Varusmies vai ei? Suomeen kohdistuvat uhat ja niihin vastaamisen uudet mallit rauhan ja sodan aikana

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ja siis ohitat vielä kokonaan sen tsägäpelin, joka käydään munasolun hedelmöityksen hetkellä, kun toisista kehittyy ihmisiä, joiden on pakko mennä inttiin ja toisten ei ole, pelkästään sen mukaan, oliko munasolun hedelmöittäneellä siittiöllä X- vai Y-kromosomi mukanaan. Ja tämäkin tsägäpeli olisi mahdollista jyvittää taloudellisella korvauksella.

Se tsägäpeli on luonnon sanelemaa ja sille emme ( toistaiseksi ) voi mitään. Mun mielestä on vaan hyvä juttu, että se tsägäpeli tuottaa molempia... En halua puuttua naisten asevelvollisuuteen. En ole puolesta enkä vastaan. Mulle kelpaa nykytilanne ihan hyvin. Ja naisille kyllä riittää tehtäviä kriisiaikana... Kuten jo aiemmin sanoin, ei se yhteiskunta mihinkään pysähdy kriisin sattuessa.
Ja sinä voit puolestasi lopettaa tuon kaltaisen paskan jauhamisen. Lisääntyminen ei ole mitenkään verrannollista asevelvollisuuteen saatikka varusmiespalvelun suorittamiseen. Siksikin tuo kommenttisi on sitä ihteään...
 
Se tsägäpeli on luonnon sanelemaa ja sille emme ( toistaiseksi ) voi mitään. Mun mielestä on vaan hyvä juttu, että se tsägäpeli tuottaa molempia... En halua puuttua naisten asevelvollisuuteen. En ole puolesta enkä vastaan. Mulle kelpaa nykytilanne ihan hyvin. Ja naisille kyllä riittää tehtäviä kriisiaikana... Kuten jo aiemmin sanoin, ei se yhteiskunta mihinkään pysähdy kriisin sattuessa.

Jälleen lähdit olkiukkoilemaan. En ehdottanut korjaukseksi tuohon tsägäpeliin naisten asevelvollisuutta, vaan sitä, että miehille korvattaisiin taloudellisesti heidän työnsä maanpuolustuksen hyväksi.

Jotenkin kanssasi on mahdotonta keskustella, kun et koskaan vastaa siihen, mitä olen oikeasti kirjoittanut, vaan johonkin ihan muuhun. Nytkin siis poimit yhden pienen palan edellisestä postauksestani ja siitäkin sitten teit väärän päätelmän sen suhteen, mitä minä oikeasti olin kirjoittanut.

En ole sanonut mitään siitä, että luonnon tsägäpelin ei pitäisi tuottaa sekä miehiä että naisia, vaan toin tsägäpelin ainoastaan mukaan sen suhteen, että minusta olisi reilua, että sen tsägäpelin ei annettaisi vaikuttaa siihen, mikä on taakankantovelvollisuus maanpuolustuksessa. Eikö sinusta ole reilua, että erilaisten tsägäpelien tuloksia tasoitellaan ja siten tehdään yhteiskunnasta oikeudenmukaisempi?

Ja sinä voit puolestasi lopettaa tuon kaltaisen paskan jauhamisen. Lisääntyminen ei ole mitenkään verrannollista asevelvollisuuteen saatikka varusmiespalvelun suorittamiseen. Siksikin tuo kommenttisi on sitä ihteään...

Häh? En mielestäni ole puhunut missään mitään lisääntymisestä. Kirjoitin ainoastaan siitä lotosta, mikä käydään munasolun hedelmöityksen hetkellä ja siitä, miten sen loton tulos vaikuttaa sitten siihen, miten yhteiskunnan taakkaa kannetaan maanpuolustuksessa.
 
Vielä muuten yksi seikka joka ei ole saanut huomiota:
@s91 puhuukin ilmeisesti valinnaisesta palveluksesta eikä vapaaehtoisesta palveluksesta sen vaihtoehtona. Nuori voi valita osallistuuko asepalvelukseen vai maksaako joitain korkeampia maksuja.
Tiettyä pakkoa tässä on joka tapauksessa, koska voi valita osallistumismuodon mutta ei voi siltä täysin välttyä. Eli velvollisia ollaan kaikki.

Tämän lisäksi on sitten kokonaan eri joukko joka vapaaehtoisesti jatkaa osallistumista maanpuolustusharjoitteluun.
Pidetään termit mielessä.
 
Etkö tosiaan ymmärrä sitä, että kun se valtaosa siitä miesikäluokasta käy sen intin ja on sitten sijoitettuna ajan X ja tämä koskee jokaista ikäluokkaa, niin silloinhan se taakka on jaettu kaikkien em. kesken, ali paljon useammalle kuin sinun mallissasi.

Siis miten niin on? Minun mallissani taakka jakautuu koko yhteiskunnalle, nykymallissa kolmannekselle väestöä. Kerro minulle, miten ihmeessä se siis nykymallissa jakautuu useammalle?

Ihan sama juttu kuin vuorotyössä. Jokainen tekee sitä vuorollaan ja kun vuoro loppuu, niin siutten ei ole sitä työtaakkaa.

