Suomalainen talouspropaganda

Totta. Oulussa se keksittiin. MyOrigo ei vain kyennyt itse markkinoimaan hyvää puhelinta MyDevicea ja Väänänen haki kumppania. Ideoilla kun ei ole tekijänoikeutta.

Applen uusi menestystarina perustui miltei kaikessa kopiointiin, mutta niin muidenkin. Nokia aloitti omat tutkimukset heti, kun Väänänen oli esitellyt heillekin vaikka sanoivat "ettei kiinnosta". Kiinalaista neroutta. Mutta iPhone onnistui puhelimena paremmin.

Tuossa on video 2000-luvun alun oululaisesta MyDevicesta:

http://www.kaleva.fi/teemat/digi/video-tallainen-on-mydevice-kannykka/665294/

Ilmeisesti juuri tuo MyDevice oli liikaa kaikille toimijoille...Nokialla sitä haukuttiin alkeelliseksi, koska siinä ei ollut mm. MMS ominaisuuksia...sen sijaan että olisi nähty metsä puilta.
 
Kaikenlaisia laitteita (PDA, itä-PHS, ...) oli tuossa vuosituhannen vaihteen saapuvilla liikenteessä. MyOrigo oli kyllä hyvä lafka (ja fiksua väkeä), mutta sen nostaminen nurkkapalaksi kokonaiskehityksessä on yliampuvaa.
 
Kaikenlaisia laitteita (PDA, itä-PHS, ...) oli tuossa vuosituhannen vaihteen saapuvilla liikenteessä. MyOrigo oli kyllä hyvä lafka (ja fiksua väkeä), mutta sen nostaminen nurkkapalaksi kokonaiskehityksessä on yliampuvaa.


Jos sulla on parempaa tietoa niin voitko valaista...ymmärrän että nämä olivat vain "surkeita oululaisia" eivätkä NOKIAn huippueliittiä nämä MyDevicen kehittäjät.
 
Jos sulla on parempaa tietoa niin voitko valaista...ymmärrän että nämä olivat vain "surkeita oululaisia" eivätkä NOKIAn huippueliittiä nämä MyDevicen kehittäjät.

Aiheesta on paljon taloushistoriaa jo kirjoitettu ja lisää tulee sitä mukaa kun väki irtautuu kiinnikkeistään. Oma sanomani on se, että ei Nokia eikä MyOrigo ollut monessakaan asiassa se alkujuuri, vaan koko kehityksessä paketoinnin ja markkinoinnin onnistuminen oli avainasemassa. Mobiilimaksamista löytyi Kaakkois-Aasian markkinoilta huikeassa mittakaavassa paljon ennen Apple Payta, verkkomaksamista yhtä lailla puolestaan PayPalin ja vastaavien syntyä edeltäen. Laiteteknologioissa rudimentaaria käsialatunnistusta käytettiin PalmPiloteissa paljon ennen kännyköiden esiinmarssia... Jne jne jne. Itse asiassa Applen Newton, IBM Simon ja monet muut ovat olleet tuotemielessä melkoisia leimahduksia - kaupallisesti tiedämme kyllä miten kävi. Ja yhtä lailla kuin Nokia-tutkimuksen synnyttämiä herkkupaloja haudattiin ennen massamarkkinoita, en minä muista DoCoMon rannekellopuhelimenkaan päätyneen Akihabaraan. Vaikka olikin Apple Watchia rajumpi vehje monin tavoin, ja viisitoista vuotta edellä.

Ja ne nokialaiset... MyOrigossa vaikutti keskeisissä rooleissa N-oppisia henkilöitä, jos toki muitakin. Ylipäätään klusteriajattelu tuntui toimivan aika terveesti noihin aikoihin. En ymmärrä vastakkainasettelua.
 
