Hirveän tarkaksi en viitsi ryhtyä, esim. nimitasolle, joten oikeussalitasolle ei asiaa saada detaljeissaan.
Lähinnä kyse siis yhden EU-rahoitteista kehityshanketta vetävän henkilön äärikyyninen asenne asiaa kohtaan, n. kymmenen vuoden takaa. Kertoi avoimesti laajalle kuulijajoukolle, että ei näistä hankkeista ole tarkoituskaan tehdä millään tavalla valmista, niitä jatketaan niin kauan kuin rahoituspiikki pysyy auki.
Jos halutaan päästä keskusteluun, niin IFRS-tilinpäätösstandardin ikiliikkujamainen ja sekava kehittelyprosessi on esimerkki siitä, miten oli tarkoitus vetää kohtuuajassa rykäisten läpi homma, että saadaan yhtenäinen tilinpäätösstandardi EU-tason (ja joidenkin muidenkin maiden) tilinpäätösten vertailuun. Homma kuitenkin eteni kuin liikuntavammainen etana, ja nyt näyttää kyllä siltä ettei koko touhussa ole mitään muuta järkeä kuin ylläpitää pysyviksi rakenteiksi jähmettyneitä moninaisia boardejaan, niiden osallistujien kokouspalkkioita ja tärkeilyä ja epäilemättä myös varmaa tienestiä luennoitsijana, kun on oikein "IFRS advisory board member" tai jotain vastaavaa. Ja se lopputulos, vertailukelpoisuus on mitä on kun niin paljon on kiinni tulkinnoista ja kunkin maan tilintarkastajien tiukkuudesta. Lisäksi koko IFRS-standardiviidakko on täynnä niin suuria päättömyyksiä ettei firmojen taloudelliseen asemaan ja "todelliseen" tulostasoon oikein pääse kiinni kuin rahavirtalaskelmasta. Kotimainen tilinpäätösstandardi voittaa avoimuudessaan IFRS-normit koska vain, kädet selän taakse sidottuna. Saattaa taas toki olla impiwaaralaisuutta, mutta olen sentään ollut ihan arvostettu nimi suurehkon kansainvälisen pörssiyhtiön IFRS-hommissa. Mikä ehkä kertoo enemmän IFRS-standardien tasosta kuin siitä että olisin jotenkin erityisen osaava henkilö
(kaikille ihan samaa tulkinnanvaraista höpöä, joten 25-vuotias vihreä taloushallintoheppu saattoi olla niissä yhtä perillä tai enemmän perillä kuin jokin arvostettu tilintarkastustoimiston sadanpäämies...)