Ok, hyvä esimerkki. Sanotaan, että meillä on kolme vuoroa, joihin mennään tsägällä. Kaikissa kolmessa tuotetaan jotain hyödyllistä. Ensimmäisen vuoron työ on sellaista, että sitä ei voi myydä, mutta se työn tulos hyödyttää kaikkia kolmea. Sitten kahden jälkimmäisen työ on sellaista, että sen tulokset voi myydä ja tämä raha maksetaan sitten näiden töiden tekijöille. Nyt meillä on kaksi vaihtoehtoa, sille ensimmäisen vuoron tekijälle sanotaan, että kävi nyt paskatsägä ja jouduit tekemään sen kaikkia hyödyttäneen duunin, muttet saa siitä mitään itsellesi tai sitten tehdään niin, että niiltä kahden jälkimmäisen vuoron tehneeltä otetaan molemmilta kolmannes palkasta ja annetaan se sille ensimmäisen vuoron tehneelle. Kumpi sinusta oli reilumpi tapa jakaa työtaakka?
 
Vielä muuten yksi seikka joka ei ole saanut huomiota:
@s91 puhuukin ilmeisesti valinnaisesta palveluksesta eikä vapaaehtoisesta palveluksesta sen vaihtoehtona. Nuori voi valita osallistuuko asepalvelukseen vai maksaako joitain korkeampia maksuja.
Tiettyä pakkoa tässä on joka tapauksessa, koska voi valita osallistumismuodon mutta ei voi siltä täysin välttyä. Eli velvollisia ollaan kaikki.

Juuri näin. Ehdotin jossain ketjussa jopa eräänlaista huutokauppamallia, jossa asetetaan ensin se taso, mikä määrä tarvitaan sotilaita. Sen jälkeen ihmiset tekevät tarjouksen siitä, millä hinnalla ovat valmiita menemään inttiin. Sitten vedetään raja siihen, millä hinnalla saadaan tarpeeksi varusmiehiä. Tässä mallissa ei kukaan voi valittaa, että joutui maksamaan liikaa tai joutui inttiin liian halvalla korvauksella, koska yksikään intin ulkopuolelle jäänyt ei katsonut intin käymistä sillä rajahinnalla itselleen järkevänä ja taas kaikki inttiin menneet saavat siellä vähintään sen, millä pitävät intinkäymistä itselleen parempana vaihtoehtona.

Ei tällaista huutokauppaa tietenkään käytännössä järjestettäisi, mutta tuota ideaa voisi käyttää sen vm-palveluksen oikean korvauksen määrittämiseen. Tässä siis lähtökohta on se, että saataisiin tarpeeksi varusmiehiä ihan riippumatta siitä, mikä se tarve sitten vaan onkin, eikä kellään olisi edes jälkikäteen nokan koputtamista.

Tämän lisäksi on sitten kokonaan eri joukko joka vapaaehtoisesti jatkaa osallistumista maanpuolustusharjoitteluun.
Pidetään termit mielessä.

Niin, tuolle porukalle se rajahinta on nolla.
 
asetetaan ensin se taso, mikä määrä tarvitaan sotilaita.
Ei, vaan ensin täytetään ne aselajikohtaiset määrää kuvaavat kysymykset minun postauksestani, jolloin saadaan tuo sinun tavottelemasi henkilömäärä ja vasta sitten pohditaan muuta.
Ei me voida henkilömäärää hatusta vetää vaan sen on perustuttava ajateltuun tarpeeseen. Oletan tällaisen järjestyksen sopivan sinulle koska se kuitenkin johtaa ajattelemaasi suuntaan.
 
Ei, vaan ensin täytetään ne aselajikohtaiset määrää kuvaavat kysymykset minun postauksestani, jolloin saadaan tuo sinun tavottelemasi henkilömäärä ja vasta sitten pohditaan muuta.
Ei me voida henkilömäärää hatusta vetää vaan sen on perustuttava ajateltuun tarpeeseen. Oletan tällaisen järjestyksen sopivan sinulle koska se kuitenkin johtaa ajattelemaasi suuntaan.

Ok, minun lähtökohtani tässä on ollut se, että niiden sinun tyhjien kohtien täyttämiseen eivät meidän maallikkojen resurssit riitä. Tai sanotaan niin, että voin sinne panna jonkun luvun, mutta joku toinen voi panna sitten jonkun toisen luvun jne. Tästä voimme me maallikot tietenkin jauhaa maailman tappiin asti, mutta itse jättäisin tällaiset asiat asiantuntijoille, eli armeijan kenraaleille. Toinen juttu on sitten se, että ne luvutkaan eivät ole mitään kiveen hakattuja, vaan riippuvat siitä, minkälainen aseistus joukoille on antaa. Esitin siinä alkuperäisessä laskelmassani, että nykyisin ei ole antaa nykyaikaista varustusta kuin suunnilleen sille määrälle ukkoja, mitä mallissa laskin koulutettavan. Tämän päälle menevät maastopukuiset ukot tietenkin jossain määrin lisäävät puolustuksen tehoa, mutta eivät missään nimessä 1:1 niiden ensimmäisten reilun 100 000 ukon tasoisesti. Ja oma käsitykseni on se, että tulevaisuudessa tullaan menemään entistä enemmän tähän suuntaan, eli vaikka asejärjestelmät kehittyvät, niin niitä on varaa hankkia entistä vähemmälle määrälle joukkoja. Tämä johtaa sitten siihen, että taisteluteho niiden, joille on hankkia kunnon varustus, ja niiden, joille ei ole, kasvaa entisestään.

