Tarkka-ampujatoiminta sekä TA-parin varusteet

setämies kirjoitti:
Jaa että ihan joutuu dragunov stenalle. Väitätkö että pyörisivät yhä varastoissa?
2006 tilanne oli se että uusia varusmiehiä ei koulutettu enää. Koulutuskäytössä olleet oli ammuttu horoiksi (lukuunottamatta muutamaa kuitilla ollutta) ja varastossa oleville pyssyille oli jo ampuja.

Dragunov itseasiassa oli se ase joka sytytti meikäläisen noihin kiväärihommiin. Kohdistettuna tarkka. Nopea käyttää. PSO-1 tähtäin helposti omaksuttavissa. Kevyt verrattuna TAK-85:een. Polvelta tai seistessä ammuttessa helpompi käyttää kuin TAK-85. Ei mikään aketykki 30cm:n piipulla vaan rehellinen kivääri.

Itse olen saapumiserää 1/12, ja olen kyllä Dragunovia päässyt räpläämään. Ja yksi sissikoulutettu kaverini sanoi (samaa saapumiserää), että he kaikki saivat "tarkka-ampujan"-koulutuksen ja myös Dragunovi koulutettiin TRG:n ja TAK85:n lisäksi.
 
aapee kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Jaa että ihan joutuu dragunov stenalle. Väitätkö että pyörisivät yhä varastoissa?
2006 tilanne oli se että uusia varusmiehiä ei koulutettu enää. Koulutuskäytössä olleet oli ammuttu horoiksi (lukuunottamatta muutamaa kuitilla ollutta) ja varastossa oleville pyssyille oli jo ampuja.

Dragunov itseasiassa oli se ase joka sytytti meikäläisen noihin kiväärihommiin. Kohdistettuna tarkka. Nopea käyttää. PSO-1 tähtäin helposti omaksuttavissa. Kevyt verrattuna TAK-85:een. Polvelta tai seistessä ammuttessa helpompi käyttää kuin TAK-85. Ei mikään aketykki 30cm:n piipulla vaan rehellinen kivääri.

Itse olen saapumiserää 1/12, ja olen kyllä Dragunovia päässyt räpläämään. Ja yksi sissikoulutettu kaverini sanoi (samaa saapumiserää), että he kaikki saivat "tarkka-ampujan"-koulutuksen ja myös Dragunovi koulutettiin TRG:n ja TAK85:n lisäksi.

Oletan, että tuo "tarkka-ampujan" -koulutus oli lähinnä luento, jossa kerrotaan miten TA. toimii muiden mukana? Toisaalta sissitoiminta ei hirveästi eroa sissi TA:n touhuista, joten iso ero tuo tuskin on.
 
Kyllä eroaa ja tarkka-ampujatoiminta kuuluu yhtenä osana sissitoimintaan.

Uskoisin, että porukalle on annettu asekoulutus koskien tarkkuuskivääreitä ja sen perusteella joku sitten pitää itseään ”tarkka-ampujana”. Setämies ja minä olemme myös saaneet inttiaikana hipeltää ja ampua tarkkuuskivääreillä, mutta kumpikaan ei ole ainakaan varusmieskoulutukseltaan tamp. Ihan normaalista jalkaväen asekoulutuksesta siis kyse.
 
SJ kirjoitti:
aapee kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Jaa että ihan joutuu dragunov stenalle. Väitätkö että pyörisivät yhä varastoissa?
2006 tilanne oli se että uusia varusmiehiä ei koulutettu enää. Koulutuskäytössä olleet oli ammuttu horoiksi (lukuunottamatta muutamaa kuitilla ollutta) ja varastossa oleville pyssyille oli jo ampuja.

Dragunov itseasiassa oli se ase joka sytytti meikäläisen noihin kiväärihommiin. Kohdistettuna tarkka. Nopea käyttää. PSO-1 tähtäin helposti omaksuttavissa. Kevyt verrattuna TAK-85:een. Polvelta tai seistessä ammuttessa helpompi käyttää kuin TAK-85. Ei mikään aketykki 30cm:n piipulla vaan rehellinen kivääri.

Itse olen saapumiserää 1/12, ja olen kyllä Dragunovia päässyt räpläämään. Ja yksi sissikoulutettu kaverini sanoi (samaa saapumiserää), että he kaikki saivat "tarkka-ampujan"-koulutuksen ja myös Dragunovi koulutettiin TRG:n ja TAK85:n lisäksi.

Oletan, että tuo "tarkka-ampujan" -koulutus oli lähinnä luento, jossa kerrotaan miten TA. toimii muiden mukana? Toisaalta sissitoiminta ei hirveästi eroa sissi TA:n touhuista, joten iso ero tuo tuskin on.

Siksi mää laitonkin sen lainausmerkkeihin...
 
