Ukrainan konflikti/sota

FPRI-tutkimuslaitoksen sotilasasiantuntija Rob Lee kiteyttää viestipalvelu X:ssä lyhyesti ja ytimekkäästi puolustustaistelua käyvän Ukrainan suurimman ongelman.

– Miesvoima on tällä hetkellä vaikein kysymys, ja sitä ovat pahentaneet talven aikana vähentyneet ammus- ja varustetoimitukset. Ukrainan kesähyökkäys saavutti huippunsa sen jalkaväen ehtyessä, ja Ukraina on kamppaillut sen jälkeen miestappioidensa korvaamiseksi, Lee toteaa.

Hänen mukaansa ukrainalaisprikaatit ovat alivahvuisia, eikä Ukrainalla ole riittäviä reservejä vastatakseen Venäjän etenemiseen. Siksi joukkoja joudutaan siirtämään rintamalohkolta toiselle hyökkääjän etenemisen pysäyttämiseksi.

Ukraina on hyväksynyt uuden liikekannallepanolain, joka houkuttelee vapaaehtoisia ja suurentaa palvelukseen kutsuttavien määrää. Mobilisoiminen ja joukkojen koulutus vie kuitenkin aikansa.

– Vielä huolestuttavampaa on se, että miesvoimaan liittyvä ongelma on ollut tiedossa jo jonkin aikaa, mutta asiaa ei ole korjattu. Mitä kauemmin tilanteen parantaminen kestää, sitä epätodennäköisemmin Ukraina kykenee hyökkäämään vuonna 2025, Lee sanoo.

 
– Vielä huolestuttavampaa on se, että miesvoimaan liittyvä ongelma on ollut tiedossa jo jonkin aikaa, mutta asiaa ei ole korjattu. Mitä kauemmin tilanteen parantaminen kestää, sitä epätodennäköisemmin Ukraina kykenee hyökkäämään vuonna 2025, Lee sanoo.

Onkohan pääasiallisena taktiikkana nyt väsyttää ryssä jotta ymmärtäisi lähteä omin jaloin? Jotenkin en näe että ainakaan tänä kesänä tulisi isompaa offensiivia ukrainan suunnalta. Tietty jos jotain uutta ja ovelaa on keksitty niin en valita.
 
Muutamalla koneyksilöllä on lennetty enemmän kuin muilla. Nuo koneet puretaan atomeiksi ja syynätään perusteellisesti läpi jotta osataan varautua jo etupeltoon elinkaaren loppupuolella vastaan tuleviin ongelmiin.

Ja muutenkin, täysin epärealistinen ja älyvapaa ajatus että Ukrainalle rakennettaisiin muutaman koneen takia tuki ja huolto-organisaatio ja koulutettaisiin lentäjät ja mekaanikot niille.
Näissä letskari jutuissa tuppaa moni unohtamaan mikä on homman nimi. Oliko suomi nyt laittamassa yhteen operatsuuniin kaheksan konetta?... No henkilöstöä on varattu 80-100 kähmyä, siitä voi helposti laskea mikä on suhde: Yks lentävään henkilöstöön kuuluva per maaorganisaatio ;) , eikä se ole pelkkä henkilöstö, vehkeet tarttee kanssa, että kone kykenee lentotehtäviä suorittamaan ... Sitte se, että vaikka kone olis ihan mintissäkin, niin sitä tarttee osata käyttää ja se vie aikaa... Eli ei kannata koneen tai parin takia, eikä kannata liikaa haihatella tyyliin "mut jos viellä kolme Grippeniä" jne... Esmes jokainen traktorikuski osaa mettätyökoneen tai moton ajaa metsään, mutta katoppas tuleeko siellä kuin pal pöllejä tienlaitaan ilman opetusta ;)
 
Jompy julkaissut ketjun jossa kertoo oman analyysinsä vishun_military OSINT-ryhmän kuvien perusteella:

Analysis on @Vishun_military footage of the 22nd, 227th/769th, 1295th, 111th, 1311th, 3018th/6018th and 2544th Russian storage bases.