Ja siis mallini on joustava henkilömäärän suhteen. Jos todellakin katsotaan, että väkeä tarvitaan enemmän, niin otetaan enemmän porukkaa inttiin maksamalla heille korkeampia korvauksia. Jos taas katsotaan, että väkeä tarvitaan vähemmän kuin mallissani, niin vähennetään sitten ottamista. Niin tai näin, se on joustavampi malli tuon miesmäärän suhteen kuin yleiseen asevelvollisuuteen perustuva malli. Valikoiva asevelvollisuus pystyy jotenkin samantyyliseen joustavuuteen, mutta siinä tulee sitten vielä enemmän ongelmaksi reiluuskysymykset.
 
......tyhjien kohtien täyttämiseen eivät meidän maallikkojen resurssit riitä. Tai sanotaan niin, että voin sinne panna jonkun luvun, mutta joku toinen voi panna sitten jonkun toisen luvun jne. Tästä voimme me maallikot tietenkin jauhaa maailman tappiin asti, mutta itse jättäisin tällaiset asiat asiantuntijoille, eli armeijan kenraaleille.
No ei se oikeen käy, koska tässä ketjussa oli nimenomaan tarkoitus peilata sitä että onko vaihtoehtoista mallia (ks. aloittajan viestin kolme pointtia). Jos me pysymme kenraalien lausumissa määrissä niin keskustelu uppoaa nykytilan kritisointiin ja sitähän jo käytiin riittämiin siinä toisessa. Tässä nyt toinen näkökulma. Harmillista se toki on jos vahvistusta ei saada miesmääriin, mutta siinä tapauksessa ei sinunkaan ajatuksesi mene läpi, koska se mielletään pelkästään nykytilan kritisoinniksi ja siihen ei ole laajaa kannatusta. Niin, että kyllä olisi hienoa jos asetelma saataisiin toiseksi.
Koen että yritän auttaa asiaasi keskustelussa eteenpäin, mutta kuitenkin faktojen pohjalta ja ehdottomasti ilman ennakkoon päätettyä intin alasajon asennetta. Vanha malli on voimassa niin kauan kuin uudesta tulee pätevät perustelut - niin että enemmistö sen ostaa.

Toinen juttu on sitten se, että ne luvutkaan eivät ole mitään kiveen hakattuja, vaan riippuvat siitä, minkälainen aseistus joukoille on antaa. Esitin siinä alkuperäisessä laskelmassani, että nykyisin ei ole antaa nykyaikaista varustusta kuin suunnilleen sille määrälle ukkoja, mitä mallissa laskin koulutettavan.
Minuakin kiinnostaa esimerkiksi se, että miten luvut muuttuisivat, jos pääasiallisen uhan lähtökohdaksi asetetaan se, että tärkein torjuntasuunta ja välineet ovat ilmatorjuntaa ohjuksilla ja muilla. Julkisen tiedon perusteella meillä on kuitenkin aika vähän sitä materiaalia, vaikka ilmeisesti pitäisi olla enemmän ja myös ukkoja niitä käyttämään. Tämän keskustelun tarkoitus olikin tuoda esille uusi, nykyisestä budjetista riippumaton lähestyminen asiaan.

Jos todellakin katsotaan, että väkeä tarvitaan enemmän, niin otetaan enemmän porukkaa inttiin maksamalla heille korkeampia korvauksia.
Puhutaan rahasta tosiaan siten vasta vaiheessa 2.

.
 
Sattumoisin eilen juuri kuulin, että parin tutun pojat ovat parhaillaan palveluksessa jossain erikoisjoukoissa, rajaa veikkaisin. Keskiluokkaisista perheistä, toisen pojan tiedän suurin piirtein, aivan tavallinen poika. Jokin on kuitenkin saanut nämä tavalliset nuoret suomalaiset miehet erikseen *haluamaan* ja *pyrkimään* kovaan palveluspaikkaan.
Voinee siis sanoa, että jokin siinä asevelvollisuudessa kuitenkin ainakin joitakin houkuttaa.

Näinhän se menee, että joku houkuttaa niihin kovinkiin hommiin.

Korostin vain noiden omien tuttavien tulevaa koulutustausta, koska se poikkeaa ammattiarmeijoiden miehistöaineksesta. Jos on uskominen lehtiin.

Ja toisaalta jatkaa ehkä sitä perinnettä että kaverien armeija vie sinne Rukkiin ja sieltä opintojen kautta esimieshommiin. Ja jos pilliin vihellettäisiin, niin määrätietoiset nuoret miehet ikänsä johtaneina astuisivat joukkueidensa johtoon.
 
Miten Venäjän asevoimat on pienenemässä? Se on kai suurimpia kysymyksiä joka ohjaa Suomen sodanajan joukkojen määrää.

Koska en laivastosta enkä ilmavoimista, tajua mitään, niin tiputetaan niiden joukkojen tarve malli 2025 yhteensä 40 000 taistelijaan.

Mutta entä maavoimat?

Operatiivisille joukoille 3 kpl. valmiustaisteluosastoja. A 2000 taistelijaa osastossaan, 2 kpl. Jääkäriprikaateja 5000 miestä per prikaati ja 2 kpl. Mekanisoituja taisteluosastoja ja niihin yhteensä 20 000 taistelijaa.

