Auton kotilataajaa odottaa tammikuussa 2025 ruotsalaisfirmojen uusi maksupommi
Vuodenvaihteesta alkaen sähköauton lataaminen kotona voi kustantaa Ruotsissa jopa satoja euroja enemmän kuin nyt. Mallia on IS:n tietojen mukaan soviteltu myös Suomeen, mutta päätöstä asiasta ei meillä kuitenkaan ole.
Tommi Lempinen
11:44
Ensimmäiset isot ruotsalaiset energiayhtiöt ovat nyt ottamassa käyttöön uuden hinnoittelumallin, joka rankaisee tammikuusta 20225 alkaen muun muassa sähköautoaan maksimitehoilla lataavia omakoti- ja rivitaloasukkaita sekä myös mökkiläisiä.
Kyse on upouuteen lakiin perustuvasta sähkölaskun niin sanotusta piikkitehomaksusta, jonka tuloa on spekuloitu myös Suomeen.
Järjestelmässä viikon jokaiselle päivälle mitataan tuntikohtaiset tehonkäyttöhuiput, joista suurimmat määräävät päivän piikkitehokomponentin suuruuden. Yöllä eli kello 22-06 välisenä aikana piikkitehomaksu toimii vastaavalla tavalla, mutta mukaan lasketaan tehohuipuista vain puolet.
Ideana on käyttää sähköverkkoa nykyistä tehokkaammin tasaamalla sähkönkäyttöä ja vähentämällä sähköverkon huippukuormituspiikkejä.
Käytännössä uusi järjestelmä on tulossa nykyistä kalliimmaksi esimerkiksi sähköautoja päiväsaikaan lataaville. Myös muut kiinteistön sähkönkuluttajat kuten sähkölämmitys ja -kiuas vaikuttavat tehontarvepiikin ja sitä kautta maksun suuruuteen.
– Jos sinulla on sähköauto, olet todennäköisesti yksi niistä asiakkaista jotka ovat häviäjiä, sanoo noin miljoonan ruotsalaisasiakkaan verkkoyhtiö Ellevion hinta- ja sääntelyasioiden johtaja David Bjurhall muun muassa Sveriges Radiolle.
Päivällä kotilataavalle uusi hinnoittelu voi tarkoittaa Ruotsissa jopa useiden tuhansien kruunujen eli useiden satojen eurojen lisälaskua vuodessa. Kyse on toisin sanoen noin parikymmentä prosenttia korkeammasta sähkölaskusta heille, jotka eivät muuta kotilatauskäyttäytymistään.
Energiayhtiö Ellevion ohella uuden maksun ovat ottamassa ensi vaiheessa käyttöön arviolta parikymmentä Ruotsin noin 150 verkkoyhtiöstä.
Muidenkin yhtiöiden asiakkaille piikkimaksukomponentti on tulossa, sillä vuodesta 2027 alkaen maksimitehon hinnoittelusta tulee Ruotsin sähköverkon suojaamiseksi lakisääteinen.
– Kannattaa yrittää siirtää sähköautojen lataus yöaikaan, Bjurhall summaa asian muutosta autoilijoille.