Tilanne sotilaiden ja poliisin välillä Tikkakoskella

Kaikkien, jotka kantavat asetta työssään, pitäisi ymmärtää olevansa väkivallan ammattilainen. Ja suhtautua siihen henkisesti juuri sillä tavalla.

Jos ei tajua sitä, että joskus joku saattaa osoittaa kierretorvella takaisin ja saa siitä trauman... Silloin ko. henkilö on aivan väärässä ammatissa.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa on todettu oikeusprosessissa, onko korpraali tehnyt jotain lainvastaista. Käräjäoikeuden mielestä näin on tapahtunut ja siitä on sitten sanktio määrätty korpraalille.
Tuosta tulee mieleeni muutama tuomarinohje jotka sopivat pohdittavaksi tämän tapauksen myötä:
  • Kaikki lait pitää olla sellaiset, että ne ovat yhteiseksi hyödyksi, ja sen tähden, kun laki tulee vahingolliseksi, ei se enää ole laki, vaan vääryys, ja on hylättävä.
  • Kaikkea lakia on älyllä käytettävä, sillä suurin oikeus on suurin vääryys, ja oikeudessa pitää olla armo mukana.
Noiden myötä ja siksi että reserviläinen oli harjoituksessa hänelle kuuluvassa tehtävässä tällaista tuomiota ei olisi pitänyt antaa. Tapaus olisi pitänyt käsitellä älyllä.
Huom! mitään aikaisemmin mainittuja teoreettisia kymppitonnien arvoisia aineellisia vahinkoja ei ole tapahtunut.

Taustat
Kun lisäksi otetaan huomioon se, että tapauksen on käsitellyt Keski-Suomen käräjäoikeus (Jyväskylä), vahvistuu lukijan mielessä kuva siitä, että kyllä tässä mahtavat ovat porukalla nujertaneet heikomman.
  • IS uutisen mukaan kyseessä on "kokenut jyväskyläläinen poliisimies" - ei kuitenkaan tunne sysäyksenvahvistajaa
  • tiedän jonkin verran Jyväskylän "eliitin" verkottumisesta ja siinä komisariotasoisella virkamiehellä on paikkansa
  • suhdeverkottuminen on valmiina ja hyvä juristi aivan varmasti lähellä
  • Sisäsuomen kihlakunnansyyttäjä päätti syytteen nostamisesta (Jyväskylän palvelutoimisto)
Kyllähän tämä homma haisee ihan muulta kuin puolueettomalta oikeuskäsittelyltä ja olisi toivottavaa, että ylempi oikeusaste päätyy muunlaiseen lopputulokseen. Harvoin näin kuitenkaan käy, koska oikeuslaitos ei halua sisällään arvovaltakiistoja.

Parasta koko jupakassa olisi ollut komisarion terveen järjen käyttö ja rikosilmoituksen poisvetäminen aikansa asiaa mietittyään.
Tämän ajatuksen myötä lopuksi vielä yksi tuomarinohje:
"Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei saata olla lakikaan."

.

Tää koko tapaus on myrsky reserviläisen vesilasissa. Tuntuu suurelta, mutta on lopulta pieni juttu. Enemmän palstatilaa saa tällä hetkellä potkut saanut piereskelevä vartija.

Kyllä itse asia on pieni, paitsi tietysti kommarille joka läpinäkyvästi päätti rahastaa ja korpraalille jolle veikkaisin tuomion tarkoittavan taloudellista katastrofia.
Asiassa koetaan tapahtuneen suuri vääryys ja "tavallinen ihminen" on joutunut "johtavan virkamiehen" henkilökohtaisen koston uhriksi.
Siksi se kuohuttaa erityisesti tällä sivustolla. Toki ihmiselle jolle tuo 4000€ on pikku summa joka löytyy seuraavasta tilistä asia on helpompi sulattaa, mutta ainakin itse kuulun siihen kansan osaan jolle tuo on helvetin iso summa rahaa.

Loppujen lopuksi tällaiset jutut kaivavat kuilua ihmisten välille, kansalaisten luottamus yhteiskuntaa kohtaan laskee. Ihminen alkaa miettimään, voisinko minä joutua virkamiehen koston kohteeksi. Historiallisesti tämä ei tuo kunnioitusta, vaan vihaa.

