Suojaliivi

Älä huoli, kyllä varastoista löytyy vielä tetsari M62 jaettavaksi ihan reilusti :D

Täällä taannoin eräs sun kollega sanoi että "20% reservistä kantaa vastuuta 80%:sta suorituskyvystä".

Valistunut arvaukseni on että käytännössä suurin osa KH:ista ja reserviläisiin kohdistuvista resursseista kohdistetaan tälle 20% ryhmälle ja heille keskitetään myös "modernein" varustus. Pessimistinä laskisin tämän joukon suuruuden noin 50 000 miehen kokoiseksi ja toinen valistunut arvaukseni on että tämä joukko voidaan varmuudella varustaa vähintään 90-luvun varustuksella (Jääkäriprikaati90).

Sille 80%:lle joka kantaa 20% suorituskykyvastuuta niin jaetaan sitten mitä jaetaan. Eikä tähän joukkoon kannata hirveästi aikaa ja panostusta uhrata jos asiaa miettii kustannustehokkuuden kannalta esimerkiksi KH päivien muodossa.
 
Kiva kun toisen unelma on vallitseva realismi. :)
Sinä et voi sitä toki tietää, mutta riittävästi olen massa-armeijan aikana nähnyt sitä realismia papereissa. Se opettaa ikään kuin tyytymään vähään näin varttuneessakin iässä :).
M91-maastopukukin voi silloin tuoda tyytyväisen hymyn huulille.
Minulla on ollut näpeissä yksikkö, jonka kaksi ainoaa ajoneuvoa olisivat olleet alun perin skootterit :). Kaverilla oli kuljetuskomppania, jonka kuskeille olisi jaettu harmaa palveluspuku, reppu ja rynkky.
 
Viimeksi muokattu:
Sinä et voi sitä toki tietää, mutta riittävästi olen massa-armeijan aikana nähnyt sitä realismia papereissa. Se opettaa ikään kuin tyytymään vähään näin varttuneessakin iässä :).
M91-maastopukukin voi silloin tuoda tyytyväisen hymyn huulille.
Minulla on ollut näpeissä yksikkö, jonka kaksi ainoaa ajoneuvoa olisivat olleet alun perin skootterit :). Kaverilla oli kuljetuskomppania, jonka kuskeille olisi jaettu harmaa palveluspuku, reppu ja rynkky.

Nämä ovat upeita tarinoita kertomassa totuutta siitä "uskottavasta maanpuolustuksesta" tai miksi sitä nyt kutsutaankaan mitä suurille massoille syötetään. :)
 
Nämä ovat upeita tarinoita kertomassa totuutta siitä "uskottavasta maanpuolustuksesta" tai miksi sitä nyt kutsutaankaan mitä suurille massoille syötetään. :)
Kyllä ne tehtäviin nähden ihan tarkoituksenmukaisia olivat. Tuohon aikaan, melkein 20 vuotta sitten.
Kyllä mekin vallan pakettiautot saatiin skoottereiden tilalle, kun tarpeeksi urputin :)
 
Ihan hyvä näkökanta!

Viro kai on haalinut suojavarusteita sieltä sun täältä, mm. norjalaista ylijäämää. Maan koko SA-vahvuus aiotaan varustaa suojaliiveillä vuoteen 2026 mennessä.

Nykyisellä menolla enemmistö suomalaisista reserviläisistä taistelee seuraavassakin sodassa puutteellisin suojavarustein ja siitä maksetaan sitten järjetön taloudellinen ja inhimillinen hinta. Parikymppinen, kaikista yhteiskunnan palveluista kolmattakymmentä vuotta nauttinut mutta veronmaksu-uraansa vasta aloitteleva kansalainen kun menee multiin, niin se käy kalliiksi yhteiskunnalle. Puhumattakaan pysyvästi työkyvyttömästä veteraanista.

Menee vähän ohi aiheesta, mutta onko suojalasien hankintamääristä mitään julkisia tietoja? Entä millainen elinikä varastoidulla materiaalilla on? Amerikkalaiset kai katsovat, että 6 kk käyttöä ja suojalasit ovat hylkytavaraa. Mutta miten varastoidun materiaalin suhteen, heikkeneekö polykarbonaatin ominaisuudet pimeässä varastossa?
Suojalasit happanevat lähinnä UV-valosta, eli jos on pimeässä, linssi on ok. Seuraavaksi niissä happanee pehmusteet ja liimat, ja ne menee oksidaatiosta. Eli hermeettisesti pakatut pimeässä säilötyt lasit ei pitäisi mennä miksikään vuosikymmeneen-pariin. Vertaisin kaasunaamariin säilyvyyden osalta.