Aiheesta on paljon taloushistoriaa jo kirjoitettu ja lisää tulee sitä mukaa kun väki irtautuu kiinnikkeistään. Oma sanomani on se, että ei Nokia eikä MyOrigo ollut monessakaan asiassa se alkujuuri, vaan koko kehityksessä paketoinnin ja markkinoinnin onnistuminen oli avainasemassa. Mobiilimaksamista löytyi Kaakkois-Aasian markkinoilta huikeassa mittakaavassa paljon ennen Apple Payta, verkkomaksamista yhtä lailla puolestaan PayPalin ja vastaavien syntyä edeltäen. Laiteteknologioissa rudimentaaria käsialatunnistusta käytettiin PalmPiloteissa paljon ennen kännyköiden esiinmarssia... Jne jne jne. Itse asiassa Applen Newton, IBM Simon ja monet muut ovat olleet tuotemielessä melkoisia leimahduksia - kaupallisesti tiedämme kyllä miten kävi. Ja yhtä lailla kuin Nokia-tutkimuksen synnyttämiä herkkupaloja haudattiin ennen massamarkkinoita, en minä muista DoCoMon rannekellopuhelimenkaan päätyneen Akihabaraan. Vaikka olikin Apple Watchia rajumpi vehje monin tavoin, ja viisitoista vuotta edellä.

Ja ne nokialaiset... MyOrigossa vaikutti keskeisissä rooleissa N-oppisia henkilöitä, jos toki muitakin. Ylipäätään klusteriajattelu tuntui toimivan aika terveesti noihin aikoihin. En ymmärrä vastakkainasettelua.


Pyysin sinua kertomaan että miksei 2001 keksitty kosketus orientoiva sekä selausnäyttö olleet mielestäsi suomalaisia vaan jenkkiläisiä keksintöjä..ikäänkuin kaartelet asiaa ?! Miksi ??
 
Yksi osa suomalaista talouspropagandaa on valtamedia (vahvimpana Sanoma Oy), joka on laulanut kansaan syvän kriisitetoisuuden, jotta saadaan läpi vaikkapa eläkeiän nostopäätös.

Hyvin vähän huomataan, että a) julkisella sektorilla hampaattomat äijät hoipertelevat nuorempien tiellä estämässä heitä virkapaikoille ja b) kaupallisella puolella kengitään yli viisikymppisiä eikä kukaan ole enää kiinnostunut.

Laskelma ei kohtaa elämää. Ei ainakaan miesten elämää. Se 63-68-välys alkoi jo tuottaa oikeaa motivoitunutta ja kunnosta riippuvaa eläkeiän pitenemistä. Minulla on jo kaksi tuttua, jotka lähtivät 67-vuotiaina. Neljä lähti 63-vuotiaana. Heistä kaksi kuoli kahden vuoden sisällä.

Miettikää 65-vuotias miestallukka, jolla on kaljapullonpohjan paksuiset lasit ja punertava nenä, vaikka opettajana vuoden 2020 teineille diginatiiveille.

Elinajanodote on prognoosi vastasyntyneille, kuvitelma. Keskimääräinen miesten kuolleisuusikä on realismia. Kittilässä on Suomen matalin, oliko noin 50 vuotta.
 
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-...alkka-alea-kuntiin-ja-valtiolle/201413914/139

"Professori esittää palkka-alea kuntiin ja valtiolle
Helsingin yliopiston kansantaloustieteen professorin mukaan julkiset menot ovat kansantalouden suorituskykyyn nähden kestämättömät. Hän ei näe Suomen taloudessa "mitään valoa". Siksi palkkoja tulisi laskea – myös hänen omaansa.

Helsingin yliopiston kansantaloustieteen professori Vesa Kanniainen esittää kuntien ja valtion työntekijöille palkkaleikkauksia.

– Palkkamenot ovat julkisen sektorin merkittävin menoerä, Kanniainen perustelee ja huomauttaa, että Suomessa julkisen sektorin menojen suhde bruttokansantuotteeseen on selvästi korkeampi kuin esimerkiksi Ruotsissa tai Saksassa.


Kanniainen kirjoitti julkisen sektorin palkkaleikkauksesta aamunHelsingin Sanomien mielipideosastolla. Kanniainen on valmis leikkaamaan myös omasta palkastaan. Hän ei kuitenkaan halua esittää lukuja, kuinka paljon palkkoja pitäisi hänen mielestään leikata.

– En seuraa palkkakuitteja. Tämä on periaatteellinen kanta, ja olen itse valmis olemaan eturintamassa, Kanniainen sanoo ja lisää, että hän ehdotti julkisen sektorin palkkojen, myös oman palkkansa, leikkausta edellisen laman aikana.

Ehdotuksessa palkkojen leikkaus ei kuitenkaan koskisi kaikkia ammattiryhmiä. Kanniainen olisi valmis jättämään esimerkiksi hoitajat pois, koska terveydenhoitoalalla on käytännössä vain yksi sairaanhoitopalveluiden ostaja, jonka takia hoitajat ovat alipalkattuja.

