Tarkemmin paperilla vertailtuna MyDevice (2001) ja iPhone:
http://documents-prod-kaleva-fi.s3....63c02-e344-11e3-a25d-12313b053908-myorigo.pdf
http://documents-prod-kaleva-fi.s3....63c02-e344-11e3-a25d-12313b053908-myorigo.pdf
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Totta. Oulussa se keksittiin. MyOrigo ei vain kyennyt itse markkinoimaan hyvää puhelinta MyDevicea ja Väänänen haki kumppania. Ideoilla kun ei ole tekijänoikeutta.
Applen uusi menestystarina perustui miltei kaikessa kopiointiin, mutta niin muidenkin. Nokia aloitti omat tutkimukset heti, kun Väänänen oli esitellyt heillekin vaikka sanoivat "ettei kiinnosta". Kiinalaista neroutta. Mutta iPhone onnistui puhelimena paremmin.
Tuossa on video 2000-luvun alun oululaisesta MyDevicesta:
http://www.kaleva.fi/teemat/digi/video-tallainen-on-mydevice-kannykka/665294/
Kaikenlaisia laitteita (PDA, itä-PHS, ...) oli tuossa vuosituhannen vaihteen saapuvilla liikenteessä. MyOrigo oli kyllä hyvä lafka (ja fiksua väkeä), mutta sen nostaminen nurkkapalaksi kokonaiskehityksessä on yliampuvaa.
Jos sulla on parempaa tietoa niin voitko valaista...ymmärrän että nämä olivat vain "surkeita oululaisia" eivätkä NOKIAn huippueliittiä nämä MyDevicen kehittäjät.
Aiheesta on paljon taloushistoriaa jo kirjoitettu ja lisää tulee sitä mukaa kun väki irtautuu kiinnikkeistään. Oma sanomani on se, että ei Nokia eikä MyOrigo ollut monessakaan asiassa se alkujuuri, vaan koko kehityksessä paketoinnin ja markkinoinnin onnistuminen oli avainasemassa. Mobiilimaksamista löytyi Kaakkois-Aasian markkinoilta huikeassa mittakaavassa paljon ennen Apple Payta, verkkomaksamista yhtä lailla puolestaan PayPalin ja vastaavien syntyä edeltäen. Laiteteknologioissa rudimentaaria käsialatunnistusta käytettiin PalmPiloteissa paljon ennen kännyköiden esiinmarssia... Jne jne jne. Itse asiassa Applen Newton, IBM Simon ja monet muut ovat olleet tuotemielessä melkoisia leimahduksia - kaupallisesti tiedämme kyllä miten kävi. Ja yhtä lailla kuin Nokia-tutkimuksen synnyttämiä herkkupaloja haudattiin ennen massamarkkinoita, en minä muista DoCoMon rannekellopuhelimenkaan päätyneen Akihabaraan. Vaikka olikin Apple Watchia rajumpi vehje monin tavoin, ja viisitoista vuotta edellä.
Ja ne nokialaiset... MyOrigossa vaikutti keskeisissä rooleissa N-oppisia henkilöitä, jos toki muitakin. Ylipäätään klusteriajattelu tuntui toimivan aika terveesti noihin aikoihin. En ymmärrä vastakkainasettelua.
Käytännössä Suomen pitäisi erota eurosta ja antaa markan devalvoitua. Se ei vaan onnistu julkisen sektorin ollessa hyvin vahvasti edustettuna puoluekentässä. Iso osa vuosittain otetusta velasta valuu julkisen puolen palkkoina puolueiden jäsenille. Heille valtion velkaantuminen ja vahva euro takaavat mukavan elintason. Käytännön tasolla meille ajetaan palkka-alea yksityiselle sektorille työttömyyden aiheuttamien kustannusten pienentämiseksi. Korkea verotus kuitenkin pysyy julkisen sektorin palkkojen kattamiseksi. Tämä on tosin välivaihe mentäessä kohden Yhdysvaltojen tulonjakoa. Pala kerrallaan julkiselta puolelta pudotetaan aloja pihalle. Käytännön vaikutus on uusien yksityisten omistajien huomattavat tulot ja työntekijöiden kutistuvat palkat. Asiakkaille kustannukset pysyvät tai kasvavat.