Näiden tulisi kuulua henk.koht varustukseen kuten niiden kusiluistimien ja kenttäpullon. Lisäisin samaan vielä kuulosuojaimet. Jos häviää tai menee rikki, uudet hävärin kautta päivärahoista.
 
Tämä M17 on havaintojeni mukaan herättänyt varsin vilkasta ja laajaa keskustelua (en viittaa siis suoraan tähän nimenomaiseen keskusteluun täällä).

Se kaikki keskustelu mikä silmiini ja korviini on tästä aiheesta kantautunut, osoittaa erään asian vahvasti todeksi:
Suomalainen sotilas purnaa aina ja mikään ei ole koskaan hyvin :D

Kun sirpaleliivi oli yleisin suojavaruste, se koettiin hankalaksi, painavaksi, vanhanaikaiseksi, liikkuvuutta rajoittavaksi jne. Haluttiin tilalle jotakin kevyempää, nykyaikaista, sellaista joka ei pahemmin ahdistaisi päällä ja jonka kanssa olisi sekä helpompi että kevyempi liikkua.

No nyt sellaista on jaossa ja lisää tulossa - mutta mitä sanoo suomalainen sotilas? "Ei ole tarpeeksi suojaa, kyllä sirpaleliivi on hyvä..niitä pitää saada, eihän tällaisella plate carrierilla mitään tee, paska hankinta, kuka näitä päätöksiä oikein tekee.."

Henk.koht. olen sitä mieltä että PC oli aivan oikea valinta ja päätös on tehty hyvin perustein. Ainoa miinus siitä ettei PC:n kanssa hankittu jonkinlaista vyötä, koska PC käytännössä sotilaskäytössä tarvitsee kaverikseen jonkinlaisen varuste-/taisteluvyön. PC:iin on joihinkin tarpeisiin hieman haasteellista kiinnittää taskuja ja PC + vyö mahdollistaa tässäkin keskustelussa muistaakseni esillä olleen kehäajattelun. Näin on helppo nopeasti muokata varustus uhan, tehtävän tai olosuhteiden vaatimaksi.

Hyvä ja perusteltu valinta tämä M17.
 
Sota nyt on paskaa ja ihmisiä kuolee ja haavoittuu vaikka olisi kokovartalokevlari parilla silmäaukolla. Nyt on sentääs jotain suojaa verrattuna 40-luvulla jolloin luotisuojana oli sarkapuku.
 
Henk.koht. olen sitä mieltä että PC oli aivan oikea valinta ja päätös on tehty hyvin perustein. Ainoa miinus siitä ettei PC:n kanssa hankittu jonkinlaista vyötä, koska PC käytännössä sotilaskäytössä tarvitsee kaverikseen jonkinlaisen varuste-/taisteluvyön. PC:iin on joihinkin tarpeisiin hieman haasteellista kiinnittää taskuja ja PC + vyö mahdollistaa tässäkin keskustelussa muistaakseni esillä olleen kehäajattelun. Näin on helppo nopeasti muokata varustus uhan, tehtävän tai olosuhteiden vaatimaksi.

Hyvä ja perusteltu valinta tämä M17.

Harkitsen kanssa battle-beltin lisäämistä varustukseen. Toistaiseksi on PC riittänyt. Toisin sanoen, pitää kysyä teiltä jotka battle-beltiä käytätte, mitä olette siihen laittaneet?

Itselläni menee PC:ssä jo itsessään paljon tavaraa kyydissä. Kiväärin lipas x6, heitetasku x2, kenttäpullo x2, dumppi, admin pouch, CAT x1, Leatherman x1 ja CLS laukku x1 telakassa. Kaikki hyvin tai ainakin riittävän hyvin käsillä. Ainoastaan toiseen kenttäpulloon joutuu pyytämään kaverilta apua tai ottamaan liivin pois päältä. Selkäosa kokonaan vapaa repulle tai rinkalle.
 
