Kuten jo aiemmin kirjoitin,lain tulkinta on tämä:Uhatulla voi olla perusteltu syy pelätä, vaikka todellista vaaraa ei olisikaan olemassa. Näin esimerkiksi silloin, kun uhkaaja on kohottanut aidolta näyttävän valepistoolin uhattavaa kohti ilman, että uhattu tietää aseen olevan leikkiase. Laittoman uhkauksen toteutumiselle on riittävää, että uhatulla on perusteltu syy pelätä, vaikka hän ei tosiasiassa tuntisikaan pelkoa.
Ei tämä niin yksinkertaista ole että aseen näyttäminen = selvä tuomio
Vaan tässä puhutaan putatiivisesta eli oletetusta pelkotilasta työnsä puolesta ampuma-ase koulutusta jatkuvalla syötöllä saavasta yksityishenkilöstä jonka pelon aiheuttavana tekijänä on puolustusvoimien alueella, selvästi merkityllä harjoitus-aseella(sysäri) toiminut, selvästi tunnistettavissa oleva puolustusvoimien edustaja. Lisäksi henkilöä on ilmeisesti kahteen kertaan käyty kehottamassa/käskyttämässä pois alueelta.
Pykälien näkökulmasta siis seuraavia mietintöjä voitaisiin puida seuraavassa oikeusasteessa:
Yksityishenkilöiden oikeus toimia puolustusvoimien alueella ja jättää noudattamatta puolustusvoimien antamaa poistumiskehotusta omien mieltymyksiensä mukaan
(asepalvelusta suorittavan) puolustusvoimien henkilön oikeus jättää vartiotehtäviä hoitamatta perustuen putatiiviseen kohteen tarkoitusperien viattomuuteen
Aseellista voimankäyttöä työkseen harjoittavan henkilön teoreettinen kapasiteetti tunnistaa harjoittelutarkoituksessa oleva ampuma-ase
varusmiehien itsekriminointisuojaan perustuva oikeus päättää mitä hänelle annettuja tehtäviä ja ohjeistuksia hän saa ja voi noudattaa tai olla noudattamatta
Hitaampikin näkee että tässä voidaan kusta niin lujaa PV:n muroihin nimenomaan harmaan vaiheen toimintaa vastaan kuin sielu sietää. Kenen hyöty tämä sitten on? Ei tuomion saaneen varusmiehen, ei kenenkään varusmiehen, ei maanpuolustuksen, ei julkishallinnon hybridivastustuskyvyn, mutta yksittäisen poliisin ehkä.
Sen minkä itse näen tässä pahimpana on että lakiin saataisiin päätös johon voidaan puolustuksessa nojata ja jonka avulla voitaisiin mennä minne tahansa PV:n tai muun toimijan alueelle kunhan pystytään edes auttavasti näyttämään toteen että alueella on kulkenut ulkopuolisia tahoja. Tällöin voisin mennä vaikkapa itiksen ostarilla tapahtuvaan asutuskeskus-harjoitukseen häröilemään klo 03.00 ja jos joku yrittää poistaa niin voidaan todeta alueen olevan yleisesti ulkopuolisien käyttämä jolloin PV:n poistumiskehotuksista ei tarvitse välttää. Maalaisjärkikin tämän sanoo olevan täysin kestämätön idea.
Viimeksi muokattu: