Siirtääkö Kone tietotaitoa Kiinaan kuten Nokia aikoinaan ja nähdäänkö muutamanvuoden päästä Kiinalainen hissiyhtiö joka pieksee Koneen mennentullen.
Hissit viuhuvat Koneen 230 metrin testitornissa
TeollisuusRakentaminenKonepajat
Kohti korkeuksia. Kone testaa uusia hissejä ja moottoreita uudessa testitornissaan, joka yltää 235 metriin. Testitorni sijjaitsee Kunshanissa, vajaan sadan kilometrin päässä Shanghaista.KUVA: KONE OYJ
Yhtiö avasi testitornin Shanghain lähistöllä. Tornissa on 12 muunneltavaa hissikuilua, jossa voi testata moottoreita, hissikoreja ja köysiä sekä komponentteja.
Kone-konserni Kiinassa
Yli 500 toimipistettä ja 13 000 työntekijää.
Projektiliiketoiminta käynnistyy vuonna 1985.
Kunshanin pääkonttori ja tehdas käynnistyvät vuonna 1998.
Kiinan pääkonttori siirtyy Shanghaihin vuonna 2005.
Kunshanin tehtaaseen tulee samana vuonna laajennus.
Enemmistö kiinalaisesta Giant Koneesta vuonna 2011.
Vuonna 2012 avautuu uusi tuotekehityskeskus ja tehdas Kunshanissa.
Uusi testitorni otetaan käyttöön 2015.
Hissiyhtiö Kone kirii ennätyskorkeuksiin Kiinassa. Uusi, yli kaksisataa metriä korkea testitornin hissit alkoivat liikkua lokakuussa Kunshanissa, vajaan sadan kilometrin päässä Shanghaista. Testitorni lyö korkeudessaan oman lajinsa ennätyksen Kiinassa ja koko maailmassa.
Tornista avautuu näkymä alapuolisiin uusiin tehdasrakennuksiin. Tuotantotilaa on noin viiden hehtaarin verran, ja linjoilla kulkevat elektroniikka, hissit ja liukuportaat sekä moottorit.
Koneen maajohtaja William B. Johnson matkaa tornin huipulle kaksikerroksisella hissillä (double-decker). Matkustajat seisovat kahdessa kerroksessa hississä, joka liikkuu äänettömästi ja pehmeästi, ilman nytkähdyksiä. Kerrosluvut vilistävät elektronisissa mittareissa.
Matka taittuu kymmenen metrin sekuntivauhdilla 235,6 metriä korkean tornin huipulle, ylimpään 35. kerrokseen. Hissiä liikuttaa Hyvinkään tehtaan insinöörien ylpeys, ultrarope-köysi.
Tornista näkyy aurinkoisella säällä Shanghain pilvenpiirtäjien silhuetti.
”Uusi testitorni edistää Koneen tuotekehitystä ja globaalia liiketoimintaa huippunopeissa hisseissä ja Koneen uusissa innovaatioissa, kuten ultrarope-köydessä”, sanoo Johnson. Hän on vastannut yhtenä avainjohtajana hissiyhtiön Kiinan valloituksesta.
Testitorniin kuuluu 12 muunneltavaa hissikuilua, jossa voi testata moottoreita, hissikoreja ja köysiä sekä komponentteja. Ultraropen keveyttä voi testata tornin ylätasanteella, jossa voi käsin tunnustella vajaan metrin pituisen teräsköyden ja hiilikuituisen utraropen painoeroa. Teräsköysi painaa yli kaksi kertaa enemmän kuin ultrarope.
Koneen jättitornissa testataan hissejä, jotka kulkevat maksimissaan 15 metriä sekunnissa. Koneen Tytyrin testikuiluissa huippunopeus yltää vielä pari sekuntia nopeammaksi.
Hyvinkään tehtaalta Kunshaniin siirtynyt projektipäällikkö Janne Rossi kertoo puolestaan, että noin 500 metrin pituinen teräsköysi painaa 30 tonnia ja ultarope 13 tonnia. Teräsköyden massa tulee liian suureksi noin 500 metrin pituudessa. Ultrarope-hissin kulkumatka yltää yli kilometriin.