Harkitsen kanssa battle-beltin lisäämistä varustukseen. Toistaiseksi on PC riittänyt. Toisin sanoen, pitää kysyä teiltä jotka battle-beltiä käytätte, mitä olette siihen laittaneet?

Itselläni menee PC:ssä jo itsessään paljon tavaraa kyydissä. Kiväärin lipas x6, heitetasku x2, kenttäpullo x2, dumppi, admin pouch, CAT x1, Leatherman x1 ja CLS laukku x1 telakassa. Kaikki hyvin tai ainakin riittävän hyvin käsillä. Ainoastaan toiseen kenttäpulloon joutuu pyytämään kaverilta apua tai ottamaan liivin pois päältä. Selkäosa kokonaan vapaa repulle tai rinkalle.
SRA-varustuksessa soljesta vastapäivään (oik.kät. ampuja):
2x pistooli single lipas
2x kivääri single lipas
Dumppi
IFAK
TQ
Pistooli

Jos lähtisin ”mp-hommiin” metsään, retkeilyvarustetta tulisi pistoolin tilalle, mm. kenttäpullo, puukko, jne.
 
Harkitsen kanssa battle-beltin lisäämistä varustukseen. Toistaiseksi on PC riittänyt. Toisin sanoen, pitää kysyä teiltä jotka battle-beltiä käytätte, mitä olette siihen laittaneet?

Itselläni menee PC:ssä jo itsessään paljon tavaraa kyydissä. Kiväärin lipas x6, heitetasku x2, kenttäpullo x2, dumppi, admin pouch, CAT x1, Leatherman x1 ja CLS laukku x1 telakassa. Kaikki hyvin tai ainakin riittävän hyvin käsillä. Ainoastaan toiseen kenttäpulloon joutuu pyytämään kaverilta apua tai ottamaan liivin pois päältä. Selkäosa kokonaan vapaa repulle tai rinkalle.
Lähesty asiaa vaikka siten että mieti mitä tarvitset aivan välttämättä kun olet/liikut toiminta-alueella aina kun siellä liikut. Sinulla pitää siis olla kyky puolustautua.
Kun tämä kysymys on ratkennut, on se aika lähelle se mitä sinulla on hyvä olla vyössä ja siihen päälle vielä jokunen tehtäväsi kannalta olennainen väline/varuste niin vastaus on siinä.
Minulla on vyössä aina, tehtävästä tai toimintaympäristöstä riippumatta pistooli ja sille yksi varalipas, dumppi, ea-tasku ja ea-taskusta erillään oleva toinen kiristysside ja puukko/veitsi. Lisäksi housun taskussa on vielä yksi kiristysside ja paineside aina mukana kun housut on jalassa.
Sitten jos pääaseena on RK, on vyössä pari RK:n lipasta, metsässä toimiessa niitä voi olla tarvitaessa enemmänkin.
Nuo on siis aina vyössä.
Kun PC pistetään päälle vyön lisäksi, niin silloin päällä pitäisi olla kaikki mitä taistelussa tarvitset.

Ei tähänkään mitään yhtä ja oikeata vastausta tai ratkaisua ole, mutta tuo on aika hyväksi osoittautunut periaate että vyössä on vähintään se mitä tarvitaan että voi toiminta-alueella puolustautua ja siihen sitten lisää tehtävän ja toimintaympäristön mukaan mitä kulloinkin tarvitaan.
 
Lähesty asiaa vaikka siten että mieti mitä tarvitset aivan välttämättä kun olet/liikut toiminta-alueella aina kun siellä liikut. Sinulla pitää siis olla kyky puolustautua.
Kun tämä kysymys on ratkennut, on se aika lähelle se mitä sinulla on hyvä olla vyössä ja siihen päälle vielä jokunen tehtäväsi kannalta olennainen väline/varuste niin vastaus on siinä.

Kiitos vinkeistä. Samoja asioita olen itse miettinyt.

