Taisi aika monella kirjoittajalla mennä hiekkaa pimppiin?
Kuinka moni edes mahtoi lukea mitä alunperin kirjoitin ja mikä oli näkökulma kyseisessä kirjoituksessa?
Nimenomaan kyse oli suuren yleisön näkökulmasta. Se nyt vaan on niin, että tässä yhteiskunnassa esiinnytään omilla kasvoilla. Omilla kasvoilla esiintyminen on normi julkisessa elämässä.
Kyllä turvallisuus saattaa vaatia sitä, että tiettyjen ihmisten henkilöllisyys salataan. Saattaa jopa olla, että vielä Suomessa joudumme tilanteeseen, jossa varusmiehet eivät voi käyttää sotilasasua lomillaan.
Omilla pukeutumisvalinnoilla viestitetään voimakkaasti omia arvoja, elämäntapaa yms. asioita.
Toivon mukaan puolustusvoimat harkitsee uudelleen tiedotuskäytäntöjään näiltä osin. Ymmärrän kyllä, että eräiden ihmisten naama ei sovi julkisuuteen esiteltäväksi. Asia on kuitenkin syytä hoitaa, esimerkiksi valitsemalla kuvakulma niin ettei miestä tunnista. On myös mahdollista julkaista yhteiskuva niin matalalla resoluutiolla, ettei henkilöitä pysty tunnistamaan (voidaan yhdistää myös huomaamattomaan kuvankäsittelyyyn avainhenkilöiden osalta). Yksi mahdollisuus on jättää yhteiskuvat kokonaan julkaisematta.
Kommandopipo päässä poseeraamalla herätetään mielikuvia lähinnä jostain venäläisestä turvallisuusjoukkojen kurkunleikkaajasta joka on valmiina loukkaamaan ihmisoikeuksia 24/7.
Noin vertailun vuoksi Pohjois-Irlannissa turvallisuustehtäviin perustettu Ulster Defence Regiment ei toiminut kaduilla ja toreilla kommandopipo päässä, vaikka sen henkilöstö joutui elämään kodeissaan konfliktialueella. Vaara tulla murhatuksi siviilissä oli käsinkosketeltava varsinkin osaston katolisilla sotilailla.
Kyllähän naamioituneena esiintyminen tuollaisessa tilanteessa kertoo juuri siitä että on nimenomaisesti haluttu esiintyä naamioitunena. Pv pystyy kuitenkin hallitsemaan kuvaustilanteita alueillaan niin ettei moiseen ole pakottavaa tarvetta. Sen hihamerkin kiinnittäjänkin olisi voinut helposti rajata kuvasta pois. Tehokeino selvästi toimii niin kuin tämänkin ketjun tunneskaala osoittaa. Ehkä se on toimivaa markkinointia ja hyvä niin.