Suomen sisäinen turvallisuus

Hyviä pointteja @baikal :lla. Olin oikeastaa molempiin kirjoittamassa jotakin, mutta ei ehkä tarvitsekaan.

Tuohon jälkimmäiseen huomioon: on toki tärkeää että poliisi(kin) toimii lain mukaan, mutta jos lähdetään siitä että ihminen on erehtyväinen ja jokaisen toiminnasta varmuudella löytyy jotain moitittavaa, niin liian tiukka linja johtaisi tosiaan siihen, että kukaan ei uskaltaisi enää tehdä mitään koska pelkäisi että ei olekaan osannut pohtia jotain rutiinitoimenpidettä jokaiselta kantilta tarpeeksi huolellisesti intressivertailua tehden, kun uutta keikkaa puskee koko ajan putken täydeltä.
Kuten kirjoitin niin virheitä tulee kun toimitaan ja töitä tehdään. Niistä sitten keskustellaan ja opitaan. Joskus sitten napsuu kun tarpeeksi isosta virheestä on kyse. Poliisin toiminan kuten kaikkien viranomaisten toiminnan tulee kestää päivänvalo. Se ei tarkoita, että jätetään kiinno-otto tekemättä ettei vastapuoleen vain satu. Kun hommassa on toimivat linja niin ongelmia ei pitäisi olla. Suomessa poliisilla kuitenkin on aika hyvät oikeudet puuttua yksilön tekemisiin. Oikeuksista homma ei ole kiinni mutta jos ilmoituksia kirjataan esim. 1000 ja siitä vain kourallinen päätyy oikeasti siihen, että seurauksia on niin kuulostaa kovin kovin vähältä.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Voimakeinojakin liioitellaan ihan varmasti mutta toteen näyttäminen on ongelmallista. Annetaan ns. runtua.

Ehkä tässä on myös sukupolveen liittyvä -näkymäero-. Kun vielä kasarin alussa poliisi oikeasti saattoi antaa ns. runtua jne. niin nykyään homma vaikuttaa todella sisäsiistiltä. Olen itsekin nähnyt tanssipaikalla noin v. -82, kun poliisipari antoi rettelöitsijälle selkään niin että läiske kävi. Ja moni rettelöijä sai selkään vielä putkassakin. Muitakin ylilyöntejä oli runsaasti. Eli kun minä vertaan tuohon aikaan ja tähän päivään, niin homma on kuule nykyään todella asiallista ja siistiä. Joo, olen sitä mieltä oikeasti, että nykyään poliisi hoitaa työtään selvästi paremmin kuin vaikkapa 35 vuotta sitten.

Poliisijohto käräjillä sitten. Heput olivat käräjillä HUONON JOHTAMISEN TAKIA....ei niinkään siksi, että olisi jotain perusteellisesti pielessä muuten. Ja tuon kelvottoman johtamisen takia tapaus Aarnio oli mahdollinen. Ylipäätään. Toimittajakaksikko on ottanut osittain syystäkin kunnian Aarnion -paljastamisesta-, mutta poliisiorganisaatiossa taisi sittenkin olla henkilöitä tai osastoja, jotka käyttivät toimittajaparia yhteistyökumppaneinaan, ollenkaan vähättelemättä ketään tässä kohtaa. Palkitun, sosiaalisesti taitavan ja verkottuneen poliisipäällikön saaminen tuomiolle mahdollistui käyttämällä myös julkisuutta hyödyksi. Eli tavallaan siis taitavaa ja harkittua poliisityötä on sekin, että käytetään julkisuutta hyväksi.
 
Ehkä tässä on myös sukupolveen liittyvä -näkymäero-. Kun vielä kasarin alussa poliisi oikeasti saattoi antaa ns. runtua jne. niin nykyään homma vaikuttaa todella sisäsiistiltä. Olen itsekin nähnyt tanssipaikalla noin v. -82, kun poliisipari antoi rettelöitsijälle selkään niin että läiske kävi. Ja moni rettelöijä sai selkään vielä putkassakin. Muitakin ylilyöntejä oli runsaasti. Eli kun minä vertaan tuohon aikaan ja tähän päivään, niin homma on kuule nykyään todella asiallista ja siistiä. Joo, olen sitä mieltä oikeasti, että nykyään poliisi hoitaa työtään selvästi paremmin kuin vaikkapa 35 vuotta sitten.

