Ukrainan konflikti/sota

Minusta on parasta, ettei kukaan vastaa yhtään mitään. Ei tarvitse edes ilmoittaa, että emme tule vastaamaan.
Olen myös samaa mieltä.
Eiköhän lännen puolelta ole jo aikaisemmin agenda laadittu ja sen sisällössä on Venäjällä vielä vastaamattomia kohtia. Hoitaisi ne ensin pois ja kyselee sen jälkeen lisää.
Jos olis fiksu, mutta kun ei ole....
.
 
Mä väitän, että putler vain nauraa katsellessaan kuinka länsimaat juoksee kirjeiden perässä raapustelemassa vastauksia. Kuinka pitkään jaksaisitte itse vastailla pilapuheluihin vai olisiko parempi laittaa soittaja estolistalle?
Tähän olisi kunnon verbaalinen hyökkäys paras puolustus. Lässytys sikseen: miksi Venäjä esittää tekopyhää ja millä oikeudella uhkaa Ukrainaa sotatoimilla, millä oikeudella aseistaa ja tukee separatisteja, millä oikeudella miehittää Krimin niemimaata ja millä oikeudella tekee hybridioperaatioita ja millä oikeudella kyberhyökkäyksiä, jos Venäjä kerran vetoaa omiin oikeuksiinsa Etyjiin perustuen?

Ensin oma pesä puhtaaksi ja sitten vasta esittämään vaatimuksia muille!
 
Tämän tyylistä pohdintaa olen kaivannut, luetaas ny hartauvella mitä saksalainen ulkopolitiikan asiantuntija
on tuottanut. Hameväen edustajalta syvällisintä pohdintaa "aiheeseen"


The Russian leadership is deliberately playing on strategic ambivalence to complicate Western decision-making processes: It criticizes reports about a possible Russian invasion as a Western conspiracy theory, but at the same time it brings a military response into play should talks with the US and NATO fail. In this way, Moscow is trying to further polarize the Russia debate in Europe and make a unified European and transatlantic response more difficult.
 
Voi olla hieman vaikeuksia saada YK:ta tulemaan väliin koska Krimiä miehittävä häirikkö on pysyväisjäsen YK:n turvallisuusneuvostossa ja sitä kautta sillä on veto-oikeus päätöslauselmien tekemiseen.

"Äänestys on turvallisuusneuvostossa erilaista kuin yleiskokouksessa. Tärkeän päätöslauselman hyväksymiseen tarvitaan yhdeksän jäsenen ”kyllä”-ääni, mutta jos yksikin pysyvistä jäsenmaista äänestää ”ei”, sitä kutsutaan veto-ääneksi eikä päätöslauselmaa voida hyväksyä.

Turvallisuusneuvoston viidellä pysyvällä jäsenellä on veto-oikeus.
"
Miten tuon ryssän voisi heittää kokonaan pois turvallisuusneuvostosta.
Ryssä aiheuttaa turvatomuuden tunnetta laajalti, ei mielestäni sovi kyseiseen neuvostoon ensinkään.
 
Bensan hinta reagoisi kähinästä.
 
Tämän tyylistä pohdintaa olen kaivannut, luetaas ny hartauvella mitä saksalainen ulkopolitiikan asiantuntija
on tuottanut. Hameväen edustajalta syvällisintä pohdintaa "aiheeseen"

The Russian leadership is deliberately playing on strategic ambivalence to complicate Western decision-making processes: It criticizes reports about a possible Russian invasion as a Western conspiracy theory, but at the same time it brings a military response into play should talks with the US and NATO fail. In this way, Moscow is trying to further polarize the Russia debate in Europe and make a unified European and transatlantic response more difficult.
Ihan hyvä essee, mutta mitä merkitystä on analyytikon oletetulla sukupuolella?
 
Sanoi muuan Neville Chamberlain ja Kuinkas kävi pian tuon jälkeen?

Tuolloin syksyllä 1938 jos olisi länsi laittanut stopin, ei käy, olisi Saksa ollut paketoitu nopeaan, reilut puol vuotta yksin länsiliittoutuneiden (Ranska, Britit, Tsekit) toimilla ja Hitler hirressä vapuksi 1939.