Alueellisiin joukkot jaetaan kuuteen alueellisen prikaatiin. Jokaisessa prikaatissa on 5000 taistelijaa. Eli 30 000 taistelijaa.

Näin ollen kasassa on jo 90 000 taistelijalle hommia.

Pidetään paikallisjoukot 30 000 taistelijassa koska ne on halpoja.

Ylijohdon joukkoihin (logistiikka, tiedotis, some, erikoisjääkäripataljoona, spolle pataljoona jne) 10 000 taistelijaa.

No niin 130 000 sodan ajan vahvuus.

Jos ikäluokasta asepalveluksen suorittaa 20 000 nuorta, niin 7 vuotta olisi reservin kiertonopeus.

Toki vaatisi esim. että tykistö koostuisi K9 kalustosta ja 155mm kotimaisista versioista.

Ja reservin kertausharjoituksetkin koskisi vihdoin yli 10% sodanajan joukoista.
 
Jostain syystä en nyt pääse vastaamaan lainauksella, joten vastataan herra s91:lle sitten näin. Nykymallissa taakka ( aseelliseen maanpuolustukseen varautuminen ) jakautuu kaikille varusmiespalveluksen suorittaneille, jokaiselle noin 15 vuoden ajan eli karkeasti ikävuodet 20-35. Kyllä se mielestäni on enemmän kuin sinun mallissasi, missä vuosittain ehdotit koulutettavaksi noin kolmanneksen siitä määrästä, mitä tällä hetkellä koulutetaan. Ja se, että sitten muilta otettaisiin enemmän veroa, ei mielestäni paranna tasa-arvoa vaan päinvastoin lisää epätasa-arvoa.
Ja kyllä minä luen sen, mitä sinä kirjoitat. Oletko ajatellut, kuka täällä pyörii niissä omissa sfääreissään... Olisitkohan se sinä itse.
Ja se raskas taakka sitten osuu ( jos osuu ), sitten sille yhdelle "päivystysvuorossa" olevalle ryhmälle, joka on sillä hetkellä sijoitettuna niihin taistelujoukkoihin. Ja ehkäpä vähän lievempänä vielä joillekin muille. Se on asia, mitä rahalla ei voi kompensoida, sanot sinä ihan mitä tahansa.
Ja myös asia, jota ei etukäteen kovin aikaisin ennustaa. Se nyt on sitä huonoa tsägää, mille vaan ei voi mitään. Vaikka miten paljon väännät ja käännät.
Jos sinä itse alat puhua munasolun hedelmöittymisestä, niin silloinhan kyseessä on lisääntyminen. Luulisi nyt sellaisen perustermin tuntevan....Jos ei, niin kirjoista se löytyy... Samalla itse välillisesti viittasit naisten asevelvollisuuteen ( ja sen puuttumiseen ), joten sanoin vain oman kantani asiaan. Se ei ole mitään olkiukkoilua, kuten ei muukaan mun viesteissäni.
Sanot, ettei mun kanssa voi keskustella. No, valtaosa täällä olevista pystyy siihen yllättävän hyvin, vaikka olisimme eri mieltäkin. Useimmat ( käytännössä melkein kaikki ) kyllä miettivät ja tutkivat toisten ajatuksia, toisin kuin pari nimimerkkiä täällä. Löytyisiköhän se keskusteluun kykenemätön sieltä peilistä...
Kun syytät muita, et näe sitä että yleensä itse toimit juurikin sen syytteesi mukaisesti. Ole hyvä, ota nyt ne laput pois silmiltä.
Ja ne olkiukot ovat ihan sinun omassa päässäsi, joten ihan itse saat ne polttaa pois.
Valitettavasti pilaat ne hyvätkin mielipiteesi tuolla oman jargonisi jankuttamisella.
 
Viimeksi muokattu:
Koska en laivastosta enkä ilmavoimista, tajua mitään, niin tiputetaan niiden joukkojen tarve malli 2025 yhteensä 40 000 taistelijaan.
Nykyisin on ilmavoimat 38000 ja merivoimat 31000, eli yhteensä 69000 miestä. En usko että siitä voidaan yhtään vähentää, koska molemmat puolustushaarat ovat todellista etulinjaa ja kaiketi ensimmäisenä käytössä.
Voin kuvitella että täällä mennään jo nyt ihan minimillä. Määrän alentaminen ei tue kuvaa uskottavasta puolustuksesta. Toki jos käyttöömme tulee robottikalustoa, niin sittenhän tilanne ehkä muuttuu. En tosin osaa arvioida miesmäärää sellaisessa tilanteessa. Menee liian ufoksi meikäläiselle.

Mutta entä maavoimat?
Ilmatorjunta on tässä joukossa. Jos hyökkääjän todennäköisin isku tulee ilmateitse, niin nykyistä ilmatorjuntaa kaiketi pitäisi vahvistaa merkittävästi. Näin nokkelasti päättelen uhkaan vastaamisesta. Mikä sen miesmäärän luku on, onkin hyvä kysymys. Jos ilmassa, merellä ja ilmatorjunnassa on riittävä miehitys ja sillä vastauksella hyökkääjä pysähtyy, niin sittenhän kaikki on hyvin ja Suomi turvassa. Pysähtyykö?
Tämä olisi aika oleellinen tieto maavoimapainotteisen inttiporukan määrän hahmottamisessa.