Kanniaisen mukaan julkisen sektorin palkkojen leikkaus auttaisi muuta kansantaloutta, kun julkinen sektori ottaisi vähemmän velkaa tai keräisi vähemmän verotuloja.

– Suomessa ylisuuri julkinen talous rasittaa kansantalouden suorituskykyä.

Kanniaisen mukaan Suomen kansantalouden tulevaisuudennäkymät ovat sangen synkät. Hänen mukaansa Suomen verotus on aivan liian korkea, eikä työmarkkinoita ole uudistettu riittävästi.

– Minä en näe mitään valoa Suomen taloudessa. Tässä on monta asiaa, jotka ruokkivat näköalattomuutta. Julkisella sektorilla huolenaiheena on julkisen velan kasvu, ja meille on tulossa suuria haasteita muun muassa väestön ikääntymisestä johtuen. Eläkeratkaisulla ei hoidettu kestävyysvajetta kuin pieneltä osalta, eikä julkisen sektorin säästöjä ole saatu eikä tuottavuutta onnistuttu nostamaan, Kanniainen sanoo.

– On huolestuttavaa, että julkiset menot ovat kansantalouden suorituskykyyn nähden kestämättömällä tasolla, hän jatkaa,

Kanniainen vastasi mielipidepalstalla kollegansa, taloushistorian professorin Sakari Heikkisen kirjoitukseen, jossa Heikkinen muistutti Suomen julkisen velan olevan yhä sangen maltillisella tasolla muihin EU-maihin verrattuna.

Jutun kirjoittaja ja haastateltava eivät ole sukua keskenään."

Alkuperäinen juttu: http://www.hs.fi/mielipide/a1412565443509
 
Käytännössä Suomen pitäisi erota eurosta ja antaa markan devalvoitua. Se ei vaan onnistu julkisen sektorin ollessa hyvin vahvasti edustettuna puoluekentässä. Iso osa vuosittain otetusta velasta valuu julkisen puolen palkkoina puolueiden jäsenille. Heille valtion velkaantuminen ja vahva euro takaavat mukavan elintason. Käytännön tasolla meille ajetaan palkka-alea yksityiselle sektorille työttömyyden aiheuttamien kustannusten pienentämiseksi. Korkea verotus kuitenkin pysyy julkisen sektorin palkkojen kattamiseksi. Tämä on tosin välivaihe mentäessä kohden Yhdysvaltojen tulonjakoa. Pala kerrallaan julkiselta puolelta pudotetaan aloja pihalle. Käytännön vaikutus on uusien yksityisten omistajien huomattavat tulot ja työntekijöiden kutistuvat palkat. Asiakkaille kustannukset pysyvät tai kasvavat.

Yhteiskunnan hajaannus pahenee tällaisella politiikalla. Riittävän pitkälle edettyään yhteiskunnan jakaantuminen tulee muuttumaan myös turvallisuuspoliittiseksi ongelmaksi. Unionin johdossa tämä toki tiedostetaan ja siksi yksityisestä aseenomistuksesta ja asevelvollisuudesta on haluttu päästä eroon. On mielenkiintoista nähdä tuleeko Ukrainan sota muuttamaan tätä kehitystä. Aggressiivinen suurvalta miellellään hyödyntää muiden maiden sisäisiä jakolinjoja. Monessa EU-maassa jakolinjat alkavat olla riittävän leveitä kiilan lyömistä varten. Venäjän aktivoituminen ulkopolitiikan saralla voi pakottaa länsimaiset päättäjät palaamaan lähemmäksi kylmän sodan aikaista sisä- ja talouspolitiikkaa.
 
Käytännössä Suomen pitäisi erota eurosta ja antaa markan devalvoitua. Se ei vaan onnistu julkisen sektorin ollessa hyvin vahvasti edustettuna puoluekentässä. Iso osa vuosittain otetusta velasta valuu julkisen puolen palkkoina puolueiden jäsenille. Heille valtion velkaantuminen ja vahva euro takaavat mukavan elintason. Käytännön tasolla meille ajetaan palkka-alea yksityiselle sektorille työttömyyden aiheuttamien kustannusten pienentämiseksi. Korkea verotus kuitenkin pysyy julkisen sektorin palkkojen kattamiseksi. Tämä on tosin välivaihe mentäessä kohden Yhdysvaltojen tulonjakoa. Pala kerrallaan julkiselta puolelta pudotetaan aloja pihalle. Käytännön vaikutus on uusien yksityisten omistajien huomattavat tulot ja työntekijöiden kutistuvat palkat. Asiakkaille kustannukset pysyvät tai kasvavat.

