Suomalainen talouspropaganda


Kaiken lisäksi suurin palkankorotus kohdistui julkiselle sektorille..kunnat ja valtio korottivat eniten palkkoja.

Yksityisellä sektorilla taas sopeutettiin taloutta YT-neuvotteluiden (henkilöstön vähennyksen)kautta sekä osittain myös suurten ikäluokkien eläköitymisen myötä. Totta kai työttömyyden kasvu ja eläköityminen lisäsi samalla myös valtion kuluja..

Tässä lainaus Sorjoselta:
Sorjonen arvioi nyt Uudelle Suomelle, että suurin syy ristiriitaiseen tilanteeseen ovat vuosien 2007–2009 palkankorotukset, jotka hänen mukaansa olivat liian korkeita.

– Ansiotasoindeksi on noussut noin 25 prosenttia vuoden 2007 jälkeen. Samaan aikaan talouskasvu on viisi prosenttia pakkaselta. Se ei kuitenkaan tarkoita tietenkään sitä, että jokainen olisi saanut 25 prosenttia lisää. Varmasti on niitä, jotka ovat saaneet vähemmän ja niitä jotka ovat saaneet enemmän, Sorjonen kertoo Uudelle Suomelle.

– 2007 oli isot korotukset. Indeksi nousi 5–6 prosenttia. 2009 oli myös isot korotukset, sen jälkeen pienempää, mutta kaikkihan se on korkoa korolle, Sorjonen jatkaa.
 
Palkkataso on vain osa totuutta. Suomen palkkataso on vanhan EU:n keskitasoa.

Kun propaganda on ketjun aiheena, niin heitetäänpä ilmaan epäortodoksisempaa teoriaa. Alk. Vanhasen II hallituksesta meillä on noudatettu kokoomuslaista talouspolitiikkaa, jonka mukaan yritysten veroja on tietoisesti pyritty laskemaan (esim työnantajan Kela-maksu, yhteisövero). Tämän seurauksena valtiontalouden alijäämä on pahentunut, jota taas on pyritty korjaamaan finanssipolitiikan kiristämisellä.

Lopputulos on ollut ostovoiman siirtyminen palkansaajilta yrityksiin, jotka investointikohteiden puutteessa ovat joko kasvattaneet taseitaan tai maksaneet osinkoja. Myös listaamattomat yritykset ovat osittaisen osinkojen verottomuuden vuoksi kasvattaneet taseitaan. Kysyntälaman oloissa kaikki tämä raha on pois kotimaisesta kulutuksesta ja kansantalouden kierrosta.

Ei Suomen palkkataso sinällään ole ongelma yritysten kannattavuudella..Yksityiset yritykset sopeuttavat kannattavuutensa oman tilanteensa mukaisesti. Joillain menee hyvin ja toisilla huonommin. Niinhän se kilpailutaloudessa tuppaa olemaan.
Mutta julkishallinnolle vuosina 2008-2011 velkarahalla kustannetuista palkankorotuksista on tullut pysyvä ongelma Suomen valtiolle. Niitä palkankorotuksia maksetaan vuosi vuoden perään ottamalla lisää velkaa valtiolle. Juuri näillä julkishallinnon korkeimmilla palkoilla uskottiin saatavan kansantalouteen lisää ostovoimaa ja kulutuskysyntää..Varmasti jonkin verran sitä saatiinkin mutta yksityisellä puolella jouduttiin samanaikaisesti kiristämään vyötä. Työttömyys kasvoi ja kansa eläköityi..

Yrityspuolella tehtiin vain se mitä laman aikana pitää tehdä - kun kauppa kävi huonommin piti vähentää kuluja. Lisäksi muutamilla yrityksillä kävi todella nolosti, esim. Nokialla ja monilla sen alihankkijoilla. Mutta, kaikilla ei ole mennyt huonosti. Niillä on ollut varaa maksaa osinkoja jne. En silti usko että tämän vuoksi olisi suuremmin kadonnut rahaa kansantaloudesta..mihinkä se muka olisi mennyt? Kysymys on pääomista jotka eivät ole koskaan suoranaisesti "kotimaisessa kulutuksessa". Välillisesti toki niin että pääomilla on tapana hakeutua tuottaviin kohteisiin. Niitä löytyy sekä Suomesta että ulkomailta. Tiedämme kaikki että aika paljon on investoitu Suomeenkin.

Valtio on helpottanut yritysten verotusta juuri siksi että näin pääomia syntyisi lisää uusiin investointeihin. Hyvin todennäköisesti juuri näin on myös tapahtunut.
 
Maailman korkeimman kokonaisveroasteen maassa kasvatetaan painetta ALV:n korottamiseen..

http://yle.fi/uutiset/alv_vedettiin_taas_mukaan_pakkolakikiistaan/8523476

Hallituksessa ollaan tiukkana ettei arvonlisäveroa koroteta..mutta pitäisin aika todennäköisenä että takit vielä kääntyy.

Niin, vielä tuosta maailman korkeimmasta verotuksesta..Suomi ei yllä näillä tilastoilla ihan absoluuttiseen kärkeen mutta viimeisen parin vuoden aikana meidän veroaste on noussut sen verran että todennäköisesti alamme olla jo ihan huipulla..
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2221rank.html

Onhan se omalla tavallaan hyvä että pieni Suomi pärjää edes joillain tilastoilla..
 
Maailman korkeimman kokonaisveroasteen maassa kasvatetaan painetta ALV:n korottamiseen..