”Ultarope jää ainoaksi mahdollisuudeksi korkeissa rakennuksissa. Ja testauksen ansiosta kehitämme hissejä yhä paremmiksi, älykkäämmäksi ja nopeammiksi, mikä kiehtoo yhä enemmän kiinalaisia ostajia, Koneen uusien laitteiden Kiinan- johtaja Emma Falck sanoo.
Nopeaa etemistä. Koneen Kiinan maajohtaja Willam B. Johnson kertoo, että Kone lähti noin kymmenen vuotta sitten etenemään Kiinan sisämaan kaupunkeihin rakentaen samalla laajaa myynti- ja huoltoverkostoa. KUVA: ARTTU LAITALA
Kunshanin uusi tehdasyksikkö aloitti toimintansa yli kaksi vuotta sitten. Sitä seurasi investointi uuteen testitorniin. Esimerkiksi kaksikerroshissejä menee paljon korkeisiin toimistorakennuksiin.
Hieman kauempana liikkuu kymmeniä torninostureiden puomeja Kunshanin rakennustyömailla. Rakentaminen tuo merkittävän osan Kiinan bkt:sta, mutta maan kasvuvauhti saattaa hidastua.
”Investoinnit rakentamiseen eivät ehkä alene paljonkaan. Uusien laitteiden myyntiin on luvassa vakaata kasvua, ja Kone pystyy kasvamaan huolloissa, jota menestyksellinen uusmyyntimme tukee.”
Sitten Johnson palaa toviksi historiaan ja avaa Koneen menestymisen salaisuuksia Kiinan valtavilla markkinoilla.
”Lähdimme pitkälle etunojassa ja mielestäni ajoissa etenemään Kiinan suurissa sisämaan kaupungeissa.”
Koneen entinen toimitusjohtaja, nyttemmin yhtiön hallituksen jäsen Matti Alahuhta, Johnson sekä johtoryhmän jäsenet Heikki Leppänen ja Pekka Kemppainen ryhtyivät hartiavoimin nostamaan laitemyyntiä Kiinassa vuoden 2005 jälkeen. Alahuhta aloitti silloin Koneen toimitusjohtajana.
”Näimme Kiinassa avoimen ikkunan ja rekisteröimme maan nopean kaupungistumisen sekä rakennusinvestoinnit sisämaan kaupungeissa. Emme enää keskittäneet myyntiämme esimerkiksi vain Shanghaihin ja Pekingiin, vaan yhä kauemmas sisämaahan ja kehitimme samalla uusia hissimalleja useiden kymmenien miljoonakaupunkien asuintaloihin”, Johnson jatkaa.
Koneen johto teki Johnsonin mukaan kovaa jalkatyötä ja kulki sisämaassa ovelta ovelle -tyyliin. Matkoja on kertynyt satojentuhansien kilometrien edestä Kiinan useisiin kymmenien miljoonien asukkaiden kaupunkeihin.
Hissikaupat näkyvät nytkin tilauskirjoissa. Uusia laitteita menee sisämaan kaupunkien suuriin projekteihin, kuten Tiajininin kaupunkiin sekä suureen joukkoon muita kaupunkeja.
”Hissien kaupasta neuvottelemme etenkin kiinteistökehittäjien kanssa. Loimme heti alkuun suhteet niin arkkitehteihin kuin kaupungin viranomaisiinkin. Ja tutkimme tarkkaan rakentamisen tilastoja. Esimerkiksi Tianjinin projektissa Koneen joukkue oli alunpitäen mukana eri liikkumisratkaisujen suunnittelussa.”
Etunoja-ajattelun onnistumista kuvaa, että Kiina edusti yli kymmenen vuotta sitten noin viidennestä, ja nyt lähes 70 prosenttia uusien laitteiden, hissien ja liukuportaiden globaaleista ostoista.
Kiinan kieltä täysin taitava Johnson on pitkän Aasian uransa aikana oppinut, että kiinalaiset eivät jahkaile kaupankäynnissään. Hissien pitää saapua asennuksiin nopealla aikataululla.