Yhteiskunnan hajaannus pahenee tällaisella politiikalla. Riittävän pitkälle edettyään yhteiskunnan jakaantuminen tulee muuttumaan myös turvallisuuspoliittiseksi ongelmaksi. Unionin johdossa tämä toki tiedostetaan ja siksi yksityisestä aseenomistuksesta ja asevelvollisuudesta on haluttu päästä eroon. On mielenkiintoista nähdä tuleeko Ukrainan sota muuttamaan tätä kehitystä. Aggressiivinen suurvalta miellellään hyödyntää muiden maiden sisäisiä jakolinjoja. Monessa EU-maassa jakolinjat alkavat olla riittävän leveitä kiilan lyömistä varten. Venäjän aktivoituminen ulkopolitiikan saralla voi pakottaa länsimaiset päättäjät palaamaan lähemmäksi kylmän sodan aikaista sisä- ja talouspolitiikkaa.

Teoreettisesti kelluva kansallinen valuutta on oikea ratkaisu. Todellisuudessa markkaa ei kellutettu sen yli 100-vuotisen historiansa aikana kuin muutaman vuoden. Nyt täytyy tyytyä kelluvaan ylikansalliseen valuuttaan.

Suomen julkisten menojen suhde BKT:hen on suuri. Valtion budjetti kertoo, mihin rahat kuluvat: kuntatukiin, eläkkeisiin, sosiaaliturvaan... Valtion virkamiesten osuus koko työvoimasta sen sijaan on varsin pieni. VM:n vanhan tilaston mukaan

Työllisen työvoiman jakautuminen sektoreittain (v. 2004, yht. 2.4 milj.):

- Yksityinen 62.7%.
- Yrittäjät 12.8%.
- Valtio 5.6%.
- Kunta 18.0%.
- Kirkko 0.9%.
 
Suomen julkisten menojen suhde BKT:hen on suuri.

Suomessa eläkkeet lasketaan julkiseen sektoriin, muualla ei, mikä karsii julkista sektoria 13%. Ilman tätä laskukikkaa julkisen sektorin koko menee hiukan päälle 40% eli samaa luokkaa kuin Virossa, Australiassa ja Irlannissa.

Suomessa myös erilaiset sosiaalietuudet annetaan pääsääntöisesti tukina, ei verovähennyksinä. Näyttää huonolta tilastoista kahdesta syystä: ensinnäkin maksettava raha pitää kerätä verona nostaen veroastetta, lisäksi maksaminen kansalaiselle kohottaa julkisen sektorin kokoa.

http://tietotrenditblogi.stat.fi/julkiset-menot-ja-vielä-isommat-yksityiset/
 
Yhteiskunnan hajaannus pahenee tällaisella politiikalla. Riittävän pitkälle edettyään yhteiskunnan jakaantuminen tulee muuttumaan myös turvallisuuspoliittiseksi ongelmaksi. Unionin johdossa tämä toki tiedostetaan ja siksi yksityisestä aseenomistuksesta ja asevelvollisuudesta on haluttu päästä eroon. On mielenkiintoista nähdä tuleeko Ukrainan sota muuttamaan tätä kehitystä. Aggressiivinen suurvalta miellellään hyödyntää muiden maiden sisäisiä jakolinjoja. Monessa EU-maassa jakolinjat alkavat olla riittävän leveitä kiilan lyömistä varten. Venäjän aktivoituminen ulkopolitiikan saralla voi pakottaa länsimaiset päättäjät palaamaan lähemmäksi kylmän sodan aikaista sisä- ja talouspolitiikkaa.

Mielenkiintoinen näkökanta. Elikkä Venäjän karhun murahtelusta voi siis loppupeleissä ehkä olla jopa hyötyä Euroopalle?

Eihän tuo ole ensimmäinen kerta, kun muriseva diktaattori pakottaa eliitin jakamaan yhteistä hyvää tasaisemmin kansalla. Englannissahan yläluokka oli jossain vaiheessa kusessa Hitlerin kanssa - ja kansan saatiin kääntymään Britannian asialle vain lupaamalla sosiaalisia uudistuksia voitetun sodan jatkeeksi. Jotka sitten toteutettiinkin.
 