Yhteiskunnan hajaannus pahenee tällaisella politiikalla. Riittävän pitkälle edettyään yhteiskunnan jakaantuminen tulee muuttumaan myös turvallisuuspoliittiseksi ongelmaksi. Unionin johdossa tämä toki tiedostetaan ja siksi yksityisestä aseenomistuksesta ja asevelvollisuudesta on haluttu päästä eroon. On mielenkiintoista nähdä tuleeko Ukrainan sota muuttamaan tätä kehitystä. Aggressiivinen suurvalta miellellään hyödyntää muiden maiden sisäisiä jakolinjoja. Monessa EU-maassa jakolinjat alkavat olla riittävän leveitä kiilan lyömistä varten. Venäjän aktivoituminen ulkopolitiikan saralla voi pakottaa länsimaiset päättäjät palaamaan lähemmäksi kylmän sodan aikaista sisä- ja talouspolitiikkaa.
Suomen julkisten menojen suhde BKT:hen on suuri.
Yhteiskunnan hajaannus pahenee tällaisella politiikalla. Riittävän pitkälle edettyään yhteiskunnan jakaantuminen tulee muuttumaan myös turvallisuuspoliittiseksi ongelmaksi. Unionin johdossa tämä toki tiedostetaan ja siksi yksityisestä aseenomistuksesta ja asevelvollisuudesta on haluttu päästä eroon. On mielenkiintoista nähdä tuleeko Ukrainan sota muuttamaan tätä kehitystä. Aggressiivinen suurvalta miellellään hyödyntää muiden maiden sisäisiä jakolinjoja. Monessa EU-maassa jakolinjat alkavat olla riittävän leveitä kiilan lyömistä varten. Venäjän aktivoituminen ulkopolitiikan saralla voi pakottaa länsimaiset päättäjät palaamaan lähemmäksi kylmän sodan aikaista sisä- ja talouspolitiikkaa.
Mielenkiintoinen näkökanta. Elikkä Venäjän karhun murahtelusta voi siis loppupeleissä ehkä olla jopa hyötyä Euroopalle?
Eihän tuo ole ensimmäinen kerta, kun muriseva diktaattori pakottaa eliitin jakamaan yhteistä hyvää tasaisemmin kansalla. Englannissahan yläluokka oli jossain vaiheessa kusessa Hitlerin kanssa - ja kansan saatiin kääntymään Britannian asialle vain lupaamalla sosiaalisia uudistuksia voitetun sodan jatkeeksi. Jotka sitten toteutettiinkin.
Suomen julkisten menojen suhde BKT:hen on suuri. Valtion budjetti kertoo, mihin rahat kuluvat: kuntatukiin, eläkkeisiin, sosiaaliturvaan... Valtion virkamiesten osuus koko työvoimasta sen sijaan on varsin pieni. VM:n vanhan tilaston mukaan
Työllisen työvoiman jakautuminen sektoreittain (v. 2004, yht. 2.4 milj.):
- Yksityinen 62.7%.
- Yrittäjät 12.8%.
- Valtio 5.6%.
- Kunta 18.0%.
- Kirkko 0.9%.
Keskushallinnossa on 118 000 virkamiestä ja paikallishallinnossa n. 400 000. Täysin Kreikka-tauti. Saksassa ja Englannissa on sama nuppiluku näitä nousun jarruja mutta enemmän asukkaita ja paljon. Puolet pois - työttöminä tulisivat halvemmaksi Suomelle ja ainakin aiheuttaisivat vähemmän haittaa. Heillä voisi paikata myös todella tuottavan työn vajausta.
Eihän tuo ole ensimmäinen kerta, kun muriseva diktaattori pakottaa eliitin jakamaan yhteistä hyvää tasaisemmin kansalla. Englannissahan yläluokka oli jossain vaiheessa kusessa Hitlerin kanssa - ja kansan saatiin kääntymään Britannian asialle vain lupaamalla sosiaalisia uudistuksia voitetun sodan jatkeeksi. Jotka sitten toteutettiinkin.
Eli opettajat, lääkärit, hoitajat jne. vaan pihalle? Ehdoton valtaosa valtion ja kuntien työntekijöistä on näitä kenttätyöntekijöitä. Tässäpä tilastoa kunta-alan työntekijöistä.
http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/ajankohtaista/tilastot/henkilosto/sopimusalat/Sivut/default.aspx
Hallintotehtävissä työskentelee lopun perin aika vähän porukkaa ja sitäkin jossain määrin tarvitaan. Tämä ei tarkoita sitä etteikö tehostamista voisi tehdä. Mutta vaikea kuvitella että Sari Sairaanhoitaja, Olli Opettaja ja Pekka Poliisi ovat täysin tuottamattomia talousjarruja. Voisipa tätä kuvailla jo aika loukkaavaksi.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri on aivan hirvittävä musta aukko. Haluatko, että kerron, miten sinun urheat lääkärisi ovat järjestäneet edut? Edes yhdellä esimerkillä? Saatat järkyttyä...