Ukrainan konflikti/sota

Helpointa pysäyttämiseksi on se, että junat pysähtyvät kulunvalvonnan lopettaessa toimintansa. Siis kaapeli poikki jostain, kun juna alkaa lähestyä haluttua kohtaa...
Helpoin on heittää ns. "teknikaali" (rautakanki) poikittain kiskojen yhdistämiseksi - > kulunvalvonta punaiselle.
Onko muuten junista enemmän tietävillä näkemystä voisiko tuo matelu sillan korkeimmalla kohdalla olla vain ihan normaali tapa ajaa raskasta tavarajunaa tuosta kohtaa? Raideosuudellakin on jonkinlainen nousu tuossa, sen jälkeen alamäki jossa mutka.
Koitin etsiä videoita mistä näkisi opastimia, mutta ihan mahdoton löytää kun joka paikka iskun videoita täynnä, itse kaatuisin tohon ylempään, eli kulunvalvonta sekoitettu.
Jos nyt muistin syövereistä onnistun, niin joskus kuukausia takaperin annettiin määräys junien kattonopeudesta johonkin 30 kilometriin tunnissa noille konfliktialueille. Tämä siis kiskosabotaasitapausten jälkeen. Ehkä kattaa Kertsinkin vielä.
☝️ Videossa missä menee esmes tankkeja sillalla, nopeus on aika minimaalinen, voi hyvinkin pitää paikkaansa
Jos on tuntuva ylämäki ja mahdollisesti vielä märät kiskot tai muuten liukasta, niin se on hyvin yleistä, että tavarajunien vauhti hiljenee mäessä paljonkin, kun veturi ei jaksa vetää junaa sen kovempaa. Ei ole kovin harvinaista, että tavarajunan nopeus hiljenee ylämäessä jopa kävelyvauhtiin, ja aina välillä tapahtuu myös ns. mäkeenjääntejä, eli juna jämähtää siihen mäkeen.

Jos oletetaan, että rata tuossa sillalla nousee muutaman kilometrin matkalla esimerkiksi päälle parikymmentä metriä (sillan alituskorkeus laivaväylän kohdalla 35 m) niin se on tavarajunille jo aika huomattava mäki.
Juuri näin 👍
 
Näemme Ukrainan suorittamia näyttäviä Bond-pahis iskuja Venäjän siviilejä vastaan sitten jos Ukraina on päättänyt hävitä sodan.
Eiköhän lopeteta tämä nollakeskustelu tähän mutta totean vielä lopuksi että putleri on osoittanut jo monesti olevansa epärationaalinen (hullu) narsisti ja ainakaan minä en voi sulkea pois esim. sitä mahdollisuutta että Venäjä nukettaa Ukrainan kaupunkeja, Sen jälkeen kostoiskut olisivat paitsi mahdollisia niin myös oikeutettuja.
 
FSB on pelattu pois, Kadyrovin asema Putinin jälkeisessä Venäjässä on pitää Tsetsenia hiljaisena ja tehdä aika ajoin kansanmurha vähemmistökansallisuuksien keskuudessa. Kysymys kuuluu: Kuka pamputtaa venäläiset hiljaiseksi? Rosgvardia? Wagner? Armeija? Zolotov menettää päänsä samaan aikaan Putinin kanssa. Ehkä Rosgvardiassa on joku joka on tehnyt diilin. Eräänlainen Heydrich Zolotovin Himmlerille.
 
Tuoretta kuvaa Kerchistä. Säiliövaunut on siellä edelleen ja joku nostovaunu töissä. Toisessa twiitissä sanoo, että lautat on täynnä raskasta kalustoa, eli tietä ilmeisesti käyttää vain henkilöliikenne rajoitetuin määrin.

 
Nyt kun Krimin / Kerchin sillasta on runsaasti puhetta, niin laitetaan tämä varalta uudestaan jakoon.

Ukrainan tiedustelupalvelut (väitetysti) vuosivat jo 16.6.2022 sillan suunnitelmat nettiin ja tämä on tietysti jaettu tässäkin ketjussa hyvin pian julkaisun jälkeen. Toisto tuskin silti haittaa ketään.

Tästä linkistä voi käydä lataamassa ne (toki normaalit varoitussanat: tiedosto internetissä, jokainen omalla vastuullaan):

 
Gasparov uskoo Uuden Suomen jutussa, että ryssän a-tarvikkeet alkavat loppua keväällä.
Herra on taatusti minua parempi liikuttelemaan nappuloita 64 neliöisella laudalla mutta näinkönhän hän tietää tästä asiasta oikeasti mitään. Minäkään en tiedä muuta kuin sen että neukkuaikana kranaattien tuotantokone oli varmasti "riittävä" ja luulisi että olisivat hillonneet ainakin erikoiskoneet johonkin varastoon. Raaka-aineistahan Venäjällä ei ole pulaa. Siis uskoisin "tyhmää" kranaattia syntyvän jos niin päätetään. Onko niitä ampujia sitten enää keväällä onkin toinen asia.
 
