Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Roope Uusitalo kirjoitti:Ongelmana nettovelkaan sidottujen velkarajojen kanssa olisi, miten velkaraja pitäisi valita. Tosin bruttovelkaa koskevien rajojen perusteleminen on ainakin yhtä vaikeaa.
ja pysyy negatiivisena, ellei löydy maalle johtoa, joka osaa hommansa... Änkyrät ei kelpaa..
Omasta mielestäni suomalainen SOTE-keskustelu on malliesimerkki "talouspropagandasta". Nyrkkisääntö jota on tungettu joka jutussa (ja Jari Tervon kolumnissa...) kurkusta alas, on se että "mitä vähemmän SOTE-alueita, sitä vähemmän byrokratiaa, mutta Kepu haluaa niitä paljon jotta saa omaa väkeään "elimiin". Suuressa kuvassa tämäntyyppinen ajattelutapa on mielestäni super-yli-yksinkertaistavaa bullshittiä.
Kepun tavoite on tuossa narratiivissa se, mikä voi olla jossakin määrin totta. Sen sijaan tämä vähemmän alueita = MASSIIVISESTI vähemmän kuluja (miljarditasolla!!! Huh huh) on erittäin epäuskottavaa. Nämä ovat näitä "poppakonsteja" mitkä kuulostavat kaikista mukavilta, mutta aniharvoin ovat oikeasti toteutettavissa tällä tavalla. Jos säästetään byrokratiasta miljardeja, pitää olla pohjana oletus että miljardeja on käytetty pelkästään turhiin osuuksiin siitä byrokratiasta. Yleensä kun näitä lähdetään perkaamaan, paljastuukin että aika iso osa siitä "turhuudesta" onkin sellaista mikä on yksinkertaisesti pakko tehdä. "Entiseen tapaan" tekemällä voi usein päätyä tekemään tehottomasti asioita, mutta usein kyse voikin olla vuosien tai vuosikymmenien aikana parhaaseen muotoonsa hiotusta toimintatavasta.
Mitä johtamisen tasoihin tulee, niin pyrkimys ei voi olla "mahdollisimman vähän alueita" vaan tavoitteena tulisi olla "SOTE-alueet organisoitu järkevällä, loogisella ja tehokkaalla tavalla". Käärme pyssyyn -tekniikalla organisoidut keskittämiset johtavat vain siihen, että SOTE-aluetason ylin hallinto on täysin turha kumileimasin joka ei tiedä liian isoksi paisuneesta alueestaan tarpeeksi, vaan käytännössä tarvitsee lähes vastaavantasoisen miehityksen myös esim. maakuntatasolla. Silloin se "turha byrokratia" onkin nimenomaan se uusi, valtava SOTE-alue, joka on liian ylhäällä nähdäkseen sen ruohonjuuritason todellisuuden, jota järkeistämällä niitä oikeita säästöjä ja parannuksia pitäisi syntyä. Esimerkiksi omalla kotialueella vaikuttavaa EKSOTEa pidetään kai pääosin aika onnistuneena viritelmänä, vaikka kaikki vinkuvatkin sen "isoista kustannuksista". Lähtökohta ei voi olla sellainen 1800-luvun brittilähtökohta, jossa "viivottimella piirretään" alueiden rajoja (kuten Uusimaa-Kymenlaakso-E-Karjala yhdistelmä jota on väläytetty) vaan se, että onko EKSOTE järkevästi toimiva kokonaisuus vai pitääkö sitä muuttaa.
Ja tämä mielipide ei ole mikään "tuloksentekijöitä" glorifioivan Ay-ihmisen, vaan henkilön joka pyrkii aina laskentatyössään inhorealismiin mutta joka on joutunut myös laskemaan palkkajohtajien teettämänä täysin imaginäärisiä "säästöohjelmia" jossa kaikki uudet kulut ja panostukset siivotaan pois seurannasta "investointeina" ja kaikki säästöt esitetään hallitukselle ja ulospäin käytännössä bruttomääräisinä ja 'kotiinpäin' laskettuna. Ja tämä siis oli yksityisellä sektorilla, ja meni niin hyvin läpi jopa sijoittajille ja taloustoimittajille että tätä "onnistunutta kulujen karsintaohjelmaa" hehkutettiin vaikka täyspäisemmät analyytikot ihmettelivät miksei homma näy tuloksessa käytännössä mitenkään.
Tässä ruotsalainen näkemys (Kauppalehdestä) - eivät pidä Suomen hehkuttamia säästöjä realistisena, mutta parempaa palvelutasoa kylläkin samalla rahalla! Eikö sekin ole tavoittelemisen arvoinen asia ja tuo jopa epäsuoria säästöjä. Mutta suorat miljardisäästöt ovat huuhaata.