Joukko-osastosta ja kouluttajan osaamisesta/motivaatiosta riippuen on koulutettu joko 1) tarkkoja ampujia tahi 2) Tarkka-ampujia

Esim1. Pohjois-Karjalan prikaatissa toimintaan on panostettu erillisin tarkka-ampujakurssein; etäisyydenarviointeihin, maastoutumiseen ja ammuntaan on satsattu kiitettävästi. Maalitoiminnassa on hyväksikäytetty niin liikkuvia maaleja kuin pitkien ampumaetäisyyksien kaukovaikuttamista. 7,62x53R -kalustolla 800m osuminen jantter/jaster-tauluun on ollut perusvaatimuksena.

Esim2. Porin prikaatissa riippui kouluttajasta paljonko painoarvoa ko. statukselle annettiin. Heikoimmillaan randomilla valitut taistelijat toimivat yhden harjoituksen ajan ta:n roolissa, kovassa vaiheessa aseenaan 762TAK85 ja pap-vaiheessa patruunanmurskaimella varustettu 762KIV39 tai jopa 762TKIV27-66. Toisaalta mikäli kouluttajaksi osui KMT niin kurssin sisältöön kuului mm oman ghillie-puvun ompelu säkkikankaasta, huomaamatta esikunnan likelle hiipimisineen http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1073940693/Tiedustelijat+lymysivat+Turun+yossa

Esim3. Nylpyrässä joukkotuotannosta sekä kouluttajasta riippuen tarjolla on ollut runsasta ammuntaa a-rataoloissa sekä ampumaleireillä. Valituksi ko. joukkoon on päässyt hyvien peruskoulutuskauden ampumatulosten myötä. Rata-ammunnan lisäksi ei sitten ole koulutettu muuta tarkka-ampujan perus- ja erikoistoimintaa tai sitten tarjolla on ollut vimpan päälle gung-ho meininkiä.

On siis annettu ja saatu hyvää tai liki olematonta koulutusta. Syy miksi ei ole perustettu erillistä TA-koulua voi vain arvailla.

Tarkka-ampujat tulisi valita valtakunnallisesti esim. hakukokeiden kautta, kuten muitakin erikoisaloja kohdellaan. Palvelusajaksi 12kk ja TA-statuksen lisäksi Tj:n koulutus.

Toisaalta koska niin Asekoulu kuin huollon muukin erikoiskoulutus on lakkautumassa HÄMR myötä, ja aselajikoulujen asema on ollut perin alasajon omainen viimeiset 10 vuotta (esim IT-koulu) niin en jaksa uskoa erillisen TA-koulun perustamiseen. Paitsi jos Millog päättää tarjota tarkka-ampujakoulutusta maksullisena palveluna...
 
Lainaus:
Paitsi jos Millog päättää tarjota tarkka-ampujakoulutusta maksullisena palveluna...

On myös huvittavaa huomata, että joku tai jotkut tahot ovat yrittäneet tuotteistaa reserviläisille kohdennetun ta-koulutuksen.

Tyyliin kun kolikko kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa..
 
mielenkiintoinen topic! artikeleita yms!

omia kokemuksia; Immola SE II/97 - alikessuna TA -kurssilla

2 koulutajaa, en tiedä TA-taustoista mitään ja ainakin silloin koulutus tuntui asialliselta, ehkä nyt ei mitään jenkkitasoa, mutta ammuttua tuli, teoriaa tuli ja mielenkiintoista oli.helvetin hyvä lisä tavalliseen sissialik. koulutukseen, vaihtelua siis ja pieni ryhmä yms.
dragunov kokoajan mukana, ampumaleirillä pari kutia 85:llä, jolla 750m ilmapalloon suolla.
kyllähän tuota kaikista mieluiten ois ollu esim. rajan valmiusjoukon TA-ukon opissa sen 8vko tai vaikka puolet siitä tai vaikka päivän, en tiedä miksi ei käynyt vaikka pitämässä jotain luentoa yms. kommandopipo päässä tietty:a-grin:
mutta tuntui siis erikoiskurssilta ja sitä se olikin.parhaat muistot juuri tuolta kurssilta...

muistot sikseen; sissitoiminnassa kullanarvoista esim. juuri koiran/kaluston eliminoimiseen yksinäisellä sudella, väijystä 400m sivussa aiheuttamassa kuseenlorinaa housuihin...PV puolella ois aika tehokas joku TA-koulu mihin pyrittäisiin peruskoulutuskauden jälkeen...jotenkin tuntuu että tuollainen nyk. raha ja hyshys ilmapiirissä on mahdottomuus..liian näkyvää "varustautumista" vrt juuri tänään kuulin, että rajalla nyt joka 5:s töissä kaakkois-suomessa ja parinvuoden päästä joka 3:s...tarkoitan, että ehkä tuollainen on "helpompi" sulattaa velivenäläisen mielessä kuin että ilmoitettaisiin että suomeen perustetaan TA-keskus, joka suoltaa snipereitä...

