Aikautaulutus on yksi tekijä.
Toinen on oikea ja tarkoituksenmukainen koulutuksen sisältö ja oikeisiin asioihin keskittyminen, "less is more" yleensä, ja ennenkaikkea painopiste on perusasioihin perehtymisessä.
Riittävä levon määrä että palautuu mahdollisesta fyysisestä suorituksesta, ja että päivän aikana annettu oppi imeytyy päähän.
Kouluttajien substanssiosaaminen, joka yhdistyy oikealla tavalla pedagogisiin taitoihin eli kouluttaja tietää mitä kouluttaa ja osaa kouluttaa sen sillä tasolla mikä on kohderyhmälle tarkoituksenmukaista.
---
Huonolla kursilla aikataulutus on pielessä.
Koulutuksen sisältö on epätarkoituksenmukainen, yleensä aivan liikaa asioita ja tiedollisesti sellaisia että niiden kouluttaminen maallikoille ei ole tarkoituksenmukaista eli ei keskitytä riittävästi perusasioihin.
Levosta ja huollosta tingitään liikaa.
Kouluttajat luulevat että heillä on jotain osaamista vaikka todellisuudessa ei ole, ja sen lisäksi heillä ei ole edes pedagogisia taitojakaan kouluttamiseen ylipäätänsä.
Lisäksi vielä joskus ilmenee kouluttajan egoa nostattavaa sotalarppausta, jossa keskitytään oman erinomaisuuden ja toisinaan varusteiden esittelyyn ja keekoiluun koulutettavan joukon edessä aivan liikaa.