Uudet pommikonehankkeet yleisketju

Niin taitaa olla puikko rungon päällä ? Entäs siiven sisään ne laitteet ?

On sitäkin mietitty. Jenkeillä oli joku kone jonka oli kai tarkoitus korvata E-2 koneet ja siinä oli siivet siten, että niiden ulkoreunaan tulisi kai tutka ja siitä saisi 90 asteen sektori per siipi. Ihmeellisen näköinen.
 
On sitäkin mietitty. Jenkeillä oli joku kone jonka oli kai tarkoitus korvata E-2 koneet ja siinä oli siivet siten, että niiden ulkoreunaan tulisi kai tutka ja siitä saisi 90 asteen sektori per siipi. Ihmeellisen näköinen.

Joo, Boeingin projekti, en löytänyt nyt kuvaa mutta Siivet-lehdessä joskus esiteltiin tätä "timanttisiipeä" jonka siipiratkaisu oli tämäntyylinen:
jw8311.fig1.color.gif



Venäläisessä An-71:ssä tutka-antenni oli sivuvakaajan päällä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-71

Mutta sähköinen keilanmuodostus on muuttanut tosiaan AEW-koneiden ulkonäköä. Enää ei laiteta antennia pyörimään katolle, vaan kiinteitä antenneja asennetaan ympäri runkoa kuten israelilaisten Phalcon-koneessa:
Phalcon.jpg
 
Onkos tuossa Ruotsalaisten versiossa myös keulassa tutka? Tai mahdollisesti myös perässä? Sinälläänhan tuo katolla oleva "tukki" on ihan fiksu, kun koko konetta ei tarvitse muokata, vaan systeemi on sovitettavissa monelle alustalle.
 
Pyöriikö tämän sisällä joku tutka..vai pyöriikö tuo koko lautanen ?

421px-E-2C_Hawkeye_0014.svg.png
 
Pyöriikö tämän sisällä joku tutka..vai pyöriikö tuo koko lautanen ?

Näyttäisi koko lautanen pyörivän ainakin Wikipedian mukaan:

A distinguishing feature of the Hawkeye is its 24-foot (7.3 m) diameter rotating dome that is mounted above its fuselage and wings. This carries the E-2's primary antennas for its long-range radar and IFF systems.
 
En ole mikään lentokonetekniikan asiantuntija, mutta ongelmaksi nousee varmaan juurikin tuo koneen rakenteellinen kestävyys. Pommikoneethan lentävät monista syistä johtuen usein pitkiäkin aikoja matalalla melko kovalla nopeudella, jolloin koneiden rakenteellinen kestävyys joutuu pitkässä juoksussa aivan eri tavalla koetukselle kuin matkustajakoneilla. Koneilta myös yleensä edellytetään edes jonkinmoista liikehtimiskykyä, mikä lisää koneen rakenteisiin kohdistuvia rasituksia entisestään. Pommit myös painavat huomattavasti enemmän kuin matkustajat matkatavaroineen, jolloin niiden kuljettaminen vaatii rakenteilta enemmän. Suurinta osaa matkustajakoneiden rungoista ei myöskään ole suunniteltu niin, että koneesta voidaan avata isoja luukkuja kesken lennon ilman että se vaikuttaa rakenteiden kestävyyteen ja lento-ominaisuuksiin.

Epäilemättä rasitukset voivat olla ongelma, jos lentoprofiili on erilainen kuin matkustaja- tai rahtiliikenteessä.

747:aa on tosin modifioitu mitä kummallisimpiin käyttötarkoituksiin: Metsäpalojen sammutukseen on tankkeriversio, joka kuljettaa 77 kuutiometriä vettä. Lisäksi avaruussukkulaa on kuljetettu ja myös "laukaistu" liitotestiin 747:lla. Sitten on tietysti vielä Superguppy.

Tutkien alakatveissa risteilyyn matkustajakoneesta ei ehkä ole, mutta ehkäpä Jasmien, JDAMien ja Small Diameter Bombien tiputtelu korkeuksista onnistuisi.
 
B-1 on taas alataso (alasiipinen), kuten monet venäläiskoneet. On myös keskitasoja eli siivet ovat suurin piirtein keskellä runkoa. Ja missäs brittien Vulcanin siipi on? Siiven sijoittelu ei ratkaise, matkustajakone, kuten tankkeri tai AWACS ei joudu alttiiksi niin suurelle rasitukselle kuin pommikoke.

