fulcrum
Greatest Leader
Niin? Sanoin mekaaninen tarkkuus, en käytännön tarkkuus. Arkikielen voi jokainen tunkea sinne minne aurinko ei paista. Minäkin sanon arkikielellä että minä olen homo, tarkoittaen että olen valikoiva hetero. Ottappa tuosta sitten selvää.
On aika turhaa wänkkäystä alkaa puhumaan mekaanisesta tarkkuudesta tässä yhteydessä. Käytännössä niillä aseilla kuitenkin kai ammutaan. Jos halutaan ampua vähänkään pitemmälle tarkasti, ei ruveta piipun pituudessa liikaa kitsastelemaan, syistä jotka Tähystäjä jo mainitsi. Suurempi lähtönopeus on toivottava jo mm. siitäkin syystä että luoti pysyy stabiilina pitemmän aikaa -> tarkka ampumamatka paranee, vaikkei tarkkuudella lyhyillä matkoilla kenties saavutettakaan mainittavaa etua. Kuten kuka tahansa voi nähdä, lyhytpiippuiset tarkkuusaseet ovat harvinaisia, eikä syy tähän ole pelkässä taikauskossa. Lyhyillä ampumamatkoilla (alle 150 metriä) jopa kaikista surkein AK-klooni on mekaanisesti riittävän tarkka taistelutoimintaan. Tämän takia lyhytpiippuiset tarkkuusaseet on usein nähty redundantteina vaikka ne lyhyillä matkoilla olisivatkin erittäin tarkkoja (susi1.netissä itse joskus ideoin kompaktia kevyttä tarkkuuskivääriä kaupunkitaisteluihin, mutta ideani sai negatiivisen vastaanoton).
Myös radalla ainakin omien havaintojeni perusteella lyhytpiippuiset Arskat eivät tuppaa pärjäämään 16-20 tuuman piipun omaaville tarkkuudessa, edes 150 metrin matkoilla, saati kauemmas.