Jos Front Capitalin varainhoitajilla jotain asiantuntemusta on, niin aika heikolta näyttää:

Jäätävä ennuste Suomelle: ”Ainoastaan verojen korotukset näyttävät olevan varmoja”

-Repivä tilanne työmarkkinoilla ei ainakaan kannusta investointeihin tai kotitalouksia suurempien hankintojen tekemiseen. Ensi vuoden budjetin säästöjen pohja on joka tapauksessa murentunut, kun turvapaikanhakijakriisi kasvattaa valtion menoja noin miljardilla eurolla ja useita aiemmin ilmoitettuja säästöpäätöksistä on peruttu. Ainoastaan verojen korotukset näyttävät olevan varmoja, mikä entisestään heikentää kotimaista kysyntää ja pidentää taantumaa, Front kirjoittaa joulukuun kuukausikatsauksessaan.

Front syyttää Suomen hallitusta lisäksi hapuilevasti politiikasta, joka heikentää yritysten ja kotitalouksien uskoa siihen, että Suomen talouskehitys kääntyisi parempaan.

-Kansalainen voi vain aprikoida: Jos tämä hallitus ei kykene, niin mikä kokoonpano siihen muka kykenisi, kun kahtena edellisenäkään vaalikautena ei saatu mitään aikaiseksi, katsauksessa todetaan.

Hypon pääekonomisti Juhana Brotherus puolestaan huomauttaa, että hallituksen tavoite antaa talouden oikenemiselle vauhtia on kannatettava, mutta sisällössä ja toteutuksessa jää toivomisen varaa.

-Palkkojen laskun konkreettisin uhka on velkadeflaatio, jossa tulot pienenevät, mutta velkatasot pysyvät ennallaan. Tällöin vaikeuksiin joutuvat velalliset kotitaloudet ja vaikutukset voivat levitä koko kansantalouteen. Vaihtoehtoinen ratkaisu on pitää palkat ennallaan, mutta joustaa työtuntien määrässä esimerkiksi siirtämällä arkipyhiä viikonlopuille ja tarkastelemalla muita keinoja lisätä työaikaa. Ostovoima ei tällöin kärsi, mutta helppoja keinoja ei kuitenkaan ole jäljellä, hän kirjoittaa omassa katsauksessaan.



http://www.uusisuomi.fi/raha/150468...n-verojen-korotukset-nayttavat-olevan-varmoja
 
Kommentti

Kommentti: Mistä löytyisi fiksu ja rehti demari?
Reijo Ruokanen 11.12. 13:38 päivitetty 11.12. 13:51


Kasvaako Suomen bruttokansantuote, jos otamme lisää velkaa ja palkkaamme lisää kunnallisia juoksuvalmentajia ja osastopäälliköitä ministeriöihin?

Kasvaa.


Onko siitä Suomelle apua?

Ei lainkaan, päinvastoin.

Miksi sitten monet poliitikot sitä esittävät?

Osa heistä ei ymmärrä.

Osa heistä, kuten Antti Rinne, ymmärtää taatusti. Mutta politiikassa kaiken perusta on valitettavasti kannatuksen haaliminen. Aiheutetuilla vahingoilla ei ole merkitystä, kun ääniä jahdataan.

Ääni Wahlroosin kellossa muuttui
Keskiviikkona oli Talouselämän 77-vuotisjuhla. Samalla saattelimme eläkkeelle Esko Rantasen, joka palveli Talouselämää lähes 41 vuotta.

Yksi juhlapuhujista oli Björn Wahlroos. Hän muistutti tehneensä Ruotsin haukkumisesta itselleen uran, mutta nyt on ääni muuttunut kellossa.

Wahlroos kertoi ihailevansa Ruotsia, joka on kymmenessä vuodessa vetänyt bruttokansantuotteessa Suomeen 15 prosentin kaulan.

Jos Suomi olisi pysynyt Ruotsin tahdissa, meillä olisi nyt varaa esimerkiksi rahoittaa kaksi kokonaista sote-sektoria tai kymmenkertaistaa puolustusvoimien budjetti, Wahlroos laskeskeli.

Hän ei antanut Ruotsin menestyksestä kunniaa vain viime vuosien porvarihallituksille vaan ennen muuta sosiaalidemokraatti Göran Perssonille, joka oli pääministerinä 1996-2006. Moni muukin on samaa mieltä. Perssonin aikana Ruotsi aloitti uudistukset, jotka ovat mahdollistaneet kukoistuksen.

Myös Saksa on pärjännyt loistavasti. Menestyksen taustalla ovat Gerhard Schröderin läpiviemät uudistukset. Demari Schröder oli liittokansleri 1998-2005.

Schröder maksoi uudistuksistaan kovan hinnan. Ura päivänpolitiikassa päättyi.

Nyt hänet nostetaan valtiomiehenä samaan sarjaan Saksan edellisen talousihmeen isän Ludwig Erhardin kanssa. Hän tosin oli kristillisdemokraatti, mutta Saksassa myös konservatiivit pystyvät uudistuksiin.

Miksi Suomi ei onnistu siinä, missä Ruotsi ja Saksa onnistuivat?

Meillä ei ole ollut tarpeeksi pitkään vallassa yhtään demaria, joka olisi oikeasti ymmärtänyt vaalia köyhien ja vähäosaisten asiaa. Jutta Urpilainen ehti nähdä valon, mutta vanha kaarti työnsi hänet sivuun. Edunvalvojat syrjäyttivät uudistajan.