-

Viestiketjun ensimmäisen kaksi viestiä:

Here you have the numbers of all bases and the comparison with the prewar numbers @HighMarsed and I counted.

First, BMPs:


Katso liite: 96995

Whooops, ignore the bit about hundreds of specialized vehicles in the table. I forgot to delete that because this table also held the number of BMPs at all other storage bases, including BMP-based artillery support vehicles at artillery depots. LÄHDE

MUOKKAUS: Jompy lisäsi myöhemmin tämän: LÄHDE

Actually, I just found some extra ground footage and the number of BMP-2s might be even lower, as many of them are actually BRM-1s, the reccon variant of the BMP-1 with a 73mm gun but a bigger turret.

-

BTR-60/70/80s:

Katso liite: 96996

-

BMDs, MT-LBs, BTR-50s and BRDM-2s, already shown along with numbers at the rest of storage bases in my previous threads:

(en lainaa näitä taulukoita koska lainasin ne jo aikaisemmissa viesteissä, BMP- ja BTR-vaunujen data on tässä se uusin tieto)

-

Tässä karkeat laskelmat siitä, millainen määrä vaunuja voisi olla aktivoitavissa tänään, jos oletetaan että tyhjennys on jatkunut keskiarvoisesti yhtä suurena kuin mitä tästä on laskettavissa koko sodan ajalle.

BMP:

Katso liite: 97000

Miten kauan 795 kpl riittää?

JOS otetaan 2,000 kpl per päivä, tämä määrä riittäisi 397,5 päiväksi eli 30.5.2025 asti.

-

BTR-60/70/80:

Katso liite: 97001

Miten kauan 287 kpl riittää?

JOS otetaan 0,712 per päivä, tämä määrä riittäisi 402,9 päiväksi eli 4.6.2025 asti.

-

Karkeasti ottaen siis molempien "takaraja" tulee vastaan toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa 2025.

Nämä toki perustuvat moneen olettamaan, kuten siihen että Jompy on laskenut ja tunnistanut vaunut oikein JA että aktivointien määrä pysyisi vakiona per päivä eli sama vakio sodan alusta sodan loppuun asti. Tiedetään kuitenkin että ryssän tappiot ovat kääntyneet nousuun viimeisen kymmenen kuukauden aikana ja erityisesti viimeisen kuuden kuukauden aikana, joten onko myös varastotukikohdista aktivoitavien vaunujen tahti kasvanut samassa suhteessa? JOS näin olisi, tukikohtien voisi kuvitella tyhjenevän nopeammin kuin mitä minun karkea laskelmani kertoo.

HUOM: korostan jälleen: vaikka tämä pitäisi paikkansa ja vaikka nämä varastotukikohdat olisi tyhjennetty aktivoitavissa olevista BMP- ja BTR-vaunuista kesäkuussa 2025 - se EI tarkoita että ryssällä ei olisi yhtäkään BMP- tai BTR-vaunua Ukrainassa kesäkuussa 2025.

Varastotukikohdista aktivoitavat vaunut ovat helppo keino korvata tappioita, mutta JOS oletetaan että ryssä olisi kyennyt korvaamaan tappionsa sitä mukaa kun niitä syntyy JA jos oletetaan että näin olisi myös jatkossa, se tarkoittaisi että heillä olisi Ukrainassa sama määrää BMP- ja BTR vaunuja kesäkuussa 2025 kuin mitä heillä on nyt.

Varastotukikohtien resurssin loppuminen tarkoittaa ainoastaan sitä että kesäkuusta 2025 eteenpäin ryssä ei pysty enää aktivoimaan uusia vaunuja vaan he joutuvat korjaamaan käytössä olevia vaunuja ELI Ukrainassa oleva resurssi lähtee pienenemään sitä mukaa kun tappioita syntyy. Osa vaurioituneista vaunuista viedään BTRZ pajoille korjattavaksi (kuten on tehty koko sodan ajan) mutta eivät saa varastotukikohdista aktivoitua vaunua tilalle. Lisäksi taisteluissa tuhotuksi tulevaa vaunua ei voi korjata, joten tätä kautta Ukrainassa olevien vaunujen määrä lähtee laskemaan.