”Kiinalaiset ovat kärsimättömiä kaupankäynnissä ja vaativat nopeutta sekä uusinta teknologiaa. Kone on pystynyt omalla strategiallaan vastaamaan huutoon läpi Kiinan mantereen.”
Johnson kertoo sisämaan operaatioista, että kymmenen vuotta sitten yhtiöllä oli Kiinassa toistakymmentä toimipistettä ja nyt yli viisisataa.
”Huoltomiehiä työskentelee noin parituhatta palkkalistoillamme ja olemme käyttäneet paljon varoja henkilöstön koulutukseen.”
Kone työllistää Kiinassa yhteensä noin 13 000 henkilöä.
”Yksi valttimme on, että ryhdyimme heti integroimaan uusien laitteiden myynnin, huollon ja hissien moderninsoinnin. Lisäksi kiinalaiset arvostavat myös työasuja, jossa lukee yhtiön nimi. Kysymys on myös ammattiylpeydestä ja sitoutumisesta yhtiön menestykseen, niin suomalainen kuin Kone onkin juuriltaan.”
Kone osti neljä vuotta sitten enemmistön kiinalaisesta Giant Elevatorista, joka on Johnsonin mukaan vauhdittanut hissien ja liukuportainen myyntiä sekä tuonut lisää huoltokantaa Kiinan sisämaan kaupungeissa.
Johnsonin työura alkoi Koneella yli kymmenen vuotta sitten. Ensimmäinen pesti koitti Kiinassa 1990-luvulla amerikkalaisen hissiyhtiön Otiksen palkkalistoilla.
Matkoilta on jäänyt muistoja kiinalaisesta käyttäytymiskulttuurista.
”Tapasin eräässä kiinalaisessa sisämaan kaupungissa nuoren naisvirkailijan. Puhuin Kiinaa ja sitten seurasi syvä hiljaisuus. Ajattelin, että teinkö jonkin virheen. Sitten tuli vastaus puhtaalla Amerikan englannilla. Nainen oli käynyt yliopiston Yhdysvalloissa.”
Johnson korostaa, että liiketoiminnassa pitää vallita tekemisen meininki ja iloinen optimismi. ”Kone pyrkii myös nykyisen toimitusjohtajansa Henrik Ehrnroothin johdolla etenemään markkinoiden keskikasvua nopeammin.”
”Eikä ole mitään syytä epäillä, etteikö tavoite onnistuisi”, Johnson jatkaa.
Kiinan osuus Koneen uusista tilauksista ja liikevaihdosta oli kolmannella vuosikvartaalilla noin 40 prosenttia. Kone on uusissa laitteissa ottanut Kiinassa johtopaikan länsimaisista hissiyhtiöistä. Yhtiö pitää hallussaan noin viidenneksen markkinaosuutta Kiinassa.
Kunshanin yksikössä työskentelee yhteensä parituhatta henkilöä insinööreineen. Johnson kertoo, että kiinteistöjen kehittäjät ovat alkaneet suosia niin sanottuja Jumplift-hissejä, jotka nopeuttavat tavaroiden ja ihmisten liikuttamista rakentamisen aikana.
Hissien osia. Koneen työntekijä Zhang Lei Huo valvoo ja ohjaa työkoneita hissitehtaassa Kunshanissa. KUVA: ARTTU LAITALA
Koneen Aasian tuotekehitys kuuluu heti ensi vuoden alusta kiinalaisen Nick Hen vastuulle. Tuotekehitykseen kuuluu uusia tuote- ja palveluinnovaatioita. Nick He seuraa tiiviisti myös tehtaan tuotantoa ja korostaa, että uusien innovaatioiden on pelattava yhteen tehtaan tuotantolinjoilla.
”Testitorni, tehdas ja tuotekehitys muodostavat tiiviin ketjun.”
”Kone on hissiyhtiöstä leikannut eniten energiakuluja, noin 90 prosenttia ja työ säästöjen eteen jatkuu edelleen. Lisäksi luomme softaa ja kehitämme hissien ajomukavuutta sekä uutta teknologiaa, joita kiinalaiset arvostavat yhä enemmän.”