Poliisijohto käräjillä sitten. Heput olivat käräjillä HUONON JOHTAMISEN TAKIA....ei niinkään siksi, että olisi jotain perusteellisesti pielessä muuten. Ja tuon kelvottoman johtamisen takia tapaus Aarnio oli mahdollinen. Ylipäätään. Toimittajakaksikko on ottanut osittain syystäkin kunnian Aarnion -paljastamisesta-, mutta poliisiorganisaatiossa taisi sittenkin olla henkilöitä tai osastoja, jotka käyttivät toimittajaparia yhteistyökumppaneinaan, ollenkaan vähättelemättä ketään tässä kohtaa. Palkitun, sosiaalisesti taitavan ja verkottuneen poliisipäällikön saaminen tuomiolle mahdollistui käyttämällä myös julkisuutta hyödyksi. Eli tavallaan siis taitavaa ja harkittua poliisityötä on sekin, että käytetään julkisuutta hyväksi.
Totta, kun muistelen kasarin alkua Suomessa, oli yleisesti tiedossa, että pään aukomisella poliiseille, oli kivuliaat seuraukset, nokialaisesta sai varmasti.
Mutta poliisilla olikin auktoriteettia ja sitä kunnioitettiin, vaikka pitkin hampain. Vain todellinen idiootti vittuili heille.
Kaupungissa missä silloin asuin, sai ainakin yksi poliisi siirron tai loparit liiallisesta väkivaltaisuudesta. Minä ihailin häntä, koska rettelijöitsijät ja muut rosvot puhuivat hänestä pelon sekaisin tuntein.
 
Poliisijohto käräjillä sitten. Heput olivat käräjillä HUONON JOHTAMISEN TAKIA....ei niinkään siksi, että olisi jotain perusteellisesti pielessä muuten.i
Hyvä yleisön huomioida tämä tapauksena jossa suomalaisen virkamiehen vastuullisuus on sitä mitä se on. Koskee siis yleistä tilannetta.
Huippuvirkamiesten korkeaa palkkatasoa on aina perusteltu sillä, että virkaan sisältyy suuri vastuu ja sen takia palkkakin pitää olla kova.
No, montako kertaa olemme havainneet uutisista että joku korkea virkamies on todella joutunut vastaamaan laiminlyönnistään esim paikkansa menettämällä tai ihan oikeilla vahingonkorvauksilla?
Vaikeaa löytää tapauksia joissa tämä ns "virkavastuu" olisi toteutunut. Eli ei ne mistään oikeasti vastaa.
.
 
poliisi on ihminen. Ihmiset tekevät virheitä mutta virheistäkin tulee joutua vastuuseen
Suomalaiset tietyt piirit ovat lähtökohtaisesti poliisia vastaan ja toivon ettei tällainen asenteellisuus leviä. Me tarvitsemme poliisia paskiaisten takia ja jos ala ei houkuta hyvää ainesta töihin niin turvallisuuden taso huononee. Mä olen itse sitä mieltä että suomalaisista on vaan tullut niin herkkähipiäisiä että jokaisesta poliisin kanssa kohdatusta vastoinkäymisestä pitää alkaa vittuilemaan käräjien kautta ja se on mielestäni väärin. Nää on pirulauta ihan neitejä jotka "mulla on oikeus" pohjalta hankaloittaa poliisin pääosin hyvää kenttätyötä. Kenttävirkamies ei ansaitse kansalaisen paskaa niskaansa ja me muut olemme ongelmissa kun poliin työfiilis laskee. Kiitos vaan eräät ihmiset kun jaksatte olla poliisin työssä.