Lisäksi korostan että ryssä ei ole tyhmä: he tunnistavat tällaiset "punaiset rajat" ja pyrkivät keksimään korvaavan ratkaisun ennen kuin nämä rajat tulevat vastaan. Yksi korvaava ratkaisu ovat ne Desertcross ATV-ajoneuvot, joita ovat ostaneet Kiinasta ainakin marraskuusta 2023 lähtien.

Toisaalta ryssä ei tule käyttämään kaikki resurssejaan viimeistä vaunua myöten ELI heillä on jokin punaraja käytössä olevien vaunujen määrälle. He eivät tule uhraamaan kaikkia panssarivaunuja Ukrainassa vaan haluavat että niitä olisi "sodan jälkeenkin" jonkinlainen määrä, kenties 2 700 -3 000 kpl panssarivaunujen osalta, BMP- ja BTR- yms. vaunuilla on jokin toinen numero.

Täten voidaan ennakoida että viimeistään siinä vaiheessa kun varastotukikohtien resurssit ovat syöty, ryssä tulee muuttamaan taktiikkaa ja strategiaa siten että vaunujen tappioita saataisiin minimoitua. Kenties tämä tarkoittaa että aktiivinen hyökkääminen jää vähemmälle tai päättyy kokonaan? Eli jalkaväki kaivautuu niihin asemiin jotka on saavutettu ja ne pyritään pitämään? Vaunut toki tukevat mutta konservatiivisesti ja maltillisesti, tappioita vältellen.

Eli jos tuo minun olettamus pitäisi paikkansa että ryssä haluaa säästää tietyn määrä vaunuja "tulevaisuutta varten", silloin varastotukikohtien resurssin loppuminen voisi olla signaali siitä että nyt raja tuli vastaan ja nyt täytyy (viimeistään) muuttaa taktiikkaa ja strategiaa.

Maksimaalinen raja tälle olisi siis kesä 2025 mutta jos tyhjennyksen tahti on tällä hetkellä suurempi ja jos ryssä on säästeliäämpi tai konservatiivisempi, silloin takaraja voisi olla jo vuoden 2024 loppu eli taktiikan ja strategian muutos nähtäisiin tällöin. Täten kesä ja syksy 2024 ovat viimeinen mahdollisuus hyökätä "tappioista piittaamatta" ja kenties talvella 2024/2025 alkaa "erilainen tyyli"?

En ihan pysynyt perässä minkä perusteella laskit ennusteen.
Ruotsalaisten excelin mukaan tämän vuoden puolella ryssä on menettänyt keskimäärin 700 IFV/AFV purkkia kuussa.
Nämä siis päivän lukujen mukaan.

Jos arvellaan että edes 40% on pysyviä menetyksiä niin ao. kategoria tippuu 300 kpl / kuussa.
Eikö tämä tarkoita sitä, että tynnyrin pohja on jo näkyvissä syksyllä nykyisellä hyökkäysaktiviteetilla? Jos meinaavat säilyttää pohjatason aktiivijoukoille.

Tämäkö on osasyy puskemiseen, tiedetään että viimeinen ja paras mahdollisuus ottaa isommin alueita on juuri nyt?

 
Se että tuo yksi Hornet on ajettu tarkoituksella loppuun ainoastaan tukee sitä, että muilla yksilöillä voisi tulevaisuudessa esim. Ukraina operoida oman harkinnan mukaan jopa koneen 4500 h lentotuntirajan yli. Nyt saadaan oikeaa tietoa koneen kunnosta, ja väsymismallit saadaan kalibroitua. Koneissahan on väsymisanturit, ja nyt niiden data voidaan peilata todelliseen rakenteiden väsymiseen. 4500 h on taistelukoneelle hurja määrä. Ryssänvehkeet on noin 1000 h mitoituksella.
 
