Isoalaviiva
Majuri
Helpoin on heittää ns. "teknikaali" (rautakanki) poikittain kiskojen yhdistämiseksi - > kulunvalvonta punaiselle.Helpointa pysäyttämiseksi on se, että junat pysähtyvät kulunvalvonnan lopettaessa toimintansa. Siis kaapeli poikki jostain, kun juna alkaa lähestyä haluttua kohtaa...
Koitin etsiä videoita mistä näkisi opastimia, mutta ihan mahdoton löytää kun joka paikka iskun videoita täynnä, itse kaatuisin tohon ylempään, eli kulunvalvonta sekoitettu.Onko muuten junista enemmän tietävillä näkemystä voisiko tuo matelu sillan korkeimmalla kohdalla olla vain ihan normaali tapa ajaa raskasta tavarajunaa tuosta kohtaa? Raideosuudellakin on jonkinlainen nousu tuossa, sen jälkeen alamäki jossa mutka.
Videossa missä menee esmes tankkeja sillalla, nopeus on aika minimaalinen, voi hyvinkin pitää paikkaansaJos nyt muistin syövereistä onnistun, niin joskus kuukausia takaperin annettiin määräys junien kattonopeudesta johonkin 30 kilometriin tunnissa noille konfliktialueille. Tämä siis kiskosabotaasitapausten jälkeen. Ehkä kattaa Kertsinkin vielä.
Juuri näinJos on tuntuva ylämäki ja mahdollisesti vielä märät kiskot tai muuten liukasta, niin se on hyvin yleistä, että tavarajunien vauhti hiljenee mäessä paljonkin, kun veturi ei jaksa vetää junaa sen kovempaa. Ei ole kovin harvinaista, että tavarajunan nopeus hiljenee ylämäessä jopa kävelyvauhtiin, ja aina välillä tapahtuu myös ns. mäkeenjääntejä, eli juna jämähtää siihen mäkeen.
Jos oletetaan, että rata tuossa sillalla nousee muutaman kilometrin matkalla esimerkiksi päälle parikymmentä metriä (sillan alituskorkeus laivaväylän kohdalla 35 m) niin se on tavarajunille jo aika huomattava mäki.