Harjoituksissa, mulla on käytännössä aina liivi joko päällä ja ase kannossa tai sitten käsivarren mitan päässä. Levätessä ja huilatessa sen toki ottaa pois, mutta silloin makaa rötväillen sen päällä, se on vieressä, tai heti majoitteen ulkopuolella. Periaatteessa ainoa säännöllisesti toistuva tilanne jossa liivi saattaa olla kauempana, on sopan haku kenttäkeittimeltä. Olen miettinyt asiaa siltä kannalta että mitä voisin siirtää liivistä vyölle, jos tulee tilanne että matriisi loppuu liivistä kesken? Ei oikein tule mitään mieleen, dumppi? CLS laukku ja kenttäpullot ovat liian isoja ja raskaita. Puukko kulkee housun vyöllä ja koska nukun makuupussissa housut jalassa ja usein joutuu vielä nukkumaan kengätkin jalassa niin puukko tulee sinne makuupussiin sisälle. :camo: Ja pelkän dumpin takia ei kannata vyötä ottaa kun ei pistooli kuulu jakovarustukseen. Pitää jatkaa mietiskelyjä
 
Kiitos vinkeistä. Samoja asioita olen itse miettinyt.

Harjoituksissa, mulla on käytännössä aina liivi joko päällä ja ase kannossa tai sitten käsivarren mitan päässä. Levätessä ja huilatessa sen toki ottaa pois, mutta silloin makaa rötväillen sen päällä, se on vieressä, tai heti majoitteen ulkopuolella. Periaatteessa ainoa säännöllisesti toistuva tilanne jossa liivi saattaa olla kauempana, on sopan haku kenttäkeittimeltä. Olen miettinyt asiaa siltä kannalta että mitä voisin siirtää liivistä vyölle, jos tulee tilanne että matriisi loppuu liivistä kesken? Ei oikein tule mitään mieleen, dumppi? CLS laukku ja kenttäpullot ovat liian isoja ja raskaita. Puukko kulkee housun vyöllä ja koska nukun makuupussissa housut jalassa ja usein joutuu vielä nukkumaan kengätkin jalassa niin puukko tulee sinne makuupussiin sisälle. :camo: Ja pelkän dumpin takia ei kannata vyötä ottaa kun ei pistooli kuulu jakovarustukseen. Pitää jatkaa mietiskelyjä
Metsämaastossa käytän vyötä myös siksi että metsässä tapellessa joutuu usein makaamaan, ryömimään, konttaamaan jne. Silloin pc:n rintapuolelle ei meikäläisen mieltymysten mukaan voi laittaa oikein mitään - eikä minulla siinä mitään olekaan, paitsi kiristysside kuminauhoilla kiinni.
Pc:n sivuillekaan ei oikein voi meikäläisen mieltymysten mukaan laittaa mitään, koska em. asennoista pc:n kyljistä on vaikeahkoa saada taskuista mitään. Pc:n selässäkään minulla ei ole metsässä mitään muuta kuin juomareppu ja radio (jos se on lv141).
Eli metsässä minulla ei käytännössä pc:ssa ole oikeastaan mitään, vaan kaikki olennainen on vyössä, jossa tavara haittaa vähiten sellaista liikkumista, joka on metsässä tarpeen. Pc on siis silloin nimenomaan plate carrier, eli suojalevyjen kantolaite eikä mitään muuta.
Toisenlaisessa ympäristössä pc:ssa on sitten lippaita, heitetaskua jne.
Niin, ja kaksi vyötähän meikäläisellä siis on. Toinen vähän jämäkämpi molle-vyö metsään isommalle määrälle kantamuksia ja sitten muualle gunfighter-tyyppinen, kevytrakenteisempi vyö.
 
Tämä M17 on havaintojeni mukaan herättänyt varsin vilkasta ja laajaa keskustelua (en viittaa siis suoraan tähän nimenomaiseen keskusteluun täällä).

Se kaikki keskustelu mikä silmiini ja korviini on tästä aiheesta kantautunut, osoittaa erään asian vahvasti todeksi:
Suomalainen sotilas purnaa aina ja mikään ei ole koskaan hyvin :D

No, minä olen elänyt aikaa jolloin käytössä oli taisteluvyö M60. Se oli huono mutta toisaalta ehkä parempi kuin sitä edeltävät viritelmät.

Tuli M85. Se oli minusta hyvä ja lienee perusteltua sanoa että 80-luvun lopulla ei parempaa ollut missään päin maailmaa. Vaunuun ei oikein mahtunut tetsarin kanssa ja olihan siinä muitakin ongelmia mutta traktorin kyydissä istuville Pr80 tyypeille se oli kelvollinen. Joku oli nähnyt sirpaleliivin, todennäköisesti sotilaspoliiseilla kuten komposiittikypärätkin vaikka en vieläkään tajua miksi.