Onkohan pääasiallisena taktiikkana nyt väsyttää ryssä jotta ymmärtäisi lähteä omin jaloin? Jotenkin en näe että ainakaan tänä kesänä tulisi isompaa offensiivia ukrainan suunnalta. Tietty jos jotain uutta ja ovelaa on keksitty niin en valita.
Ei tässä taida isompaa taktiikkaa olla nyt. Ryssää torjutaan sen minkä pystytään päivästä toiseen.
 
Hesarista lainaten:

Vammautuneiden venäläismiesten määrä on noussut ennätyksellisen paljon, kertoo Britannian puolustusministeriö viestipalvelu X:ssä.

Viime vuonna 31–59-vuotiaita venäläismiehiä, joilla on jonkinlainen vamma, oli 30 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022.

Vuonna 2022 vammautuneita venäläismiehiä oli 1 670 000, kun taas vuonna 2023 heitä oli kyseisessä ikähaarukassa 2 177 000. Britannian puolustusministeriön tietojen lähteeksi on merkitty Venäjän eläke- ja sosiaalivakuutusrahasto.”

Puoli miljoonaa uutta invalidia aseikäisissä miehissä.
Melkoinen nousu. Uskoisin Venäjällä olevan oma versionsa ns. Vakuutusyhtiöiden lääkäreistä, joten vammautuneeksi tuskin pääsee ihan helposti.
Ilmeisesti venäjän tappioita pitäisi arvioida kokonaisuutena. Laskea yhteen kaatuneet, fyysisesti vammautuneet, PTSD oireiset ja muut psyykkiset vammautuneet (esim. alkoholisoituneet ja uudet narkomaanit) sekä lisätä tähän lukemaan maasta pois muuttaneet työikäiset (yli miljoona) ja tämä numero pitäisi sitten suhteuttaa väestöpyramidiin ja sieltä nimenomaan suhteuttaa ja ymmärtää mikä %-osuus työkykyisistä on kadonnut. Eli paljonko on työkykyisestä väestöstä kadonnut kolmen päivän erikoiseen. Täytyy muistaa vielä että siellä on alueellisia eroja, jos alue on teollinen pullonkaula suhteessa muihin alueisiin niinkuin työkykyisten osalta niin sillä on kokonaisuuteen suuri vaikutus. Voipi olla että joku militääri analyytikko lännessä on jo tälläisen vääntänyt.
 
Hesarista lainaten:

Vammautuneiden venäläismiesten määrä on noussut ennätyksellisen paljon, kertoo Britannian puolustusministeriö viestipalvelu X:ssä.

Viime vuonna 31–59-vuotiaita venäläismiehiä, joilla on jonkinlainen vamma, oli 30 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022.

Vuonna 2022 vammautuneita venäläismiehiä oli 1 670 000, kun taas vuonna 2023 heitä oli kyseisessä ikähaarukassa 2 177 000. Britannian puolustusministeriön tietojen lähteeksi on merkitty Venäjän eläke- ja sosiaalivakuutusrahasto.”

Puoli miljoonaa uutta invalidia aseikäisissä miehissä.
Melkoinen nousu. Uskoisin Venäjällä olevan oma versionsa ns. Vakuutusyhtiöiden lääkäreistä, joten vammautuneeksi tuskin pääsee ihan helposti.
Pääseeköhän rahalla tai suhteilla ja näin välttää asepalveluksen?
 
