Tyyli on köyhän perusoikeus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maidan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tästä on valitettavasti oltava aika lailla samaa mieltä. Hankalaa kunnon kenkien löytäminen kuitenkin on. Aikanaan (ehkä noin 10+ vuotta sitten) Lloydsin kengät olivat hyviä, nyttemmin niiden laatu tuntuu laskeneen. Hyvää niissä on edelleen minulle sopiva leveä lesti.

Päh, tuo merkki mikään Lloyds ollut... Clarks sen piti olla.

Mutta joo, puffataan sitten hieman kotimaista: kävin eilen Boot Factoryn myymälässä bootsikaupoilla ja netissä tsekatun mallin pari lähti sieltä sovituksen jälkeen mukaan. Ja jos noiden bootsien perusteella voi mitään päätellä, niin Boot Factoryn puolikengät ovat myös laadukkaita tekeleitä - jos kyseisten kenkien malli sattuu sopimaan omaan habitukseen.

Samalla pääkaupunkireissulla opin, että naisten asusteiden puolella kotimaisen Lumi-tuotemerkin käsilaukut ovat varsin laadukkaan oloisia laitteita.

Päh, tuo merkki mikään Lloyds ollut... Clarks sen piti olla.

Mutta joo, puffataan sitten hieman kotimaista: kävin eilen Boot Factoryn myymälässä bootsikaupoilla ja netissä tsekatun mallin pari lähti sieltä sovituksen jälkeen mukaan. Ja jos noiden bootsien perusteella voi mitään päätellä, niin Boot Factoryn puolikengät ovat myös laadukkaita tekeleitä - jos kyseisten kenkien malli sattuu sopimaan omaan habitukseen.

Samalla pääkaupunkireissulla opin, että naisten asusteiden puolella kotimaisen Lumi-tuotemerkin käsilaukut ovat varsin laadukkaan oloisia laitteita.
Minä haaveilen sellaisista 80 luvun mallisista unkle bootseista, mutta en löytänyt mistään sellaisia..Paitsi netissa vintagena mutta väärässä koossa. Kuitenkin kaikki perehtynyt kävelevät näissä juuri nyt, ja lisäksi bootsit vaikuttavat ihan vintagelta. Oikein suututaa ja kade(kin) olen :rolleyes: Ja niitä ei todellakaan ole missään uutena! Ei todellakaan. Jotain vastaavia löysin, kuten tästä http://www.thefryecompany.com/melissa-lace-short/d/76081, mutta kuten arvasinkin - out of stock, tietenkin.

Rupesin jo katsomaan uffat ja fidat, ja totesin että heräsin aika myöhään, tuon malliset ovat hyvin haluttuja, ja menevät varmaan saman tien. Ja varmaan tätä menoa oli parisen vuotta.

https://bootfactory.fi/7784/cobra-ft-maiharit-3-os
Katsoin Cobran maihareita ja lestihän näyttää olevan kapea :), ainakin kuvassa. Minulla on kapea jalka, Dr.Martens oli löysä, vaikka vedin narutus ihan viimeisille, nilkasta melkein kinni.
En ostanut, vaikka olivat muuten ihan jes ja olisin saanut alennusta 20% kun oli musta perjantai. Minusta saisivat olla paitsi kapeammat ja myös kevyemmätkin.

Näin UFFassa kauniit bootsit, Tony&Lama, sovitin oikean jalan bootsin, eikä tehnyt mieli riisua pois, olivatvkun luodut ja tehdyt minulle, kapea lesti, sopivasti kulunut, mutta erittäin siisti. Äkkiä melkein tärisevin käsin laitoin toisen jalkaan, ja alkoi ihmettely, miksi tuntuvat eriläiseltä, jotain oli pohjassa, keskellä, minua melkein itketti, miksi on niin huono tuuri..Sitten huomasin sisäpuolella leiman "imperfect", tarkistin bootsit kauttaltaan - ei mitään vikojakaan..tajusin että siinä toisen pohjassa oli vika siksi tämä leima. Mutta kaunis western bootsi se oli. Tehdään kuulemma käsityönä.

Nämä:
https://www.tonylama.com/footwear/women/styles/western-boots/7912L

Nyt tiedän ainakin koon, jos joskus päätyyn niihin, US 8,5.

https://www.tonylama.com

Niin, ja vielä Suomen ainoa Timberlandin myymälä lopetettu. Nyt niiden kenkiä saa vain netissa. Niillä oli muuten 4 v sitten sellainen unkle boots sellainen perus klassikko naruilla edessä. Ei enää. Oikein itkettä kun en ostanut. Olivat kun tossut jalassa muuten.

