US Navy - Yhdysvaltain laivasto

Ennakkotietoa laivaston budjettiesityksestä FY 2022. Siinä on vain 4 taistelualusta: 2 Virginia-luokan ydinsukellusvenettä, 1 Burke-luokan hävittäjä ja 1 Constellation-luokan fregatti. Muita aluksia myös 4 kappaletta: 1 John Lewis-luokan tankkeri, 2 hinaajaa ja yksi merentutkimusalus. Tällaisella rakennustahdilla ei kyllä haasteta tulevaisuudessa Kiinan laivastoa.

Navy to Seek Eight Ships In Next Budget
 
Onpa vaatimaton suunnitelma. Haaveet siitä 330 - saati 400 - laivan vahvuisesta taistelulaivastosta saa haudata. Luulisi että nyt ilmaisen elvytysrahan aikana tuutattaisiin paatteja ulos oikealta ja vasemmalta...
Toinen Burke on ehkä 'toivotaan' -listalla sitten että jospa kongressi sen rahoittaisi?
 
Mitä pirskattia!? Melkoinen leikkaus tuo 1 Burken ja 1 fregatin pudotus. Luotetaanko tässä kongressiin, joka monet kerrat aikaisemminkin on lisännyt takaisin tilauskirjoihin tällaiset leikkaukset?


"Ship construction for FY 2020-2024 includes 55 battle force ships and ten large unmanned surface vessels across the FYDP. The 12 battle force ships funded in FY 2020 include the CVN 81 Ford class carrier, three Virginia class submarines, three Arleigh Burke-class destroyers, two John Lewis-class fleet oilers, one FFG(X) guided missile frigate, and two towing, salvage and rescue ships. There are also two large unmanned surface vessels in FY 2020.”

navy_budget_table.jpg


1-109.jpg
 
Huhtikuussa tuli raportti uudesta kevyestä maihinnousualuksesta (LAW).

Speksit ovat vielä auki, "200-400 jalkaa pitkä" ja korkeintaan 4000 tonnia. Tässä yksi mahdollinen konsepti joka peruutettaisiin rantaan:
Screen-Shot-2020-02-20-at-11.04.45-AM.png


Alusten on tarkoitus olla halpoja jotta voidaan hankkia niitä riittävä 28-30 kpl määrä, lähinnä tarkoitettu kai saaristo-operaatioihin (mm. mahdollinen konflikti Kiinan kanssa). Aussit ovat ilmeisesti säätäneet jotain samantapaista konseptia.

Aika hauskaa että palataan tällaiseen LST-tyyliseen alustyyppiin nykyisen over-the-horizon -konseptin jatkeeksi. Puheet halpuudesta on kuultu ennenkin...
 
Huhtikuussa tuli raportti uudesta kevyestä maihinnousualuksesta (LAW).

Speksit ovat vielä auki, "200-400 jalkaa pitkä" ja korkeintaan 4000 tonnia. Tässä yksi mahdollinen konsepti joka peruutettaisiin rantaan:
Screen-Shot-2020-02-20-at-11.04.45-AM.png


Alusten on tarkoitus olla halpoja jotta voidaan hankkia niitä riittävä 28-30 kpl määrä, lähinnä tarkoitettu kai saaristo-operaatioihin (mm. mahdollinen konflikti Kiinan kanssa). Aussit ovat ilmeisesti säätäneet jotain samantapaista konseptia.

Aika hauskaa että palataan tällaiseen LST-tyyliseen alustyyppiin nykyisen over-the-horizon -konseptin jatkeeksi. Puheet halpuudesta on kuultu ennenkin...
Tarkoitus on mm. kuljettaa merijalkaväen osastoja saarille, jonne ne sitten perustavat ohjusasemia joista hallitaan ympäristön vesiä. Sen takia merijalkaväellä on kiire hankkia mm. ajoneuvoasenteisia meritorjuntaohjuksia (NSM). Homma taitaa kaatua siihen, että Kiina upottaa alukset ennen perille pääsyä, sillä niiden omapuolustus on olematonta ja laivastolla ei ole antaa kunnon saattuetta mukaan. Ehkä jokunen LCS liikenee.
 

JSOW-ER perutaan ja USN ostaa JASSM-ER:ia. Tarkoittaa tosin sitä, että F-35C sisäinen JSOW ei toteudu. Mutta ei myöskään Super Hornetiin tule JSOW-ER vaan JASSM-ER.
Eli HX-hankkeen DSCA-papereiden AGM-154C-1 ylle voi vetää raksit. (tai ok, jos kelpaa pelkkä JSOW ilman mahdollisuutta saada pitempikantamaista kun sellaista ei enää kehitetä). C-1 on kuitenkin perus JSOW, joka on käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

JSOW-ER perutaan ja USN ostaa JASSM-ER:ia. Tarkoittaa tosin sitä, että F-35C sisäinen JSOW ei toteudu. Mutta ei myöskään Super Hornetiin tule JSOW-ER vaan JASSM-ER.
Eli HX-hankkeen DSCA-papereiden AGM-154C-1 ylle voi vetää raksit.
Onko tuo DSCA-papereiden C1 juurikin tuo minkä kehitys peruttiin?
 