.
 
No ei se oikeen käy, koska tässä ketjussa oli nimenomaan tarkoitus peilata sitä että onko vaihtoehtoista mallia (ks. aloittajan viestin kolme pointtia). Jos me pysymme kenraalien lausumissa määrissä niin keskustelu uppoaa nykytilan kritisointiin ja sitähän jo käytiin riittämiin siinä toisessa.

Ok, ehkä muotoilin huonosti sen, mitä koitin sanoa. Olet ihan oikeassa, että nykytilanteessa kentsut lausuvat nykymallin puolesta mielipiteitään, mutta minun väitteeni on ollut se, että tähän syynä on se, että heille ei ole annettu oikeita vaihtoehtokustannuksia. Täällä oli tuotu esiin se yksi vertailu, jossa nykyinen asevelvollisuusmalli pesi ammattiarmeijan, mutta olisi kiinnostava nähdä, mikä olisi kentsujen kanta esittämääni malliin.

Tässä nyt toinen näkökulma. Harmillista se toki on jos vahvistusta ei saada miesmääriin, mutta siinä tapauksessa ei sinunkaan ajatuksesi mene läpi, koska se mielletään pelkästään nykytilan kritisoinniksi ja siihen ei ole laajaa kannatusta. Niin, että kyllä olisi hienoa jos asetelma saataisiin toiseksi.
Koen että yritän auttaa asiaasi keskustelussa eteenpäin, mutta kuitenkin faktojen pohjalta ja ehdottomasti ilman ennakkoon päätettyä intin alasajon asennetta. Vanha malli on voimassa niin kauan kuin uudesta tulee pätevät perustelut - niin että enemmistö sen ostaa.

Arvostan asennettasi ja pidän sinua yhtenä ystävällismielisimmistä keskustelijoista täällä.

Minä en mielestäni ota ennakkoon päätettyä intin alasajoa asenteekseni. Olen koittanut hahmotella sitä, miksi mallissani kansakunnan resurssit tulevat tehokkaimmalla tavoin intissä hyödynnettyä. Olen esittänyt jopa välimuotona esittämääni systeemiin siirtymiselle nykysysteemin sillä erolla, että se maksaa intille "oikean" hinnan. Jos kentsut edelleen siinäkin tilanteessa pitävät yleistä asevelvollisuusjärjestelmää parhaana, niin kyllä minä siihen uskon.

Minuakin kiinnostaa esimerkiksi se, että miten luvut muuttuisivat, jos pääasiallisen uhan lähtökohdaksi asetetaan se, että tärkein torjuntasuunta ja välineet ovat ilmatorjuntaa ohjuksilla ja muilla. Julkisen tiedon perusteella meillä on kuitenkin aika vähän sitä materiaalia, vaikka ilmeisesti pitäisi olla enemmän ja myös ukkoja niitä käyttämään. Tämän keskustelun tarkoitus olikin tuoda esille uusi, nykyisestä budjetista riippumaton lähestyminen asiaan.

Ok, jos budjetista riippumattomuus otetaan lähtökohdaksi, niin sitten touhu menee minusta naurettavaksi. Hankitaan ilmavoimille 100 F-22 konetta, laivastolle lentotukialus, muutama ydinase siiloihin nököttämään jne. Takuulla saadaan puolustus nykyistä paremmaksi.

Puhutaan rahasta tosiaan siten vasta vaiheessa 2.

Minusta tämä olisi pään puskaan työntämistä. Ennemminkin minusta lähtökohta on se, että suomen kansa on valmis uhraamaan osan X muusta hyvinvoinnistaan puolustukseen. Sitten pohditaan, mikä on se keino, jolla X:stä saadaan eniten paukkuja irti, kun lähtökohdaksi otetaan se uhkaympäristö, jota koitin avauksessani hahmotella (tai jos se ei kelpaa, niin voi vaihtoehdon sillekin esittää). Tämä on minusta se oikeasti relevantti keskustelun lähtökohta, koska käytännössä resurssit kuitenkin ovat rajalliset, eli vaikka tulisimme siihen tulokseen, että Venäjän hyökkäys pysähtyy varmimmin 20:llä MIRV-ydinohjuksella, niin tätä ei kyllä takuulla koskaan Suomessa toteuttamaan.

Nykyisen varusmiesmallin läpi käyminen ja ruotiminen ei kuulu tähän ketjuun, vaan täällä tulee esitellä ne uudet ja paremmat keinot pitää kansakunta kaikkinensa turvattuna.

Olen samaa mieltä, mutta jotta jonkun voi sanoa olevan parempi, niin sitä pitää kyllä verrata nykyiseen varusmiesmalliin.
 
Jostain syystä en nyt pääse vastaamaan lainauksella, joten vastataan herra s91:lle sitten näin. Nykymallissa taakka ( aseelliseen maanpuolustukseen varautuminen ) jakautuu kaikille varusmiespalveluksen suorittaneille, jokaiselle noin 15 vuoden ajan eli karkeasti ikävuodet 20-35. Kyllä se mielestäni on enemmän kuin sinun mallissasi, missä vuosittain ehdotit koulutettavaksi noin kolmanneksen siitä määrästä, mitä tällä hetkellä koulutetaan. Ja se, että sitten muilta otettaisiin enemmän veroa, ei mielestäni paranna tasa-arvoa vaan päinvastoin lisää epätasa-arvoa.