Mielenkiintoinen näkökanta. Elikkä Venäjän karhun murahtelusta voi siis loppupeleissä ehkä olla jopa hyötyä Euroopalle?

Eihän tuo ole ensimmäinen kerta, kun muriseva diktaattori pakottaa eliitin jakamaan yhteistä hyvää tasaisemmin kansalla. Englannissahan yläluokka oli jossain vaiheessa kusessa Hitlerin kanssa - ja kansan saatiin kääntymään Britannian asialle vain lupaamalla sosiaalisia uudistuksia voitetun sodan jatkeeksi. Jotka sitten toteutettiinkin.

Uskoakseni noita uudistuksia tehtiin meilläkin. Tai tälläisen kuvan olen saanut .
 
Suomen julkisten menojen suhde BKT:hen on suuri. Valtion budjetti kertoo, mihin rahat kuluvat: kuntatukiin, eläkkeisiin, sosiaaliturvaan... Valtion virkamiesten osuus koko työvoimasta sen sijaan on varsin pieni. VM:n vanhan tilaston mukaan

Työllisen työvoiman jakautuminen sektoreittain (v. 2004, yht. 2.4 milj.):

- Yksityinen 62.7%.
- Yrittäjät 12.8%.
- Valtio 5.6%.
- Kunta 18.0%.
- Kirkko 0.9%.

Nyt aukesi. Pieni prosentti työvoimasta, mutta palkkakulut kokonaisuudessaan ja kaiken kaikkiaan 6 miljardia verovaroista.

Minusta poliiseja kentälle ja PV:n henkilökuntaa voisi lisätä, mutta silti kokonaisuudessa on karsittava julkista "palvelusektoria" ja nimenomaan hallinnosta. Rankalla kädellä.

Keskushallinnossa on 118 000 virkamiestä ja paikallishallinnossa n. 400 000. Täysin Kreikka-tauti. Saksassa ja Englannissa on sama nuppiluku näitä nousun jarruja mutta enemmän asukkaita ja paljon. Puolet pois - työttöminä tulisivat halvemmaksi Suomelle ja ainakin aiheuttaisivat vähemmän haittaa. Heillä voisi paikata myös todella tuottavan työn vajausta.

Virkamies vauhdissa tuossakin:

Viraston mielestä viskitapahtumasta kirjoittaminen on mainontaa
Aluehallintovirasto kielsi viski-sanan käytön yksityisissä blogeissa

http://www.hs.fi/kotimaa/a1412992673442
 
Viimeksi muokattu:
Keskushallinnossa on 118 000 virkamiestä ja paikallishallinnossa n. 400 000. Täysin Kreikka-tauti. Saksassa ja Englannissa on sama nuppiluku näitä nousun jarruja mutta enemmän asukkaita ja paljon. Puolet pois - työttöminä tulisivat halvemmaksi Suomelle ja ainakin aiheuttaisivat vähemmän haittaa. Heillä voisi paikata myös todella tuottavan työn vajausta.

Eli opettajat, lääkärit, hoitajat jne. vaan pihalle? Ehdoton valtaosa valtion ja kuntien työntekijöistä on näitä kenttätyöntekijöitä. Tässäpä tilastoa kunta-alan työntekijöistä.

http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/ajankohtaista/tilastot/henkilosto/sopimusalat/Sivut/default.aspx

Hallintotehtävissä työskentelee lopun perin aika vähän porukkaa ja sitäkin jossain määrin tarvitaan. Tämä ei tarkoita sitä etteikö tehostamista voisi tehdä. Mutta vaikea kuvitella että Sari Sairaanhoitaja, Olli Opettaja ja Pekka Poliisi ovat täysin tuottamattomia talousjarruja. Voisipa tätä kuvailla jo aika loukkaavaksi.
 
Eihän tuo ole ensimmäinen kerta, kun muriseva diktaattori pakottaa eliitin jakamaan yhteistä hyvää tasaisemmin kansalla. Englannissahan yläluokka oli jossain vaiheessa kusessa Hitlerin kanssa - ja kansan saatiin kääntymään Britannian asialle vain lupaamalla sosiaalisia uudistuksia voitetun sodan jatkeeksi. Jotka sitten toteutettiinkin.

