Suuri maatalouskeskustelu

Olen juonut aapasuosta suodattamatonta vettä noin puolen vuorokauden verran eli muutamia litroja, seurauksena kevyt ripuli viikoksi, ei muita seuraamuksia... elokuun vikalla viikolla vuosia sitten Sallassa.

Suunnistuskilpailun viimeinen rasti ja auk. Rata oli noin 8km ja tietysti kilpailu. Join muutaman kourallisen vettä virtaavasta ojasta jossa oli selkeästi vähän humusta. Päivällisen ja yksikön siivouksen aikoihin alkoi vääntämään mahaa. Muistan vain että mahaa väänsi aika pahasti koko illan aina nukkumaanmenoon asti. Aamulla ei tainnut enää olla oireita.
 
Riittäkö rehu? Itsekin olin noissa hommissa, tänään loppui se savotta tältä kesältä. Kone kuskina vaan, ei mulla ole nurmea itsellä yhtään aaria.

Kuullut jo huhuja 100 euroa/kpl säilörehupaali.

Toivottavasti riittää. Lähelle menee.

edit:

Pitänee ottaa ensiviikolla näytekaira ja ottaa paljon analyysejä. Verrataan sitten kuormakirjanpitoon ja kuiva-aineisiin. Mietin tuon asian niin ensimmäisen sadon jälkeen että, kaikki mikä löytyy tähän hätään kohtuudella kerätään ja mietitään sitten mitä saatiin aikaan. Keväällä voi hinta olla eri. Nyt nostaa päätään se syöpä tuon 100€ paali kanssa... Kaikki oldschool käivärät joilla on sysipaskat vehkeet rahastavat hädänalaisia persaukisella rehulla ja lypsävät rahaa / paali sen sijaan että, myytäisiin ka tonneja käyvällä hinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Riittäkö rehu? Itsekin olin noissa hommissa, tänään loppui se savotta tältä kesältä. Kone kuskina vaan, ei mulla ole nurmea itsellä yhtään aaria.

Kuullut jo huhuja 100 euroa/kpl säilörehupaali.
Jo heinäkuussa HTT kertoi, että ruotsalaiset jopparit osti Savossa paaleja 100 eurolla ja möivät Etelä-Ruotsissa 200 eurolla. Siellä vissiin oli melko totaalinen kato.
 
Olen juonut aapasuosta suodattamatonta vettä noin puolen vuorokauden verran eli muutamia litroja, seurauksena kevyt ripuli viikoksi, ei muita seuraamuksia... elokuun vikalla viikolla vuosia sitten Sallassa.
Ei kuulu maatalouteen joten sori siitä. Mutta siitä suovedestä voi mennä raakastikkin pakki sekaisin joten suosittelisin edes suodattaa nuotiohiilien ja sammaleen läpi ja jos mahdollista niin vielä soraa joukkoon. Toista se on virtaava vesi siinä yleensä riittää että ei aivan lähietäisyydellä yläjuoksulla ole raatoja.
 
Pitäis katsoa kauas, sanoo metsänomistajat.

Ihmetyttää, ettei Oy Suomi Ab:n maataloudessa tehdä samaa; 50 vuoden päästä jos ennustettu/luvattu/peloteltu ilmastonmuutos muuttaa Etelä-Euroopan Saharaksi ja meillä alkaa oleen sopivaa ties mille viljeltävälle, niin eikö jotenkin olis järkevää olla edes jonkilainen visio "Maa- ja metsätalouden Suur-Suomesta"?

Nykyään kun tuntuu lähinnä että "Tulkaahan Itikseen sieltä Saarijärveltä", koska olemmehan korkean teknologian jälkiteollinen yhteiskunta ja sitä rataa..
 
Pitäis katsoa kauas, sanoo metsänomistajat.

Ihmetyttää, ettei Oy Suomi Ab:n maataloudessa tehdä samaa; 50 vuoden päästä jos ennustettu/luvattu/peloteltu ilmastonmuutos muuttaa Etelä-Euroopan Saharaksi ja meillä alkaa oleen sopivaa ties mille viljeltävälle, niin eikö jotenkin olis järkevää olla edes jonkilainen visio "Maa- ja metsätalouden Suur-Suomesta"?

Nykyään kun tuntuu lähinnä että "Tulkaahan Itikseen sieltä Saarijärveltä", koska olemmehan korkean teknologian jälkiteollinen yhteiskunta ja sitä rataa..

Ne meitä kuppaavat tahot eivät ole saaneet tuota memoa.. Helistään niiden kanssa ja koitetaan pelastaa maailma vasta sen jälkeen.
 