Jaa, miten niin? Ihmiset ovat paljonkin valmiita vaihtamaan työtä rahaa vastaan ja toisin päin, eli kyllä ne minusta ovat vaihdannaisia. Jos jotkut osallistuvat maanpuolustuksen järjestämiseen työpanoksella ja jotkut toiset rahalla, niin eikö tämä ole tasa-arvoisempaa kuin se, että jotkut osallistuvat työpanoksella ja loput eivät tee mitään?

Voitko perustella, miksi tuo sinusta on epätasa-arvoisempi? Se, että vain sanot niin, ei ainakaan minulle perustele mitään.

Se on asia, mitä rahalla ei voi kompensoida, sanot sinä ihan mitä tahansa.

Eli sinusta olisi ok, että sotaveteraaneille ei olisi tarjottu sodan jälkeen yhtään mitään? Ja se siis suht köyhässä Suomessa. Minusta tuntuisi käsittämättömältä, että jos nyt joutuisimme sotaan, niin sen sodan veteraaneille ei korvattaisi uhrauksiaan isänmaan hyväksi taloudellisesti.

Jos sinä itse alat puhua munasolun hedelmöittymisestä, niin silloinhan kyseessä on lisääntyminen. Luulisi nyt sellaisen perustermin tuntevan....Jos ei, niin kirjoista se löytyy...

Olisin nyt luullut, että siinä oli niin selvästi tullut selväksi, että munasolujuttuni pääpointti oli sukupuolen määräytyminen, ei lisääntyminen sinällään.

Samalla itse välillisesti viittasit naisten asevelvollisuuteen ( ja sen puuttumiseen ), joten sanoin vain oman kantani asiaan. Se ei ole mitään olkiukkoilua, kuten ei muukaan mun viesteissäni.

En viitannut naisten asevelvollisuuden puuttumiseen. Viittasin siihen, että naiset pääsevät maahanpuolustukseen osallistumisesta kuin koirat veräjästä. Ja etenkään en ehdottanut tämän korjaamiseksi naisten ottamista asevelvollisuuden sisään. Tämä oli sinun omaa keksintöäsi ja siis olkiukko. Jostain syystä et halunnut kommentoida lainkaan sitä oikeasti ehdottamaani korjaustapaa epätasa-arvoon, vaan lähdit oletuksesta, että olisin ehdottanut naisten asevelvollisuutta.

Ja ne olkiukot ovat ihan sinun omassa päässäsi, joten ihan itse saat ne polttaa pois.

Ok, jos sinusta on noin, niin näytä jossain jokin pätkä, jossa olen puhunut naisten asevelvollisuudesta.
 
jos budjetista riippumattomuus otetaan lähtökohdaksi, niin sitten touhu menee minusta naurettavaksi. Hankitaan ilmavoimille 100 F-22 konetta, laivastolle lentotukialus, muutama ydinase siiloihin nököttämään jne.
Noo, kyllä tätä peliä voi pohtia vaikka sillai että lopullinen budjetin hintalappu on vaikka 40-50% nykyistä korkeampi, mutta ei meillä silloinkaan ole ydinasetta ja noita mainitsemiasi. Siinä mielessä on kyllä mahdollista hahmotella asiaa vetämättä överiksi. Eli sävyjä on muitakin kuin vain musta ja valkoinen, siinä välissä muut.

Ennemminkin minusta lähtökohta on se, että suomen kansa on valmis uhraamaan osan X muusta hyvinvoinnistaan puolustukseen. Sitten pohditaan, mikä on se keino, jolla X:stä saadaan eniten paukkuja irti, kun lähtökohdaksi otetaan se uhkaympäristö, jota koitin avauksessani hahmotella (tai jos se ei kelpaa, niin voi vaihtoehdon sillekin esittää).
Kieltämättä tämä voi olla yksi lähtökohta. Mutta jos olemme halukkaita saamaan esille toisen lähtökohdan, tämän keskustelun hengen mukaisesti, niin tässä voi toimia samoin kuin business-maailmassa. Välillä tehdään budjettia siltä pohjalta että millaiset toimet tarvitaan tietyn tuloksen aikaansaamiseksi ja mitä ne toimet maksavat. Esitän tässä tarkastelukulmaksi samaa lähtökohtaa. Ei kai toiselle lähtökohdalle ole mitään estettäkään?

.
 
Jaa, miten niin? Ihmiset ovat paljonkin valmiita vaihtamaan työtä rahaa vastaan ja toisin päin, eli kyllä ne minusta ovat vaihdannaisia. Jos jotkut osallistuvat maanpuolustuksen järjestämiseen työpanoksella ja jotkut toiset rahalla, niin eikö tämä ole tasa-arvoisempaa kuin se, että jotkut osallistuvat työpanoksella ja loput eivät tee mitään?

Voitko perustella, miksi tuo sinusta on epätasa-arvoisempi? Se, että vain sanot niin, ei ainakaan minulle perustele mitään.



Eli sinusta olisi ok, että sotaveteraaneille ei olisi tarjottu sodan jälkeen yhtään mitään? Ja se siis suht köyhässä Suomessa. Minusta tuntuisi käsittämättömältä, että jos nyt joutuisimme sotaan, niin sen sodan veteraaneille ei korvattaisi uhrauksiaan isänmaan hyväksi taloudellisesti.



