarmeijassa voi olla sitä, mitä ammattiarmeijassa on.

Omasta mielestäni meidän asevelvollisuusarmeijan rytkyt ei häpeä ammattiarmeijoiden vastaaviin verrattuna. Jos ottaa ja katsoo tuoretta ja käyttämätöntäkin ylijäämää niin meikäläiset kamppeet kyllä erottuvat edukseen.

Pakko tehdä kestävää kamaa, jos sen pitää kestää kierrossa ja käytössä 40 vuotta sekä pesut 90 asteessa. :D

Monessa ammattiarmeijassa vaatteet uusitaan määräajoin, joka on vähemmän kun meikäläinen (hatusta vedetty) 40 vuotta.
 
Kaikilla armeijoilla on rahoitus tiukassa ja hankittavia tekstiilejä sun muita on aina mietittävä myös kustannusten kannalta. Tuo huonontaminen mitä itsekin irvailin on tietysti nähtävä tuota taustaa vasten. Parempi tinkiä yksityiskohdista kuin jättää vaikkapa yksi prikaati kolmesta ilman varustusta. Firma tarjoaa bulkkia ja halukkaat voivat itse hommata parempaa tavaraa.

Eihän siitä mihinkään pääse että vaikkapa intin tekstiilit ovat osalle porukkaa paikoin varsin eksoottisia leikkauksiltaan ja mitoituksiltaan. Silti niillä voi pärjätä ainakin kohtuullisesti.
 
Kaikilla armeijoilla on rahoitus tiukassa ja hankittavia tekstiilejä sun muita on aina mietittävä myös kustannusten kannalta. Tuo huonontaminen mitä itsekin irvailin on tietysti nähtävä tuota taustaa vasten. Parempi tinkiä yksityiskohdista kuin jättää vaikkapa yksi prikaati kolmesta ilman varustusta. Firma tarjoaa bulkkia ja halukkaat voivat itse hommata parempaa tavaraa.

Eihän siitä mihinkään pääse että vaikkapa intin tekstiilit ovat osalle porukkaa paikoin varsin eksoottisia leikkauksiltaan ja mitoituksiltaan. Silti niillä voi pärjätä ainakin kohtuullisesti.

Eikä se "firman bulkki" mitään paskaa välttämättä ole. Yksinkertaista ja kestävää. Yksityiskohtia, hienouksia ja himmeleitä on vähemmän kun monessa muussa, mutta tämä ei pelkästään palvele yksinkertaisuutta vaan myös kestävyyttä.

Tietääkö joku, että hajosiko jollain jokin M62 vaateparsi siten, että sitä ei olisi voinut enään käyttää? Tai ommella kasaan? :D

Toinen juttu on vaatetuksen konsepti. Meikäläinen vaan nyt on sattunut olemaan sellainen että on rättivarastot ja pyykinvaihdot. Kama kiertää, käytetään, luovutetaan pesuun, pestään, varastoidaan ja laitetaan uudelleen kiertoon. Tämä vaatii vaatteilta tiettyjä ominaisuuksia ja kestoa. Katsokaa vaikka firman puuvillaboksereita. Pesu 90 tai 95 astetta. Mistä muualta te saatte saatana sellaisia puuvillakalsareita, jotka kestävät toistuvat pesut tuommoisissa lämpötiloissa, kysyn vaan? Kaikesta siitä munien raapimisesta ja runkkaamisesta nyt puhumattakaan! :eek:

Toisissa maissa, ei välttämättä niinkään rättiksiä vaan kama otetaan käyttöön, käytetään ja pestään itse, ja 1,2,3,4,5 tms vuoden päästä haetaan uusi satsi käyttöön. Ei vaatehuollon kiertoa palveluineen ja fasiliteetteineen vaan omatoiminen pesu kasarmeilla.
 
Eikä se "firman bulkki" mitään paskaa välttämättä ole. Yksinkertaista ja kestävää. Yksityiskohtia, hienouksia ja himmeleitä on vähemmän kun monessa muussa, mutta tämä ei pelkästään palvele yksinkertaisuutta vaan myös kestävyyttä.