Jos Urpilaisen esikunta olisi herännyt ajoissa huomaamaan Rinteen aiheuttaman riskin, Suomi voisi nyt olla paljon paremmassa tilassa.

Ay-vetoinen Sdp tekee nyt kaikkensa estääkseen uudistukset, jotka se itsekin tietää välttämättömiksi. Se uskottelee äänestäjille, että taloutta voidaan parantaa siirtelemällä velkarahaa taskusta toiseen ja puhumalla joutavuuksia päälle. Taktiikan vahtina on mm. kuljetusalan ammattiliitto AKT, joka rähisemällä estää kaikki järkevät yritykset nostaa Suomi suosta.

Harmi. Nyt hallitus joutuu viemään uudistuksia läpi runnoen. Ei ole ihan putkeen mennyt toistaiseksi. Parempaa sopii toivoa, mutta odottavan aika voi käydä pitkäksi.
 
Politiikka 13.12.2015 klo 10:23
Ettei kukaan taas keksi prosentteja omasta päästään – tässä oikeat luvut
Vain murto-osa lausunnonantajista kannattaa hallituksen pakkolakiesitystä.

Kuva: Yle uutisgrafiikka
Pakkolain pääkohdat
  • Työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen oikeutta sopia työntekijäeduista rajoitetaan kolmen vuoden ajan.
  • Sairauslomaan karenssipäivä. Ensimmäinen poissaolopäivä palkaton.
  • Loppiainen ja helatorstai palkattomiksi vapaapäiviksi. Helatorstaina tai loppiaisena töissä olevalle normaali palkka ilman sunnuntaikorotusta.
  • Vuosiloma lyhenee maksimissaan kuuteen viikkoon. Lomarahoista leikataan.
  • Työntekijän muutosturvaa lisätään. Irtisanotulle työterveyshuolto puolen vuoden ajan työsuhteen päättymisestä.
  • Lakimuutoksilla tavoitellaan viiden prosentin parannusta yritysten kustannuskilpailukykyyn. Hallitus uskoo sen tukevan talouskasvua ja työllisyyttä.
  • Lakien on tarkoitus tulla voimaan kesällä 2016.

Hallituksen esitys kilpailukykyä kohentavasta lakipaketista, ns. pakkolait, saa tyrmäävän kohtelun lausuntonsa jättäneiltä.

Lausunnon jätti yhteensä 40 tahoa, joista vain kuusi lausujaa eli 15 prosenttia suhtautui selkeän suopeasti lakiesitykseen. Ymmärrystä löytyi lähinnä työnantajapuolelta, mutta esimerkiksi työantajia lähellä olevia Elinkeinoelämän keskusliitto EK myös kritisioi esitystä. EK:n mielestä lainmuutoksille asetetut tavoitteet eivät toteudu, jos säästötoimet jäävät tähän.

Yli puolet (55%) lausunnonantajista eli 22 kappaletta suhtautuu kriittisesti lakipakettiin. Ammattiliitot käyttävät myrkyllisintä kieltä, koska säännösesitykset rajoittavat merkittävästi työmarkkinajärjestöjen päätösvaltaan perinteisesti kuuluneita asioita. Esitystä vieroksuu myös esimerkiksi Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla. Sen mielestä toimenpidepaketin vaikutuksiin liittyy huomattavia sekä juridisia että palkanmuodostukseen liittyviä riskejä ja sen takia hallituksen tulisi lakien sijasta vielä pyrkiä ns. yhteiskuntasopimuksen aikaansaamiseen.

– Mikäli tämä ei onnistu, tulisi harkita fiskaalista devalvaatiota, Etla tähdentää lausunnossaan.

Myös talousprofessorit lyttäävät pakkolait. Sixten Korkman ja Matti Pohjola toteavat Kauppakorkeakoulun lausunnossa, että lakiesityksen myönteiset vaikutukset tuotantoon ja työllisyyteen jäävät todennäköisesti vähäisiksi.

– Lyhyellä aikavälillä kilpailukykypaketti lähinnä supistaa kotimaista kysyntää ja syventää taantumaa. Parempana vaihtoehtona voi pitää fiskaalista devalvaatiota, joka on toteutettavissa esimerkiksi välillistä verotusta kiristämällä ja sotumaksuja alentamalla, Korkman ja Pohjola ehdottavat.

Lähes kolmannes eli 30 prosenttia lausuntonsa jättäneistä ei ilmaissut selvää kantaansa lakiesitykseen. Näissä oli paljon muun muassa eri ministeriöitä.

Yle Uutiset sijoitti lausuntonsa jättäneet kriittisiin, suopeisiin ja muihin lukemalla lausunnot ja päättelemällä niiden pohjalta lausunnonjättäjän suhtautumisen. SAK, Akava ja STTK olivat jättäneet yhteisen lausunnon, mutta tämän jutun prosenttilaskelmissa kukin niistä arvotettiin eri tahoiksi.

Lue myös
Mistä tuli luku 90 hallintarekisterikohussa? – Stubb: Sain luvun omasta päästäni

30.11.
HS: Stubb käyttää vääriä lukuja hallintarekisteriä kannattavista viranomaisista
28.11.
Pekka Pantsu Yle

http://yle.fi/uutiset/ettei_kukaan_...a_omasta_paastaan__tassa_oikeat_luvut/8523645
 
Björn Wahlroosin lypsylehmä on kuihtumassa pois, parempi syyllinen kuin OP olisi oma korvauskäytäntö ja hinnoittelu sekä vakuutusehdot.