p.s. hauska tapahtuma a-leiriltä kun eversti tuli kattomaa meidän touhuja ja siinä sitten toistakymmentä jantteria oli vastamäessä ja osa liikkui...vittu ykskään ei kaatunu ja pauke kävi...siinä sitte kouluttajat, että mikäs nyt...
illalla notskille sitten toinen kouluttajista tuli sanomaan, että oli sitten saranat janttereista lukittuna, kävivät näyttämässä seulat jantterit everstille...

pps. mites nuo nykyään vissiin erkkarit saa sitten tukiasemkoulutuksen ml. TA vissiin joku suurempi määrä ukkoja? (vrt entinen TA ryhmä)?
 
Jännittävää nähdä minne pv:n henkilokunnan T-amp-kurssitus siirretään kun PKarPrssä laitetaan lappu luukulle? Samaan paikkaan voisi teoriassa luoda myös valtakunnallisen kurssin varusmiehille. Tuskinpa tuossa mitään ihmeellistä poliittiselta kannalta olisi. Moskovan liepeillä on muuten venäläisten sniperskaja-koulutuskeskus jossa kurssi kestää sen kolme kuukautta
 
Viestissä #49 sivulla 5 on lyhyttä juttua MPK:n reserviläisille tarkoitetusta tarkka-ampujakoulutuksesta.

Minkälaisia ajatuksia se teissä herättää?
Mikä on Zeron näkemys, jos noiden 1-3 tai 1-4 kurssien sisältöä vertaa varusmiesten saamaan TA-koulutukseen?
 
En ole osallistunut MPK:n / komentajakapteenin tamppikurssisarjaan, mutta periaatetta arvostan suuresti. Siis, selkeästi määritelty, tavoitteellinen ja SA-suorituskykyä kehittävä paketti. Näitä lisää.
 
Aiheita piisaa turkasen paljon per viikonloppu, mutta aiheet ovat asiallisia. Näkisin, että nuo ovat monimuoto-opetuksen lähijaksoja ja oppiminen jatkuu motivoituneilla oppilailla kotosalla. Hyvin pientä osaa ehdittäneen harjoitella kokeilua enempää viikonlopun aikana.
Varusmiesten kohdalla ei pääsääntöisesti päästä noin syvälle aiheeseen aikaresurssin puutteen takia ja kun ei voida luottaa siihen että ukot itse jatkavat opiskelua, pitää keskittyä ydintoimintoihin joita sitten harjoitetaan riittävästi.
 
Jotenkin tuntuu, että tuo ruohonjuuritason ta-koulutus on jonkin sortin tasolla.... Mutta onko johtajien koulutus mallillaan?? Ne jotka työkalun käytöstä päättää, osaavatko ja ymmärtävätkö he sen päälle jotain? Nyt tarkoitan johtajilla joukkueen johtajia ja komppanian päällikköä.
Useinmiten esim. ta-partiota käytetään ihan väärien asioiden tekemiseen. Kuten kahvin keittelyyn ja päivystämiseen komentoteltalla.

Samoin myökin unohdetaan ta-partion tiedustelukyky. Usein tuntuu tärkein olevan se vihollisen tuhoaminen, mutta kuitenkin on se näkymätön havainnointi ja tiedustelutietojen kerääminen omille joukoille on ehkä sittenkin tärkeämpää!

Toki edellä mainittu riippuu hieman ta-partion tehtävästäkin....
 
Zero The Hero kirjoitti:
Aiheita piisaa turkasen paljon per viikonloppu, mutta aiheet ovat asiallisia. Näkisin, että nuo ovat monimuoto-opetuksen lähijaksoja ja oppiminen jatkuu motivoituneilla oppilailla kotosalla. Hyvin pientä osaa ehdittäneen harjoitella kokeilua enempää viikonlopun aikana.
Varusmiesten kohdalla ei pääsääntöisesti päästä noin syvälle aiheeseen aikaresurssin puutteen takia ja kun ei voida luottaa siihen että ukot itse jatkavat opiskelua, pitää keskittyä ydintoimintoihin joita sitten harjoitetaan riittävästi.