Kaukopartiomiehet kertovat suoveden nauttimisen juurikin pierettäneen kovasti, näköjään ihan sama mitä oli syönneet.

Olin 15-vuotias metsästyspäivän näännyttämä nuorukainen, kun join suo-ojasta setäni kiellosta huolimatta. Pieretti se, hyvin märästi. En ole juonut sen jälkeen edes vahingossa.

Inttiaikaan -hiihtomarssilla- keskellä yötä osa pojista joi sulasta suosta vettä janoonsa....muutamaa tuntia myöhemmin heitä haettiin tienvarresta siistiytymään.

Ei ole ihmisellä koiran vatsaa.
 
Herneinvaasion lisäksi kasvihuone joutui myös terrori-iskun kammottavaksi näyttämöksi. Terroristit ovat noin labradorinnoutajan kokoisia, huomattavan ahneita ja kylvävät tuhoa enemmän kuin legioona kaapukavereita. Niillä ilmestyskirjan pedoilla on tehtaalla asennettu kalloon sellaiset kätevät työkalut millä on näppärä avata ovia, portteja ja nostaa aitoja paikoiltaan. Näiden jäljiltä on mahdoton määritellä että johtuuko tomaatin liki saattohoitomainen yleiskunto mahdollisesti vartta korsetin tavoin kiristävästä hernekasvustosta vai vuohen einiinhienovaraisesta maistelusta.

Saat vuohet kuulostamaan melkoisilta pedoilta, vaikka ne ovat ah niin herttaisen näköisiä kuvissa. :cool:
 
Inttiaikaan -hiihtomarssilla- keskellä yötä osa pojista joi sulasta suosta vettä janoonsa....muutamaa tuntia myöhemmin heitä haettiin tienvarresta siistiytymään.

Ei ole ihmisellä koiran vatsaa.

Aika pöljä saa olla jos talvella juo suovettä lumen syömisen sijaan. Kukin tyylillään..

Maatalouteen palataksemme olen erittäin tyytyväinen isänäidin vanhempien perinnön jakoon. Mummolle jäi valtaosa metsistä ja veljmies otti maatilan. Mummon isä oli jo silloin ollut sitä mieltä, että kaikille lapsille jotakin eikö vain tilaa jatkavalle. Hän oli tosin ostanut aivan pilkkahintaan tyhjäksi hakattuja metsiä. Pitivät kuulemma hulluna.

Maatalouden rakennemuutos viivästyi Suomessa sotien vuoksi, eikä peräänkuulutettu 60-lukuinen onnela olisi säilynyt EU:n ulkopuolelle jättäytymälläkään.

Maataloustuet ei sittenkään ole EU:n keksintö.

Muistan kyllä 80-luvun loppupuolta niin jatkuvaa valitusta se oli silloinkin siellä isän serkkumiehen tilalla. Pakkokesannointia, vaikka nyt muistellaan kuinka oltiin vapaassa Suomessa. Tuottaja ei siis saanut itse päättää mitä tuotti ja kuinka paljon.

Uutisissa hämmästeltiin päälle kaatuvia voivuoria. Koululaisten olisi tuottajien vaatimuksesta pitänyt juoda kulutusmaitoa, mutta professori Puska saarnasi muuta.

Ilmeisesti sukulaistila kuitenkin tuotti ihan hyvin kun ajoivat uudenkarheilla Range Rovereilla koko 80-luvun.
 
Viimeksi muokattu:
Aika pöljä saa olla jos talvella juo suovettä lumen syömisen sijaan. Kukin tyylillään..

Maatalouteen palataksemme olen erittäin tyytyväinen isänäidin vanhempien perinnön jakoon. Mummolle jäi valtaosa metsistä ja veljmies otti maatilan. Mummon isä oli jo silloin ollut sitä mieltä, että kaikille lapsille jotakin eikö vain tilaa jatkavalle. Hän oli tosin ostanut aivan pilkkahintaan tyhjäksi hakattuja metsiä. Pitivät kuulemma hulluna.

Maatalouden rakennemuutos viivästyi Suomessa sotien vuoksi, eikä peräänkuulutettu 60-lukuinen onnela olisi säilynyt EU:n ulkopuolelle jättäytymälläkään.

Maataloustuet ei sittenkään ole EU:n keksintö.

