Näinköhän todella tulee tapahtumaan että kunnallisverot laskee, voi sanoa älä unta näe.
Kunnallisveroon tulee iso pakkoleikkaus
PolitiikkaKunnatSote
Valtiovarainministeriö valmistelee lakia, joka pakottaisi kuntia laskemaan merkittävästi veroastettaan, kun sote-menot siirtyvät valtion kontolle.
Tätä hallitus suunnittelee
Järjestämisvastuu. Sote-palveluiden järjestämisvastuu siirretään kunnilta 18 maakunnalle sekä 5 yhteistyöalueelle.
Rahoitus. Sote-palvelut rahoitetaan valtion verotuloista. Maakuntaveroa ei tule tällä vaalikaudella, mutta sen käyttöönottoa aletaan selvittää.
Valinnanvapaus. Valinnanvapautta edistetään julkisten palveluiden yhtiöittämisen kautta.
Aluehallinto. Maakunnille tulee laaja itsemääräämisoikeus, ja niille siirretään sote-vastuiden lisäksi paljon myös muita tehtäviä. Maakuntavaltuustot valitaan vaaleilla.
Hallitus aikoo pakottaa kunnat keventämään verotusta merkittävästi samalla, kun se siirtää kuntien budjeteista leijonanosan vievät sosiaali-ja terveysmenot maakuntatasolle. Valtiovarainministeriö valmistelee parhaillaan esitystä väliaikaisesta kunnallisveroleikkurista, joka määräisi kaikki kunnat laskemaan veroastettaan.
”Kaikkien kuntien täytyy laskea kunnallisveroprosenttia samalla prosenttiyksikkömäärällä. Lasku on toistakymmentä prosenttiyksikköä, tämänhetkisen arvion mukaan noin 12 prosenttiyksikköä”, kertoo VM:n vero-osaston päällikkö Terhi Järvikare.
Kunnilta vietäisiin näin valtaosa verotuloista. Tänä vuonna keskimääräinen kunnallisveroaste on 19,87 prosenttia.
Leikkuri olisi voimassa kolmesta viiteen vuotta.
Kunnille asetettava verokatto on osa sote-uudistusta, jonka suuntalinjoista hallitus kertoi keskiviikkona lisää. Sote-vastuut siirretään 18 maakunnalle, ja palvelut rahoitetaan valtion verotuloista maakunnille ohjattavilla valtionosuuksilla. Maakuntaveroa ei tule ainakaan tällä hallituskaudella.
”Uudistus rahoitetaan ansiotuloverotuksen uudistuksella. Kenenkään kokonaisveroaste tai progressio ei kiristy”, perhe- ja peruspalveluministeriJuha Rehula (kesk)
linjaa.
Näin runsaan 17 miljardin euron sote-menot siirtyvät kuntien harteilta valtiolle. Koska hallitusohjelmassa linjataan, ettei kokonaisveroaste saa nousta eikä kenenkään ansiotuloverotus saa kiristyä, hallitus haluaa varmistua, että kuntien menojen keventyminen menee täysimääräisesti kunnallisverotukseen.
Järvikare perustelee tasaleikkausta sillä, että näin varmistetaan kansalaisten yhtäläinen kohtelu asuinkunnasta riippumatta.
Nelikko. Petteri Orpo, Anu Vehviläinen, Juha Rehula ja Hanna Mäntylä kertoivat sote-uudistuksen uusimmista vaiheista tiedotustilaisuudessa. KUVA: LAURA KOTILA
Näin valmistelu etenee
Toukokuu 2016. Valinnanvapautta selvittäneen Brommelsin työryhmän raportti valmistuu. Hallitus tekee peruslinjaukset valinnanvapaudesta.
Marraskuu 2016. Hallituksen esitys järjestämislaista ja maakuntalaista eduskuntaan.
Helmikuu 2017. Hallituksen esitys valinnanvapauden laajentamisesta ja rahoituksen yksinkertaistamisesta eduskuntaan.
Tammikuu 2019. Lait voimaan.
Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio on huolissaan siitä, että verokatto kohtelisi kuntia hyvin eri tavoin. Joissain kunnissa sote-menot vastaavat noin puolta kaikista menoista, kun toisissa osuus budjetista on jopa 70 prosenttia. Myös veroasteet ja yhden veroprosentin tuottamat tulot vaihtelevat suuresti.
”Karkeasti voi sanoa, että esityksestä hyötyvät sellaiset kunnat, joissa käytetään paljon palveluita, mutta jossa verot ovat pienet. Vastaavasti esimerkiksi isoissa kaupungeissa nuori, työssäkäyvä väestö käyttää enemmän esimerkiksi työterveyden palveluita, mutta verotulot ovat suuret”, Tainio sanoo.
Uudistus iskisi esimerkiksi Espooseen, kun taas Itä- ja Pohjois-Suomen pikkukunnat pääsisivät vähemmällä.
”Lopputuloksena osa kunnista olisi ylirahoitettuja, osa alirahoitettuja”, arvioi myös erityisasiantuntija Tuomas Hanhela kuntakonsulttiyritysPerlaconista.
Vaikutuksia voitaisiin kompensoida esimerkiksi uudistamalla valtionosuusjärjestelmää. Jonkinlainen uudistus järjestelmään joudutaan tekemään, Hanhela uskoo.
Hallituksen sote-kaavailuissa maakunnat päättävät palveluiden järjestämisestä. Viiden yliopistosairaalan ympärille luodaan yhteistoiminta-alueet, jotka tekevät päätökset muun muassa investoinneista. Yhteistoiminta-alueet eivät ole oma hallinnon tasonsa, vaan ne ovat yhteistyöelimiä, jotka tekevät sopimukset maakuntien kanssa.
Vaikka maakunnista on tulossa laajasti itsevaltaisia, sote-asioissa valtio pitää ohjat omissa käsissään. Yksi syy tähän on, että sote-uudistuksella tavoitellaan merkittäviä säästöjä. Hallituksen 10 miljardin julkisen talouden tasapainotusohjelmasta kolme miljardia on jyvitetty sote-uudistukselle. Myös sote-palveluihin liittyvät ICT-hankinnat pidetään valtion vahvassa ohjauksessa.