Kantelun tausta? Sammon markkinaosuus laskenut selvästi

FinanssialaPankitVakuutukset

2015124398343.jpg

Sammon omistaman If-vahinkovakuutusyhtiön markkinaosuus on laskenut voimakkaasti. Kuvassa Sammon voimakaksikko toimitusjohtaja Kari Stadigh ja hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroos.KUVA: SAMPO GROUP
Sammon omistaman Ifin OP:sta Kilpailuvirastolle tekemän selvityspyynnön takana on todennäköisesti Sammon vakuutustoiminnan markkinaosuuden voimakas lasku.


Finanssialan keskusliiton tilaston mukaan Sampo-konsernin (vahinkovakuutuksia myy Sammon omistama If) henki- ja vahinkovakuutuksen markkinaosuus on laskenut vuodesta 2012 vuoden 2014 loppuun mennessä 25,3 prosentista 21,4:ään eli 3,9 prosenttiyksikköä. Samassa ajassa OP Ryhmän markkinaosuus on pysynyt vakaana: se on noussut 26,2 prosentista 26,6 prosenttiin.

Tämän tuoreempi lukuja eli tietoja tältä vuodelta ei ole saatavissa. Lisäksi FK niputtaa yhteen henki- ja vahinkovakuutuksen.

Ifin pyytämän selvityksen kohteena olevia vahinkovakuutuksen lukuja FK ei tilastoissa erittele.

Ifin kantelun mukaan OP:n kanta-asiakasjärjestelmä eli bonusjärjestelmä mahdollistaa vakuutusten myynnin alle tuotantokustannusten. Se myös kritisoi kantelussaan OP:n käyttävän väärin määräävää markkina-asemaansa sitomalla toisiinsa vähittäispankkipalvelut ja vahinkovakuutuspalvelut.
 
Voi luoja, kaikkihan tietää, että IF:llä on kaikista kalleimmat vakuutukset, jotka ainakin minun kohdalla kerran osoittautu sellaisia porsaanreikiä täynnä oleviksi, että vaihdoin välittömästi vakuutusyhtiötä. Mikä ihme se silloin on, että ihmiset vaihtaa edullisempiin yhtiöihin.
 
Kansa jonka ei anneta tehdä töitä

http://www.libera.fi/blogi/kansa-jonka-ei-anneta-tehda-toita/

Palkansaajaliike käy voimakasta valtataistelua, johon se saa pontta median ylläpitämästä vastakkainasettelusta. Vastakkain eivät aikoihin ole olleet suurpääoma ja riistetty työntekijä, vaan todellisuus ja sen harha, työllisyys ja toimettomuus. Kun yli 70 % elinkeinoista on palveluissa ja yli 93 % yrityksistä työllistää alle 10 henkeä, ei pääomalla sen enempää kuin yksittäisellä työnantajalla ole kestävää saneluvaltaa. Poikkeuksen tekee julkinen sektori, jonka työnantajaroolia tulisi kiistatta selkiyttää.

Avoimessa taloudessa työehdot määrää kuluttaja. Yritys toimii välittäjänä tuossa kaupassa, ja se voi korkeintaan viivyttää välttämätöntä: työntekijän irtisanomista, silloin kun tämän työ ei käy kaupaksi tuotteen tai palvelun muodossa. Jäykillä työehdoilla ei paranneta edes työllisen ay-jäsenkunnan asemaa: nettopalkka ja siten ostovoima jäävät pieniksi, kun veroilla joudutaan kustantamaan korkea työttömyys.

Jos kyse olisi vain työehdoista, mikään ei estäisi ammattiliittoa tai sen paikallisosastoa perustamasta yritystä tai osuuskuntaa, joka kilpailisi markkinoilla muiden joukossa. Muun muassa ahtaajatyökunnat kilpailivat menestyksellisesti ahtaajayrittäjien kanssa aina 1920-luvulle asti.

Oy Ay Ab voisi määrittää työajat ja palkat vaikka reippaasti nykyisiä lakeja ja työehtosopimuksia paremmiksi. Monella liitolla olisi alkupääomaakin vaikka muille jakaa (Punapääoma, Sunnuntaisuomalainen 2014).

Kyse tuntuu kuitenkin olevan muusta kuin työehdoista eikä ay-liikkeen julkisuuden hallintaa tässä asiassa voi kuin ihailla. AKT tekee räiskyvällä toiminnallaan ay-liikkeelle tehokasta tuulensuojaa. Auto- ja kuljetusalan viidakkomiesten perässä kävelee STTK:n Antti Palola kuin ratkaisija, vaikkei hänkään ole myöntymässä sellaisissa asioissa, jotka meitä aidosti auttaisivat, kuten yleissitovuudessa, laittomien lakkojen sanktioinnissa tai yritystason laajassa työehtojen muodostamisessa. Media sovittelee “ay-liikkeen järkisiiven” kunniaviittaa herralle, joka myöntää järjestönsä kannattelevan rakenteellista työttömyyttä.

Mutta ei tämä toki ole Palolan vika, eikä edes AKT:n Piiraisen. He eivät halua jäädä historiaan johtajina, jotka luopuivat vuosikymmenten aikana rakennetusta valta-asemasta. Siinä ei ole mitään outoa, sillä sellaisia me ihmiset olemme.