Edelleen, tiedot asiassa ovat hataria ja mikäli korpraali on oikeasti tehnyt jotain väärin, tulisi se isoilla kirjaimilla tehdä selväksi kansalle. Tuomio ja yleinen oikeuskäsitys kun eivät kulje käsi kädessä.

Kiitos vaan @Lurker kun kerrot pykälistä, mutta kysymyksesi oli kuinka asian olisi pitänyt _mielestäsi_ mennä. Esitin mielestäni kohtuullisen ja oikeudenmukaisen tavan hoitaa tilanne jossa ressu on ollut paikalle pakotettuna ja luullut toimivansa oikein. Tietysti todellisuus on muuta. Ei tätä ketjua muuten olisi olemassa.

Mielenkiintoista että oikeuskäytännössä erotat sotilaan ja isänmaan. Sotilas ei siis olekaan osa organisaatiota tai edes isänmaata jos mokaa, vaikka oletusarvoisesti edustaa sotilaana juuri organisaatiota ja isänmaata. Ei näitä voi ymmärtää, ja siksi kansalainen pelkää ja kaihtaa kaikkea mikä viittaa lakiin ja oikeuteen. Erityisesti lakimiehiä.

Kyllä itse asia on pieni, paitsi tietysti kommarille joka läpinäkyvästi päätti rahastaa ja korpraalille jolle veikkaisin tuomion tarkoittavan taloudellista katastrofia.
Asiassa koetaan tapahtuneen suuri vääryys ja "tavallinen ihminen" on joutunut "johtavan virkamiehen" henkilökohtaisen koston uhriksi.
Siksi se kuohuttaa erityisesti tällä sivustolla. Toki ihmiselle jolle tuo 4000€ on pikku summa joka löytyy seuraavasta tilistä asia on helpompi sulattaa, mutta ainakin itse kuulun siihen kansan osaan jolle tuo on helvetin iso summa rahaa.

Loppujen lopuksi tällaiset jutut kaivavat kuilua ihmisten välille, kansalaisten luottamus yhteiskuntaa kohtaan laskee. Ihminen alkaa miettimään, voisinko minä joutua virkamiehen koston kohteeksi. Historiallisesti tämä ei tuo kunnioitusta, vaan vihaa.

Edelleen, tiedot asiassa ovat hataria ja mikäli korpraali on oikeasti tehnyt jotain väärin, tulisi se isoilla kirjaimilla tehdä selväksi kansalle. Tuomio ja yleinen oikeuskäsitys kun eivät kulje käsi kädessä.
MTV:n uutisten mukaan vahinkorvaukset menevät valtion piikkiin ja sakko 460€ reserviläisen piikkiin.

Ai nyky poliisit? Luultavasti olleet vääntämässä itkua ringissä jo pelkästä kollektiivisesta traumasta. Liittoon on soitettu että nyt ei pysty, on niin kova trauma nyt. Perjantai otettu henkiseksi toipumispäiväksi.

Suomessa on paljon hyviä ja älykkäitä poliiseja. Toki on lautapäitäkin, kuten joka ammatissa. En minä jaksa uskoa tällaiseen. Itse asiassa kertaamassakin tapasin usein poliiseja ja toimivat ihan samalla tavalla kuin muutkin. Osaavaa porukkaa ainakin minun silmääni olivat.

Suomessa on paljon hyviä ja älykkäitä poliiseja. Toki on lautapäitäkin, kuten joka ammatissa. En minä jaksa uskoa tällaiseen. Itse asiassa kertaamassakin tapasin usein poliiseja ja toimivat ihan samalla tavalla kuin muutkin. Osaavaa porukkaa ainakin minun silmääni olivat.

Ehkä olen onnekas, mutta en ole vielä tavannut tyhmiä tai kusipäitä poliiseja Suomessa.

Hyvä, että asia saa julkisuutta, koska lööppitasolla tuomio tuntuu kohtuuttomalta, ja nostaa melkoisen varjon kertaamaan jatkossa kutsuttavan reserviläisen päälle. Toivottavasti Puolustusvoimat kommentoi asiaa. PuMi Niinistö herätys, tämä menee mielestäni kukkakaalipirtelöiden edelle!

Kiitos vaan @Lurker kun kerrot pykälistä, mutta kysymyksesi oli kuinka asian olisi pitänyt _mielestäsi_ mennä. Esitin mielestäni kohtuullisen ja oikeudenmukaisen tavan hoitaa tilanne jossa ressu on ollut paikalle pakotettuna ja luullut toimivansa oikein. Tietysti todellisuus on muuta. Ei tätä ketjua muuten olisi olemassa.

