Taistelu Helsingin varakentästä

Tällä savityypillä oli joku oma nimi muistaakseni? Joskus kun luin , niin mietin että mitä skeidaa sitä kirjoitetaan. Pakko kai se on uskoa kun omin silmin näkee. (jos ei ole photosopattu:))
Täällä kun kaivaa tulee jotain kontua tai santaa vastaan ja hyvin pian yleensä se kalliokin sieltä löytyy. Eipä oo tuollaista liejua silmiin osunu ikinä.

Siinäpä onkin oiva nimi uudelle asuinalueelle Malmin sijaan - Lieju.
 
Tällä savityypillä oli joku oma nimi muistaakseni? Joskus kun luin , niin mietin että mitä skeidaa sitä kirjoitetaan. Pakko kai se on uskoa kun omin silmin näkee. (jos ei ole photosopattu:))
Täällä kun kaivaa tulee jotain kontua tai santaa vastaan ja hyvin pian yleensä se kalliokin sieltä löytyy. Eipä oo tuollaista liejua silmiin osunu ikinä.
Tuollaisia ne vanhat merenpohjat usein ovat kuivakuorisaven ja varsinkin soiden alla. Jos jotakin aluetta hiukan täyttää, on korkoero muutaman kuukauden kuluttua hävinnyt eli kuivakuori on kuin vesipatja joka kelluu. No, paalutus on nopeaa kun koneen vaan saa pysymään pinnalla. Paalu painuu monta metriä yhdellä lyönnillä.

Mikään kaivanto ei pysy auki tukematta eikä mitään voi perustaa ilman stabilointia. Esimerkiksi tiet tuollaiselle alueelle rakennetaan paalulaattojen päälle. Putkilinjoissa voi joskus käyttää peltiarinaa, mutta sekään ei pysy paikallaan jos ympäristössä mikään muuttuu.
 
Paalutus betonipaaluilla on ympäristön kannalta tuhoisaa. Malmin lentokenttä olisi Suomen suurimpia hiilidioksidipäästöjä.

Kaiken lisäksi työ menee hukkaan: sulfidisavi syövyttää paalut.

Ainoaksi vaihtoehdoksi jää maa-aineksen vaihto... ja sehän maksaa.
 
Malmin lentoasema oli loppuun asti Suomen ylivoimaisesti suurin lentäjien koulutuskeskus. Koulutustoiminta muodosti suurimman osan kentän liikenteestä. Malmilla saivat pääkaupunkiseudun yksityisilmailijoiden lisäksi peruskoulutuksensa suuri osa ammattilentäjistä.
Koekaivauksissa tuli jo sellasta savivelliä vastaan, että innolla odotan kun alkavat rakentamaan.
Some on ottanu lehdistön paikan paitsi yleisen mielipiteen tulkitsijana niin myös siihen vaikuttamisessa. Asia on mainostoimistoissa ollu arkipäivää jo 10 vuotta. Erona lehdistöön on kuitenkin se, että somessa toistetaan kritiikittömästi sinne syötettyjä argumentteja. Kuten kaksi esimerkkiä edellä osoittaa: en suostu uskomaan että pari jäljelle jäänyttä yksityistä lentokoulua tuottaa ammattelentäjiä enemmän kun Ilmailuopisto Porissa sekä Patria Training yhteensä. Savimaille rakentaminen taas on ollu arkipäivää Hesassa jo 50 vuotta. Kirjoittajat on ehkä niin nuoria etteivät ole nähneet Itäkeskuksen syntyä Itäväylän vieressä sijainneille savipelloille. Tai Tikkurilan, jossa savikerroksen paksuus tosin on tuplat Malmiin verrattuna. Jälkimmäisen alkuvaihetta tosin en itekään tullut seuranneeksi, kun ei vanhemmat huomannu viedä katsomaan.

Paljon puhutun sulfidisaven määrä on vähäinen kertoo kaupungin edustaja HS:n jutussa ylempänä. Kova väite olisi jos paljastuisi, että tämä virkamies valehtelisi. Liito-oravaa varten varattu puistoalue lienee hauska vitsi siltä varalta, että niiden papanoita löytyisi yllättäen lentokentän liepeiltä.
 
en suostu uskomaan että pari jäljelle jäänyttä yksityistä lentokoulua tuottaa ammattelentäjiä enemmän kun Ilmailuopisto Porissa sekä Patria Training yhteensä.