Olisin nyt luullut, että siinä oli niin selvästi tullut selväksi, että munasolujuttuni pääpointti oli sukupuolen määräytyminen, ei lisääntyminen sinällään.



En viitannut naisten asevelvollisuuden puuttumiseen. Viittasin siihen, että naiset pääsevät maahanpuolustukseen osallistumisesta kuin koirat veräjästä. Ja etenkään en ehdottanut tämän korjaamiseksi naisten ottamista asevelvollisuuden sisään. Tämä oli sinun omaa keksintöäsi ja siis olkiukko. Jostain syystä et halunnut kommentoida lainkaan sitä oikeasti ehdottamaani korjaustapaa epätasa-arvoon, vaan lähdit oletuksesta, että olisin ehdottanut naisten asevelvollisuutta.



Ok, jos sinusta on noin, niin näytä jossain jokin pätkä, jossa olen puhunut naisten asevelvollisuudesta.

Voi, voi sinun kanssasi. Yrität olla hirvittävän intellektuelli omissa viesteissäsi, mutta et kuitenkaan ymmärrä yksinkertaisia asioita. Kaikissa asioissa se, että maksamalla "pääsee eroon" jostakin kasvattaa epätasa-arvoa, koska kaikilla ei ole sitä fyrkkaa. Normaalille ihmiselle tämän ei pitäisi olla mitenkään ylipääsemätön asia.
Minusta ei tosiaankaan ole OK, että sotaveteraaneille ei olisi tarjottu mitään sodan jälkeen. Isäni oli sotaveteraani ja kaksi kertaa haavoittunut. Ei hän kuitenkaan mitään ihmeellistä saanut, mitä nyt jonkun pienen vetraanieläkkeen ( vai mikä sen nimi oli, en muista kun faija kuoli jo 1994 ).
Minä en puuttunut mitenkään kriisin jälkeiseen aikaan vaan puhuin kriisiä edeltävästä ajasta ja sen syttymishetkestä. Tottakai valtio pitää sitten jälkikäteen huolta sitä puolustaneista veteraaneista. Älä sinä poju tule mulle puhumaan yhtään mitään veteraaneista. Minä olen lapsena saanut kokea sen, millaista traumaa sota ihmiselle aiheuttaa.

Lisääntymistä yhtä kaikki. Itse aloit ihmetellä ja minä vaan kerroin, miksi termiä käytin. Sukupuolen määräytyminen on tietysti osa sitä prosessia. Älä saivartele äläkä vääristele mun sanojani.

Sinä viittaisit epäsuorasti naistyen asevelvollisuuteen ja sen puuttumiseen. Sen totesin ja kerroin oman mielipiteeni siihen asiaan. En väittänyt sinua naisten asevelvollisuuden kannattajaksi saatikka vastustajaksi. Oman mielipiteen esittäminen suht neutraalisti ei ole mikään olkiukko.
Lopeta tuo sanojen vääristely ja saivartelu.

Miten se, että ne olkiukot ovat sinun omassa päässäsi ja naisten asevelvollisuus liittyvät toisiinsa????? Kehoitan sinua nyt vihdoin ja viimein avaamaan ne silmäsi ja lopettamaan tuon saivartelusi ja muiden sanojen vääristelyn.
 
Nykyisin on ilmavoimat 38000 ja merivoimat 31000, eli yhteensä 69000 miestä. En usko että siitä voidaan yhtään vähentää, koska molemmat puolustushaarat ovat todellista etulinjaa ja kaiketi ensimmäisenä käytössä.
Voin kuvitella että täällä mennään jo nyt ihan minimillä. Määrän alentaminen ei tue kuvaa uskottavasta puolustuksesta. Toki jos käyttöömme tulee robottikalustoa, niin sittenhän tilanne ehkä muuttuu. En tosin osaa arvioida miesmäärää sellaisessa tilanteessa. Menee liian ufoksi meikäläiselle.


Ilmatorjunta on tässä joukossa. Jos hyökkääjän todennäköisin isku tulee ilmateitse, niin nykyistä ilmatorjuntaa kaiketi pitäisi vahvistaa merkittävästi. Näin nokkelasti päättelen uhkaan vastaamisesta. Mikä sen miesmäärän luku on, onkin hyvä kysymys. Jos ilmassa, merellä ja ilmatorjunnassa on riittävä miehitys ja sillä vastauksella hyökkääjä pysähtyy, niin sittenhän kaikki on hyvin ja Suomi turvassa. Pysähtyykö?
Tämä olisi aika oleellinen tieto maavoimapainotteisen inttiporukan määrän hahmottamisessa.


.

Jos 1000kpl. sergeitä stenataan, niin eikö se vapauta 8000-10 000 taistelijaa sodan ajan joukoista.

Vaikka tilalle olisi rahaa ostaa 400 kpl. Stingereitä. Niin eikös uuteen ?ohjusryhmään? tullut 2 laukaisulaitetta ja 6 taistelujaa. Eli silloin pitäisi hankkia reserviin 2400 it-taistelijaa. Karkeasti siis.

Pitäisi olla hallussa joku ennustw Venäjän sotajoukkojen kehityksestä.

Jotta vousi miettiä riittäisikö Suomella voimat torjumaan samaan aikaan Kymessä, Pohjois-Karjalassa ja Koillismaalla hyökkäys.
 