Onko tuo DSCA-papereiden C1 juurikin tuo minkä kehitys peruttiin?
On. edit: Itse asiassa ei. Taitaa olla vain perus JSOW.

Se mikä mutkistaa asioita entisestään on, että USN ei osta JASSM-ER:ää sellaisenaan vaan miksaa LRASMin ohjelmistoista omanlaisensa "Navy JASSM"in. Onko HX:ssä sitten USAF JASSM-ER vai USN JASSM-ER-LRASM (joskin ilman LRASMin eri taistelukärkeä)? :oops:
1622677132135.png

Eli liittyykö tähän?

Onko USN siis yhdistämässä LRASM ja JASSM-ER:n yhteen "Navy JASSM"iin?
 
Viimeksi muokattu:
Itse vaan mietin, kun meidän DSCA-papereissa puhutaan C1-variantista, jota on jo tuotettu ja se on olemassa, ja tässä artikkelissa taas puhutaan ER-variantista.
Joo se C1 on perus nyt kun katsoin. Eli se kehityspolku vain päättyy ja uutta rahaa ei enää ohjata C1 kehitykseen. ER:llä ei ehtinyt välttämättä olla edes versoionumeroa annettu.
The service has asked for no funding for JSOW research and development in the coming fiscal cycle because of that decision and the completion of work on cryptographic upgrades for the datalinks on the AGM-154C-1 JSOW variant.
C-1:n viimeiseksi jää tuo kryptopäivitys datalinkkeihin toistaiseksi. Jatkopäivitykset on toki helpompia jossain vaiheessa kuin sellaiseen mitä ei kehitetty valmiiksi (-ER). Mutta toistaiseksi telakalle.

JSOW-ER on aina näyttänyt vähän heikoilla eväillä olevan matkassa. Liitopommi, josta yritettiin tehdä köyhän miehen JASSM moottorilla. Toki kun se on Raytheonin niin ymmärtää miksi sitä ajettiin LM:n JASSMia vastaan.

Etuna sekin, ettei tarvitse ängetä taas yhtä uutta asetta F-35C:n kuilun integraatioputkeen. Se on vielä hitaampi juttu kuin JASSM-ER ulkoiseen ripustimeen klaaraus.
 
Viimeksi muokattu:
Joo se C1 on perus nyt kun katsoin. Eli se kehityspolku vain päättyy ja uutta rahaa ei enää ohjata C1 kehitykseen. ER:llä ei ehtinyt välttämättä olla edes versoionumeroa annettu.

C-1:n viimeiseksi jää tuo kryptopäivitys datalinkkeihin toistaiseksi. Jatkopäivitykset on toki helpompia jossain vaiheessa kuin sellaiseen mitä ei kehitetty valmiiksi (-ER). Mutta toistaiseksi telakalle.

JSOW-ER on aina näyttänyt vähän heikoilla eväillä olevan matkassa. Liitopommi, josta yritettiin tehdä köyhän miehen JASSM moottorilla. Toki kun se on Raytheonin niin ymmärtää miksi sitä ajettiin LM:n JASSMia vastaan.

Etuna sekin, ettei tarvitse ängetä taas yhtä uutta asetta F-35C:n kuilun integraatioputkeen. Se on vielä hitaampi juttu kuin JASSM-ER ulkoiseen ripustimeen klaaraus.
Ja vaikka JSOW:n kehitys päättyy, niin eihän se välttämättä tarkoita sitä, että sitä ei ostettaisi HX:n kanssa niin kuin äsken implikoit tuolla että sen päälle voi vetää raksin.
 
Ja vaikka JSOW:n kehitys päättyy, niin eihän se välttämättä tarkoita sitä, että sitä ei ostettaisi HX:n kanssa niin kuin äsken implikoit tuolla että sen päälle voi vetää raksin.
Ei, mutta sen jatkokehitys on kyseenalaistettu. Jos se on sellaisenaan riittävä ja kustannustehokas niin voi ostaa. En itse laittaisi euroja välttämättä tuotelinjaan, jolta on siirrytty jatkon osalta kilpailijalle. Eihän HN kohdalla JSOW ollut myöskään kuin plan b JASSMille ja ostomäärä jäi ilmeisesti kuriositeetiksi.

Eli hieman vähemmän tulevaisuudenkestävä ajatus tuli JSOW-tuoteperheseen sitoutumisesta.