Täytyisi olla ulkopuolinen ja riippumaton organisaatio ja samoin tuomioistuin. Toki nämä voisivat tutkia ja tuomita myös muiden viranomaisten kuin poliisien tekemiä rikoksia.
Nykysysteemi on ihan hyvä. Kansalaisten pitää vaan itse ymmärtää se tosiasia että jollekin eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelu ei ole mikään oikea keino, sieltä saa korkeintaan tukkapöllyä. Yksikään virkamies ei pelkää oikeusasiamiestä. Oikea tapa on tosiaan käyttää suoraa rikosilmoitusmenettelyä joka johtaa tutkintaa. Sen edistymisen osalta viittaankin sitten edellä kirjoittamaani jossa vaadin poliisille kuitenkin työrauhaa vaikka joskus hieman kovemminkin ottein. Kun kansalainen joutuu ongelmiin oman toimintansa takia niin pitää tavallaan hyväksyä ehkä pari mustelmaa .
.
 
Minun työhöni vaikuttaa esim jatkuvalla syötöllä muuttuvat/tarkentuvat ohjeet joita on muutettu laillisuusvalvonnan seurauksena. Esim juuri se mainitsemani kiinnioton perusteiden kirjaaminen, tarkempi yksilöinti erityisten edellytysten osalta jne vaikuttavat päivittäin.
Poliisi-ihmisen oman oikeusturvan takia olisi varmaan se tilannekamera haalareissa olisi todella hyvä juttu. Saisi se länkyttävä asiakas siitä itsekin todeta mitä oikeasti tuli sanottua ja tehtyä eikä tarvitse sitten kuulusteluvaiheessa alkaa vääristelemään omaa toimintaansa. Harmi vaan että nykyisessä vasemmisto-viher hallituksessa tällainen valvontakeino ei tule päätetyksi. Harmi.
.
 
Suomalaiset tietyt piirit ovat lähtökohtaisesti poliisia vastaan ja toivon ettei tällainen asenteellisuus leviä. Me tarvitsemme poliisia paskiaisten takia ja jos ala ei houkuta hyvää ainesta töihin niin turvallisuuden taso huononee. Mä olen itse sitä mieltä että suomalaisista on vaan tullut niin herkkähipiäisiä että jokaisesta poliisin kanssa kohdatusta vastoinkäymisestä pitää alkaa vittuilemaan käräjien kautta ja se on mielestäni väärin. Nää on pirulauta ihan neitejä jotka "mulla on oikeus" pohjalta hankaloittaa poliisin pääosin hyvää kenttätyötä. Kenttävirkamies ei ansaitse kansalaisen paskaa niskaansa ja me muut olemme ongelmissa kun poliin työfiilis laskee. Kiitos vaan eräät ihmiset kun jaksatte olla poliisin työssä.


Nykysysteemi on ihan hyvä. Kansalaisten pitää vaan itse ymmärtää se tosiasia että jollekin eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelu ei ole mikään oikea keino, sieltä saa korkeintaan tukkapöllyä. Yksikään virkamies ei pelkää oikeusasiamiestä. Oikea tapa on tosiaan käyttää suoraa rikosilmoitusmenettelyä joka johtaa tutkintaa. Sen edistymisen osalta viittaankin sitten edellä kirjoittamaani jossa vaadin poliisille kuitenkin työrauhaa vaikka joskus hieman kovemminkin ottein. Kun kansalainen joutuu ongelmiin oman toimintansa takia niin pitää tavallaan hyväksyä ehkä pari mustelmaa .
.
Ja nykään nämä "tietyt poliisivastaiset piirit" ovat saaneet omat miehet ja naiset ihan hallitukseen asti..
 
Siksi häkeen kannattaakin sanoa epäilevänsä vastapuolen olevan hönössä..

Se varmaan nostaa prioriteettia.
Toki suotavaa olis pitää ne vähissä olevat vapaat partiot vapaana sitä oikeaa tilannetta varten.

Onhan niille hälyille on omat prioriteettinsä, mutta perhana vieköön, jos tuollaisen takia viivästyy sen oikean rattiksen kiinniotto.

Pointin kyllä ymmärrän.
 
Toki suotavaa olis pitää ne vähissä olevat vapaat partiot vapaana sitä oikeaa tilannetta varten.

Onhan niille hälyille on omat prioriteettinsä, mutta perhana vieköön, jos tuollaisen takia viivästyy sen oikean rattiksen kiinniotto.

