Ukrainan konflikti/sota

[Spoiler Eu sontaa]Mitä väliä, miten Aho ja kump munasi aikanaan? Kehitä aikakone Doc ja käy muokkaamassa, jos et siihen kykene, niin koita sopeutua. En minäkään EUn setistä nauti, mutta mitä tuo mölinä auttaa? Aivan.. Äänestetään ensi kerran paremmin, se on sentään luxusta, jota ryssälässä ei ole. [/spoiler]
 
Laittakaa perus faktat. Onko silta kriittinen venäläisille? Miten sillan mahdollinen tuhoutuminen muuttaa sodan kulkua?
 
Olisi Suomessa nytkin ihan mukava meno kun Venäjän uhkailujen myötä markan arvo heiluisi kuin heinäseiväs. Mikä olisi luotto markkaan kun tällä hetkellä jotkut eivät uskalla Suomeen matkustaa? Lisäksi Suomi hyötyy rutkasti kun euro on suuri varantovaluutta, koska Suomen pankki on yksi liikkeellelaskija.

Verrattuna Ruotsin kruunuun?

Hyvin näyttävät pärjäävän. Ainakin meitä paremmin.
 
Voi tietysti olla jo sellainen tilanne että ryssällä peruutusvaihe päällä siltaa kohti ja nyt isketty sopivaan hetkeen. eikä apuja nyt pääse tulemaan. No, huomenna varmaan fiksuimmat jakaa tietoa..
 
Laittakaa perus faktat. Onko silta kriittinen venäläisille? Miten sillan mahdollinen tuhoutuminen muuttaa sodan kulkua?

Varsin merkittävä, ellei merkittävin kohde. Karttoja kaivellessa vaikuttaisi olevan Hersonin suunnan merkittävin silta Dneprin ylitse. Vähän matkan päässä on tosin rautatiesilta, mutta kaluston saaminen sen ylitse pyörillä saattaa olla hankalaa. Jos silta on poissa käytöstä, niin kalustoa on siirrettävä Nova Kah'ovkan padon kautta tai rakennettava joen yli ponttooni (tästä ollut huhuja jo aiemman pommituksen jälkeen).

EDIT: Unohtui tosin se sanoa, että toki saavat rautateitse kalustoa siirrettyä ja huollettua, ellei siihen myös isketä.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi Suomessa nytkin ihan mukava meno kun Venäjän uhkailujen myötä markan arvo heiluisi kuin heinäseiväs. Mikä olisi luotto markkaan kun tällä hetkellä jotkut eivät uskalla Suomeen matkustaa? Lisäksi Suomi hyötyy rutkasti kun euro on suuri varantovaluutta, koska Suomen pankki on yksi liikkeellelaskija.

En tiedä mikä olisi luotto Suomen markkaan, mutta eipä tuo luotto maailmalla näytä euroonkaan olevan kovin häävi. No se siitä offtopikista.
 
Väitetysti tämä voisi olla Khersonin isku:
Sanoisin ettei ole. Kuvassa lentävä "sade" ei käyttäydy kuin sade vaan pikemmin kuin lumi. Ei sadepisarat noin kevyesti leijaile ylös-alas ja sivuille. Eli tuo on lumisateen aikana kuvattu.

PS. Voihan nuo lentävät olla hyönteisiäkin.
 
Tällä foorumilla on muutamia niin kovia euvostoryssiä, jotka eivät tykkää itsenäisyydestä ja oikein haluavat luopua siitä.