Tämä kannattaa huomioida JSOWia HX:ssa ostatellessa:
The U.S. Air Force removed its JSOWs from service in 2008, leaving the Navy as the only U.S. military service still employing those glide bombs.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, mutta sen jatkokehitys on kyseenalaistettu. Jos se on sellaisenaan riittävä ja kustannustehokas niin voi ostaa. En itse laittaisi euroja välttämättä tuotelinjaan, jolta on siirrytty jatkon osalta kilpailijalle. Eihän HN kohdalla JSOW ollut myöskään kuin plan b JASSMille ja ostomäärä jäi ilmeisesti kuriositeetiksi.

Eli hieman vähemmän tulevaisuudenkestävä ajatus tuli JSOW-tuoteperheseen sitoutumisesta.

Tämä kannattaa huomioida JSOWia HX:ssa ostatellessa:
Ja katsoin äsken Wikistä ja hintaero ei ole edes kaksinkertainen JASSM:in ja JSOW:n välillä. C JSOW n. 700k, JASSM 1,3 milj. $.

Ja JASSM on sen verran suorituskykyisempi, että mielummin otetaan kaikki liikenevät JASSM:it.

Ilmeisesti JSOW:n kaltaisista vermeistä alkaa aika jättää taakse.
 
Ilmeisesti JSOW:n kaltaisista vermeistä alkaa aika jättää taakse.
Niin, eihän liitopommi ole kovin Kiina-uhkaan vastaamisen näkymiin sopiva tuote. Kantama heikkoa.

Tuolla The Driven kommenteissa on jännästi vihjattu, että JSOWissa olisi puolikas Storm Shadowin taistelukärki (eli 500 lb BROACH vs. 1000 lb BROACH). Eli se olisi kuin karvalakki HX-Typhoonin risteilyohjus.

JSM taitaa jäädä toistaiseksi ainoaksi kuiluun meneväksi, jonka sinne ahtamiselle on maksaja. JASSM-ER:ssa riittää kantama siipien alta laukoa. Muuten kuiluun SDBII ja JDAM.
Sitten vielä tiskin alla olevat, jotka on osattu jo suunnitella F-35 laajaan saatavuuteen (eli kuiluun meneväksi lähtökohtaisesti).

Kai USN saa käytettyä jo ostamansa JSOWit vaikka pelkissä Super Horneteissa. Jos kerran nyt yhtenäistettiin JASSM-ER:iin niin kohta voi USN yhtenäistää myös perus JSOW:sta pois. Se ei naurata Raytheonia, eikä myöskään se jos AMRAAM-ER ei vedä ja tilalle tulee AIM-260.
 
Suomenkin Horneteissa olevan AGM-154C ja vientiluvassa mainitun AGM-154C-1 välinen keskeisin eron on jälkimmäiseen lisätty datalinkki ja modattu softa, joiden tarkoituksena on ensisijaisesti mahdollistaa liikkuviin laivoihin osuminen. Toki muukin uudelleen targetointi aseen ollessa ilmassa on mahdollista tietyin rajoituksin.
 
Mitä pirskattia!? Melkoinen leikkaus tuo 1 Burken ja 1 fregatin pudotus. Luotetaanko tässä kongressiin, joka monet kerrat aikaisemminkin on lisännyt takaisin tilauskirjoihin tällaiset leikkaukset?


"Ship construction for FY 2020-2024 includes 55 battle force ships and ten large unmanned surface vessels across the FYDP. The 12 battle force ships funded in FY 2020 include the CVN 81 Ford class carrier, three Virginia class submarines, three Arleigh Burke-class destroyers, two John Lewis-class fleet oilers, one FFG(X) guided missile frigate, and two towing, salvage and rescue ships. There are also two large unmanned surface vessels in FY 2020.”


 
Huhtikuussa tuli raportti uudesta kevyestä maihinnousualuksesta (LAW).

Speksit ovat vielä auki, "200-400 jalkaa pitkä" ja korkeintaan 4000 tonnia. Tässä yksi mahdollinen konsepti joka peruutettaisiin rantaan:
Screen-Shot-2020-02-20-at-11.04.45-AM.png


Alusten on tarkoitus olla halpoja jotta voidaan hankkia niitä riittävä 28-30 kpl määrä, lähinnä tarkoitettu kai saaristo-operaatioihin (mm. mahdollinen konflikti Kiinan kanssa). Aussit ovat ilmeisesti säätäneet jotain samantapaista konseptia.

Aika hauskaa että palataan tällaiseen LST-tyyliseen alustyyppiin nykyisen over-the-horizon -konseptin jatkeeksi. Puheet halpuudesta on kuultu ennenkin...

Eiköhän kpl hinnaksi saada vähintään 1 miljardi.
 
Back
Top