Aika huonosti saa kunnon kenkiä! :mad:

Tämä Boots Factory on sitten viimeinen toivo.

Viimeksi muokattu:
Hommasin sitten tuommoisen kuvan mukaisen takin. Täytyy sanoa, että oikealla tavalla istuvana se on kyllä tyylikäs. Villasarkaa, puuvillainen sisävuori. On aika lämmin sellaisenaankin, ja menee loskakeleillä ja siitä vähän kylmemmilläkin ihan hyvin päällitakkina. Luotan siihen, että kukaan ei enää reilun 70:n vuoden jälkeen tunnista että mikä takki on kyseessä, varsinkaan kun pidän sitä farkkujen ja lippiksen kanssa. Ainakaan vielä ei kukaan ole mulkoillut vihaisesti...

m40heertunic.JPG

Makukysymys mutta jos olisi minun takki niin poistaisin olkaläpät. Tekisi takist hiukan enenmmän siviilimmän näköisen.

Makukysymys mutta jos olisi minun takki niin poistaisin olkaläpät. Tekisi takist hiukan enenmmän siviilimmän näköisen.

Itse asiassa kokeilin sitä juurikin noin, mutta epolettien paikalle jää ne hölmöt lenksut ja tyhjät napit. Se näyttää juuri siltä että siitä puuttuu jotain.

Hommasin sitten tuommoisen kuvan mukaisen takin. Täytyy sanoa, että oikealla tavalla istuvana se on kyllä tyylikäs. Villasarkaa, puuvillainen sisävuori. On aika lämmin sellaisenaankin, ja menee loskakeleillä ja siitä vähän kylmemmilläkin ihan hyvin päällitakkina. Luotan siihen, että kukaan ei enää reilun 70:n vuoden jälkeen tunnista että mikä takki on kyseessä, varsinkaan kun pidän sitä farkkujen ja lippiksen kanssa. Ainakaan vielä ei kukaan ole mulkoillut vihaisesti...

m40heertunic.JPG

Tyylikäs. Ja sarkatakkina varmaan aika toimiva talvikeleillä. Eikä siis ole kukaan ihmetellyt Wehrmachtin asetakiksi (joksi tuon olen tunnistavinani) ? Onko muuten M36 vaiko M40 ? Vaiko se myöhäisin M43 ?

Jotkut näkevät natseja joka paikassa. Siitä on persuissa ja hommafoorumi pullistelee natseista. Ja 612 soihtumarssissakin oli kolmisentuhatta natsia. Mutta annappa olla kun joku oikeasti vetää päällensä ihan oikean natspuvun, kukaan ei huomaa.
Ja tuohan on siis WM:n sarkatakki eli todennäköisesti ihan varusmiehistöön kuuluva. Eli ei edes natsi.

Tyylikäs. Ja sarkatakkina varmaan aika toimiva talvikeleillä. Eikä siis ole kukaan ihmetellyt Wehrmachtin asetakiksi (joksi tuon olen tunnistavinani) ? Onko muuten M36 vaiko M40 ? Vaiko se myöhäisin M43 ?

Ei ole kukaan tunnistanut. Tuo on siis Wehrmachtin malli M40, SS-joukoilla oli hieman erilainen. Halusin nimenomaan Wehrmachtin mallin, ettei niitä natsi- kytköksiä tulisi.

Kyllä minusta noista ajoista on jo kulunut niin kauan aikaa, että aivan hyvin voi vetää tuollaisen tyylikkään, käytännöllisen ja aika iättömän vaatteen päälleen ilman suurempaa ihmettelyä. Jättää vaan ne merkit, kotkat ja pahat ristit pois, niin hyvin pelittää.

Jos hampputukat saavat pitää Che- ja punatähtipaitoja, niin kyllä minäkin saan pitää vanhan maailman sotilastakkia...

Itse olen huomannut, että erityisesti nuorten käytössä on paljon Bundeswehrin ylijäämätakkeja. Ei siinä, ihan komeita ovat, ainakin omasta mielestäni. Havainnollistava kuva vielä:
s-l1000.jpg

Itse asiassa kokeilin sitä juurikin noin, mutta epolettien paikalle jää ne hölmöt lenksut ja tyhjät napit. Se näyttää juuri siltä että siitä puuttuu jotain.
Älä poista epoletit. Se vie takista "sitä jotain".