Tuli M05. Se oli ihan OK, olin vähän mukana kehitystyössäkin ja petyin kun näin mitä se oli. Kaikkien mielestä varusteliivi MOLLE:lla oli tuohon maailman aikaan parasta mitä voi saada, puheet siitä että ehkä kaikille joukoille se sovi kuitattiin menneen maailman kaikuina. Sirpaleliivit yleistyivät vaikka kaikille ei jaettu niitä vieläkään. Kovat naamaan ampujat rehvastelivat kuinka heidän varustuksensa painaa 25 kg.

Tuli 2010-luku. Joku oli sitä mieltä että pitääkin olla chest rig. Erikoisjoukoilla oli PC ja moni oli sitä mieltä että sellainen on paras. Battle belt on kuumaa hottia vaikka hetki sitten sellaiselle naurettiin. Oikein kovilla jätkillä saattaa olla jo valjastetsareita muistuttavat vehkeet.

Tulee 2020-luku. Ei kelpaa mikään edellä mainituista vaan uutta tarvitaan. Yhtään sotaa ei ole käyty joten vaatimukset perustuvat muiden kokemuksiin mahdollisesti aivan erilaisesta toimintaympäristöstä ja ennenkaikkea haluun olla muodikas.

Oli niin tai näin, M17 ei suojaa sirpaleilta yhtä hyvin kuin M05 tai M05 sirpaleliivi eikä ole sen kevyempi. Koska sirpaleet ovat de facto suurin uhka joukoillemme ja luoteja vastaan kannattaa suojautua vain hyvin pienissä osassa tilanteista on asia juuri kuten yllä kirjoitin:

Suoja huononee, mikään ei parane paitsi muodikkuus ja se, että taskuja saa paremmin liiviin kiinni. Ukrainan sodassa PC oli kuuminta hottia kahinan alkaessa, sirpaleliivi taas saavutti yhä suorempaa suosiota kun nahina jatkui. Joku syy siihenkin lienee.
 
Oli niin tai näin, M17 ei suojaa sirpaleilta yhtä hyvin kuin M05 tai M05 sirpaleliivi eikä ole sen kevyempi. Koska sirpaleet ovat de facto suurin uhka joukoillemme ja luoteja vastaan kannattaa suojautua vain hyvin pienissä osassa tilanteista on asia juuri kuten yllä kirjoitin:

Suoja huononee, mikään ei parane paitsi muodikkuus ja se, että taskuja saa paremmin liiviin kiinni. Ukrainan sodassa PC oli kuuminta hottia kahinan alkaessa, sirpaleliivi taas saavutti yhä suorempaa suosiota kun nahina jatkui. Joku syy siihenkin lienee.

Eikä PC:hen edes välttämättä saa taskuja paremmin kiinni. Mollella vuoratussa bristol-tyyppisessä liivissä kiinnitysmahdollisuuksia on monesti huomattavasti enemmän.

Ja sirpalesuojasta olen täysin samaa mieltä.

Se mikä uusissa liivimalleissa vituttaa eniten, on pakon edessä hankala ja hidas pukeminen. Jos haluat liivin päälle priikulleen oikein puettuna, menee tähän aikaa minuutti kun vehtaat cummerbundien, sisempien sisävelcrojen, etuläppien ja sivuläppien kiinnittämisen kanssa... M85 ja M05 liivi menee pikkuisen erilaista vauhtia miehen tai naisen päälle.
 
Eikä PC:hen edes välttämättä saa taskuja paremmin kiinni. Mollella vuoratussa bristol-tyyppisessä liivissä kiinnitysmahdollisuuksia on monesti huomattavasti enemmän.

M05 sirpaleliivissä nauhaston määrä oli sangen pieni eikä tarvittavaa määrää taskuja saanut kiinni. Protomallissa nauhastoa oli enemmän mutta sitä vähennettiin koska, ja nyt seuraa sanatarkka lainaus, "tyypit laittoi sinne taskuja täynnä sikanautaa ja vesureita". Niinpä eri tahot päättivät että oikea tapa on vähentää nauhaston määrää. Tämän ja parin muun homman takia kyrsiinnyin aika lailla touhuun koko projektin parissa.
 
Back
Top