Vääpeli
Greatest Leader
Siis käytännössähän Mi-24 Hind huijaa.... Se miksi se noihin pystyy on siivet sivuilla. Ne on siivet ja asetelineet. Noissa ennätyskoneissa on purettu kaikki ylimääräinen pois, panssarointi, aseet yms. Tuossa on NL ajan ennätys "July 16, 1975, they set the speed record for women of 341.32 kilometers per hour over distances of 15 to 45 kilometers." Hitto kun en löydä noista uusimmista artikkelia enää.Tässä linkissä on lyhyesti kerrottu, että miksi lopuksi vaakanopeus on vaikea juttu.
Eli, kun roottorin lavat pyörii tehdäkseen nostetta, niin tietysti lavan kärjen nopeus ei saa ylittää äänen nopeutta, (HOX PAINEKORKEUS) ja tämän vuoksi Dilemma eteenpäin menevän lavan kärkinopeudesta on muodostunut isoksi.
Keinot kun loppuu, konstit alkaa.
Kun kopukka lähestyy Vne nopeutta, niin sen huomaa ensin tietysti nopeusmittarista, mutta kun nopeutta pyritään sitten viemään Vne yli, alkaa tapahtua erilaisia seikkoja.Slowed rotor - Wikipedia
en.m.wikipedia.org
Yleensä seuraavaa, riippuu kopterityypistä:
1. Ohjaamon laseihin alkaa tulla ohitiivistyvää kosteutta, ilmiö johtuu painekorkeudesta ja nopeuden yhdistelmästä. Eteenpäin menevän lavan nopeus hetkellä "lapa suoraan eteenpäin" on vain ilma-aluksen nopeus +pyörinnän nopeus, jonka jälkeen lavan kärkinopeus putoaa radikaalisti, josta ilmiön nopeuden vuoksi alkaa ilmaantumaan vettä, jonka pilotti havaitsee tuulilasissa. Yleensä tässävaiheessa on asiansa osaava pilotti jo kohtuullisessa hermopinteessä, sillä Vne ylityshavainto mittarissa tulisi aiheuttaa nopeita toimintoja ylinopeuden estämiseksi, mutta ne ovat jo radikaalisti myöhässä, jos alkaa paiskoa vettä lasiin.
2. Veden ilmaannuttua tuulilasiin, ja jos hermot pitää, niin seuraavaksi alkaa tulla Flutter ilmiön kaltainen tärinä joka on oikeasti tilanne, josta ei selvitä ilman peruskorjausta, vaikka jotenkin onnistuu kopukkansa saamaan yhtenä kappaleena platalle. Tärinä on niin vainajasta ja intensiteetiltään niin rajua, että mittareiden lukemisesta ei tule mitään ja todennäköisesti pilotti ei pysty pitelemään ohjaus-/kollektorisauvaa enään käsissään ja lapojen kärjet menettävät nosteen täysin johtuen yliääninopeudesta, sekä lienee ymmärrettävää että ääni kopterin ympäristössä on erittäin huumaava jyskettä. Kopteri alkaa purkaantumaan osiin ja pilotista tulee matkustaja sitten lopullisesti.
En usko Mi-24 kykenevän Vne Ylitykseen noin paljoa. Todellisen nopeuden mittaaminen VOI OLLA maanopeutena se otsikoitu 360 km/h, mutta absoluuttisena ilmanopeutena 360 km/h kone olisi jotenkin modifioitu radikaalisti alkuperäisestä.
Mitä siis pitäisi tehdä, että saadaan se 335 km/h sijaan 360 km/h absoluuttisen ilmanopeutena eli nopeuseroa on n. 7.5% ja kun muistetaan miten nopeuden suhde lapageometriaan sekä Reynoldsin lukuun menee, niin karkea arvio on että roottorin pyörimisnopeuden tulee olla jopa 8.9% matalampi, jotakuinkin samalla nosteella, että kone pääsisi toivottuun absoluuttisen nopeuteen... Eli kaiken tulisi olla täysin erit, kun originaalit, siis silminnähden täysin erit.
Eli en usko tuohon mittaukseen absoluuttisen ilmanopeutena, muutos on liika suuri.
The Soviet women helicopter pilots who shattered records in a Hind
In September of last year, I had the opportunity to fly a Mil Mi-24D attack helicopter for a story that has now been published in the…
medium.com