Tässä on kyllä tiettyä perää.
Sitä ei voi kiistää, että Suomi on joutunut melkoisen taloudellisen rypälepommituksen keskipisteeseen. 2008 rävähti Yhdysvaltain asuntolaina- ja finanssikriisi. Koko maailman taloudella lurahti lusikallinen housuun kuten käppyröistä näkyy. 2009 paljastui, että Kreikan taloustilastot oli laadittu helppoheikkien voimin. Koko euroalue julisti tuomiopäivää pari vuotta putkeen ja rapa roiskuu vieläkin. 2011-2013 Nokian toiminta saatiin ajettua alas ennätysvauhtia erään tunnetun sarjafiaskon seurauksena. Nyt Microsoftkin pakkaa viimeisiä laukkujaan savuavien raunioiden keskellä. Sen perään itänaapurissa päätettiin palata kylmän sodan ellei lämpimämmänkin aikoihin tunnetuin seurauksin. Melkoinen värisuora.
Valtion taloudessa huolestuttaa juuri velan
jyrkkä kasvu, jonka taittumisesta ei ole kovin uskottavaa näyttöä nykykehityksellä. Juuri kukaan ei koe nykyistä velanottoa elvyttäväksi, vaan se on syömävelkaa joka näyttää menevän ns. hyvinvointivaltion ylläpitoon eli välttämättömiin sosiaalimenoihin, joita mm. työttömyys ja asumistuet kasvattavat. Tuoreimman yllätysmenoerän kaikki varmaan jo tietävätkin.
Silti, olen aina välillä havahtunut miettimään, onko esimerkiksi minun kohdallani mikään tästä synkkien maalailusta totta vaiko pelkkää mielikuvaa. Tuliko sitä tuomiopäivää, jota manattiin vuoden 2011 tienoilla joka ainoalle viikolle jos jotain Kreikka-sopua ei saataisi aikaan sunnuntaihin mennessä? Oliko se sittenkin vain mediaväen tarvetta repiä mahdollisimman dramaattisia klikkiotsikoita? En ole joutunut sillan alle, en edes työttömäksi. Kaupasta saa ruokaa. Sitä on jopa halpuutettu. Kone myy hissejä ja Valmet kattiloita kelpo voitolla. Star Warsia katsottiin parissa viikossa miljardin taalan edestä. Maailma näyttää edelleen olevan rahaa täynnä kun vain tietää mistä etsiä. Kokonaiskakku voi ehkä olla pienempi kuin ennen kriisejä tai kuvitteellisessa loputtoman kasvun skenaariossa, mutta onko sen jakajistakin osa heittänyt hanskat tiskiin? Pitäisikö heittää itse?
Ei kolmea, kuutta tai yhdeksää vuotta voi vain odottaa putkeen. Nykytilanne vaatii ennen kaikkea huomattavan aktiivista otetta. Työpaikka tai asiakas ei tule profeetan luo. Pitää jalkautua itse. Oikeastaan suosittelisin nyt härskin henkilökohtaista ahneutta. Valio ei ehkä saa myydä voita Venäjälle, mutta onko se oikeasti minun ongelmani tai edes minun muutettavissani? Jos vanha bisnes kituu, on etsittävä sitäkin ahkerammin uutta. Ehkä nyt olisi korkea aika etsiä ihan häikäilemättä suoraa rahoitusta, eikä vain täytellä Tekes-kuponkeja toivoen että valtion lotossa tulee joskus vuoden päästä neljä oikein jos virkamies sen hyväksi katsoo. Kuulemma ehtaa riskirahaakin on liikkeellä fiksusti hakevalle, kun kaikessa muussa tuotto on tällä hetkellä melkein nolla.
Ehkä on loppujen lopuksi aika yhdentekevää vahdata kylmä hikinoro otsalla ja toinen persvaossa, onko vuoden talouskasvu 0,2 prosenttia plussalla vai miinuksella. Se on nimittäin vain keskiarvo. Ketterän ei tarvitse tyytyä keskiarvoon. Jos vielä onnistuu myymään ulkomaille, se keskiarvon ylitys ei ole täällä edes keneltäkään pois. Minulla ainakin alkaa olla mitta täynnä pelkän odottelun ja asemasodan kanssa. Pitääkö tätä samaa kriisiketjua katsellessa vanheta vielä uudelle kymmenluvulle tekemättä mitään asioiden eteen? Jotkut ovat jo osanneet soveltaa vaihtoehtoista lähestymistapaa.
Tällä hetkellä se ongelma on mielestäni juuri siinä, että oikein mitään ei tehdä, tai jos tehdään, niin perutaan heti.
Jos katsotaan vanhoja hallituksia, niin Holkerin hallitus vei Suomen lamaan (Koiviston suuresti avustaessa), Ahon hallitus käänsi kurssin, Lipposen hallitukset nostivat Suomen uudelle tasolle, Vanhasen I jatkoi Lipposen linjalla ja Vanhasen II aloitti lainanoton (ydinministereiden kokouksessa), Kataisen hallitus ei tehnyt oikein mitään koko aikana ja nyt Sipilän hallitus jatkaa samalla linjalla.