Tietääkö joku, että hajosiko jollain jokin M62 vaateparsi siten, että sitä ei olisi voinut enään käyttää? Tai ommella kasaan? :D

Toinen juttu on vaatetuksen konsepti. Meikäläinen vaan nyt on sattunut olemaan sellainen että on rättivarastot ja pyykinvaihdot. Kama kiertää, käytetään, luovutetaan pesuun, pestään, varastoidaan ja laitetaan uudelleen kiertoon. Tämä vaatii vaatteilta tiettyjä ominaisuuksia ja kestoa. Katsokaa vaikka firman puuvillaboksereita. Pesu 90 tai 95 astetta. Mistä muualta te saatte saatana sellaisia puuvillakalsareita, jotka kestävät toistuvat pesut tuommoisissa lämpötiloissa, kysyn vaan? Kaikesta siitä munien raapimisesta ja runkkaamisesta nyt puhumattakaan! :eek:

Toisissa maissa, ei välttämättä niinkään rättiksiä vaan kama otetaan käyttöön, käytetään ja pestään itse, ja 1,2,3,4,5 tms vuoden päästä haetaan uusi satsi käyttöön. Ei vaatehuollon kiertoa palveluineen ja fasiliteetteineen vaan omatoiminen pesu kasarmeilla.

Siitä voisi herättää keskustelua onko isältä pojalle -mallin pakko ulottua joka nimikkeelle. Esimerkiksi intin jalkineet ovat tehneet tuhojaan sukupolvien ajan ja muitakin toimintatapoja voisi keksiä. Henkilökohtaiset jalkineet toki vaatisivat myös perskohtaisen rahoitusosuuden mikä on jo periaatteen tasolla no-no. Alusvaatteitakin voisi miettiä lyhyemmälle elinkaarelle jne. Mut ei tuo taatusti mikään helppo setti ole pyörittää. Lienee myös niin että varusteista purnaaminen kuuluu asiaan joka tapauksessa. Ihan sama millaisia silkkiboksereita ja avaruuspukuja varusvarastolta jaetaan.
 
Esimerkiksi intin jalkineet ovat tehneet tuhojaan sukupolvien ajan ja muitakin toimintatapoja voisi keksiä. Henkilökohtaiset jalkineet toki vaatisivat myös perskohtaisen rahoitusosuuden mikä on jo periaatteen tasolla no-no. Alusvaatteitakin voisi miettiä lyhyemmälle elinkaarelle jne. Mut ei tuo taatusti mikään helppo setti ole pyörittää. Lienee myös niin että varusteista purnaaminen kuuluu asiaan joka tapauksessa. Ihan sama millaisia silkkiboksereita ja avaruuspukuja varusvarastolta jaetaan.
No höh, itse ainakin olen erittäin tyytyväinen M05 varsikenkiin. Jalkineista ei ollut minulla ainakaan valittamista, ja mielestäni se, että valaan asti mentiin lenkkareissa oli hyvä juttu, jota myös meille esitetyt SOTLK:n tutkimustulokset puolsivat, 30% pienempänä marssimurtumien ilmaantuvuutena.

Alusvaatteista ne nykyiset M05 bokserit ovat ihan hyvät ja mukavat, mutta ne täyspuuvillaiset M91:t olivat aika fiasko, skapparimmekin olivat viestiluutnantista entiseen erkkariin sitä mieltä, että niitä ei oikeasti voinut käyttää ellei ollut masokistinen luonne (erkkaritaustainen vitsaili, että ne oli siksi suunniteltu niin huonoiksi, ettei niitä kukaan haluaisi lipastaa kotiin). Ostin uteliaisuuttani yhdet SA-kaupasta, ja kyllä, hikeä kunnolla tuottavissa ryynäyshommissa ne oli aika kamalat - mitäköhän olisi käynyt jollain marssilla... :eek:

Vähän aiheeseen palatakseni, Varustelekan työntekijöiden pikainen hiukan suoremmin ilmaistu ja kärkkäämpi tulkinta Ruotuväen jutun kuvassa olleesta liivistä (huom. on uudempi kuin minun esittämäni huolenaiheet enkä siis saanut ideoita niihin heiltä, vaikka tämä onkin hiukan samansuuntainen; nappasin tämän Ylilaudalta Varustelekan kyselyketjusta):
IMG_0280.JPG
 
Itseä kummastuttaa toi PC tyylinen liivi, ehkä olen vaan vanha jyyrä jonka mielestä sirpat oli ihan hyviä :)
Mutta noi kiinteät lipastaskut on minusta huonot, ne oli jo sitä M13 uudemmissa versioissa.
PV teki jo aikoinaan melkein täydellisen lipastaskun, eli erkkareiden lipastasku. Mutta siitä ollaan vaan menty huonompaan suuntaan.
 
No höh, itse ainakin olen erittäin tyytyväinen M05 varsikenkiin. Jalkineista ei ollut minulla ainakaan valittamista, ja mielestäni se, että valaan asti mentiin lenkkareissa oli hyvä juttu, jota myös meille esitetyt SOTLK:n tutkimustulokset puolsivat, 30% pienempänä marssimurtumien ilmaantuvuutena.

Alusvaatteista ne nykyiset M05 bokserit ovat ihan hyvät ja mukavat, mutta ne täyspuuvillaiset M91:t olivat aika fiasko, skapparimmekin olivat viestiluutnantista entiseen erkkariin sitä mieltä, että niitä ei oikeasti voinut käyttää ellei ollut masokistinen luonne (erkkaritaustainen vitsaili, että ne oli siksi suunniteltu niin huonoiksi, ettei niitä kukaan haluaisi lipastaa kotiin). Ostin uteliaisuuttani yhdet SA-kaupasta, ja kyllä, hikeä kunnolla tuottavissa ryynäyshommissa ne oli aika kamalat - mitäköhän olisi käynyt jollain marssilla... :eek:

Vähän aiheeseen palatakseni, Varustelekan työntekijöiden pikainen hiukan suoremmin ilmaistu ja kärkkäämpi tulkinta Ruotuväen jutun kuvassa olleesta liivistä (huom. on uudempi kuin minun esittämäni huolenaiheet enkä siis saanut ideoita niihin heiltä, vaikka tämä onkin hiukan samansuuntainen; nappasin tämän Ylilaudalta Varustelekan kyselyketjusta):
Katso liite: 17619

Nykyään voi olla paremmin buutsit. Omat kokemukset ovat nahkasaapaskaudelta. Ja oli silloinkin lomilla varsikengät mutta ergonomia oli varsin kaukana nykymallista.
 
Itseä kummastuttaa toi PC tyylinen liivi, ehkä olen vaan vanha jyyrä jonka mielestä sirpat oli ihan hyviä :)
Mutta noi kiinteät lipastaskut on minusta huonot, ne oli jo sitä M13 uudemmissa versioissa.
PV teki jo aikoinaan melkein täydellisen lipastaskun, eli erkkareiden lipastasku. Mutta siitä ollaan vaan menty huonompaan suuntaan.

Kaikkea kiinteää pitäisi välttää omasta mielestäni, koska varustus muuttuu ajassa ja modulaarisessa (molle) varustuksessa voidaan taskustoja vaihtaa aina ajan hengen ja varustuksen mukaiseksi. Ja vaikka suunnitella kokonaan uusia taskuja.

Sirpaleliiveissä ja muissa liiveissä on omat hyvät puolensa. PC on omasta mielestäni todella hyvä ratkaisu nimenomaan "kansanmassa-armeijalle". One size fits all, samalla tavalla kun chest rigit ja valjastetsarit. Sirpaleliivejä pitää vissiin tuottaa neljässä koossa? S,M,L ja XL? Yksi PC säädettynä menee joka ukolle ja akalle. PC:n kun tekee kattavasti Molle-matriisilla vuorattuna niin se on aika jeppis ratkaisu se. Menee tetsarista samalla, menee jokaiselle taistelijalle ja voi käyttää standardoiduilla SAPI levyillä haluamillaan suojausluokilla tai ilman.
 
