Talous
Uudenkaupungin autotehtaan ennätystuotannosta ei jäänyt yritykselle mitään käteen – Miten se on mahdollista?
Valmet Automotiven toimiala eli autojen sopimusvalmistus on parhaimmillaankin pienikatteista liiketoimintaa ja siksi pienetkin häiriöt painavat tuloksen herkästi tappiolle.
Anni Lassila HS
Julkaistu: 9.5. 10:26 , Päivitetty: 9.5. 11:44
Uudenkaupungin autotehtaan omistavan Valmet Automotiven tulos jäi viime vuonna tappiolle, vaikka tehdas teki uuden tuotantoennätyksensä. Yhtiön liikevaihto kasvoi lähes 80 prosenttia edellisvuodesta 542 miljoonaan euroon. Liiketappio oli 20 miljoonaa euroa.
Autojen sopimusvalmistus on parhaimmillaankin pienten katteiden liiketoimintaa eli liikevaihto on suuri, mutta siitä jää voittoa käteen vain muutama prosentti. Esimerkiksi vuonna 2016 yhtiön liikevoitto oli 3,7 miljoonaa euroa.
Valtaosa autojen komponenteista tuodaan Uuteenkaupunkiin Euroopasta ja valmiit autot laivataan samaa reittiä takaisin. Autotehtaalle ja Suomeen jää lähinnä kokoonpanotyöstä syntyvä lisäarvo.
Liiketoiminta on siis altis häiriöille ja siksi riskialtista. Viime vuonna autotehdas aloitti A-sarjan lisäksi Mercedes-Benzin GLC-katumaasturin tuotannon. Tuotanto paisutettiin hyvin nopeasti 90 000 auton ennätysvauhtiin ja tehtaan piti kouluttaa yli 2 000 uutta työntekijää.
Se ei sujunut täysin optimististen suunnitelmien mukaan.
Tehdasta pitkään johtanut toimitusjohtaja
Ilpo Korhonen sai lähteä tammikuun lopussa.
Valmet Automotiven tiedotteen mukaan tulosta rasitti myös Saksasta äskettäin ostetun suunnittelutoiminnan uudelleenjärjestelystä aiheutuva kymmenen miljoonan euron kustannus ja suunnitteluyksikön tappio.
Sopimusvalmistus on paitsi pienikatteista myös aikajänteeltään riskialtista liiketoimintaa. Valmet Automotiven ja Mercedes-Benzejä teettävän Daimlerin sopimukset ovat salaisia.
Sopimukset ovat yleensä kuitenkin suhteellisen lyhyitä, ja niidenkin toteutuminenkin riippuu lopulta kyseisen automallin myynnistä. Uuden automallin tekeminen vaatii tehtaalta toisaalta aina investointeja esimerkiksi robotisoituun korinhitsauslinjaan.
Autotehdas työllistää tällä hetkellä runsaat 4 000 ihmistä.
Tehdas etsii jälleen noin tuhatta uutta työntekijää, joita tarvitaan uuden A-sarjan mallin valmistukseen.
Valmet Automotiven on tarkoitus kehittää yhdessä viime vuonna omistajakseen tulleen kiinalaisen CATL:n kanssa autonvalmistajille myytäviä akku- ja sähköisen voimansiirron ratkaisuja. Suunnittelupalveluun ja sähköautoteknologiaan panostamalla yritys pyrkii luomaan vakaampaa ja suuremman lisäarvon liiketoimintaa.
Valmet Automotiven omistavat valtion pääomasijoittaja Teollisuussijoitus ja Kokkilan perheen sijoitusyhtiö Pontos yhtä suurin 38 prosentin osuuksin sekä kiinalainen akkuvalmistaja Contemporary Amperex Technology Limited eli CATL 23 prosentin osuudella.
https://www.hs.fi/talous/art-2000005673120.html