Jos Puola (ehkä myös Belgia ja Italia) mukana niin muutama kuukausi ja ohi, liittoutuneiden paraati Berliinissä.

Tai todennäköisemmin Saksan kenraalit olisi pidättäneet Hitlerin virasta jo heti kun olisi näytetty että nyt nappas ja turpiin tulee. Kaikki oli valmista asevoimien ylijohdossa, ja jälkeenpäin salaliittolaiset ihmetteli miksi länsi antautui ilman mitään yritystä...

2 ja puol vuotta aiemmin Reininmaan uudelleenvarustamisen yhteydessä (toki vain sopimuskysymys Saksan OMAA aluetta koskien, paljon heikompi legitimiteetti), olisi Saksa antautunut ehdoitta viikossa jos Ranska YKSIN olisi sanonut että ei käy.

Chamberlain oli traaginen hahmo. Britit halusi antaa Saksalle tilaa hengittää Ranskan paineesta. Myös tuolloin oli alueiden etninen koostumus syy eskaloida ja kriisiyttää tilanne. Ei vaan tajuttu että pahaa vastaan ei voi perääntyä ikuisesti.

Loppujen lopuksi 1938 munattomuus vaikutti Ranskaan henkisesti musertavasti. Sotilaallisesti erittäin vahva liittolaismaa oli myyty ja pilkottu heidän silmien edessä. Neuvottelupöydässä Ranska oli se "paha maailmanpoliisi jolla paljon pyssyjä". Neuvostoliitto oli se massiivinen, vähän vielä passiivinen peluri josta ei tiennyt ne itsekään oliko sen aseet huuhaata vai oikeaa voimaa. Saksa se vaan halusi yhdistellä eri maissa olevia vähemmistöjään kotimaahan, silpoen samalla sopivasti vastustajamaita heikoiksi. Britit oli taloudellisen vallan keskittymä joka ajatteli kaupan kautta asioita.

Yhtymäkohdilta nykypäivään ei voi välttyä, vähän eri maat samoissa rooleissa.

Ennen 1938 kriisiä Ranska oli hawkish, sen jälkeen siitä oli ilmat pihalla. Isoja sisäpoliittisia haasteita, ja Britit valmiita myymään kenet vaan, kunhan ei vaan tarvisi enää sotia...
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä. Venäjän asenne on ollut jo toistakymmentä vuotta se, että he eivät ole väärässä - koskaan eikä missään. Kirjeet ovat vain osa tätä maskirovkascheissea, joita Venäjä käyttää heikkouksien etsimiseen. Paras tapa vastata olisi vain todeta Lavroville: "Kiitos kirjeestä, tulkaa keskustelemaan ETYJin jäsenmaiden kanssa asiasta vaikkapa Haagiin". Eli kuuma peruna äkkiä pois ilman sen kummempia möläytyksiä Sanna Marinin tapaan.
Vain pari viikkoa sitten venäjältä kuului:
"Venäjän Etyj-suurlähettillään Aleksandr Lukashevitshin mukaan Venäjä enää keskustele turvallisuuteen liittyvistä ehdotuksistaan järjestön puitteissa."

Ryssät on sekaisin kun seinäkello.

 
(Käännös: Ilta-Sanomat)

Venäjän federaation ulkoministeriö

№ 134-01-02-2022 01.02.2022 20:56

Venäjän federaation ulkoministeri S.V. Lavrovin 28. tammikuuta 2022 lähettämän kirjeen teksti turvallisuuden jakamattomuudesta Yhdysvaltojen, Kanadan ja useiden Euroopan maiden ulkoministereille

Tiedätte hyvin, että Venäjä on vakavasti huolissaan sotilaspoliittisen jännityksen kasvusta länsirajojensa välittömässä läheisyydessä. Eskaloitumisen estämiseksi Venäjä esitti 15.12.2021 luonnokset kahdesta toisiinsa liittyvästä kansainvälisestä oikeudellisesta asiakirjasta - Venäjän ja Yhdysvaltojen välisestä sopimuksesta turvallisuustakuista sekä sopimuksesta toimenpiteistä Venäjän ja Pohjois-Atlantin puolustusliiton, Naton jäsenmaiden turvallisuuden takaamiseksi.

