Etkö sinä itse juuri hehkuttanut, että Aalto-yliopistoon päässeetkin ovat inttiin menossa innoissaan? Minusta annoit heidät oikein esimerkkinä henkilöistä, jotka menevät inttiin ihan muista syistä kuin siksi, että sinne menemättömyydestä annetaan rikosoikeudellinen rangaistus. Nytkö tämä ei enää pädekään?
Niin, joko inttiin mennään vapaaehtoisesti, eikä siksi, että sinne menemättömyydestä saa rangaistuksen, tai sitten sinne ei mennä. Tällä hetkellä pystyynpanemani äänestys näyttäisi, että maanpuolustus.net:iläisten keskimääräinen kanta olisi jotain sellaista, että reilut puolet nykymääräästä menisi sinne, vaikkei sinne menemättömyydestä rangaistaisi. Jos siihen vielä lyötäisiin päälle tuollainen palkka, niin menijöitä olisi kaiken järjen mukaan vieläkin enemmän. Todennäköisesti tuolla palkalla naisetkin hakeutuisivat sinne innokkaammin kuin nykyisellä päivärahalla. Tällä hetkellä vm-palvelun suorittaa yli 20 000 miestä vuosittain. Jos tuo maanpuolustus.net:läisten arvio pätisi, niin niitä vapaaehtoisesti halukkaita menijöitä olisi yli 10 000. Huomaa, en tuputa tässä mitään omaa arviotani, vaan otan sen luvun, minkä tämän palstan lukijat näyttävät arvioineen.
Jos vm-palvelun suorittaneiden määrä laskisi noin alas, niin BKT nousisi jotain 300 miljoonalla vuodessa. Sen lisärahan voisi pumpata vaikka armeijan aseisiin.
Olen pahoillani taas kerran että oikeassa maailmassa asevelvolliset eivät mene itku kurkussa asepalvelukseen, koska pelkäävät vankilaa.
Olen tuolla monesti sanonut, että lahjakaskin porukka haluaa suorittaa asevelvollisuuden. Ja sanonut että päätöksen takana on useita eri asioita jotka saavat aikaan kyseisen päätöksen.
Yksi on laki asepalveluksesta, joka antaa selkeän koodin jonka perusteella rikas ja köyhä tai lahjakas tai ei lahjakas halutaan ohjata asepalvelukseen.
Sinun mallissasi laki sanoisi, että maanpuolustus on köyhän asia. Köyhä menee lukion jälkeen inttiin, kun rikas lähtee Peruun välivuodeksi sukellusoppaaksi.
Eli ero ei ole rangaistuksessa, vaan siinä miten yhteiskunta esittää asian.
Sinun mallissasi rikkaat sukeltaa Perussa ja köyhät tetsaa Sodankylässä.
Koko ajatus on epäoikeudenmukainen.