Minun olisi kyllä mahdoton hyväksyä tuommoista järjestelyä Suomessa missään olosuhteissa, suurimmalle osalle Ukrainalaisista tuommoinen kuvio ja holhous on siis mielestäsi OK?
Minä pidän välttämättömänä että jokaisen itsenäisen maan, kieli- ja kulttuurialueen on syytä ylläpitää omaa "media-, internet- ja informaatioministeriötä". Huolimatta kaikesta ns. vapaasti toimivasta lehdistöstä tai muusta tiedonvälistyksestä. Mitä nopeammin meillä ymmärretään tällainen perustaa sitä parempi.
Kysymys on erittäin laajasta ja tulevaisuudessa yhä kasvavasta osasta yhteiskunnallisia sekä ylikansallisia toimintoja.
- Internet-maailma, itse verkko, reititykset(julkinen,tor,NSA yms, salattu liikenne jne) hakukoneet, kaupallinen toiminta, ja mitä kaikkea tähän liittyykään alkaen henkilökohtaisesta käytöstä, informaatiosodankäyntiin ja kaikesta siltä väliltä jne.
- koko infran ja siihen liittyvän virtuaalimaailman kehittäminen, @-kaupat, Roviot..ja pelifirmat jne. Kaikella tällä on tulevaisuudessa valtava merkitys yhteiskunnalle.
- kansallisen turvallisuuden huomioiminen virtuaalimaailmassa kun kaikki yhteiskunnalliset palvelut ovat verkossa.
- ylikansalliset netti-identiteetit/kansalaisuudet (esim. Viron @-identiteettin kaltainen kehitys)
- sekä sadat ja tuhannet muut tavat hyödyntää globaalia internettiä jne.
Ne jotka eivät ymmärrä em. globaalin informaatio-/virtuaalimaailman merkitystä tulevaisuuden yhteiskunnalle voivat toki pitää vanhat mielipiteensä. Oman etunsa vuoksi Suomen (ja suomalaisen yhteiskunnan) olisi kuitenkin syytä asennoitua em. kokonaisuuteen mitä suurimmalla vakavuudella.
Kysymys ei ole sensuurista vaan koko globaalin virtuaajärjestelmän tarjoamien mahdollisuuksien ymmärtämisestä sekä hyödyntämisestä. Huomioiden yhtenä ikävänä osana jo käytännössäkin tapahtuvat väärinkäytökset..