No joo, voihan noita siipiä sijoitella toki muutenkin. Mutta silti suunnittelussa on huomioitava mm pommikuorman sijoitus. Jos kone on alasiipinen, pommikuilu on sijoitettava siipisalkojen väliin tai muuten huolehdittava, että sille on riittävästi tilaa. Matkustajakoneiden osalta näin tuskin on tehty.
 
Välttämättä ei ole kyse rakenteen heikkoudesta vaan siitä että koneen kokonaissuunnittelussa ei ollut huomioitu kuormia jotka voivat ko aerodynaamisella set-upilla tulla takarunkoon lennon eri vaiheissa...mission parameters !

Rakennetta ei ollut suunniteltu sotakoneeksi. Condoria koskeva lainaus kirjasta W.Green, War planes of the second world war, vol. 9: "Embodying virtually no structural strengthening to meet the strain of continuous operational flying at low altitudes for long periods, and the violent manoeuvres that were sometimes called for when taking eavise action. There were numerous instances of the rear spar failing and the fuselage breaking its back immediately aft of the wing on landing..."
 
Tässä kannattaa muistaa sekin, että kalleinta sotakoneissa nykyään ei ole itse koneen runko, lennonohjauspinnat tai moottori, vaan kaikki se koneelta vaadittava elektroniikka sensoreineen...

Pelkkä GPS-ohjattujen pommien pudotteleminenkin vaatii jo sen, että koneeseen rakennetaan monimutkainen asehallintajärjestelmä, joka syöttää laukaistaville pommeille ja ohjuksille tarvittavat parametrit ennen laukaisua, ja jonka avulla pilotti tai asejärjestelmäupseeri voi hallinnoida käytettäviä aseita. "Tyhmiä" pommeja voidaan tietysti vain pudottaa koneen takatilasta, mutta en tiedä miten tehokasta tällainen toiminta sitten on, varsinkaan kuin olemattomankaan ilmatorjuntauhan olemassa ollessa ei oikein voi lennellä matkustaja- tai kuljetuskoneella pudotusetäisyydellä tai -korkeudella...
 
Uusi H-6K varustettuna kuudella CJ-20 risteilyohjuksella.
7Zb47Ro.jpg


The H-6K, first flying on 5 January 2007, entered service in October 2009 during the celebrations of the 60th anniversary of the People's Republic of China, and is claimed to give China its first proper strategic bomber. With a reinforced structure making use of composite materials, enlarged engine inlets for Russian NPO Saturn D-30KP-2 turbofan engines giving a claimed combat radius of 3,500 kilometres (2,200 mi), a glass cockpit with large size LCD multi-function display, and a reworked nose section eliminating the glazed navigator's station in favour of a more powerful radar, the H-6K is a significantly more modern aircraft than earlier versions. The bomb bay has been replaced by extra fuel capacity, and six underwing pylons for CJ-10A cruise missiles are fitted. The rear 23mm guns and gunner position are replaced by electronic components.

In January 2009, it was reported that an indigenous turbofan engine, the WS-18, was under development for use in the H-6K.
http://en.wikipedia.org/wiki/Xian_H-6#H-6K
 
Todella surkuhupaisa kone! Muotoilu on 1960-luvulta ja kyllä sisäkuvat kertoo ihan samaa. Minkäänlaisia häive-ominaisuuksia tuskin löytyy. Sitäpaitsi "strateginen pommittaja" tarkoittaa sitä että koneessa on ilmatankkausmahdollisuus ja siitä ei ole mitään viitteitä. Kone on tarkoitettu vain lyhyen matkan toimintaan Kiinan lähimerialueilla ja siinäkin roolissa kone vaatii hyvää suojausta hävittäjiltä.
Tuo kone on tunnetusti 1960-luvulla kehitetty TU-16 Badger pommikoneen kopio.

Viitetietona: myöskään TU-22M3 kone on vain pitkän matkan pommikone koska sitä ei edelleenkään lukuisten modernisointien jälkeen voida tankata ilmasta.
 
Todella surkuhupaisa kone! Muotoilu on 1960-luvulta ja kyllä sisäkuvat kertoo ihan samaa. Minkäänlaisia häive-ominaisuuksia tuskin löytyy. Sitäpaitsi "strateginen pommittaja" tarkoittaa sitä että koneessa on ilmatankkausmahdollisuus ja siitä ei ole mitään viitteitä. Kone on tarkoitettu vain lyhyen matkan toimintaan Kiinan lähimerialueilla ja siinäkin roolissa kone vaatii hyvää suojausta hävittäjiltä.