Tältä aamulta kaksi tämän tyyppistä videota. Eli ryssän saattueita tuhotaan samaan tapaan kuin keväällä. Pehmentynyt maasto ehkä pakottaa näitä ennalta-arvattaviin paikkoihin. Ukrainalla on sama ongelma mutta varmaan paikallistuntemusta ja ennenkaikkea aloite- ja joustokykyä moninkertaisesti, mitä tällaisten hyödyntäminen vaatii.


 
Tältä aamulta kaksi tämän tyyppistä videota. Eli ryssän saattueita tuhotaan samaan tapaan kuin keväällä. Pehmentynyt maasto ehkä pakottaa näitä ennalta-arvattaviin paikkoihin. Ukrainalla on sama ongelma mutta varmaan paikallistuntemusta ja ennenkaikkea aloite- ja joustokykyä moninkertaisesti, mitä tällaisten hyödyntäminen vaatii.


Tässä toinen

 
Tuoretta kuvaa Kerchistä. Säiliövaunut on siellä edelleen ja joku nostovaunu töissä. Toisessa twiitissä sanoo, että lautat on täynnä raskasta kalustoa, eli tietä ilmeisesti käyttää vain henkilöliikenne rajoitetuin määrin.


Siellä oli kohta iskun tapahduttua useampi veturi säiliövaunuineen seisomassa jonkin verran sivussa palavasta junasta. Molemmilla kiskopareilla. Joku niistäkin voi seistä siellä edelleen. Noissa kiinnitti lisäksi huomiota se, että nämä säiliövaunuja kuskaavat junayksiköt ovat lyhyitä, veturi ja kymmenen säiliötä tyyliin.
 
Samaa mieltä.
Tosin jotenkin tuntuu että tuo on enemmän Putlerin kuin ryssän ominaisuus.
Noitahan on pitkä lista historiassa ihan perustuslain muuttamisesta jotta pysytään vallassa...
Ilmeisesti noi sitten menee tavan rysylle läpi laillisena päätöksenä.
Myös monet länsimaiset mediat kertovat näistä asioista niillä termeillä mitä Venäjä käyttää.
 
Eilen illalla oli tieto, että 10 henkilöautoa per 30min oli tahti. Videokuvissa ehjä maaliikennesilta oli porsain kavennettu yhden kaistan levyiseksi. Tuskin rekkaliikenne paljoa sen paremmin kulkee.

Kahden junan kulku vauriokohdan yli uutisoitiin eilen. rahtijuna ja hlöjuna. mateluvauhtia kulkivat ja pitkässä hlöjunassa ei ikkunoista näyttänyt olevan ketään kyydissä. Nuo junat taisivat olla ainoastaan copiumia ryssäkansalle. En usko, että ilman edes joitain korjauksia siitä kulkee raskaita vaunulasteja.
Jos uskalletaan päästää noin vähän autoja eli yksi parin tonnin rasitus per 3 min, niin raskaasti lastatut rekat lienee poissa sillalta pitkään ts ei ennen korjausta. Jos junat ei kulje, niin isku oli aika lailla täydellinen. Karkuun vielä pääsee, mutta rahti ei kulje.

Rahti siirtyy kulkemaan pohjoisen kautta tai satamiin. Rautatie on ainakin himarsilla saavutettavissa, lautta/laivarahti on ylimääräisten lastausten takia hidasta ja kumipyörät ei ole rus-armeijan vahvuuksia. Mä jään tähän kantaan, kunnes tulee luotettavasta lähteestä parempaa tietoa.
 
Sattumalta tuli tällainen sivu vastaan, mikä voisi kiinnostaa veturimiehiä sekä rautateitä koskevia tapahtumia. En ole varma, onko tämä ehdottoman tarkka lista tapahtumista, mutta näyttäisi aika laadukkaalle (pintapuoleisesti vilkaisten, tosin tuorein kirjattu tapahtuma on 19.9.):

https://www.railtarget.eu/technolog...e/war-in-ukraine-railway-monitoring-1888.html

War in Ukraine: The Railway monitoring​

The war in Ukraine has begun. In this article, we bring you all the important information on the impacts on the railways as well as the railway sector.
 
Palstallakin viime päivinä puhuttanut Bakhmutin suunta. Strelkov pitää edelleen järjettömänä, ja pitää pääsyynä nähtävästi DNR LPR ryssäkomentajien saamia taistelubonuksia. Wagnerin osuutta ei kommentoi, rahalla ne luonnollisesti liikkuu ei muulla.

 
Olenko ainoa joka ihmettelee missä ne Venäjän vaunujen wunderwaffe -omasuojat ovat? Tuossakin valaistaan maalia kauan, ja mitään ei tapahdu.
Näissä Stugna-P videoissa näkee kyllä, että ampuja yleensä tähtää hiukan sivuun ja aivan viime hetkellä siirtää keskelle kohdetta. Tuo on kai juuri mahdollisen omasuojan/hälytyksen takia. Miten sellainen oikeasti sitten toimii ja auttaa, siitä en muista esitetyn mitään erityistä käytännön näyttöä. (teoria on sitten eri asia)
 
Back
Top