Tuo omatoimiharjoittelu pitää tietysti paikkaansa ainakin suurimmalla osalla. Noita asioita pitää ominpäinkin pohtia ja harjoitella jo pelkästään sen takia, että kurssiviikonloput eivät ole yhtenäinen putki vaan jakautuvat esimerkiksi puolen vuoden väleille ja siinä ajassa asiat unohtuvat ilman omaa aktiivisuutta.
Monet asioista on kuitenkin kurssilaisille entuudestaan tuttuja ja oppilasmateriaali suurelta osin harrastaa ammuntaa, joten esimerkiksi kohdistukset, itse ampuminen tai ampuma-asennot eivät samalla tavoin opeteltavia kuin varusmiehillä.
Koulutettavathan ovat jo reserviläisiä ja saaneet koulutushaarasta ja sotilasarvosta riippuen jonkinlaisen sotilaskoulutuksen varusmiesaikanaan. Jalkaväkikoulutus on tietysti yleisin, koska se on pääaselajimme ja sen takia moni aihe käydään nopeasti läpi, jotta aikaa jää vieraammille koulutusaiheille. Moni noista koulutusaiheista on kuitenkin ihan samanlainen riippumatta siitä, onko tehtävä rynnäkkökiväärimies / tarkka-ampuja tai jääkäriryhmänjohtaja / TAMP-AU.

Ekassa postissa sanoinkin tämän, mutta toistan silti: Muut kurssit monesti palvelevat myös ta-koulusta, vaikka niillä ei edes nähtäisi ta-kivääriä tai ammuttaisi laukaustakaan.

Mielestäni MPK:n kautta koulutettu TA voi olla paljon ”suorituskykyisempi” kuin varusmiehenä koulutuksen saanut. Siis jos pohjalla on esimerkiksi tulenjohto-au:n koulutus tai vaikkapa tiedusteluryhmänjohtajan koulutus. Tuossa melkein on jo ideaalipari SA-joukkojen kannalta.
 
Kyllä herran tähen komppanianpäälliköllä täytyy olla käsitys tarkka-ampujan käytöstä.
 
baikal kirjoitti:
Kyllä herran tähen komppanianpäälliköllä täytyy olla käsitys tarkka-ampujan käytöstä.
Monesti olen törmännyt ko. ongelmaan ja täytyy todeta, että ta-partion käyttö eri taistelu-ja tiedustelutehtävissä ei ihan aina "aukene" k-päällikö(i)lle.

("Herran jumala, eihän taistelijoita voi vapaasti päästää kulkemaan... niitä täytyy pitää silmällä ja kuka sitten päivystää yms. yms.")
 
AKE-ukki kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Kyllä herran tähen komppanianpäälliköllä täytyy olla käsitys tarkka-ampujan käytöstä.
Monesti olen törmännyt ko. ongelmaan ja täytyy todeta, että ta-partion käyttö eri taistelu-ja tiedustelutehtävissä ei ihan aina "aukene" k-päällikö(i)lle.

("Herran jumala, eihän taistelijoita voi vapaasti päästää kulkemaan... niitä täytyy pitää silmällä ja kuka sitten päivystää yms. yms.")

Niin ja pitäähän niiltä perhanoilta kerätä puukotkin pois ennen harjoitusta.
 
baikal kirjoitti:
AKE-ukki kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Kyllä herran tähen komppanianpäälliköllä täytyy olla käsitys tarkka-ampujan käytöstä.
Monesti olen törmännyt ko. ongelmaan ja täytyy todeta, että ta-partion käyttö eri taistelu-ja tiedustelutehtävissä ei ihan aina "aukene" k-päällikö(i)lle.

("Herran jumala, eihän taistelijoita voi vapaasti päästää kulkemaan... niitä täytyy pitää silmällä ja kuka sitten päivystää yms. yms.")

Niin ja pitäähän niiltä perhanoilta kerätä puukotkin pois ennen harjoitusta.

Paras mitä minä tiedän on kun tarkka-ampujat eivät saaneet harjoituksessa pitää röllipukuja... Jaa miksikö? KUN RÖLLIPUKU EI OLE PV:N VARUSTE oli perustelu k-päälliköltä!
 
AKE-ukki kirjoitti:
baikal kirjoitti:
AKE-ukki kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Kyllä herran tähen komppanianpäälliköllä täytyy olla käsitys tarkka-ampujan käytöstä.
Monesti olen törmännyt ko. ongelmaan ja täytyy todeta, että ta-partion käyttö eri taistelu-ja tiedustelutehtävissä ei ihan aina "aukene" k-päällikö(i)lle.

("Herran jumala, eihän taistelijoita voi vapaasti päästää kulkemaan... niitä täytyy pitää silmällä ja kuka sitten päivystää yms. yms.")

Niin ja pitäähän niiltä perhanoilta kerätä puukotkin pois ennen harjoitusta.

Paras mitä minä tiedän on kun tarkka-ampujat eivät saaneet harjoituksessa pitää röllipukuja... Jaa miksikö? KUN RÖLLIPUKU EI OLE PV:N VARUSTE oli perustelu k-päälliköltä!

Olen aina ollut sitä mieltä, että perusyksikön päällikkyys on vaativa posti. Sitä vaan ei ole kaikin ajoin tunnettu tai tunnustettu.
 
Back
Top