Saveen en puutu, koska on rakennettu meren päällekin. En ole siihen liiemmin puuttunut. Sen enemmänhän raha liikkuu, mitä kalliimpaa rakentaminen on.

Tuo toinen taas on helppo. Olet väärässä. Tämä ei ole uskonkysymys.

Muokkaan vielä: Patria Pilot Training ja Patria Helicopters toimivat aikanaan Malmin kentällä. Se siirtyi lopettamisuhan alta, kuten muutkin yritykset. Malmilla olivat myös Aeropole, Salpauslento, BF-lento, Kevytilmailu, Ultrapilotit jne.

Finnairin Multi-Crew Pilot License -koulutusohjelman yhdessä Finnair Flight Academy Oy:n kanssa toteutti Patria.

Patrian siviililentokoulutus siirtyy Helsinki-Malmilta Tampere-Pirkkalaan vuonna 2017

 
Viimeksi muokattu:
Saveen en puutu, koska on rakennettu meren päällekin. En ole siihen liiemin puuttunut. Sen enemmänhän raha liikkuu, mitä kalliimpaa rakentaminen on.

Tuo toinen taas on helppo. Olet väärässä. Tämä ei ole uskonkysymys.

Patria Pilot Training ja Patria Helicopters toimivat Malmin kentällä. Se siirtyi lopettamisuhan alta, kuten muutkin yritykset.

Patrian siviililentokoulutus siirtyy Helsinki-Malmilta Tampere-Pirkkalaan vuonna 2017

ja siirto edullisempaan ja miellyttävämmän ilmaston Espanjaan..

Patria siirtää osan siviililentokoulutuksesta Espanjan Cordobaan

 
Tämä kenttähän on jo tuomittu tuhoon. Lentäminen päättynee vuoden loppuun mennessä ja rakentaminen alkaa.

Se mikä surettaa on ihmisten täydellinen tietämättömyys edes kenttään liittyneistä perusasioista. Silti ollaan suuna päänä antamassa mielipiteitä "uskon" varassa. Se että siihen sortuvat yleensä ihan tarkat jätkät, kertoo paljon siitä poliittisen tahtotilan voimasta, millä asiaa on juntattu jo 20 vuoden ajan.

Näköalattomuudesta, tai enemmänkin lyhytkatseisuudesta, kertoo se, että ei nähdä ilmailun kehitystä ja sen merkitystä kasvavan metropolin logiikalle (parin vuosikymmenen sisään posti- ja rahtidroonit, sähköinen lentäminen, liikelentäminen pienillä yksiköillä). Ruotsalaiset äkkäsivät, me emme.

EU on kehottanut rakentamaan kiireesti kaupunkikenttiä. Jos Sofia (Bulgaria) tarttuu toimeen, voi olla, että pian Helsinki on Euroopan ainoa pääkaupunki ilman aikatauluttamatonta kenttää. Ilman Malmin kenttää se ei yksinkertaisesti ole kansainvälinen metropoli.

Näin tämä nyt vain meni.

Nämä kulttuuri- ja luontoarvot ja niiden pilaaminen oli vain yksinkertaisesti pikku bonus aivan jättimäisen ison harha-askeleen päälle. Nähdään muutama vuosi eteenpäin mutta ei nähdä 50 vuotta, kuten pitäisi.
 
Viimeksi muokattu:
Kaiken lisäksi työ menee hukkaan: sulfidisavi syövyttää paalut.
Sulfaattia kestävät paalut ovat 10 % kalliimpia, kloridia vielä jonkin verran kalliimpia. Elinikä lyhenee muistaakseni vain hiukan.
 