Tottahan tuo on. Kylmän sodan jälkeen eliitti on tuntenut itsensä turvatuksi ja varallisuus on keskittynyt huomattavasti. NL oli eksistentiaalinen uhka joka pakotti pitämään kaikki samassa veneessä
 
Eli opettajat, lääkärit, hoitajat jne. vaan pihalle? Ehdoton valtaosa valtion ja kuntien työntekijöistä on näitä kenttätyöntekijöitä. Tässäpä tilastoa kunta-alan työntekijöistä.

http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/ajankohtaista/tilastot/henkilosto/sopimusalat/Sivut/default.aspx

Hallintotehtävissä työskentelee lopun perin aika vähän porukkaa ja sitäkin jossain määrin tarvitaan. Tämä ei tarkoita sitä etteikö tehostamista voisi tehdä. Mutta vaikea kuvitella että Sari Sairaanhoitaja, Olli Opettaja ja Pekka Poliisi ovat täysin tuottamattomia talousjarruja. Voisipa tätä kuvailla jo aika loukkaavaksi.

Kumma juttu, jos kaikki miltei 600 000 (viiden miljoonan asukkaan maassa, jossa on vähän yli kaksi miljoonaa palkansaajaa) ovat opettajia, lääkäreitä ja sairaanhoitajia.

Et ehkä osaa lukea viestiäni. Ehdotan tuhlauksen lopettamista.

Kun jokainen tuo jonkin erillistilaston jostain Juupajoelta, kokonaisuus hämärtyy. Näe metsä.

Valtionyritysten suojatyöpaikat? Palkkiot ja bonukset? Otetaan vaikka Trafi. Se on yksi suurimmista "yrityksistä" Suomessa. Yli viisisataa "yhtiöitettyä virkamiestä". Keskipalkka on 5100 euroa.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri on aivan hirvittävä musta aukko. Haluatko, että kerron, miten sinun urheat lääkärisi ovat järjestäneet edut? Edes yhdellä esimerkillä? Saatat järkyttyä...

Opettajat ja poliisit eivät kylläkään ole tähän kreikkalaisuuteen lähteneet.
 
Täsmennän ajatuksiani. Mietitään painotuksia.

Suomen ainoa valtti on koulutus. Vaikka tuotantoa karkaa, tuotekehittelyä pysyy, jos on osaavaa porukkaa.

Koulutuksesta on riisuttu ruohonjuuritasolla elintärkeitä osia, opettajia lomautettu monissa kunnissa ja tehty kestämättömiä päätöksiä. Samalla entinen Kouluhallitus, joka oli muutaman työntekijän pieni tönö, kasvoi jättimäiseksi Opetushallitukseksi. Opetushallitus sai määräyksen karsia henkilötyövuosia. Se kykenikin ilmoittamaan vähennyksistä henkilöstötilinpäätöksessä. Miltei kaikki "vähennetyt" virat avattiin eri yksiköissä mutta edelleen valtiolla (esimerkiksi Kansallinen arviointikeskus sai uusia tiloja ja tätä henkilöstöä).

Finnair on profiloitunut tuottavan työväen saneeraamiseen ja etujen leikkaamiseen. Tutkikaapa sen johtamisrakennetta ja missä määrin päällikkötasoa on riisuttu. Valtionyhtiö Finnairilla on tällä hetkellä johtajia, joilla ei ole enää yhtään alaista.

Jos aluehallintovirastolla on väkeä, joilla on aikaa tutkia yksityisiä blogeja ja googlettaa, mahtaako jossain esiintyä sana "viski" ja samassa blogissa olla viite olutfestivaaleille (jossa esitellään myös viskejä) ja kieltää sanan käyttö ehtona järjestäjäluvan myöntämiselle, jokin asia mättää. Tai kuntien terveystoimessa byrokraatteja, jotka estävät luomutilan munien myymisen lähikauppaan koska ne eivät ole käyneet tukussa rahastettavana...
 
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri on aivan hirvittävä musta aukko. Haluatko, että kerron, miten sinun urheat lääkärisi ovat järjestäneet edut? Edes yhdellä esimerkillä? Saatat järkyttyä...

Huutelen täältä naapuripöydästä, että kerro toki. Tässä voisi olla ihan mukava vähän järkyttyä sunnuntaipäivän ratoksi.
 
Back
Top