Laittaa samanlaiset napit kun muualla takissa. Niitä saa joko tilaamalla tai itse tekemällä. Kangasnappien teko ei tietääkseni ole kovin vaikea. Lähelle väriltään oleva kangasta voi katsoa vaikka eurokankaasta.

Tai sitten vaihtaa kokonaan kaikki napit noutaen alkuperäisiä mahdollisimman paljon. Takkihan kohta antiikkia, joten pitää olla huolellinen.

Tällaisen kaupan havaitsin juuri: Pinkomo. Sijaitsee Albertinkadulla Punavuoressa ja kuvissa ainakin kenkävalikoima näyttää laadukkaalta. En tosin tunne ko. merkkejä enkä ole niitä hypistellyt. Hintaakin näyttää kyllä esimerkiksi Red Wings -kengille kertyvän sen verran, että laadun olisi todellakin syytä olla hyvä.

Onko muuten yleistä tietoa että Flecktarn-kuvioita saa itse asiassa ältsin monella värillä? Mulle asia valkeni vasta hiljattain. Kuvassa näkyy saksalaisten flecktarn eli tuollainen syksyinen metsäväritys. Mm. tanskalaisilla, puolalaisilla ja japseilla on käytössä omat värinsä (harmaata jne.) vaikka kuviointi on muutoin samaa, eli tuollaista "pisaramaista roisketta". Wikipeediassa lisää esimerkkejä värivaihtoehdoista.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flecktarn

Taitaa olla repro (kopio). Aidot sota-aikaiset ovat hinnoissaan.

Juu repro tietysti. Aidot ihan eri hinnoissa, ja muutenkin jo ikänsä puolesta sen verran hauraita, ettei sellaista raaskisi käyttää vaikka omistaisikin.
Saksasta tilasin, materiaalit ja työn jälki oikein hyviä. Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa on tuo sota-ajan elävöittäminen ihan kohtuullisen kokoinen harrastus, yllättävän hyvin löytyy kaikenlaista sen ajan rättiä ja nippeliä... siis reprona...

Juu repro tietysti. Aidot ihan eri hinnoissa, ja muutenkin jo ikänsä puolesta sen verran hauraita, ettei sellaista raaskisi käyttää vaikka omistaisikin.
Saksasta tilasin, materiaalit ja työn jälki oikein hyviä. Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa on tuo sota-ajan elävöittäminen ihan kohtuullisen kokoinen harrastus, yllättävän hyvin löytyy kaikenlaista sen ajan rättiä ja nippeliä... siis reprona...

Minulla oli vielä jokunen vuosi sitten hyvä suomalainen M36 reprosetti. Lekasta hankittu kesäpusero, pussihousut, verikauha ja saappaat. Menin kyllä sitten myymään asukokonaisuuden eteenpäin.

Itse olen huomannut, että erityisesti nuorten käytössä on paljon Bundeswehrin ylijäämätakkeja. Ei siinä, ihan komeita ovat, ainakin omasta mielestäni. Havainnollistava kuva vielä:
s-l1000.jpg
BW:n ylijäämävaatteet ovat halpoja ja niitä on saatavilla paljon. Esim. kenttäpuseron saa hintaan 2,49€. Itse en hirveästi käytä maastokuvioituja ylijäämäkuteita "siviillissä", mutta on minulla yhdet shortseiksi leikellyt BW:n aavikkomaastohousut, joita olen kesäisin käytellyt, tosin niihinkin on kulunut jo aika iso reikä takapuolelle, joten ei niillä välttämättä kehtaa mennä enää ihmisten ilmoille.

BW:n ylijäämävaatteet ovat halpoja ja niitä on saatavilla paljon. Esim. kenttäpuseron saa hintaan 2,49€. Itse en hirveästi käytä maastokuvioituja ylijäämäkuteita "siviillissä", mutta on minulla yhdet shortseiksi leikellyt BW:n aavikkomaastohousut, joita olen kesäisin käytellyt, tosin niihinkin on kulunut jo aika iso reikä takapuolelle, joten ei niillä välttämättä kehtaa mennä enää ihmisten ilmoille.

Täällä meillä näkee nuoria yläasteikäisiä likkojakin kulkevan BW:n maatotakit päällä. No, en moiti, kun itsellänikin on BW:n parkatakki ja pidän sitä hiton onnistuneena ja toimivana vapaa-ajan asusteena.

Back