Ongelma ei ole järjestöissä, ei niiden johtajissa, eikä varsinkaan niiden jäsenissä. Suomessa on yhdistymisvapaus ja hyvä niin. Vika on järjestelmässä ja meissä lainsäätäjissä, kun vuosi toisensa jälkeen sallimme järjestöille kansantaloutta ja yksilönvapautta haittaavia erivapauksia lain edessä. Sen sijaan, että ihmettelemme AKT:n toimintaa, olisi äänestäjän kysyttävä, miten tämä on 2015-vuoden Suomessa mahdollista?

Lakkosakot ovat Suomessa olleet perinteisesti erittäin maltilliset, koska ay-liikkeen vastuullisuuteen on luotettu. On kuitenkin selvää, että on suuri houkutus kiristää itselleen valtaa, kun voi pistää konkurssikypsän maan ulkomaankaupan kyykkyyn ilman suurempia selityksiä – tai ylinopeussakot ylittäviä sanktioita.

Korkeimmillaan 30 000 euron hyvityssakot eivät vie suurimmista lakkokassoista edes salkunhoitajien palkkiota: Esimerkiksi Ammattiliitto PRO:n 140 miljoonan sijoitusvarallisuus riittäisi kustantamaan yli 4500 laittomasta lakosta aiheutuvan maksimisakon. Siihen nähden minkälainen jäsenhoukutin lakkoilu ay-liikkeen omien puheiden mukaan on, on liitoilla täydellinen kannustin tehdä ensi vuodesta ennätysmyrskyisä. Lakko-oikeus on kiistaton, mutta Suomen mallissa eivät vapaus ja vastuu kohtaa.

Työ- ja elinkeinoministeriön jo viisi vuotta vanhassa katsauksessa AKT:n 50 000 jäsenestä noin 18 000 oli erityisryhmiä edustavia jäseniä eli eläkeläisiä, opiskelijoita ja työttömiä. Tuoreempia lukuja ei ole julkaistu, mutta epäilen, ettei erityisryhmien osuus eläköitymisen ja kasvaneen työttömyyden myötä sittemmin ole pienentynyt.

Työsopimuslain mukaan työnantajan on noudatettava vähintään valtakunnallisen, alalla edustavana pidettävän työehtosopimuksen määräyksiä. Edustavuuden vahvistaa yleissitovuuden vahvistamislautakunta. Se on perinteisesti edellyttänyt, että vähintään noin puolet alan työntekijöistä kuuluu kyseiseen TES:iin.

AKT-laisen kuorma-autoalan työehtosopimus on tästä käytännöstä poikkeus. Lautakunta on vahvistanut sen vuodesta 2003 asti yleissitovaksi, vaikka vain hieman yli 40 prosenttia työntekijöistä kuuluu sopimuksen piiriin. Toimittaja Matti Virtasen lähteen mukaan tämä poikkeus ei ole sattumaa: jos kuorma-autoalan sopimus poistettaisiin yleissitovien luettelosta, on uhkaus synnyttää “sota, meteli ja kapina”.

Tänä vuonna valmistuneen yritysjuridiikan opinnäytetyön mukaan kuorma-autoalan työehtosopimuksen piirissä on 23 000 työntekijää eikä se anna juuri tilaa sopia paikallisesti – etenkään järjestäytymättömille. Tämän vähemmistön annamme kuitenkin edustaa koko alaa, erityisesti pienimpien ja vielä syntymättömien työnantajien kustannuksella. Valtakunnallisissa työkiistoissa tuo 23 000 hengen porukka (0,88% työvoimasta) voi lamaannuttaa koko Suomen.

Meillä ei ole aikaa jäädä odottelemaan sitä, että osapuolet kohtaavat toisensa “keskellä pitkääsiltaa”, kuten monet toimittajatkin edelleen tuntuvat toivovan. Jos salkunhoitaja istuu tappiollisen position päällä, tekemättä jättäminenkin on aktiivinen päätös. Maahan on tullut lyhyessä ajassa 30 000 turvapaikanhakijaa, joista oleskeluluvan saavien olisi myös päästävä tekemään töitä.

Mistä löytyisi media, joka ei miettisi omaa asemoitumistaan suhteessa “työnantajiin” tai “palkansaajiin”, vaan korporaatioihin ja kansanvaltaan. Se ottaisi yhteyttä sopimusjuridiikan asiantuntijoihin, jotka kertoisivat, että työmarkkinajärjestöjen vallan suitsiminen kilpailukykylaeilla kasvattaa – eikä pienennä – sopimusvapautta siellä, minne se perustuslain mukaan kuuluu. Edustuksellinen demokratia puolestaan on sitä varten, että se kantaa poliittisen vastuun. Teoista, ei mielikuvista.
 
Miten se nyt olikaan...?

Suomen maine Ruotsissa on surkea

KansantalousRuotsiMarkkinointi

2015124394801.jpg

Kun kertoo olevansa Suomesta, kasvot valahtavat kalpeiksi ja reaktio on suunnilleen sama kuin Kelju K. Kojootti esittelisi itsensä Maantiekiitäjälle.


Maine on noussut viime vuosina yhdeksi tärkeimmistä asioista pörssiyhtiöissä. Kun puhutaan uusille markkinoille menosta ja ulkomaankaupasta, myös maan maineella on väliä.

Ruotsissa itselleni on tullut yllätyksenä se, kuinka surkea maine suomalaisilla täällä on. En ole koskaan tuntenut itseäni kakkosluokan kansalaiseksi – ennen kuin muutin Ruotsiin. Naapureillemme me suomalaiset tunnumme olevan jonkinlaisia peikkoja.