USA:n asuntolainoille me ei mahdettu mitään. Kreikan kusetuksen tajusi jokainen jo 1980-luvulla, mutta sille ei tehty mitään, kun luultiin, että Etelä-Eurooppa saadaan hiissattua samalle tasolle muun Euroopan kanssa, muttei ymmärretty, että ne haluavat vain meidän rahat, eivät meidän moraaliamme. Venäjän pakotteet johtuvat Venäjän toiminnasta Ukrainassa. 2008 palkankorotukset tehtiin liittokierroksilla, eli silloin työnantajapuoli pääsi irti siitä vihaamastaan kolmikannasta ja antoi sitten työntekijäpuolen perseraiskata itsensä. Velanoton aloittaminen oli Vanhasen suurin virhe politiikassa ja pahinta oli, että se tehtiin juuri kv-kriisin kynnyksellä.
Nykyisen hallituksen toimia katsoessaan ei voi kuin ihmetellä. Kaikki avainministerit ovat kokemattomia (Sipilä ihan untuvikko, Stubbin kokemus on helppoheikki-tasoa ja vahvuus ulkomaansuhteissa ja Soinin kokemus on oppositiojohtajan vastuutonta takapenkkihuutelua). Toimivia vaihtoehtoja on selkeästi kaksi: a) elvyttäminen velkavetoisesti ja b) leikkaukset. A) vaihtoehdon ongelma on velan kasvu, mutta toisaalta valtionvelka ei ole ihan sama kuin kotitalouksien velka. Lisäksi elvyttämällä voitaisiin saada kotimaan markkinat taas kuntoon ja ehkäpä se uusi Nokia (tai nykyään paremminkin uudet Nokiat) voisi löytyä. Nokiaakin nimittäin pönkättiin aika tanakasti takavuosina. B):n ongelma on kotimarkkinoiden kuihtuminen, mutta plussana valtion menojen pieneneminen ja hyvinvointivaltion heikkeneminen.
Ainoa, mitä Sipilän tarvitsisi tehdä, olisi valita näistä vaihtoehdoista toinen (tai niiden yhdistelmä) ja hommata EK:n, AY-väen, VM:n ja Korkeakoulujen asiantuntijoista haluttua linjaa edustavat asiantuntija mööttiin, jossa luodaan toimintasuunnitelma, jonka sitten Suuri Johtaja toteuttaa. Mutta ei. EK on tyytymätön, AY-porukka on tyytymätöntä ja kuvaava on jo 10 vuoden takainen yhteiskuntatieteiden proffan tarina siitä, miten 1960, -70 ja -80 -luvuilla poliitikot kutsuivat asiantuntijoita palavereihin, kertoivat, mitä aikoivat tehdä ja mikä oli tavoitteena. Sitten "viisaat miehet" kertoivat, miten päätökset vaikuttavat käytännössä ja mitä pitäisi tehdä, että haluttuun tavoitteeseen päästään (jos se nyt oli mahdollinen). Sitten poliitikot ottivat ohjeet onkeensa ja toimivat niiden mukaan, mahdollisuuksien rajoissa. 1990-luvulla tilanne muuttui niin, että "viisaita miehiä" kyllä kuultiin, muttei kuunneltu. 2000-luvulla tapaamisia ei enää edes järjestetty.
Enkä tarkoita sitä, että kumpikaan tapa (leikkaukset tai elvytys) olisi helppo tai edes "oikea". Tarkoitan sitä, että nyt pitäisi olla ihan pirusti tekemisen meininkiä, edes johonkin suuntaan. Silloin kansa "ymmärtäisi", että vaikka nyt menee vituiksi, tulevaisuudessa menee ehkä paremmin. Nykyinen päätösten tekeminen ja sitten peruminen on pahinta, mitä voi tapahtua. Hupaisaa oli kuunnella jonkun "asiantuntijan" haastattelua YLE:n radiolähetyksessä (tietenkin mokutus-visva -propagandaa), jossa hippi selitti, että vaikka hänen mielestään henk.koht. kehitysavun leikkaaminen on perseestä, hän ymmärtää sen. Heillä on (vissiin UM:ssa) tietenkin tieto siitä, mitkä kehitysapuhankkeet toimivat ja mitkä eivät. He olivat valmistautuneet ajamaan epäonnistuneet projektit alas, mikä hänen mielestään oli vain viisasta, jolloin haluttu (oliko 10%) säästö olisi saatu lakkaamalla kaatamasta rahaa paskakaivoon. Mitä teki hallitus? No, leikkasi samalla prosenttimäärällä kaikkia hankkeita, eli niitä toimimattomia hankkeita rahoitetaan edelleen ja toimivat hankkeet rampautetaan, kun ne eivät saa riittävästi rahaa toimiakseen.