SOTE on tyyppiesimerkki siitä, että "kehutaan" paidan rinnukset piukeena maailmalla, että suomessa on ilmainen terveydenhuolto ja ilmainen koulutus, kuitenkaan käsittääkseni mikää ei ole ilmaista tässä pallossamme, me veronmaksajat ollaan perse ja kämmenet ruvella, kun taistellaan näitä maksuja suoraksi. Sitten tosiaan jos tulee vaikka flunssaa, niin terveyskeskukseen mennessäsi saat maksulapun mukaan, joka on isompi paikoittain, kuin jenkeissä.
Miksi ei laiteta näitäkin asioita kondikseen siten, että jokainen ottaa sellaisen vakuutuksen, kuin haluaa ja sitten maksaa vakuutusmaksun, jos haluaa. Ei mene mihinkään piiloveroihin hommat ja kustannukset tipahtaa kun ei tarjota kansalaisille sitä rollsroyceä, kun kundi haluaisi ladan...
Perseestä koko maa. :S
Mutta on niitä muuallakin, vaikkapa englannissa ja ausseissa Ei aina Jenkeistä kannata tilata kaikkee, vaikka hävittäjät ehkä kannattais tilata sieltäJenkkien järjestelmä perustuu yksityisiin vakuutuksiin. Se on suhteessa BKT:hen maailman kallein. Ei kiitos Suomeen.
Mutta on niitä muuallakin, vaikkapa englannissa ja ausseissa Ei aina Jenkeistä kannata tilata kaikkee, vaikka hävittäjät ehkä kannattais tilata sieltä
Ne miljardisäästöt eivät tule byrokratiasta vaan siitä, että ihan joka niemeen ja notkoon ei rakenneta yliopistosairaala-tasoisia yksiköitä.
Siis miksi julkishallinto (kunnat ja valtio) ei ole sopeuttanut talouttaan samalla tavalla kuin yksityinen sektori? Miksi kustannusvajetta on vuodesta toiseen paikattu ottamalla lisää velkaa?
Johtuvat isolta osin sekä eurosta että vientiteollisuuden rakenteesta. Investointihyödykkeiden valmistaja kulkee syklin perässä. Finanssikriisin alussa näytti että Suomi pääsee taantumasta kuin koira veräjästä, ja joukolla hämmästeltiin "oliivimaiden" laiskuutta ja tehottomuutta. Nyt nämä samat maat (moniongelmaista Kreikkaa lukuunottamatta) ovat alkaneet jo kasvaa, mutta Suomi on vielä syvällä suossa.Viestissäsi on monia asioita, joihin voisin kommentoida. Mutta erityisesti tämä on sellainen että tarpeen mainita.
Kunnat ja valtio ovat velkaantuneet, koska talous on taantunut ja työttömyys noussut. Jos leikataan, työttömyys lisääntyy ja taas tarvitaan lisää velkaa. Kurjistumisen kierre. Esimerkkiä voi katsoa Kreikasta.
Tämän totesi myös IMF.
https://www.washingtonpost.com/news...s-much-worse-for-the-economy-than-we-thought/
IMF: Austerity is much worse for the economy than we thought
P.S. Kuten olen maininnut, Suomen taloudelliset ongelmat johtuvat isolta osin Eurosta...
Johtuvat isolta osin sekä eurosta että vientiteollisuuden rakenteesta. Investointihyödykkeiden valmistaja kulkee syklin perässä. Finanssikriisin alussa näytti että Suomi pääsee taantumasta kuin koira veräjästä, ja joukolla hämmästeltiin "oliivimaiden" laiskuutta ja tehottomuutta. Nyt nämä samat maat (moniongelmaista Kreikkaa lukuunottamatta) ovat alkaneet jo kasvaa, mutta Suomi on vielä syvällä suossa.
Pelkkä euro ei kelpaa selitykseksi, koska lähes kaikki eurotaloudet ovat kasvussa. Ennemmin syyttäisin juuri teollisuuden rakennetta sekä jo vuosikymmenen ajan harjoitettua heikkoa talouspolitiikkaa. Ehkä myös huoltosuhteen heikkeneminen alkaa jo vaikuttaa.
Huolestuttavaa tässä on se, että talouskasvu on negatiivista vaikka Euroopan talous elpyy, öljy on halpaa ja korot miinuksella. Ennen pitkää jokin/jotkin näistä vetovoimatekijöistä loppuvat, ja silloin me olemme todella pulassa.
Palkkataso on vain osa totuutta. Suomen palkkataso on vanhan EU:n keskitasoa.Nuo kaikki vaikuttavat. Mutta suomi teki itsestään kalliin suhteessa muihin. Palkat nousee ja euro ei jousta.
Suomessa esim. Euron korkeimmat hinnat.
Nuo kaikki vaikuttavat. Mutta suomi teki itsestään kalliin suhteessa muihin. Palkat nousee ja euro ei jousta.
Suomessa esim. Euron korkeimmat hinnat.