Yhdysvalloilta ja Natolta 26.1.2022 saadut vastaukset ehdotuksiimme todistavat merkittävistä eroista koko eurooppalaisen turvallisuusarkkitehtuurin perustavanlaatuisen yhtäläisen ja jakamattoman turvallisuuden periaatteen ymmärtämisessä. Pidämme tarpeellisena selvittää välittömästi tämä ratkaiseva kysymys vuoropuhelun näkymien kannalta.

Istanbulissa marraskuussa 1999 pidetyssä Etyjin huippukokouksessa allekirjoitetussa Euroopan turvallisuuden peruskirjassa on muotoiltu järjestön jäsenmaiden perusoikeudet ja velvollisuudet turvallisuuden jakamattomuudesta. Siinä korostetaan jokaisen osallistuvan valtion oikeutta vapaasti valita tai muuttaa turvallisuutensa takaamistapa, mukaan lukien liittoutumissopimukset niiden (liittojen) kehittyessä, samoin kuin pysyä puolueettomana. Peruskirjan samassa kappaleessa tämä määrätään suoraan kunkin valtion velvollisuudesta olla vahvistamatta turvallisuuttaan muiden turvallisuuden kustannuksella. Siinä todetaan myös, että millekään valtiolle, valtioryhmälle tai järjestölle ei voida antaa ensisijaista vastuuta rauhan ja vakauden ylläpitämisestä Etyj-alueella tai pitää mitään sen osaa vaikutuspiirissään.

Astanassa joulukuussa 2010 pidetyssä Etyjin huippukokouksessa maittemme johtajat hyväksyivät julistuksen, jolla vahvistettiin tämä kokonaisvaltainen toisiinsa liittyvien sitoumusten paketti.

Länsimaat kuitenkin edelleen ottavat siitä esille vain tarvitsemansa kohdat, nimittäin valtioiden oikeuden valita vapaasti liittoutumia varmistaakseen yksinomaan oman turvallisuutensa. Häpeällisesti jätetään pois (sanat) "niiden kehittyessä", koska tämä seikka myöskin oli olennainen osa "turvallisuuden jakamattomuuden" ymmärtämistä, nimittäin sotilasliittojen pakollista luopumista alkuperäisestä pelotetehtävästä ja niiden integroimisesta yleiseurooppalaiseen arkkitehtuuriin kollektiivisesti eikä kapealla ryhmäpohjalla. Turvallisuuden jakamattomuuden periaatetta tulkitaan valikoivasti perusteltaessa Naton vastuutonta laajentumista.

On merkittävää, että länsimaiden edustajat välttävät ahkerasti mainitsemasta Euroopan turvallisuuden peruskirjaa ja Astanan julistusta kommenteissaan valmiudesta kehittää vuoropuhelua Euroopan turvallisuusarkkitehtuurista. He viittaavat vain aikaisempiin Etyjin asiakirjoihin, usein erityisesti vuoden 1990 Pariisin peruskirjaan uudesta Euroopasta, joka ei sisällä nykyisellään "epämukavaa" velvoitetta olla vahvistamatta valtioidensa turvallisuutta muiden kustannuksella. Länsimaiden pääkaupungeissa yritetään jättää huomioimatta myös yksi Etyjin keskeisistä asiakirjoista - vuoden 1994 sotilaspoliittisia turvallisuusnäkökohtia koskeva menettelysääntö, jossa todetaan suoraan, että valitessaan tapoja varmistaa turvallisuus, mukaan lukien liittoihin liittyminen, valtiot "ottavat huomioon muiden valtioiden oikeutetut turvallisuusintressit”.