En tiedä mitä porukkaa lähtemättömän vaikutuksen teosta on kiittäminen. Onko täällä rellestänyt joukko juroja ja tuppisuisia juoppoja, joilla on puukko povitaskussa?

Vai onko kyseessä jokin imperialismin vääristymä? En ymmärrä.

Ainakin kaikki täällä tapaamani suomalaiset ovat sivistyneitä ja sydämellisiä ihmisiä.

Nihkeä suhtautuminen paistaa läpi myös täysin fiksujen ihmisten käsittämättömistä kommenteista. Esimerkiksi kun Ruotsi nosti terroriuhkatasoaan marraskuussa, puhuin asiasta ruotsalaiskollegan kanssa, joka totesi, että onneksi Ruotsissa on kuitenkin vielä turvallisempaa kuin Suomessa, missä ”tyypit kulkevat kaduilla puukottamassa ihmisiä”.

Muutama viikko sitten kävin tiedotustilaisuudessa, missä esiteltiin Helsingin ja Tukholman välille suunniteltavaa nopeaa kulkuyhteyttä ja uutta kauppareittiä.




Kerroin hankkeesta ruotsalaiselle, joka kysyi naama vakavana: ”Siis minkä takia? Miksi kukaan ruotsalainen haluaisi rakentaa nopean kauppayhteyden Suomeen?”

Aivan kuten toimitusjohtajan tehtävänä on pitää huolta yhtiönsä markkina-arvosta, on nuoren miehen tehtävä huolehtia omasta markkina-arvostaan.

Ja voin kertoa, että markkina-arvoni on pudonnut kuin kivi sen jälkeen, kun tulin.

Vastakkainen sukupuoli kyllä lähestyy ja tekee tuttavuutta, mutta kun kertoo olevansa Suomesta, kasvot valahtavat kalpeiksi ja reaktio on suunnilleen sama kuin Kelju K. Kojootti esittelisi itsensä Maantiekiitäjälle.

Vanhempi väki tuntee Suomen ja sen historian, mutta nuorempi polvi ei tiedä Suomesta mitään, ja stereotypiat voimistuvat.

Suomi on ajamassa taloutensa kanssa jäävuoreen, ja Venäjän-kauppa on jäissä. Kauppasuhteita Ruotsin suuntaan pitäisi tiivistää. Suomella on varmasti maakuvaansa suurempiakin ongelmia, kuten esimerkiksi kallis työn hinta, mutta ei suomalaisten kummallinen maine kaupantekoa ainakaan helpota.

Päinvastoin, se voi olla kaupanteon este. Ainakin se on nöyryyttävää ja alentavaa.
 
Miten se nyt olikaan...?

Suomen maine Ruotsissa on surkea

KansantalousRuotsiMarkkinointi

Kun kertoo olevansa Suomesta, kasvot valahtavat kalpeiksi ja reaktio on suunnilleen sama kuin Kelju K. Kojootti esittelisi itsensä Maantiekiitäjälle.


Maine on noussut viime vuosina yhdeksi tärkeimmistä asioista pörssiyhtiöissä. Kun puhutaan uusille markkinoille menosta ja ulkomaankaupasta, myös maan maineella on väliä.

Ruotsissa itselleni on tullut yllätyksenä se, kuinka surkea maine suomalaisilla täällä on. En ole koskaan tuntenut itseäni kakkosluokan kansalaiseksi – ennen kuin muutin Ruotsiin. Naapureillemme me suomalaiset tunnumme olevan jonkinlaisia peikkoja.

En tiedä mitä porukkaa lähtemättömän vaikutuksen teosta on kiittäminen. Onko täällä rellestänyt joukko juroja ja tuppisuisia juoppoja, joilla on puukko povitaskussa?

Vai onko kyseessä jokin imperialismin vääristymä? En ymmärrä.

Ainakin kaikki täällä tapaamani suomalaiset ovat sivistyneitä ja sydämellisiä ihmisiä.

Nihkeä suhtautuminen paistaa läpi myös täysin fiksujen ihmisten käsittämättömistä kommenteista. Esimerkiksi kun Ruotsi nosti terroriuhkatasoaan marraskuussa, puhuin asiasta ruotsalaiskollegan kanssa, joka totesi, että onneksi Ruotsissa on kuitenkin vielä turvallisempaa kuin Suomessa, missä ”tyypit kulkevat kaduilla puukottamassa ihmisiä”.

Muutama viikko sitten kävin tiedotustilaisuudessa, missä esiteltiin Helsingin ja Tukholman välille suunniteltavaa nopeaa kulkuyhteyttä ja uutta kauppareittiä.




Kerroin hankkeesta ruotsalaiselle, joka kysyi naama vakavana: ”Siis minkä takia? Miksi kukaan ruotsalainen haluaisi rakentaa nopean kauppayhteyden Suomeen?”

Aivan kuten toimitusjohtajan tehtävänä on pitää huolta yhtiönsä markkina-arvosta, on nuoren miehen tehtävä huolehtia omasta markkina-arvostaan.

Ja voin kertoa, että markkina-arvoni on pudonnut kuin kivi sen jälkeen, kun tulin.

Vastakkainen sukupuoli kyllä lähestyy ja tekee tuttavuutta, mutta kun kertoo olevansa Suomesta, kasvot valahtavat kalpeiksi ja reaktio on suunnilleen sama kuin Kelju K. Kojootti esittelisi itsensä Maantiekiitäjälle.