Mielenkiintoista että oikeuskäytännössä erotat sotilaan ja isänmaan. Sotilas ei siis olekaan osa organisaatiota tai edes isänmaata jos mokaa, vaikka oletusarvoisesti edustaa sotilaana juuri organisaatiota ja isänmaata. Ei näitä voi ymmärtää, ja siksi kansalainen pelkää ja kaihtaa kaikkea mikä viittaa lakiin ja oikeuteen. Erityisesti lakimiehiä.

Isänmaan lainsäädäntö erottaa nämä toisistaan, ihan kuin se erottaa poliisimiehen ja poliisin, tullimiehen ja tullin, Prisman kassamyyjän ja S-ketjun ja sinut ja minut. Työntekijä nyt vaan ei voi tehdä mitä huvittaa ja vyöryttää sen työnantajan vastuulle. Muutenhan kellään ei olisi mitään vastuuta mistään.

Minä en tiedä mitä siellä portilla on oikeasti tapahtunut. Esität että asiassa on tapahtunut valtava oikeusmurha. Onko sinulla jotain muuta tietoa kuin nuo pari artikkelia näkemyksesi tueksi?

Ehkä olen onnekas, mutta en ole vielä tavannut tyhmiä tai kusipäitä poliiseja Suomessa.
Alkuperäisen viestini kieli poskessa olemista ei näköjään taaskaan huomattu. Mutta vakavissaan, olen kaksi kertaa todistanut läheltä miten poliisit ovat raahanneet väärän henkilön putkaan, vaikka olivat ihan vieressä ja tyhmempikin olisi tajunnut ettei tuo tyyppi liity asiaan mitenkään. Ja oikeat pahantekijät jääneet virnuilemaan, vaikka kerran itsekin huikkasin että teillä on pojat väärä kaveri. Käskivät painua helvettiin. Että kyllä niitä huonojakin poliisisuorituksia on. 95% varmasti hoitaa hommansa, mutta turha sanoa että kaikki. Ei nekään mitään robocoppeja ole.

Alkuperäisen viestini kieli poskessa olemista ei näköjään taaskaan huomattu. Mutta vakavissaan, olen kaksi kertaa todistanut läheltä miten poliisit ovat raahanneet väärän henkilön putkaan, vaikka olivat ihan vieressä ja tyhmempikin olisi tajunnut ettei tuo tyyppi liity asiaan mitenkään. Ja oikeat pahantekijät jääneet virnuilemaan, vaikka kerran itsekin huikkasin että teillä on pojat väärä kaveri. Käskivät painua helvettiin. Että kyllä niitä huonojakin poliisisuorituksia on. 95% varmasti hoitaa hommansa, mutta turha sanoa että kaikki. Ei nekään mitään robocoppeja ole.

Kyllä se huomattiin ;)

Mutta omat kokemukset eivät ole jättäneet traumoja.

Kukaan ei ole täydellinen ja virheitä sattuu jokaiselle. Ja jokin Aarnio & co rasittaa ihmisten oikeustajua.

Kokeilkaapa näitä maita joissa porukka osoittaa aseella päivittäin. Pitäis varmaan tehdä oikeusjuttu jokaisesta :D

Aika lailla samoilla argumenteilla mennään tässä kirjoituksessa, kuin valtaosa täälläkin ajattelee.

Ampuma-aseen käyttö harjoituksissa Puolustusvoimien alueilla muuttui ongelmaksi

http://vinkuukka.puheenvuoro.uusisu...-puolustusvoimien-alueilla-muuttui-ongelmaksi
Hyvä ja tasapuolinen artikkeli. Nostan kuitenkin tämän kirjoittajan vastauksen erääseen kommenttiin:

Mietin, että jos on harjoitus, jossa liikutaan laajalla säteellä, ohjeistuksen tulee olla että piippulinja aina maahan paitsi hätävarjelussa. Tämähän mahtuu lain raameihin jo nyt.

Toisaalta juuri näin. Toisaalta, jatkossa harjoittelut harmaita tilanteita vastaan sitten tehdään aina (tyhjän aseen) piippu maahan osoittaen. Spetnatzi kiittää.

Back