Näin asiat eivät tule toimimaan. Turvallisuuden jakamattomuutta koskevien sopimusten merkitys on siinä, että turvallisuus on joko yksi kaikille tai sitä ei ole kenellekään. Ja kuten Istanbulin peruskirjassa määrätään, jokaisella Etyj-jäsenvaltiolla on yhtäläinen oikeus turvallisuuteen, ei vain Naton jäsenillä, jotka tulkitsevat tämän oikeuden viittaavan yksinomaan Pohjois-Atlantin "eksklusiivisen" klubin jäsenille.

En kommentoi muita Naton asenteita ja toimia, joille on ominaista tämän "puolustusblokin” halu sotilaalliseen ylivoimaan ja voimankäyttö YK:n turvallisuusneuvoston oikeuksien kiertämiseksi. Sanon vain, että tällaiset toimet ovat vastoin perustavanlaatuisia eurooppalaisia velvoitteita, mukaan lukien mainittuihin asiakirjoihin sisältyvät velvollisuudet ylläpitää sotilaallisia voimavaroja "suhteessa oikeutettuihin yksilöllisiin tai yhteisiin turvallisuustarpeisiin, ottaen huomioon kansainvälisen oikeuden mukaiset velvoitteet sekä muiden valtioiden lailliset turvallisuusintressit”.

Puhuessaan nykytilanteesta Euroopassa kollegamme Yhdysvalloista, Natosta ja EU:sta vaativat jatkuvasti "de-eskalaatiota" ja kehottavat Venäjää "valitsemaan diplomatian tien". Haluamme muistuttaa, että olemme kulkeneet tätä polkua vuosikymmenien ajan. Tärkeimmät virstanpylväät - Istanbulin ja Astanan huippukokousten asiakirjat - ovat suoraa tulosta juuri diplomatiasta. Se tosiasia, että länsi yrittää nyt suoraan sanoen yksipuolisesti tarkistaa edukseensa näitä kaikkien Etyj-maiden johtajien diplomaattisia saavutuksia, on syvästi huolestuttavaa. Tilanne vaatii rehellistä kannan selventämistä.

Haluamme saada selkeän vastauksen kysymykseen, miten kumppanimme ymmärtävät velvollisuutensa olla vahvistamatta omaa turvallisuuttaan muiden valtioiden turvallisuuden kustannuksella turvallisuuden jakamattomuuden periaatteeseen sitoutumisen perusteella. Miten hallituksenne aikoo käytännössä täyttää tämän velvoitteen tämän päivän olosuhteissa? Jos luovutte tästä velvoitteesta, pyydämme teitä ilmoittamaan sen selvästi.

Ilman että tätä keskeistä kysymystä korkeimmalla tasolla hyväksyttyjen oikeuksien ja velvollisuuksien suhteesta selvennetään täydellisesti, on Istanbulin ja Astanan huippukokousten asiakirjoihin kirjatun etujen tasapainon löytäminen mahdotonta. Vastauksenne auttaa ymmärtämään paremmin kumppaneidemme neuvottelukykyä sekä mahdollisuutta yhteiseen edistymiseen jännitteiden vähentämisessä ja Euroopan turvallisuuden vahvistamisessa.

Odotamme nopeaa vastausta. Sen ei pitäisi viedä paljon aikaa, koska kyse on sen ymmärryksen selkeyttämisestä, jonka perusteella presidenttinne (pääministeri) allekirjoitti vastaavat velvoitteet.

Lähdemme myös siitä, että tähän kirjeeseen reagoidaan kansallisessa ominaisuudessa, sillä mainitut velvoitteet hyväksyi jokainen valtiomme erikseen, ei minkään blokin puolesta tai osana.

Tähän viestiin toivomme vastausta ensisijaisesti maanpuolustus.net -foorumilla. Vastaaminen tapahtuu painamalla vihreää "Lähetä vastaus" -nappia viestin lopussa.
 
Väistämättä tulee mieleen että näillä kirjeillä viedään huomio jostain oleellisesta pois samalla kuin poliitikot miettivät sanamuotoja.