Viimeksi muokattu:
Some on ottanu lehdistön paikan paitsi yleisen mielipiteen tulkitsijana niin myös siihen vaikuttamisessa. Asia on mainostoimistoissa ollu arkipäivää jo 10 vuotta. Erona lehdistöön on kuitenkin se, että somessa toistetaan kritiikittömästi sinne syötettyjä argumentteja. Kuten kaksi esimerkkiä edellä osoittaa: en suostu uskomaan että pari jäljelle jäänyttä yksityistä lentokoulua tuottaa ammattelentäjiä enemmän kun Ilmailuopisto Porissa sekä Patria Training yhteensä. Savimaille rakentaminen taas on ollu arkipäivää Hesassa jo 50 vuotta. Kirjoittajat on ehkä niin nuoria etteivät ole nähneet Itäkeskuksen syntyä Itäväylän vieressä sijainneille savipelloille. Tai Tikkurilan, jossa savikerroksen paksuus tosin on tuplat Malmiin verrattuna. Jälkimmäisen alkuvaihetta tosin en itekään tullut seuranneeksi, kun ei vanhemmat huomannu viedä katsomaan.

Paljon puhutun sulfidisaven määrä on vähäinen kertoo kaupungin edustaja HS:n jutussa ylempänä. Kova väite olisi jos paljastuisi, että tämä virkamies valehtelisi. Liito-oravaa varten varattu puistoalue lienee hauska vitsi siltä varalta, että niiden papanoita löytyisi yllättäen lentokentän liepeiltä.
Itiksen tulon muistan hyvin, sielläpäin silloin asuneena. Sitä kehuttiin ja reposteltiin kaikin mahdollisin argumentein, urbaaniympäristön muutos, muodikkaat isot kauppakeskukset uusine palveluineen... ei tullut esiin että tuo oli Riikosen megakupru Skopin hurjina vuosina ysärin taitteessa ja tappoi pikkukauppakulttuurin siitä lähiöihin päin.

(Vukitassa se floppi Columbus sitten lopulta viimeisteli minkä Itis aloitti. Viimeiset sinnittelevät yrittäjät lähtivät. Menkää köyhät autolla kauppaan, pitää seurata aikaansa. Oi voi. Näistä jutuista ei koskaan tehdä oppitöitä. Ei enää.)

Jään haikailemaan niiden ihqujen ihmisen kokoisten ulko-ostareiden perään... Espoon Tapiolassakin oli sellainen... sitä mennyttä maailmaa. Melkein vahingoniloisena katselin kun se Kalasataman Redi ei oikein lähtenyt sykkimään. [Tämmöinen kerettiläisyys ei juuri vaikuta äänestyskäyttäytymiseen, toim. huom.]
 
Tuo toinen taas on helppo. Olet väärässä. Tämä ei ole uskonkysymys.
Muokkaan vielä: Patria Pilot Training ja Patria Helicopters toimivat aikanaan Malmin kentällä. Se siirtyi lopettamisuhan alta, kuten muutkin yritykset. Malmilla olivat myös Aeropole, Salpauslento, BF-lento, Kevytilmailu, Ultrapilotit jne.
Toinen somevaikuttamisen ominainen piirre, siis sen lisäksi että syötetään hölmöjä argumentteja kritiikittömästi toistettaviksi, on pyrkiä hämärtämään sitä, mistä asiassa on kysymys. Valtio siis päätti luopua Malmin lentokenttäalueen vuokraamisesta ennenaikaisesti liikenneministeri Anne Kyllösen päätöksellä vuonna 2014. Päätös tarkoitti Finavian lennonjohtopalvelujen loppumista sekä Patrian ja Rajan toimintojen siirtämistä muualle. Asiasta ei taidettu silloin edes keskustella, sillä lentokoneilla pörrääminen ei sopinu vasemmistoliiton ministerin arvomaailmaan. Päätös on kuitenkin silloin 5 v sitten tehty ja sen mukaan määräytyi Malmin tulevaisuus.

Tämän 5 v sitten maahan kaatuneen maidon perään itkemiseen on nyt kulunut 5 v. Tämä johtuu kaavoitusprosessien hitaudesta ja on antanut mahdollisuuksia jatkuvaan julkisuuteen sekä moneen suuntaan singonneisiin valituksiin aina naurettavuuksiin asti.