Älä syö keltaista lunta....wanha wiidakon sanonta. ;)
 
Soilla saattaa olla myös hetteitä eli etelän kielellä lähteitä. Ja hetevesi lähtee mäkisillä mailla usein virtaamaan = hetelasku. Hetteistä tulevan veden laatu ja juomakelpoisuus on eri luokkaa kuin ns. paikallaan seisovan tai sammaleeseen sitoutuneen veden. Hetevesi on raikasta ja puhdasta, ellei paikallisessa maaperässä ole sitten jotain veden laatua heikentävää tekjää.

Synnyinkonnuilla vaaramaisemissa hetelaskujen vettä on voinut hörppiä sellaisenaan ilman pelkoa rospuutosta. Pikkupoikana metsästysreissuilla (3v -) isä pyöräytti usein tuohesta pikku-Sarek1lle lipin juomista varten. Ja kyllähän vesi maistui, hetevesi voi olla käsittämättömän hyvän makuista herkällekin suulle. Hetevettä on tietysti tullut juotua varttuneempanakin, viimeksi viime syksynä. Pieretti ihan normaalisti. Seisovaa vettä en keittämättömänä ole juonut.
 
Syksyn 2017 kriisituki eli korotettu valmisteveron palautus suvaitsi viimein saapua verohallinnnolta (rahoista en tiedä, mutta päätös tuli) ja on 0.155 euroa/ ostettu löpölitra.
Heheh, rahanpuute lähti sitten kerralla.. jihuu, olemme pelastetut.:)
 
Viimeksi muokattu:
Pitäis katsoa kauas, sanoo metsänomistajat.

Ihmetyttää, ettei Oy Suomi Ab:n maataloudessa tehdä samaa; 50 vuoden päästä jos ennustettu/luvattu/peloteltu ilmastonmuutos muuttaa Etelä-Euroopan Saharaksi ja meillä alkaa oleen sopivaa ties mille viljeltävälle, niin eikö jotenkin olis järkevää olla edes jonkilainen visio "Maa- ja metsätalouden Suur-Suomesta"?

Nykyään kun tuntuu lähinnä että "Tulkaahan Itikseen sieltä Saarijärveltä", koska olemmehan korkean teknologian jälkiteollinen yhteiskunta ja sitä rataa..

Kyllä näitä visioita tuolla kulissien takana jonkin verran tuumaillaan. Tutkimustyötä tehdään koko ajan liittyen juuri esim. muuttuvaan ilmastoon. Kehitellään viljelymenetelmiä ja uusia lajikkeita. Kiertotalous ja kierrätysravinteet on nosteessa ja luomu tietystikin.

Mutta kyllähän tuota esittämääsi visiota Suomesta tulevaisuuden maataloussuurvaltana voisi ihan tuoda esille vaikkapa ministeriön toimesta. Pitäisi nyt lopultakin pystyä luomaan jotain ihan oikeita strategioita tulevaisuuden varalle. Ensin vaan täytyy saada jotenkin tämä meidän maatalous yli tästä akuutista kannattavuuskriisistä jotta meillä olisi jotain maataloutta tulevaisuudessakin. Sen asian suhteen ei nyt oikein hyvältä näytä.

Sinällään tuo huipputeknologiaan panostaminen ja maatalous eivät ole ristiriidassa. Itse asiassa ne kulkevat osittain käsi kädessä kuten niin monella muullakin alalla. Toki sinne Saarijärvelle olisi hyvä jäädä ihmisiä jos siellä meinataan maataloutta harjoittaa.
 
Syksyn 2017 kriisituki eli korotettu valmisteveron palautus suvaitsi viimein saapua verohallinnnolta (rahoista en tiedä, mutta päätös tuli) ja on 0.155 euroa/ ostettu löpölitra.
Heheh, rahanpuute lähti sitten kerralla.. jihuu, olemme pelastetut.:)

Kyllä teidän viljelijöiden kelpaa! Miljoonasta litrastahan saa jo 155 tuhatta euroa!:love:
 
Aika moni papu-hernekasvi hyötyy nimenomaan siitä, että se kasvatetaan ns. ohessa. Intiaanit tunsivat viljelytavan, jossa kasvatettiin maissi-papu-kurpitsa - nimenomaan yhdessä.

Jotkut muinaisihmiset ovat kertoneet, että Suomessa härkäpapu ja kaura osattiin viljellä yhdessä jo ammoin.

kun en itse ole joutunut setvimään tuota kuvaamaasi kärsimysviitakkoa, niin minua kiinnostaa, hyötyivätkö muut kasvit tuosta herneinvaasiosta?

Palkokasvit sitovat typpeä maaperään, ja muut kasvit sitten tykkäävät siitä [typestä] lannoitteen muodossa. Pelloilla samaa voidaan tehdä apilalla...
 
Back
Top