Pointin kyllä ymmärrän.
Ei veronmaksajan ole mitään järkeä joutua odottamaan vajaata kahta tuntia avuntarpeessa. Ei tässä missään Kainuun perukoilla asustella kuitenkaan.
 
No, montako kertaa olemme havainneet uutisista että joku korkea virkamies on todella joutunut vastaamaan laiminlyönnistään esim paikkansa menettämällä tai ihan oikeilla vahingonkorvauksilla?

Harvoin. Ja varmasti hankintapuolella sattuu ja tapahtuu koko ajan. Ulkoistettujen palvelujen hankinta saattaa olla eräs tosiherkku, jossa pääsee virkamieskin kastamaan nokkaansa. Korruptiovapaaseen Suomeen en usko, vaikka niin väitetäänkin.
 
Mä olen itse sitä mieltä että suomalaisista on vaan tullut niin herkkähipiäisiä että jokaisesta poliisin kanssa kohdatusta vastoinkäymisestä pitää alkaa vittuilemaan käräjien kautta
Luulen että tässä on suuri syy. Poliisin toiminta on tosiaan siistiytynyt paljonkin, mutta luulen että sen toiminnasta valitetaan ja/tai kannellaan enemmän kuin ennen. Ovatko sitten ihmiset herkkähipiäisempiä kuin ennen vai pelkästään tietoisempia oikeuksistaan? Ainakin "minulla on oikeus" -tyyppien määrä tuntuu kasvavan koko ajan.

Tämä ei käsittääkseni koske pelkästään poliisia vaan kyseessä on yleisempi ilmiö.
 
Poliisi-ihmisen oman oikeusturvan takia olisi varmaan se tilannekamera haalareissa olisi todella hyvä juttu. Saisi se länkyttävä asiakas siitä itsekin todeta mitä oikeasti tuli sanottua ja tehtyä eikä tarvitse sitten kuulusteluvaiheessa alkaa vääristelemään omaa toimintaansa.
Valitettavasti se kamera ei ole mikään sateentekijä. Toiminta on epävarmaa, videoiden todistusvoima tuntuu olevan yllättävän heikko, videoiden purkaminen on ilmeisesti tietoturvasyistä tehty hankalaksi, ja tallenteita ei saa pitää tallessa varmuuden vuoksi, vaan ainoastaan jos tilanteesta on kirjattu rikosilmoitus, sakko tms tietue poliisin järjestelmään. Videosta ei ole mitään hyötyä jos vasta jälkikäteen käy ilmi että sitä olisi tarvittu, koska sitä tallennetta ei ole enää.
 
Ja noi kamerat tuntuu heiluvan, osottavan ihan kaikkialle muualle kuin kuvattavaan kohteeseen.
Jonkin näkönen pikkugimbal yms olisi hyvä, mutta sitten tulee koko, on tiellä, akku loppuu yms muut ongelmat.
 
Tehtävä: Ottelun järjestäjä oli antanut turvallisuusyritykselle tiukat määräykset estää kannattajia tulla juhlimaan kentälle.

Joko ne päästetään tai sitten ei päästetä. Piste.
Kaikkia määräyksiä, lakeja ja asetuksia noudatetaan aina kirjaimellisesti ja pilkulleen.
Kyllä ne luotiin viimeistään pysähtyy.
 
Aarnion tapaus on sikälikin hyvin mielenkiintoinen juttu että se nosti pöydälle sekä nykyisen järjestelmän vahvuudet että myös heikkoudet ja niitä heikkoja kohtia on kyllä ihan liikaa erityisesti siellä yläportaissa. Korjausliikkeitä on kyllä tehty, mutta tuskin vieläkään riittävästi.
Koko Aarnio-saagassa mielestäni vakavin ja suurimmat kerrannaisvaikutukset aiheuttava asia on Trevoc haara ja sen sotkeutuminen esim. Supoon.

En ihmettelisi jos tasavallan päämies on saanut selittää asiaa ulkomaisille kumppaneille, joiden kanssa tehtävän tiedonvaihdon kansallinen yhdystaho on juurikin suojelupoliisi.
 
Back
Top