Mitä tulee jäsen @Hallinkorva n lainaukseen yllä niin eiväthän nämä Raja sekä Patria palaisi Malmille vaikka Helsinki huomenna päättäisikin jatkaa kentän toimintaa. Silti Malmi esitetään debatissa jatkuvasti liikennemääriltään toiseksi vilkkaimpana kenttänä.
 
Mitä tulee jäsen @Hallinkorva n lainaukseen yllä niin eiväthän nämä Raja sekä Patria palaisi Malmille vaikka Helsinki huomenna päättäisikin jatkaa kentän toimintaa. Silti Malmi esitetään debatissa jatkuvasti liikennemääriltään toiseksi vilkkaimpana kenttänä.

Tätähän ei voi tietää. Patria joutuu poistumaan Tampereeltakin ulkomaille korkeiden kenttämaksujen vuoksi. Jos Malmilla tämä puoli olisi kohtuullinen, varmasti jotain koulutusta palaisi takaisinkin, puhumattakaan siitä, että uudelle liiketoiminnalle on nyt tilaa, kun Patria on poistunut.

Raja taas on varmasti tukevasti nyt Vantaalla, koska siellä on uudet tilat (niin, Tampereellekin rakennettiin verorahoilla uudet hallit Patrialle, mutta nyt siis menevät Espanjaan). Tosin mm. muutama päivä sitten uutisoitiin, miten rajan kopterin ja matkustajaliikenteen välillä oli syntyä vaaratilanne. Tämä tulee varmasti lisääntymään, kun Vantaan liikennemäärät kasvavat. Tiedä sitten, olisiko tässä tilanteessa rajallekin kiinnostavaa miettiä muita vaihtoehtoja. Malmiltahan on myös lyhyempi matka merelle sekä lentoonlähtö voi tapahtua joustavammin muun liikenteen suhteen.

Mitä sitten tulee tähän, että Malmi esitetään liikennemääriltään toiseksi vilkkaimmaksi. No, se on toiseksi vilkkain. Ei operaatioiden määriä mistään hatusta vedetä. Luvut ovat kaikkien halukkaiden tarkistettavissa.
 
Toinen somevaikuttamisen ominainen piirre, siis sen lisäksi että syötetään hölmöjä argumentteja kritiikittömästi toistettaviksi, on pyrkiä hämärtämään sitä, mistä asiassa on kysymys. Valtio siis päätti luopua Malmin lentokenttäalueen vuokraamisesta ennenaikaisesti liikenneministeri Anne Kyllösen päätöksellä vuonna 2014. Päätös tarkoitti Finavian lennonjohtopalvelujen loppumista sekä Patrian ja Rajan toimintojen siirtämistä muualle. Asiasta ei taidettu silloin edes keskustella, sillä lentokoneilla pörrääminen ei sopinu vasemmistoliiton ministerin arvomaailmaan. Päätös on kuitenkin silloin 5 v sitten tehty ja sen mukaan määräytyi Malmin tulevaisuus.

Tämän 5 v sitten maahan kaatuneen maidon perään itkemiseen on nyt kulunut 5 v. Tämä johtuu kaavoitusprosessien hitaudesta ja on antanut mahdollisuuksia jatkuvaan julkisuuteen sekä moneen suuntaan singonneisiin valituksiin aina naurettavuuksiin asti.

Mitä tulee jäsen @Hallinkorva n lainaukseen yllä niin eiväthän nämä Raja sekä Patria palaisi Malmille vaikka Helsinki huomenna päättäisikin jatkaa kentän toimintaa. Silti Malmi esitetään debatissa jatkuvasti liikennemääriltään toiseksi vilkkaimpana kenttänä.

Taas väärin. Tämähän alkaa käydä tavaksi.

Valtion luopuminen ei tietenkään automaattisesti merkitse ilmailukäytön lopettamista. Eihän se nytkään heti loppunut. Jos kaupunki olisi nähnyt tulevaisuuteen ja halunnut sen jatkuvan joko yhdistyksen voimin tai kaupungin itsensä pyörittämänä. Esim. Lappeenranta toimi aivan toisella tavalla, ja tuki Saimaan lentoasema -säätiötä, ja se pitää Lappeenrannan kenttää.

