Kiitos tästä valaisusta asioiden suhteen. Kerroppa Tykimies tietämättömälle vastaus muutamaan kysymykseen:
- Onko 155 K83-97 kanuuna kykenevä ampumaan DM 662 DPICM, tai uutta Bonus Mk2 -ammusta?
- Onko tiedossasi tuleeko K83-97:n paikantamislaitetta tulevaisuudessa kuten K98:a on? Tämähän olisi edellytys ainakin GPS-ohjautuvien ammusten käytössä mutta en tiedä käyttääkö esim.Bonus Mk2 sitä.
- Miksi lähtönopeustutkaa käytetään joissain tykeissä ja onko siitä suurikin hyöty?
- Mikä tekee 155 K98:a niin huonon että sitä mollataan jatkuvasti? Onko siinä suhteessa enemmän puutteita verrattuna muiden maiden 155mm kalustoon? Tietääkseni ko. kanuuna on meidän suorituskykyisin ja ajanmukaisin tykki kantamaltaan ja varusteiltaan. Olen ymmärtänyt että tykissä on ollut putken kulumisongelmia mutta onko se poikkeuksellista ja riippuuko a-tarvikkeesta? Voitko sinä tai joku muu tykistön mies valaista asiaa jos ei ole palvelussalaisuuksia?
En ole saanut varsinaista koulutusta 155 kalustoon, olen sitä käsitellyt ja tiedän siitä jonkin verran, ammuksia kyseiselle laitteelle en ole kuitenkaan nähnyt.
155K98 on hieno laite ulkonäöltään ja kovasti se on aina esillä kaikkialla, onhan se uusin suomalainen insinöörityön taidonnäyte tykkien osalta. Kyseinen laitos ei kuitenkaan edelleenkään toimi kuten pitäisi, sen takia sillä ei ammuta. 155K83 -mallin suuntauslaitteisto on sama kuin 122 ja 130 -millisissä eli kiertokaukoputkella toimitaan. En usko, että päivityksiä on ihan heti tulossa.
Lähtönopeustutka on kyllä tuttu laite, mutta tykkiryhmä ei käytä sitä tai tee niillä tiedoilla mitään. En ihan tarkkaan osaa selittää miten sitä käytetään, mutta komentopaikka ja patteristo käyttävät niitä tietoja omiin laskuihinsa. Se ei kuitenkaan ole vakiokalustoa, vaan irrallinen osa, joka voidaan kiinnittää tykkiin. Jokaiselle tykille ei ole omaa, vaan sitä vuorotellaan tykkien välillä.
155K98:ssa on tiettyjä teknisiä vikoja, jotka eivät mahdollista turvallista ampumista rauhan aikana. Sille kyllä koulutetaan varusmiehiä, mutta he eivät sillä pääse ampumaan. Siinä on omat hyvät puolensa, esimerkiksi oma moottori, jonka avulla se voi liikkua, mutta se ei kuitenkaan tarkoita, että se aina liikkuisi jouhevasti maastossa. Nämä 155 ongelmat ovat ihan kyseisen tykin ongelmia, sama ongelma ei siis esim. päde 155K83 -tykkeihin. Kaikki Suomen tykit ovat kuitenkin ajanmukaisia, ei paikannuslaite tee tykistä automaattisesti parempaa, kiertokaukoputki on erinomainen ratkaisu vielä tänäkin päivänä ja sitä naapurikin käyttää.
Olisiko tuosta uudesta Orbiter 2 B-UAV:a apua vastatykistötoimintaan? Sen maks. kantama on pidennettävissä jopa 80 km. saakka ja toiminta-aikakin 3-4 tuntia. En tiedä tosin tuleeko mukaan noita optioita suunta-antennista ym.
Sehän pieni ongelma tykistötutkissa on että tutka kun tutka voidaan havaita, paikantaa ja tuhota joten siihen ei pidä tuudittautua että vastatykistön tutkia ja tykkejä ei voitaisi myös tulittaa. Naapurilla kun tuota volyymiä riittää ja kantamaakin (Smerch). UAV:n havaitseminen taas ei kerro vastapuolelle kuitenkaan missä sen ohjauskeskus on tai se on vaikeampaa ainakin.
UAV on tietysti yksi vaihtoehto tiedusteluun, mutta ei taida määrä vaan riittää kaikille. Se miten sitä käytettäisiin, en tiedä, koska en ole lennokkeihin perehtynyt. Eipä tuollaisen ampuminen alaskaan hirveästi vaadi, kun tutkat havaitsevat sen melko nopeasti lentoonlähdön jälkeen.