Sanoppa tälläinen juttu: Jos sinulla on 5-15+ kilsaa enemmän kantamaa, niin onko sitä tykkiä sitten niin pakko raahata siellä vaikeimmassa maastossa? Eikö tuota kantamaa voi käyttää myös siihen, että valitaan jo käsittelyn kannaltakin parempi asema? Ehkäpä myös lähempää kunnollista tietä?
Joskus aikoinaan tapeltiin varmaankin susi1:ssä siitä, että onko nuo pyörillä kulkevat panssarihaupitsit kelvollisia mihinkään, kun ne eivät kuitenkaan pystyisi menemään samassa maastossa missä panssarivaunut menisivät, niin silloin yksi argumentti oli juuri se, että tarvitseeko sen sitten seurata tankkeja, kun niillä on kuitenkin kantamaa etsiä asemat kauempaakin. Toki vedettävä tykki on saatava sinne asemaan siitäkin huolimatta, että maasto olisi tasaista, mutta onhan noita raskaampia tykkejä ollut ennenkin käytössä.
Eihän niitä tarvitse viedä vaikeakulkuiseen maastoon, mutta sekin on aika epätodennäköistä, että kaikki patteriston tykit saisivat ihanneasemat. Se ei silti tarvitse kuin sen yhden kiven tai maastonnohdan, joka ei mahdollistakkaan helppoa käsittelyä ja ampumakuntoon laittoa siinä asemassa.
Suomen metsäinen maasto on haasteellinen paikka tykistölle. Sen lisäksi, että maasto voi olla epätasaista, jos se on kasvanut kovin tiheään, niin onhan se hankalaa pujotella pitkää kuljetusta.
Oli kalusto sitten mikä hyvänsä, tykkiä on lähes aina hankalampi käsitellä maastossa kuin jollain tasaisella harjoitusalueella kasarmilla. Eikä aina ole tykkiryhmästäkään kiinni. Itsekin olen saapunut asemaan, joka oli niin kapea, että tykkiä ei saanut ampumakuntoon ilman ylimääräisiä raivaustöitä, silloin asemaa ei oltu valmisteltu kunnolla. Kalustona oli vieläpä 122.
Se on totta, että vedettävien tykkien ongelma on hitaus. Se koskee silti edelleen pääasiassa raskaampaa kalustoa. 122 saa kohtuullisen nopeasti asemaan kuin asemaan, 155 ei tarvitse kuin epätasaisen aseman, jolloin toista lavettia tuupataan ylämäkeen, silloin siihen tarvitaan avuksi koko tykkiryhmä. Jos ammuntojen jälkeen lavetit ovat kaivautuneet metrinkin maan alle, ne pitää ensin kaivaa pois ja sen jälkeen vielä saada pakettiin. Ei ole helppoa, kun lavetti painaa saman verran kuin 122, jonka voi vaikka kääntää ilmassa, joka nopeuttaa asemasta lähtöä ja tarvittaessa liikuttaa koko tykkiä käsin. Kyllä se 3,000 kiloa liikkuu miesvoimin maastossakin, 10,000 ei.
Siinä mielessä panssarihaupitsi on parempi, että sen on helpompi mennä asemaan ja poistua sieltä. Tietysti maastokuorma-autokin liikkuu aika näppärästi maastossa, en usko, että siviilikuormuri ihan yhtä näppärästi liikkuu maastossa.