Eli kyse ei ollut itkemisestä vaan päätöksen muuttamiseen tähtäävästä toiminnasta. Tätä ne puolustajat yrittivät vääntää. Sitten oli vetoaminen suojeluperusteisiin ja kulttuuriympäristöön.

Miksi infoa näet somessa niin paljon? Keskusteluja kentästä on käyty 20 vuoden aikana, ja kenttää puolustava statistiikka on pitkältä ajalta. Voisin kuvitella, että se elää omaa elämäänsä. Mutta niin elää paskapuhekin ja täysin väärät datat, kuten tuo naurettava luulo, että se oli harrasteilmailukenttä. Nyt se on toki enää korpikenttä eikä sitäkään enää kuin vuoden loppuun asti. Minä tiedän, mitä Malmi oli ja mitä se on nyt, ja totta kai minua on huvittanut vuosien sivu, miten vähän ihmiset tietävät siitä, mitä se oli vielä muutama vuosi sitten ja miten vähän he tietävät koko alasajon historiasta.

Tunnen väkeä Helsingin kaupungin virastojohdosta, paristakin virastosta. Totta kai kaupungin virkamiehiä otti päähän katsoessaan, että siinä on 200 ha tonttimaata helposti saatavilla, mutta kun se on valtiolla vuokralla. Pekka Korpinen kärkkyi sitä koko työssäoloaikansa. Jussi Pajunen alkoi esitellä asiaa 2000-luvun alkupuolella, mutta hänet katsottiin esteelliseksi, koska hän oli kauppakeskus Novan iso omistaja, ja suvulla oli maata ja yksityisiä parkkihalleja. Hän olisi saanut 10 000 - 20 000 uutta asiakasta, ja asia katsottiin vähän "ugandalaiseksi".

Virkamiehille sanottiin silloin, että homma tehdään. Esittelyissä suorastaan valehdeltiin valtuutetuille, mitä kentän todelliseen käyttöön ja yritystoimintaan tuli.

Väärät datat vasta elävätkin jutuissa, jotka tulevat vastaan varmojen mielipiteiden laitokselta valmistuneiden, ilman kunnollisia perusteita ja tietoa kantansa ottaneiden suunnalta. Oli tosi kiinnostavaa huomata, että sinä, joka olet tykkien suhteen tarkka, olet ehkäpä hiukan kuutamolla tämän jutun suhteen.

Ainoa oikea argumentti on matematiikka ja raha, eli miten paljon asuinrakentaminen ja uusi kaupunginosa tuottaa. Sehän on iso luku. Siksi asuntorakentamista tehdään. Silti ilmailutoiminnan ja kentän lopettaminen on kyseenalaista siksi, että Helsingissä on n. 7000 ha rakentamatonta, ja kaupunkikentän pääkaupunkiseutu joutuu tekemään vaikka Espooseen vielä parinkymmenen vuoden kuluttua väistämättä. Ilmailu nimittäin kehittyy sillä tavalla.

Siinä taas on kyse koko metropolin rahasta ja uudentyyppisestä maailmasta ja uudesta, osin sähköisen lentämiseen ja pienkoneisiin tukeutuvasta logistiikasta. Ei EU turhaan kehottanut rakentamaan kaupunkikentät.

Tällä päätöksellä päätettiin jäädä jälkeen. Tähän herätään vielä, mytta en tiedä, ehditkö sinä tai minä koskaan nähdä sitä heräämistä. Nipin napin. Jätän avoimeksi asian, mutta toinen meistä oli oikeassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tsiltren, tsiltren. Eihän tämä nyt fiilisasia ole ollenkaan. Maan etua kaikki lopulta miettii.

 
Ainoa oikea argumentti on matematiikka ja raha, eli miten paljon asuinrakentaminen ja uusi kaupunginosa tuottaa. Sehän on iso luku. Siksi asuntorakentamista tehdään.
Olisin muuten samaa mieltä mutten ole. Toivottavasti en poiminut tuota asiayhteydestä irronneeksi heitoksi.

Kai aika monen pointti on se että tuon takia ei pitäisi asuntorakentamista tehdä. Samalla logiikalla mieluummin syyrialaiset sinne upporikkaan saudian tonteille. Ei kaikki sinne minne tunkua sattuu olemaan.