Voi, voi sinun kanssasi. Yrität olla hirvittävän intellektuelli omissa viesteissäsi, mutta et kuitenkaan ymmärrä yksinkertaisia asioita. Kaikissa asioissa se, että maksamalla "pääsee eroon" jostakin kasvattaa epätasa-arvoa, koska kaikilla ei ole sitä fyrkkaa. Normaalille ihmiselle tämän ei pitäisi olla mitenkään ylipääsemätön asia.
Minusta ei tosiaankaan ole OK, että sotaveteraaneille ei olisi tarjottu mitään sodan jälkeen. Isäni oli sotaveteraani ja kaksi kertaa haavoittunut. Ei hän kuitenkaan mitään ihmeellistä saanut, mitä nyt jonkun pienen vetraanieläkkeen ( vai mikä sen nimi oli, en muista kun faija kuoli jo 1994 ).
Minä en puuttunut mitenkään kriisin jälkeiseen aikaan vaan puhuin kriisiä edeltävästä ajasta ja sen syttymishetkestä. Tottakai valtio pitää sitten jälkikäteen huolta sitä puolustaneista veteraaneista. Älä sinä poju tule mulle puhumaan yhtään mitään veteraaneista. Minä olen lapsena saanut kokea sen, millaista traumaa sota ihmiselle aiheuttaa.

Lisääntymistä yhtä kaikki. Itse aloit ihmetellä ja minä vaan kerroin, miksi termiä käytin. Sukupuolen määräytyminen on tietysti osa sitä prosessia. Älä saivartele äläkä vääristele mun sanojani.

Sinä viittaisit epäsuorasti naistyen asevelvollisuuteen ja sen puuttumiseen. Sen totesin ja kerroin oman mielipiteeni siihen asiaan. En väittänyt sinua naisten asevelvoluollisuuden kannattajaksi saatikka vastustajaksi. Oman mielipiteen esittäminen suht neutraalisti ei ole mikään olkiukko.
Lopeta tuo sanojen vääristely ja saivartelu.

Miten se, että ne olkiukot ovat sinun omassa päässäsi ja naisten asevelvollisuus liittyvät toisiinsa????? Kehoitan sinua nyt vihdoin ja viimein avaamaan ne silmäsi ja lopettamaan tuon saivartelusi ja muiden sanojen vääristelyn.

Itse koen että maanpuolustuksesta itsensä ulosostaminen johtaisi epätasa-arvoiseen kehitykseen, jossa meille jäisi käteen ne köyhasimmät suorittamaan asepalvelustaan.

Kannatan edelleen päivärahan nostamista, mutta oikea taso olisi joku 400/600/900
 
Itse koen että maanpuolustuksesta itsensä ulosostaminen johtaisi epätasa-arvoiseen kehitykseen, jossa meille jäisi käteen ne köyhasimmät suorittamaan asepalvelustaan.

Kannatan edelleen päivärahan nostamista, mutta oikea taso olisi joku 400/600/900

Joo, suunnilleen sitä minäkin tarkoitin, eli epätasa-arvo lisääntyy. Vähävaraisin osa väestöstä on tuossa mallissa ( taas kerran ) seinän ja tapetin välissä. Päivärahaa pitää toki nostaa. Sen voisi suhteuttaa jotenkin verohallinnon hyväksymään normaalipäivärahaan. Toki varusmiehillä on täysi ylöspito, joten se pitää sitten huomioida. Silloin se korvaus voisi olla lähellä tuota 400,-/kk. Siitä sitten korotus pitemmille palvelusajoille. Tää meni nyt off-topic, mutta olkoon.
 
Pitäisi olla hallussa joku ennustus Venäjän sotajoukkojen kehityksestä. Jotta voisi miettiä riittäisikö Suomella voimat torjumaan ......
Ennustusta tarvitaan juurikin sen verran, että pystytään muodostamaan kuva siitä millä todennäköisen tyylinen ja suuruinen hyökkäys torjutaan. Siihen tarvitaan kalusto ja miehistö joka maksaa x summan.

3,7 mrd USD puolustusbudjetilla Suomi on verrannollinen lähinnä Portugalin (3,8 mrd) kanssa, vieläpä sillä erolla että nykyisellä areenalla Suomi on etulinjassa. Hyvä kysymys mitä sen Portugalin on tarkoitus torjua tuolla alueen takareunalla? Muita hämmästeltäviä takareunan maita ovat Belgian puolustusmenot 5,1 mrd USD ja Hollanti 9,8 mrd USD - mihin helvettiin ne tarvitsevat tuollaiset rahat vaikka asema ei edes ole sama kuin Suomella?

Siis vaikka Suomen puolustusmenot kasvatettaisiin + 50% niin silti täytyy todeta, että Puolalla on ilmeisen hyvä etulinjan varustautumistaso menoillaan 9,3 mrd USD !!!!
Edellä esitetyn perusteella voimme aivan hyvin käydä tätä keskustelua ilman että ajatukset menevät överiksi. Juurikin voidaan osoittaa että +50% korotus puolustusmenoihin olisi jo näkyvää ja tehokasta.

Suomen poliitikot nukkuvat, siitä tässä on kysymys ja se haittaa vapaampaa kehittämistä.


Puolustusmenojen lähdetiedot: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_valtioiden_sotilaallisista_menoista


.
 
Back
Top