Vanhempi väki tuntee Suomen ja sen historian, mutta nuorempi polvi ei tiedä Suomesta mitään, ja stereotypiat voimistuvat.

Suomi on ajamassa taloutensa kanssa jäävuoreen, ja Venäjän-kauppa on jäissä. Kauppasuhteita Ruotsin suuntaan pitäisi tiivistää. Suomella on varmasti maakuvaansa suurempiakin ongelmia, kuten esimerkiksi kallis työn hinta, mutta ei suomalaisten kummallinen maine kaupantekoa ainakaan helpota.

Päinvastoin, se voi olla kaupanteon este. Ainakin se on nöyryyttävää ja alentavaa.

Oliko kenellekään yllätys, että Ruotsalaiset ovat kaappirasisteja? :D
 
Ihan turhaan ollaan huolissamme...

http://karileinonen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/208437-suomi-on-askeleen-paassa-taystyollisyydesta

Suomi on askeleen päässä täystyöllisyydestä?
Ei Suomella niin huonosti mene, kuin suurin osa meistä luulee. Ainakin mikäli on uskominen tiettyjä virkamiehiä. Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra nimittäin arvioi, että Suomessa saattaa olla jopa 360 000 piilevää työpaikkaa. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan taas avoimia työpaikkoja on yli 30 000. Nämä kaksi yhdessä tarkoittaa siis lähes 400 000 avointa työpaikkaa. Samaan aikaan (lokakuun 2015 työllisyyskatsaus) työttömiä on VAIN noin 337 700. Eli olemme lähellä täystyöllisyyttä. Vai olemmeko?

Nämä piilotyöpaikat ovat työnantajien vastaus paljon uutisoituun piilotyöttömyyteen: kun osa työntekijöistä on piilossa, niin miksei samalla voida piilottaa osa työpaikoistakin. Tämä vasta onkin hauska yhteinen leikki työntekijöiden ja työnantajien välillä.

Näihin piilotyöpaikkoihin voidaan liittää kaikenlaista yllättävää ja jännää, niin kuin leikeissä yleensä. Esimerkiksi jos satut löytämään piilossa olevan työpaikan, huomaatkin, että siinä palkka maksetaan leikkirahalla. Tai päädyt tekemään ympäripyöreitä päiviä olosuhteissa, jotka eivät kestä päivänvaloa. Ja tietenkin työnantaja voi aina sanoa kaikkeen sovittuun ”ei vaineskaan” ja lopettaa leikin silloin, kun se ei enää kiinnosta. Paikallista sopimista parhaimmillaan. Eikö olekin vekkulia?


Ja tässä ihan "virallinen totuus" siitä miten Suomen talous on kasvu uralla...



http://www.uusisuomi.fi/raha/151664-nyt-tuli-yllatys-suomi-ei-enaa-velkaannu
Nyt tuli yllätys: ”Suomi ei enää velkaannu”

Suomen vaihtotase on kääntynyt positiiviseksi.Tilastokeskuksen mukaan Suomen vaihtotase oli vuoden kolmannella neljänneksellä miljardi euroa ylijäämäinen. Sekä tavaroiden että palveluiden vienti ja tuonti laskivat edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta, molemmissa erissä tuonti laski vientiä enemmän.

Hypon pääekonomisti Juhana Brotherus huomauttaa Twitterissä, että kyse on ensimmäisestä positiivisesta 12 kuukauden jaksosta neljään vuoteen.

Suomi ei enää velkaannu. Vaihtotase plussalla Q3/2015, viimeksi 4v sitten 12kk jaksolla. https://t.co/VRIf2IBHo5 pic.twitter.com/gTOAydDSjB

— Juhana Brotherus (@JuhanaBrotherus) December 15, 2015

Uudelle Suomelle Brotherus sanoo, että kehitys on tullut yllätyksenä.

– Kyllä tässä menee vaihtotase-ennusteet uusiksi. Ennusteet ovat olleet synkempiä kuin toteuma. Meillä Hypollakin ennuste on ollut, että vaihtotase jää selvästi pakkasen puolelle, kun nyt taitaa jäädä siihen nollan tuntumaan, Brotherus kertoo.

Hän täsmentää viestiään, että Suomi ei velkaannu enää kansantaloutena. Valtio sen sijaan ottaa lisää velkaa.

– Vaihtotase kuvaa sitä, miten Suomen sekä yritykset, kotitaloudet että julkinen sektori joko säästää - jolloin vaihtotase on ylijäämäinen - tai sitten velkaantuu - jolloin vaihtotase on alijäämäinen - ulkomaille. Nyt ensimmäistä kertaa neljään vuoteen vaihtotase pinnisti pienelle plussalle, eli enää Suomi ei kokonaisuutena velkaannu, Brotherus toteaa.

– Meillä on alijäämäinen julkinen talous, mutta sitä vastaan meillä on ylijäämäinen yksityinen talous. Tietyllä tavalla kyse on Suomen sisäisestä velkaantumisesta, eikä Suomi velkaannu niinkään kokonaisuutena ulkomaille, hän jatkaa.

Vaihtotaseen kääntymistä plussalle ei pidä Brotheruksen mukaan tulkita merkiksi alkavasta talouskasvusta. Kyse on pikemminkin siitä, että tuontitavaroiden kulutus on Suomessa nyt sopeutunut vallitsevaan taloustilanteeseen.