Ilmeisesti venäjän tappioita pitäisi arvioida kokonaisuutena. Laskea yhteen kaatuneet, fyysisesti vammautuneet, PTSD oireiset ja muut psyykkiset vammautuneet (esim. alkoholisoituneet ja uudet narkomaanit) sekä lisätä tähän lukemaan maasta pois muuttaneet työikäiset (yli miljoona) ja tämä numero pitäisi sitten suhteuttaa väestöpyramidiin ja sieltä nimenomaan suhteuttaa ja ymmärtää mikä %-osuus työkykyisistä on kadonnut. Eli paljonko on työkykyisestä väestöstä kadonnut kolmen päivän erikoiseen. Täytyy muistaa vielä että siellä on alueellisia eroja, jos alue on teollinen pullonkaula suhteessa muihin alueisiin niinkuin työkykyisten osalta niin sillä on kokonaisuuteen suuri vaikutus. Voipi olla että joku militääri analyytikko lännessä on jo tälläisen vääntänyt.
Äkkiseltään tein tarkan laskelman: Kaatuneet+fyysisesti vammautuneet+PTSD+muut psyykkiset vammat-pois muuttaneet = Koko venäjän kansa... Suuri osa kuuluu viellä kategoriaan "muut psyykkisesti vammautuneet", kuten esmes joku Ljudmila Käkisalmelta, jonka mielestä kaikki on oikein....
 
Näissä letskari jutuissa tuppaa moni unohtamaan mikä on homman nimi. Oliko suomi nyt laittamassa yhteen operatsuuniin kaheksan konetta?... No henkilöstöä on varattu 80-100 kähmyä, siitä voi helposti laskea mikä on suhde: Yks lentävään henkilöstöön kuuluva per maaorganisaatio ;) , eikä se ole pelkkä henkilöstö, vehkeet tarttee kanssa, että kone kykenee lentotehtäviä suorittamaan ... Sitte se, että vaikka kone olis ihan mintissäkin, niin sitä tarttee osata käyttää ja se vie aikaa... Eli ei kannata koneen tai parin takia, eikä kannata liikaa haihatella tyyliin "mut jos viellä kolme Grippeniä" jne... Esmes jokainen traktorikuski osaa mettätyökoneen tai moton ajaa metsään, mutta katoppas tuleeko siellä kuin pal pöllejä tienlaitaan ilman opetusta ;)
Tästä tulee aikamoinen antikliimaksi vielä tästä f16 hekumoinnista.
Jotta tuota osattaisiin käyttää oikeasti tehokkaasti menisi aikaa monta vuotta…. Toivon että tuolle saadaan palkkasotureita jostain kaivettua isolla rahalla, ohjaajaksi ja muuhun organisaatioon.
 
Tästä tulee aikamoinen antikliimaksi vielä tästä f16 hekumoinnista.
Jotta tuota osattaisiin käyttää oikeasti tehokkaasti menisi aikaa monta vuotta…. Toivon että tuolle saadaan palkkasotureita jostain kaivettua isolla rahalla, ohjaajaksi ja muuhun organisaatioon.
F16 asiassa on pilotit koulutettu jo ja maaorganisaatio suunniteltu.... mutta nämä muut pitäis polkasta pystyyn äkkiseltään....
 
Jos noista ikiaikaisista foxbateista joku saadaan lentoon, niin Ukrainan insinöörit tekee siitä varmaan mielellään droneversion. Tuollaiseen saa jo niin rajun kuorman ja lentomatka on matalalennossakin puita viistäen toista tuhatta kilometriä, että voisi siinä kremlin kekkulin kupolissa kopsahtaa, kun ajaisi kymmenen tonnia räjähtävää kelmien kerhon sipulikattoihin. Mjoo, taitaa olla turha helppo ampua alas moinen, mutta kummasti nuo muutkin dronevehkeet on pitkälle päässeet..
 
Tästä tulee aikamoinen antikliimaksi vielä tästä f16 hekumoinnista.
Jotta tuota osattaisiin käyttää oikeasti tehokkaasti menisi aikaa monta vuotta…. Toivon että tuolle saadaan palkkasotureita jostain kaivettua isolla rahalla, ohjaajaksi ja muuhun organisaatioon.
Veikkaan, että antikliimaksi tulee ennemminkin johtumaan siitä, ettei niitä kalliita ohjuksia yms aseistusta niihin koneisiin tule virtaamaan lännestä mitenkään kovin vuolaasti. Sama homma kun esim. Patriotin kanssa. Tavara on kallista ja sitä on vähän eikä kukaan halua omistaan luopua.
 
Back
Top