1950-luvulta, tai itse asiassa koneen suunnittelu alettiin jo 40-luvun puolella. Se on aika tarkkaan samaa vuosikertaa kuin toinen surkuhupaisa pommikone, B-52. Parin tuhannen kilometrin toimintasäteellä roudaa risteilyohjuksia aika mukavan kauas, ilmatankkauksella kauemmaksikin.

Viitetietona: myöskään TU-22M3 kone on vain pitkän matkan pommikone koska sitä ei edelleenkään lukuisten modernisointien jälkeen voida tankata ilmasta.

Tu-22M2:ssa oli ilmatankkauspuomit, mutta ne poistettiin strategisia aseita koskevien neuvottelujen vuoksi. Venäläiset eivät nimittäin suostuneet laskemaan konetta strategiseksi pommikoneeksi, amerikkalaiset puolestaan protestoivat että se oli sitä selkeästi ja näin aserajoitusten alainen. En tiedä tuliko Tu-22M3:een koskaan ilmatankkausmahdollisuutta, huhupuheet kertovat että niissä on se mutta puomit on rauhanaikana ruuvattu pois.
 
Saanen huomauttaa että CJ-20 risteilyohjuksella on kantamaa lähteestä riippuen 2000-3500km ja pystyy kuskaamaan 20-90 kilotonnin taistelukärjen. Koneen ei tarvitse poistua Kiinan ilmatilasta esimerkiksi Intiaa uhatakseen.
 
Todella surkuhupaisa kone! Muotoilu on 1960-luvulta ja kyllä sisäkuvat kertoo ihan samaa. Minkäänlaisia häive-ominaisuuksia tuskin löytyy. Sitäpaitsi "strateginen pommittaja" tarkoittaa sitä että koneessa on ilmatankkausmahdollisuus ja siitä ei ole mitään viitteitä. Kone on tarkoitettu vain lyhyen matkan toimintaan Kiinan lähimerialueilla ja siinäkin roolissa kone vaatii hyvää suojausta hävittäjiltä.
Tuo kone on tunnetusti 1960-luvulla kehitetty TU-16 Badger pommikoneen kopio.

Viitetietona: myöskään TU-22M3 kone on vain pitkän matkan pommikone koska sitä ei edelleenkään lukuisten modernisointien jälkeen voida tankata ilmasta.

Kyseessähän on käytännössä vain lavetti merimaali- ja risteilyohjusten massamaiseen käyttöön Kiinan lähialueilla, jonka ehkä suurimpana todellisena tarkoituksena on sittenkin propaganda ja "Kiinan lipun" näyttäminen naapurimaille...
 
Kyseessähän on käytännössä vain lavetti merimaali- ja risteilyohjusten massamaiseen käyttöön Kiinan lähialueilla, jonka ehkä suurimpana todellisena tarkoituksena on sittenkin propaganda ja "Kiinan lipun" näyttäminen naapurimaille...

Eiköhän juuri näin. Mietin tuota ihan samaa laajemmassa mielessä: paljonko näiden raskaiden pommareiden roolista on oikeasti voimannäyttöä ja paljonko kovassa tilanteessa potentiaalia, erityisesti silloin, kun vastassa on toimiva ilmapuolustus?

Tulevaisuuden pommikone ei ehkä ole enää B-52 tms. vaan väkevä hävittäjä, jonka toimintasäde on riittävä ja siipispankoissa löytyy suht älykästä tiputettavaa. Ehkä väkevimmät nykyhävittäjät muunneltuna ja modattuna ajavat hyvinkin tämän asian?
 
Viitetietona: myöskään TU-22M3 kone on vain pitkän matkan pommikone koska sitä ei edelleenkään lukuisten modernisointien jälkeen voida tankata ilmasta.

Eikö tuollainen kyky kuitenkin ole ainakin periaatteessa olemassa? Jonkun aserajoitussopimuksen takia tankkaustuubia ei vain saa rauhan aikana asentaa paikalleen. Näin koneet saatiin keploteltua pois strategisten pommikoneiden listalta. Samaa sarjaa kuin Suomen torpedoveneet siis.
 
Kyseessähän on käytännössä vain lavetti merimaali- ja risteilyohjusten massamaiseen käyttöön Kiinan lähialueilla,


Mikä mielestäni on merkittävä kyky huomioiden amerikkalaisten tukialukset. Pommikoneiden avulla suuri määrä ohjuksia on nopeasti keskitettävissä mihin tahansa rannikolle ja todennäköisesti torjunta on aloitettavissa kaukaa. Tukialukset voi olla pakko pitää niin kaukana merellä, ettei niiden koneita voida käyttää pommituslentoihin.
 
Back
Top