He korostaa testitornin avainroolia. Puheessa vilahtavat muun muassa elektroniset ovikortit ja yhä automaattisemmat hissien tilaukset, jotka nopeuttavat liikkumista korkeissa rakennuksissa.
”Kiinassa menee vielä tovi, ennenkuin arkeen kuuluu hissin tilaaminen matkapuhelimella. Mutta sekin tulee, ehkä piankin.”
Hen työura Koneella käynnistyi vuonna 2006.
”Kun luin Koneen työpaikkailmoituksen netistä, pidin paikkaa suurena mahdollisuutenani. Ja yhtiö oli vielä suomalainenkin. Työskentelin silloin japanilaisen Sonyn palveluksessa Singaporessa”, He kertoo työurastaan.
Laadusta ja luotettavuudesta vastaava johtaja Antti Hoppania korostaa, että Typyrin yksikkö, Hyvinkään hissitehdas ja Kunsahin tehdas tukevat toisiaan insinöörityössä ja tuotekehityksessä.
”Testitorni auttaa myös myös eri komponenttien testauksessa”, Hoppania jatkaa ja käyttää sanontaa ”hissitason tuoteoptimointi”.
Kunshanin tehtaalle saapuu Koneen työntekijöitä pitkien matkojen takaa Kiinan sisämaasta. Koneen myyntiedustaja Jianta Jomi myy hisseja ja huoltoja sekä modernisointeja pohjoisen Kiinan Xianin maakunnassa, Shanxin kaupungissa.
Jomi kävi tehtaalla tutustumassa liukuportaisiin ja testitorniin.
”Tulin Koneeseen pari vuotta sitten teknillisestä korkeakoulusta ja sain yhtiöltä koulutuksen. Konehuoneettomat hissit ovat menneet kuin kuumille kiville omalla myyntialueellani.”
”Nyt on menossa liukuportaiden kauppoja. Kuvaan laitteiden koneistoja matkapuhelimeeni”, Jomi jatkaa.
Kun ilta pimenee, syttyvät suikulamaisen testitornin koristevalot maanpinnasta korkeimpaan huippuun, jossa Kone lukee sinisin värivaloin myös kiinalaisin kirjaimin.
Tehtaan iltavuorossa etenevät linjoilla asennuksessa hissien vihreäkylkiset moottorit. Seuraavassa hallissa työstökone paloittelee teräslevyt uuden hissikorin mittoihin. Yhtä konetta valvoo Zhang Leihuo. Michael Lu ja Alan Zhou osoittavat koneita, joita on tullut Kunshaniin Prima FinnpowerinKauhavan tehtaalta.
”Koneen tehdas luo alueelle vaurautta”, molemmat sanovat.
Hissiyhtiöt kisaavat Kiinassa testitornien korkeuksilla. Kone pitää vielä johtopaikkaa Kiinassa, jossa sen kiinalaiskilpailija rakentaa parhaillaan 288 metrin tornia. Ehkä kiinalaiset odottivat ensin Koneen testitornin mittoja ja laittoivat sitten lisää metrejä.
Tornikisa kuvaa Koneen mukaan johdon mukaan hissien ja liukuportaiden yhä merkittävämpää roolia Kiinan asuintalojen ja toimistojen rakennushankkeissa sekä tuotekehityksessä. Tornikisaa voi siten pitää positiivisena.
”Nyt Kone on testitorneissa ykkönen”, Kunshanin tehtaanjohtaja Janne Kuisma toteaa tornin juurella.
Tornin tukirakenteet painuivat noin 20 metriä maan alle.
”Kiinalainen rakentaja valoi tornin nostureiden avulla. Sekin oli aikamoinen taidonnäyte”, toteaa Kuisma.
Hyvinkäältä Kunshaniin. Projektipäällikkö Janne Rossi siirtyi Koneen Hyvinkään tehtaalta Kunshanin tehtaan tuotekehitykseeen. Taustalla valmistuu hissien moottoreita. KUVA: ARTTU LAITALA