1. Euvostoliitto = ryssä 2.0.

2. Euvostoliiton kannattaminen pelaa täysin ryssän käteen. T: Saksa ym. viher/puna kumppanit.

Euvostoliitto voisi lopettaa ryssän perseen nuolemisen, ottaa jumalauta järjen käteen ja lopettaa tämän helvetin psykooseissa seilaamisen, lopettaa euvostoliitosta haihattelun, purkaa itsensä siihen kauppaliittoon johon se oli tarkoitettukin.
Luoja miten päässilimäänen teksti, kaikki pielessä. EU on toki ylibyrokraattinen ja ylivarovainen, mutta ei Venäjä huvikseen sitä yritä hajottaa ja pidä vihollisenaan. Jos eurooppalaista mahtavaa vapaakauppa-aluetta ei olisi niin mitä olisi tapahtunut itäblokin romahduksen jälkeen kun Naton ovet olivat vielä kiinni? Tai olisiko edes romahtanut ellei naapurina olisi ollut vaurasta ja vakaata suurmarkkinaa? Luoja miten tälläinen idioottimainen versio kansallisradikalismista sataa suoraan Venäjän laariin. Eivätkä tosiaan huvikseen ja lämpimikseen rahoitakaan näitä äärinationalistisia liikkeitä ympäri Euroopan. Ei helvetti mitä settiä tämä.

Edit: Ja EU:n vertaaminen Neuvostoliittoon on absurdin harhaanjohtavaa - voi ihmisille tulla lievästi väärä käsitys neuvostojärjestelmästä jos se nähdään jonain versiona tästä helvetin pelokkaasta ja ylivarovaisesta Brysselistä. Se oli verinen terrorijärjestelmä, jossa sadistiset gangsterit olivat vallassa ja jotka saalistivat kokonaisia ihmisryhmiä. EU on puolestaan ylibyrokraattinen talousalue, joka huolehtii piru banaanien käyryydestä ja roamingmaksuista. Ei helvetti mitään tekemistä toistensa kanssa. EU-kriittinen voi olla ja silti pitää sen vähäisen järkensä. Suosittelen tätä vaihtoehtoa sinullekin. (Luoja tietää, että olen itse turhautunut EU:hun - Britannialla oli sodan jälkeen kultainen tilaisuus muotoilla eurooppalaiset rakenteet lähestulkoon yksin ja silloin oltaisiin saatu pragmaattinen vapaakauppa-alue - mutta homma jäikin sitten Ranskan ja Saksan käsiin, tunnetuin seurauksin.)
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin ettei ole. Kuvassa lentävä "sade" ei käyttäydy kuin sade vaan pikemmin kuin lumi. Ei sadepisarat noin kevyesti leijaile ylös-alas ja sivuille. Eli tuo on lumisateen aikana kuvattu.

PS. Voihan nuo lentävät olla hyönteisiäkin.

Eri viestien kommenteissa on väitetty hyönteisiksi.

Ei ole vielä saatu parempaa vahvistusta, mutta tuoreiden huhujen mukaan silta olisi vielä pystyssä. Ei tällaisen vahvan teräsbetonisen rakenteen tuhoaminen ole ihan helppo juttu, toki tohtiiko siitä ajaa yli raskaalla kalustolla - se on eri asia.

Lisää juoruilua:


Törmäsin tällaiseenkin uuteen videoita yhteen kokoavaan sivuun:

https://uavideos.osintukraine.com/#2022-07-25

DefMon uudelleen twiittasi tämän viestin missä on linkitetty kyseinen sivu, voi olla ehkä kätevä jos tarvitsee hakea jotain tietyn päivän videota tms (toki datan määrä on suuri, useampi sata viestiä per päivä):

 
Laittakaa perus faktat. Onko silta kriittinen venäläisille? Miten sillan mahdollinen tuhoutuminen muuttaa sodan kulkua?

Tässä on yksi kuva, mihin on merkitty Dnieprin ja Inhulets -jokien ylimenevät sillat. LÄHDE

1658896347114.png

Viikonloppuna iskivät ainakin näitä kahta keltaisella merkittyä kuvan "eteläisintä" siltaa vastaan. Dnieprin yli menevä on Antonivkan kohdalla ja Inhuletsin ylittävä on Dar'ivkassa / Darivkassa. Antonivkan sillasta hieman idän suuntaan Prydniprovs'ke nimisen paikan kohdalla on rautatiesilta, joka menee Dnieprin yli. Jos mietitään kumipyörillä tapahtuvaa huoltoa niin Antonivkan sillan tuhoaminen tarkoittaisi, että seuraava suora reitti kulkee Nova Kakhovkasta länteen M14 valtatietä pitkin ja ylittää Inhulets-joen Dar'ivkan kohdalta. Reitti merkitty karttaan purppuralla, Inhulets-joki korostettu tummansinisellä alla olevassa kuvassa. Huomaa myös punaisella merkitty rintamalinja: LÄHDE