– Tästä voi sanoa sekä myönteistä että negatiivista. Myönteistä on toki se, että Suomi ei kokonaisuutena enää velkaannu. Se, mistä voi olla pessimistisempi, on se, että vaihtotaseen oikeneminen on tullut tuonnin hiipumisesta eikä viennin kasvusta. Yksi selittävä tekijä on, että nykyinen taantuma hillitsee kulutushaluja, Brotherus sanoo.

– Otaksuisin, että tästä eteenpäin pysytään ehkä pienellä plussalla mutta mennään sellaista vaakalentoa eteenpäin. Kun taloussuhdanne alkaa pikkuhiljaa paranemaan, niin todennäköisesti myös kulutus kasvaa ja tuonti lisääntyy, eikä vaihtotase käänny nousuun
.
 
Mitä johtamisen tasoihin tulee, niin pyrkimys ei voi olla "mahdollisimman vähän alueita" vaan tavoitteena tulisi olla "SOTE-alueet organisoitu järkevällä, loogisella ja tehokkaalla tavalla". Käärme pyssyyn -tekniikalla organisoidut keskittämiset johtavat vain siihen, että SOTE-aluetason ylin hallinto on täysin turha kumileimasin joka ei tiedä liian isoksi paisuneesta alueestaan tarpeeksi, vaan käytännössä tarvitsee lähes vastaavantasoisen miehityksen myös esim. maakuntatasolla.
Niin, tässähän asiantuntijat piti järkevimpinä ratkaisuna sitä että sotealueita tulisi vähemmän kuin mitä kepu halusi ja vähemmän kuin mihin päädyttiin. Ei kai kukaan kannattanut mitään mahdollisimman vähän alueita mallia. Kaiken lukemani perusteella ongelma on liian pienet alueet, ei liian suuret. Jostain syystä keskustapoliitikkojen höpinät eivät vakuuta minua..
 
Niin, tässähän asiantuntijat piti järkevimpinä ratkaisuna sitä että sotealueita tulisi vähemmän kuin mitä kepu halusi ja vähemmän kuin mihin päädyttiin. Ei kai kukaan kannattanut mitään mahdollisimman vähän alueita mallia. Kaiken lukemani perusteella ongelma on liian pienet alueet, ei liian suuret. Jostain syystä keskustapoliitikkojen höpinät eivät vakuuta minua..

Lihavoituun:
"Ratkaisu on edelleen auki, koska keskustan puoluehallitus päätti viime viikon torstaina, että puolue tavoittelee edelleen maakuntamallia eli 19 sote-aluetta. Kokoomus ajaa selvästi pienempää määrää. Se voisi olla viisi tai 12, joita myös virkamiestyöryhmä on valmistellut maakuntamallin vaihtoehtoina. Keskustalle 12:kin näyttää olevan liian kova pala. Kokoomuksen mukaan puolestaan useat tutkimukset ja selvitykset osoittavat, että mahdollisimman pieni määrä on huomattavasti tehokkaampi tapa hoitaa palvelut."
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/sotealueiden-maarasta-yha-kova-kiista/7t6c4iiL

Minua eivät keskustapoliitikot (tai poliitikot yleensä) vakuuta, toisaalta olen myös nähnyt niin katastrofaalisia keissejä "asiantuntijat" johdossa, että oksat pois. Tässä SOTE-asiassa en usko mitään nyrkkisääntöjä tai yksinkertaisia selityksiä. Liian pienet alueet on todellisuutta erikoishoidon osalta monessa paikassa, mutta ellei ihmisiä "pakkosiirretä" niin jollakin tavalla ne palvelut on tuotettava, onko sitten jossain sellaista liikakapasiteettia että ihmiset on järkevää ohjata sinne entistäkin laajemmalta alueelta. Nytkin kaikkein monimutkaisimmat hommat ovat joka tapauksessa Helsingissä.

Lukkoonlyöty 19 aluetta on tyhmä ajatus. Niin on myös väite mahdollisimman vähistä hallinnollisista alueista. Asia on liian mutkikas jätettäväksi poliitikoille tai edes kapean alan asiantuntijoille.
 
Kokoomus kannatti 5 tai 12 mallin ratkaisua. Asiantuntijat kannatti näitä ratkaisuja eikä kepun ratkaisuja. En keksi mitään syytä miksi tälläisessä tilanteessa minun tulisi uskoa kepulaisia, kun mikään ei viittaa siihen että heidän mallinsa olisi parempi, ja kun heillä vielä on oma lehmä ojassa.

28_10_sote_alueiden_m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4vertailu_MERIKANTO.png


http://yle.fi/uutiset/asiantuntijat_lyttaavat_keskustan_vaatiman_18_sote-alueen_mallin/8434751

Onkos näillä asiantuntijoilla siis ihan OIKEAT suunnitelmat valmiina, kartat ehdottamistaan SOTE-alueista, niiden sisällä olevista yksiköistä ja väkimääristä jne? Minusta tuo taulukko haiskahtaa pahasti ympäripyöreältä vaihteluväliltä, johon sitten jokainen "asiantuntijan" rooliin jostakin nurkasta sopiva on saanut heittää oman mielipiteensä.

Edit: Viittaan myös edelleen aiemmin linkittämääni Ruotsin suunnasta tulleeseen näkökulmaan - he pitävät kustannusten vähennystä SOTE-järjestelyn kautta epärealistisena. Eipä silti, en epäile etteikö kustannuksia voisi helpostikin LISÄTÄ Suomessa, oli malli mikä tahansa ;)
 
Back
Top