Huonoa tulee jos pelkällä kalkulaattorilla näitä katsellaan. Kuten tähän asti.
 
Olisin muuten samaa mieltä mutten ole. Toivottavasti en poiminut tuota asiayhteydestä irronneeksi heitoksi.

Kai aika monen pointti on se että tuon takia ei pitäisi asuntorakentamista tehdä. Samalla logiikalla mieluummin syyrialaiset sinne upporikkaan saudian tonteille. Ei kaikki sinne minne tunkua sattuu olemaan.

Huonoa tulee jos pelkällä kalkulaattorilla näitä katsellaan. Kuten tähän asti.

Suomessa on paljon niitä, jotka osaavat laskea kaiken hinnan mutta eivät minkään arvoa. Aina he eivät kuitenkaan osaa laskea oikein pitkän aikavälin kokonaisvaikutuksia, jos heiltä puuttuu tietoa ilmailun suunnasta.

En kuvaa omia ajatuksiani vaan sitä, millä tavalla kaupungin virkamies ajattelee. Kenttä ei tuottanut suoraan riittävästi rahaa lentokenttämaksuina infran ja lennonjohdon ylläpitoon. Raha ja hyöty yhteiskunnalle tuli mutkikkaasti siinä toimivien yritysten ja toiminnan sekä kentän antaman ilma-avaruuden kautta. Finavialle kenttä tuotti tappiota, tosin vähiten kaikista sen kentistä. Ainoastaan Vantaa on oikeasti kannattava, kun lentokenttämaksut vain laskee. Malmi oli kehityskiellossa yli 20 vuotta tilanteen ollessa epäselvä, joten mitään mahdollisuuksia ei ollutkaan pistää sitä sammoksi, mikä olisi kaupungille helppoa myös "kenttänä", koska kaupungilla on kuitenkin osaamista (yhdistyskin vetää sitä ihan ketterästi).

Jos laskee kalliissa rakentamisessa liikkuvan rahan ja kaikki sinne syntyvät palvelut ja vaikutuksen asuntomarkkinoihin, summa on iso. Pointti on vain siinä, että täydennysrakentaminen muualle ja Östersundomiin täyttäisi monikymmenkertaisesti tulevan asuntorakentamisentarpeen. Siksi kentän hävittäminen on älytöntä, koska edelleen tuon kokoinen metropoli tarvitsee varakentän aikatauluttomaan liikelentoon ja tulevaisuuden ilmailuun ottaen huomioon yleismaailmallisen ilmailun kehityksen.

Malmin kenttä on edelleen ihan persreikä rakentamiseen. Totta kai rakentaminen onnistuu, vaikka ongelmia tulee. Alueella tehdyt satunnaiskairaukset ovat paljastaneet maaperässä olevan rikkihappo- eli sulfidisavea. Se on Suomen pahimpiin ympäristöongelmiin kuuluva ainesta Geologian tutkimuskeskuksen mukaan. Vaarallisten savikerrostumien poistamisen ja neutralisoimisen lisäksi rakennushanketta rasittaa myös jättimäinen ilmastotaakka. Pehmeälle maapohjalle rakentaminen edellyttää yli 14000 kilometrin verran teräsbetonipaalua. Se vastaa matkaa Helsingistä New Yorkiin ja takaisin sekä vielä Lappiin.

Tuttava oli Cambridgen kestävän kehityksen koulutuksessa. Siellä kuulemma tuotiin paljon esiin sitä, että monet organisaatiot tekevät niinsanottua viherpesua (Green Wash), jolla esitetään, että toimintaa tehdään kestävällä pohjalla, mutta oikeasti tehdään koko ajan ympäristöä haittaavia päätöksiä.

Ja Östersundomissa odottaa 3000 hehtaaria Sipoosta ryöstettyä tyhjää tilaa. Sama "pelto" alkaa yleensäkin Helsingin rajoilta ja jatkuu läpi Suomen jokikiseen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Uusi lähestymistapa pelastaa Malmin lentokenttä, perustamalla sinne luonnonsuojelualue.

Toisin kuin kuntalaisaloite, tuon voi allekirjoittaa riippumatta siitä missä päin Suomea asuu.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top