Viimeksi muokattu:
Alusvaatteista ne nykyiset M05 bokserit ovat ihan hyvät ja mukavat, mutta ne täyspuuvillaiset M91:t olivat aika fiasko, skapparimmekin olivat viestiluutnantista entiseen erkkariin sitä mieltä, että niitä ei oikeasti voinut käyttää ellei ollut masokistinen luonne (erkkaritaustainen vitsaili, että ne oli siksi suunniteltu niin huonoiksi, ettei niitä kukaan haluaisi lipastaa kotiin). Ostin uteliaisuuttani yhdet SA-kaupasta, ja kyllä, hikeä kunnolla tuottavissa ryynäyshommissa ne oli aika kamalat - mitäköhän olisi käynyt jollain marssilla... :eek:

No niihinkin olin ihan tyytyväinen. Pisimmillään olen ollut 11 päivää samalla M91 t-paidalla ja 9 päivää samoilla M91 puuvillaboksereilla maasto-olosuhteissa. Aina olen käyttänyt puuvillaboksereita niin voi varmaan sanoa että on tottunut. En itseasiassa lainkaan tykkää mistään keinokuituisista urheilukalsareista. Niljakkaan tuntuisia.

Ai mitä marsseilla? Käännät ympäri siten että saumat ei hinkkaa hiertymiä. Ja vetelet "perserasvaa" eli Bepanthenia sinne missä hiki kirveltää. :D
 
Sanottakoon vielä se, että kun menin sotaväkeen niin asuin jo omillani. Ei ollut varaa pesukoneeseen niin pesin sukkia ja kalsareita nyrkkipyykkinä himassa ämpärissä ja farkkuja kylppärin lattialla.

Viikoittainen pyykinvaihto josta sai tarvitsemansa puhtaat ja ehjät vaatteet viikattuna, kunhan vaan meni hakemaan, oli silloin aika siisti juttu. Enkä kokenut että kruunun laatu tai palvelutaso olisi ollut huonompaa kun se mitä himassa pyöritin arjessa. :cool:
 
Vähän aiheeseen palatakseni, Varustelekan työntekijöiden pikainen hiukan suoremmin ilmaistu ja kärkkäämpi tulkinta Ruotuväen jutun kuvassa olleesta liivistä (huom. on uudempi kuin minun esittämäni huolenaiheet enkä siis saanut ideoita niihin heiltä, vaikka tämä onkin hiukan samansuuntainen; nappasin tämän Ylilaudalta Varustelekan kyselyketjusta):
En ymmärrä miksi M13 liiviä piti mennä muuttamaan... Mutta sitten taas ymmärrän.

Tässähän on varmaan ajateltu seuraavaa:
- PC:itä jengille --> Helpompi liikkua, modernia jne...
- Integroidaan lipastaskut liiviin --> Liivi toimii ilman jaettuja taskuja lippaiden kantamiseen.

Mitä en ymmärrä:
- Tietääkseni sirpaleet ovat uhka edelleen, joku viisaampi voisi kertoa että suojaako tämä liivi enemmän epäsuoralta tulelta kuin M91, M05 tai M10 liivi? (..tässä liivissä on tietysti se alasuoja, kaulasuojasta ei ole tietääkseni mainittu missään)
- Minkä takia täytyy miettiä näin tyhmästi ja integroida lipastaskut liiviin? Mallissa kuitenkin pystyy laittamaan vetoketjupaneelin tohon päälle ja pistää omat/jaetut taskut sitten kiinni. (tietääkseni se vetoketjupaneeli ei ole mikään maailman tukevin ratkaisu?)

Oletan, että molle-lenkkien puuttuminen + pienet detailit tulee joku toimija korjaamaan ajan kanssa.
 
Sinällänhän tuollainen taskullinen etupaneeli olisi ok, että siinä säästetään monelta saamaa vrt. Molle paneeli + lipastaskut. Mikä taas säästää painoa ja rahaa. Mutta sitä ihmettelen miks toi on pitäny tehdä pohjalle eikä irtonaiseksi...
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top