Vonka
Supreme Leader
Huutelen täältä naapuripöydästä, että kerro toki. Tässä voisi olla ihan mukava vähän järkyttyä sunnuntaipäivän ratoksi.
Olen radiologi (oikeasti en, mutta kaverini on). Menen töihin puoli yhdeksäksi ja juon kahvin. Sitten annan muutaman lausunnon kuvista. Menenpä pian syömään maittavan lounaan. Aloitan taas yhden aikoihin. Kappas. Puoli kolmelta on kahvi pitämättä. Klo 15:30 päättyy työvuoroni. Pöytää ei saa tehdä tyhjäksi. Se on kollegiaalinen sääntö. Koska lausuntopyyntöjä tulee koko ajan, suma pitää purkaa.
Puolitoista ylituntia tulee. Klo 15:30 - 17:00 ylimääräinen vuoro on 1500 euroa. Siihen jonotetaan. Pannaan nimi listaan. Tasapuolista.
Tästä voit lähteä laajentamaan koko sektorille. HUS on musta aukko eikä ole kehdossa keinunut sitä, joka sen lypsylehmän panee aisoihin. Ja meillä voivotellaan Ukrainaa ja Kreikkaa...
Lääkärit voivat aina väläyttää lakkoasetta. He kehtaavat, sillä yhteiskunta ei lainkaan säästä heidän lakossaan. He ovat itse asiassa usein töissä lakon aikana. Edellisessä esimerkiksi leikkausalilääkäreistä osa oli töissä nauttimassa palkkaa. Riitti että yksi pöydän ympärillä olevista lääkäreistä on lakossa ja muu porukka ei voinut tehdä mitään. Yksin ei voi lähteä viipaloimaan. Kiireettömiin toimiin varattu anestesialääkäri voi siis olla lakossa tänään, seuraavana päivänä taas joku leikkaussalilääkäreistä mutta anestesia töissä jne. Kriittiset jutut tehtiin.
Opettajat taas ovat aivan erilaisia. He voisivat olla kertyneen lakkokassan puolesta vaikka viisi kuukautta poissa saman tien. Mutta siitähän koituisi vain säästöä kun koulut olisivat kiinni. Lisäksi he ovat ainekseltaan hyviä sotilaita: ei ole sitä röyhkeyttä ja ahneutta kuin lääkäreillä, vaan he ovat yhteiskunnan stahanovilaisia tukipylväitä hautaan asti. Luulen, että sairaanhoitajat kuuluvat samaan sakkiin.
Lääkäriliitto on kova naama.