1658897192162.png

Ei liene sattumaa että ryssän on havaittu rakentavan ponttoonisiltoja näiden jokien yli Prydniprovs'ken ja Dar'ivkan siltojen viereen.

Dniepr on leveä ja kuulemma virtaus kohtuullisen kova, joten ponttoonisillan rakentaminen ei ole ihan helppoa. Prydniprovs'ken kohdalla joki on kapeampi, tosin joen eteläranta on melkoista suoaluetta / suistoa. Alla kuva paikasta missä vihollisen on nähty kokoavan ponttoonisiltaa, oletus on että kuljettaisivat sen pienempiä jokia pitkin Dnieprille ja mahdollisesti ankkuroisivat rautatiesillan perustuksiin kiinni. Rautatiesilta näkyy kuvassa punaisen täpän pohjoispuolella.

1658896516421.png

Nämä kolme siltaa Antonivkan, Prydniprovs'ken ja Dar'ivkan kohdalla ovat suorimmat reitit millä vihollisen huolto pääsee Dnieprin ja Inhuletsin yli. Erityisesti Khersonin kaupunkia miehittävien joukkojen huolto on näiden varassa, tosin sama koskee kaikkia näiden kahden joen muodostamassa taskussa taistelevia. Oletan että rautatiesiltaa ei olisi käytetty vähään aikaan, tuskin tuovat junalasteja näin lähelle etulinjaa (tosin mistä sitä tietää, varsinkin jos paine kasvaa suureksi).
 
Viimeksi muokattu:
Nuo pomttoonisillat vaikuttavat aika epätoivoisilta. Koska Ukrainalla on kyky vähintäänkin vaurioittaa vakavasti Dneprin siltoja, on ponttoonisillan tuhoaminen aivan varmaa, kun hetki on oikea.

Onko liikenne silloin vahvistusten tuonti, vai perääntyminen, jää nähtäväksi.
 
Nuo pomttoonisillat vaikuttavat aika epätoivoisilta. Koska Ukrainalla on kyky vähintäänkin vaurioittaa vakavasti Dneprin siltoja, on ponttoonisillan tuhoaminen aivan varmaa, kun hetki on oikea.

Onko liikenne silloin vahvistusten tuonti, vai perääntyminen, jää nähtäväksi.
Jotenkin veikkaan, että ponttonisiltoja rakennetaan doktriinin takia ymmärtämättä Ukrainan nykyistä kykyä iskeä jalkapallomaalin kokoiseen kohteeseen. Eivät ehkä myöskään ymmärrä, että ponttoonisilta näkyy helposti satelliitissa.
 
Ukrainan selvä ensisijainen tavoite etelässä näyttäis olevan Hersonin vapauttaminen.

Joutuvat itse sitten miettimään myöhemmin jatkoa ja Dneprin ylittämisen mahdollisuuksia, kun sillat on tuhottu ja ponttonisilta epävarma?
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ukrainan selvä ensisijainen tavoite etelässä näyttäis olevan Hersonin vapauttaminen.

Joutuvat itse sitten miettimään myöhemmin jatkoa ja Dneprin ylittämisen mahdollisuuksia, kun sillat on tuhottu ja ponttonisilta epävarma?
Jos mietit sitä, että miten ukrainalaiset ylittävät Dneprin, niin ei ainakaan Hersonin siltaa pitkin, koska kyllä se ryssä ymmärtää tuhota sillan perääntyessään. Pitää siis kiertää idän patoa pitkin (jota ryssä ei ehkä tuhoa) tai tulla Dneprin vasenta puolta pitkin pidempi matka.
 
Back
Top