Eikös siinä ole se aita välissä sotilasalueelle?
Osoitelkoot aitojen sisäpuolella ketä haluavat mutta ulkopuolella olevat tulee jättää rauhaan sotaleikeiltä.
Joo kyllä harjoitusalueen rajat pitää tiedostaa,ennenkuin aletaan tähtäilemään. Lisäksi,onko tuo koulutettu tyyli,että automaattisesti puhutettaessa tähdätään sormi liipasimella? Olen nähnyt esim.israelista videoita jossa kulunvalvontapaikallakaan varmistaja ei kokoajan tähtää päähän kun toinen puhuttaa.
Itse olisin lähestynyt bongaria tervehtimällä ja reilusti kysymällä millä asialla hän on. Samalla olisin maininnut menossa olevista harjoituksista.
Poliisimies olisi varmasti myös ollut yhteistyökykyisempi.
Ei tässä sentään missään sotatoimialueella olla, vaan arkisessa Suomessa.
Sanoisin että naurettavaa toimintaa!
Tuolta näkee Tikkakosken spottauspaikkoja, google mapsista kun katsoin niin kentän eteläpäähän johtavien teiden alussa näyttäisi olevan PV:n kyltit.
https://www.flightforum.fi/topic/5536-jyväskylä-efjy/
Kysyin siis mielenkiinnosta,omasta inttiajasta on jo sen verran aikaa. Että onko tämä piikillä pitäminen koulutettu toimintamalli puhutettaessa henkilöä? Ekat ressut taisivat tajuta,että kyseessä ei ole harjoitushenkilö ja poistuivat paikalta.
Komisario kyllä osaa kuulustelussa kertoa sen mitä kannattaa.
Sormi liipasimella ehdottoman tärkeä tieto, mutta sysärillä ei niin väliä.
Hittojakos osoittelee RK:lla aidan siviilipuolella olevaa..
Ymmärtäisin menettelyn, jos siviilit olisi tavattu aidan sisäpuolelta.
Ei kai ressukaan ihan niin tyhmä saa olla?
Ainakin puolustusvoimain virkamiehillä ampumaaseen käyttö on tarkasti säädelty.
Pykälän 4 momentissa säädettäisiin, että ampuma-aseen käytöllä tarkoitetaan ampuma-aselain (1/1998) 2 §:ssä tarkoitetun ampuma-aseen käytöstä varoittamista,
ampuma-aseella uhkaamista ja laukauksen ampumista.
Ampuma-aseen esille ottaminen ja toimintavalmiuteen saattaminen eivät olisi ampuma-aseen käyttöä. Säännös otettaisiin lakiin, sillä ampuma-aseen käyttöä koskeva määritelmä poikkeaa siitä, mitä ampuma-aseen käytöllä yleisesti tarkoitetaan.
Momentti vastaisi poliisilain 2 luvun 19 §:n 2 momenttia sekä rajavartiolain 35 c §:n 2 momenttia.
Eli siis tähtääminen olisi ampuma- aseen käyttöä ja sitä taas rajoittaa lukuiset pykälät.
En minä tuota pykäläviidakkoa osaa kunnolla tulkita, mutta tuntuisi oudolta jos reserviläisillä olisi lepsummat aseen käyttöoikeudet kuin ammattilaisilla jotka työkseen suojaamista tekee.
Jopa turvaamistehtävässä (esim:valtionpäämies)
aseen käytöstä päättää tehtävän johtaja.
"Ampuma-aseella ampumisesta ja uhkaamisesta yleisellä paikalla päättää turvaamistehtävän johtaja, jos se tilanteen kiireellisyys huomioon ottaen on mahdollista"
Kyllä kun noita lukee niin vaikutelma on että aseen käyttö ei ole mikään läpihuutojuttu puolustusvoimissakaan. Monta mutkaa matkaa ennenkuin saisi käyttää. Muutenkin jää se kuva että ampumaaseen käyttö olisi varattu pääasiassa ammattilaisille.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070551#L2P18d
http://plus.edilex.fi/tukes/fi/he/20160187
Joku joka tietää varmasti voisi kertoa onko tähtääminen "
ampuma-aseella uhkaamista" ja täten sen käyttöä.