Kirjeillä tuskin on tarkoitus saavuttaa pikavoittoja.
Jos käytetään Occamin partaveistä, on kirjeiden tarkoitus sama kuin kaikella Venäjän aloitteesta tehdyillä "neuvotteluilla"; uhkailu ja heikoimpien lenkkien tunnistaminen tulevaa hyödyntämistä varten. Pikavoittoja ei saada, mutta tärkeää tietoa siitä, mitkä valtiot ovat mieluummin hiljaa kuin nostavat äläkän.

Huomioitava on myös, että paradoksaalisesti Ukraina on osa ETYJiä ja näin ollen kirjeen vastaanottaja ainakin teoriassa. Eli maan, jota vastaan Venäjä sotii, pitäisi nyt vastata Venäjän keksimiin turvallisuuskysymyksiin.
 
Tai tehdä varsinainen Nato-optio? Luovuttaa ko. alueet ryssälle, mutta samantien liittyä pikakäsittelyllä Naton jäseneksi, yhteisymmärryksessä nykyisten Nato-maiden kanssa

Luuletko etteivät separatistit tällöin liikkuisi eteenpäin? Jokainen metri taaksepäin tuo separatisteja metrin eteenpäin.

Separatistikomentajilla Givillä ja Motorolalla oli huhujen mukaan halua sementoida nykyinen rintamalinja ja aloittaa aito tulitauko ukrainalaisten kanssa. Vastapalvelukseksi Ukraina olisi sallinut keskinäisen kaupankäynnin. Diili, joka olisi hyödyttänyt molempia osapuolia.

GRU piti ilmeisesti suunnitelmia huonoina, koska molemmat Givi ja Motorola räjähtivät pian tämän jälkeen kappaleiksi. Eikä mikään ihme, koska vihollisuuksien lopettaminen olisi ollut eräs lukko pois Ukrainan jäsenyydelle läntisissä liittoumissa.

Ei tätä showta johdeta Luhanskista tai Donetskista, vaan Kremlistä. Eiköhän se ole ollut selvää jo sitten vuoden 2014.
 
(Käännös: Ilta-Sanomat)
Venäjän federaation ulkoministeriö
Venäjän federaation ulkoministeri S.V. Lavrovin 28. tammikuuta 2022 lähettämän kirjeen teksti turvallisuuden jakamattomuudesta Yhdysvaltojen, Kanadan ja useiden Euroopan maiden ulkoministereille
...
Tähän viestiin toivomme vastausta ensisijaisesti maanpuolustus.net -foorumilla. Vastaaminen tapahtuu painamalla vihreää "Lähetä vastaus" -nappia viestin lopussa.
:)
 
Mä väitän, että putler vain nauraa katsellessaan kuinka länsimaat juoksee kirjeiden perässä raapustelemassa vastauksia. Kuinka pitkään jaksaisitte itse vastailla pilapuheluihin vai olisiko parempi laittaa soittaja estolistalle?
Enemmänkin tämä on tyyppi joka tulee pelotteleen koiraasi pihallesi, potkii takaoveasi, mölisee siellä piikittäessään itseään vallalla, ja poistuu yöhön... poistuessa kusee postilaatikkosi tolppaan, ja ölisee mennessään että "ens kerralla tapan sut ja nussin muijaas"

Oikea tapa käsitellä näitä hyypiöitä on hakata niskaan pitkällä välineellä. Toiv viranomaisen toimesta - toistuvasti - pitkään.
 
Tämän tyylistä pohdintaa olen kaivannut, luetaas ny hartauvella mitä saksalainen ulkopolitiikan asiantuntija
on tuottanut. Hameväen edustajalta syvällisintä pohdintaa "aiheeseen"


The Russian leadership is deliberately playing on strategic ambivalence to complicate Western decision-making processes: It criticizes reports about a possible Russian invasion as a Western conspiracy theory, but at the same time it brings a military response into play should talks with the US and NATO fail. In this way, Moscow is trying to further polarize the Russia debate in Europe and make a unified European and transatlantic response more difficult.
Kannattaa ennemmin lukea se @letkuspede laittama suomalaisen upseerin tekemä tutkimus. On noin valovuoden verran edellä tätä tekstiä.
 
Back
Top