Eipä tämmöisen yksittäisen sotilaan puheille voi antaa juuri mitään arvoa, niiltä osin kuin koskevat tulevaisuuden suunnitelmia ja meneillään olevia operaatioita. Lähikuva ja menneet kokemukset on toinen juttu.
Mistäpä se ryssä nyt olisi taikonut jotain mahtitykistöä tuonne, melko rauhassa sai UA Lymanin ympärillä touhuta pari viikkoa eikä mahtitykistöä näkynyt missään vaikka oli lähellä Kreminnaa ja Severodonetskia.
Hyökkäyksistä puhuminen on myös normaalia ryssää, se on koko heidän hommansa elinehto ollut, hyökkäyksissä saavutettu menestys (kalliiseen hintaan) on ainoa, joka on jonkin verran jaksanut motivoida yhtään ketään.
Ryssä pystynee tiivistämään rivinsä johonkin linjaan, ja luonnollisesti UA:n logistiikan pitää pysyä perässä heidän puolellaan. Kupyanskin suuntaan on pidemmät etäisyydet kumipyörillä. Lymanin suuntaan rautatie tulee lähemmäksi.
Harkova-Balaklia rautatie yhteys avattiin mielestäni jo pari viikkoa sitten. Meneekö tuosta eteenpäin ja onnistuuko se lähitulevaisuudessa kohtuullisella työllä (ei poikkinaisia rautatiesiltoja), ei tietoa.
Jep, tuossa haastattelussa on monta kohtaa jotka kiinnittävät huomiota:
1) Svatove-Kreminna tie on "Venäjän hallussa, mutta Ukrainan tykistön vaikutuspiirissä joten sinne ei voi mennä" - ehkä, tai sitten Ukraina on jo ottanut ainakin palasen tiestä kuten on huhuttu. Tie olisi siis poikki
2) Ukrainan joukot ovat 20 km etäisyydellä Svatovesta, mutta ei kuulu tykistön ääniä, ei edes vaimeita - ehkä olen väärässä mutta luulisi kuuluvan tuolle etäisyydelle vaikka sitten vaimeina kumahduksina. Sen pitäisi siis kuulua, jos Venäjä iskisi tykistöllä eteneviä kärkiä vastaan. Jos ei iske, miksei? Eikö ole tykistöä millä iskeä? Kranaatit vähissä? Ei ole aidosti tietoa missä kärjen liikkuvat joten ei voida ampua kun ei tiedä minne ampua?
3) "Komentaja sanoo että iskevät lähipäivinä tykistöllä ja sen jälkeen lähdetään vastahyökkäykseen" - kuulostaa hengen nostatukselle ja sille että uskotellaan, miten on suunnitelma jolla voitetaan. Todellisuus lienee toinen, mutta sitä ei voi sanoa ääneen. Sotilas oletettavasti uskoo loppuun asti, kunnes jäävät jyrän alle tai lähtevät paniikissa karkuun
4) voin uskoa että Kreminnan suuntaan olisi saatu toimitettu jotain avustuksia ehkä raskaankin kaluston muodossa mutta Svatove on pohjoisempana. Pitäisi ensin tuoda kalusto Starobilskiin junalla ja ajaa sieltä vajaa 60 km Svatoveen. Hidasta ja työlästä, tosin ei mahdotonta. Voin uskoa että kaupunkiin olisi tuotu jalkaväkeä, mutta sillä on rajalliset vaikutuskeinot, varsinkin jos Ukraina ei edes pyri suoraan hyökkäykseen vaan kiertoon ja saartoon. Silloin ollaan pian samassa tilanteessa kuin Lymaniin jääneet joukot
Sen verran katsoin karttaa että Svatoven kierto pohjoispuolelta ei ole ihan helppoa, koska tieverkko ei yhdisty kätevästi. Sieltä pitää siis kiertää melko paljon pohjoisempaa ennen kuin pääsee lähestymään kaupunkia. Svatoven ja Kreminnan välistä pääsee helpommin katkaisemaan Svatove-Starobilsk välisen tien ja siitä voi edelleen jatkaa pohjoiseen, jolloin Svatoveen koillisesta tulevan tien saa katkaistua. Tällöin tosin pitää liikkua pienempiä ja huonompia teitä pitkin, joten vaarallinen temppu olisi. Svatoven ja Starobilskin välissä on myös vaarassa, jos ryssä päättäisi hyökätä näistä suunnista yhtäaikaa. Perääntymisreittejä olisi, mutta juuri näitä pienempiä ja huonompia teitä pitkin.
Mielenkiintoista nähdä miten Ukraina päättää toimia näiden kaupunkien kanssa. Yksi vaihtoehto olisi kiertää kaukaa pohjoisesta melkein rajaa myötäillen. Sieltä olisi jopa mahdollista ohittaa Starobilsk sen itäpuolelta ja iskeä etelään Novoaidariin tai jopa sen ohi. Silloin pitää muistaa rajan takana Millerovo, jonka suunnasta voisi tulla vastahyökkäys (jos siellä on ketään mitä lähettää hyökkäämään). Tietysti myös oman huoltoreitin pituus kasvaisi hurjan pitkäksi ja sivustojen suojaaminen olisi vaikeaa.
Jos Ukraina lähtisi kokeilemaan tuollaista rohkeaa koukkausta, niin sille voisi antaa nimeksi vaikkapa "Schlieffen plan". Ehkä toinen kerta toden sanoo vai olisiko nimi huono enne?