Varmaan siellä on jonkunlainen kommunikaatiokatkos ollut, sillä yleensä ei lähdetä "puomin taakse" osoitelemaan sysärillä varustetulla aseella...
Olisihan tuon voinut nätimminkin hoitaa, kuin suoraan aseella osoittamalla. Ei niitä siviiliasuisia maalimiehiäkään voi oikein suoraan ampua elleivät anna syytä...
Mikäli artikkelissa kerrotut asiat pitävät paikkaansa ja ne on kirjoitettu sanatarkasti, on asia sinänsä yksiselitteinen niiden seikkojen osalta, joista kerrotaan. Kaikkea tilanteesta, todisteluja yksityiskohtaisesti yms. meillä ei ole käytössä, joten kovin pilkuntarkka nillittäminen on vähän hataralla pohjalla tässä asiassa.
Artikkelissahan mainitaan, jos sen on ajatuksella viitsinyt lukea, että:
"
Virallisesti myös aidan takana oleva alue kuuluu Puolustusvoimille, mutta oikeudessa kävi ilmi, että ulkopuolisten liikkuminen alueella on varsin yleistä eikä siihen normaalisti puututa."
Tämä päätös on oikeuden tulkinta asiasta ja laista esitettyjen todistelujen valossa. Se ei välttämättä tarkoita, että asia on just näin tai tämä on kaikkein oikein päätös, mutta näillä mennään.
Syyllisyyden ja teon tahallisuuden määrittämisessä keskeistä olisi tietää mitä on opetettu ja mikä on kyseisten reserviläisten koulutustaso, voimassa ollut voimankäytön- ja muu ohjeistus. Minun tulkintani on, että ampuma-aseella uhkaamiseen syyllistynyt on kenties ollut vähän liikaa kierroksilla, mutta en lähde suoralta kädeltä dumaamaan, kun en ole ollut paikalla.
Mitä tulee lakiehdotukseen PV:n henkilöstön suorittamasta SUOJAUSTEHTÄVÄSTÄ (kuten lainauksessakin lukee, esim. valtionpäämiehen suojaus), se ei ole suoraan sovelletttavissa argumentiksi tässä tapauksessa.
Käytännössä tilanteessa oleva tekee päätökset, voimassa olevan voimankäytön- ja muun ohjeistuksen, koulutuksensa ja kokemuksensa pohjalta ja vastaa tällöin seurauksista omalta ja alaistensa osalta sikäli kun toimivat käskynalaisina. Sinänsähän tilanne sanelee toimenpiteet, eikä niin, että mennään jollain pyramidimallilla aina ystävällisestä jääkäri Reinikaisesta ampuma-aseen käyttöön portaittain, vaan tilanne hoidetaan lievintä mahdollista keinoa käyttäen, oli se sitten Avian vuokravolkkarin näyttäminen, puhuttaminen, (neuvot, kehotukset, käskyt), tai ampuma-aseen käyttö.
Oma tulkintani artikkelin pohjalta on, että Minulla On Oikeus ja Aina Ennenkin -KSE:hen vetoava omanarvontuntoinen komisario on vetänyt herneen sieraimeen ja tehnyt kärpäsestä härkäsen, mutta tämä tulkintani pohjaa ainoastaan jutussa kerrottuun. Tilanne on saattanut olla kertaluokkaa vakavampi, kuten oikeuden tuomio toisaalta vähän voisi vihjata, tai sitten ei.
Sinänsä nukun ehkä 0,5% paremmin yöni, kun tiedän, että Ilmavoimissa joku suhtautuu pieteetillä hommiinsa.