En tiedä, mihin mielikuvaan nyt viittaat. Minä olen koittanut tässä viimeiset pari sivua selvittää sitä, mikä se oikea mielikuva, on. Panin sen kyselynkin pystyyn juuri tällä perusteella.
Minulla ei ole epäilystäkään, etteikö inttiin menisi miehiä siksi, että haluavat sinne mennä. Juuri tällehän minun tässä ketjussa esittämäni vapaaehtoismalli perustuukin, että tällaisia on olemassa.
Ok, kuten sanoin kysymyksessäni, mitäpä, jos laki säilytettäisiin sellaisena "velvoittavana" kuin nytkin, mutta sieltä poistettaisiin vain se rangaistus? Muuttuisiko noiden miesten ajattelussa jokin? Jos ei, niin sittenhän varmaan kellään ei ole mitään sitä vastaan, että lakia siltä osin muutettaisiin. Jos muuttuisi, niin silloin minusta ei voi sanoa, etteikö rangaistuksen pelolla olisi mitään merkitystä.
Mikään ei estä jatkamasta tuollaista yhteiskunnan ohjausta. VM-palvelun suorittamiseksi voidaan edelleen vedota isiin, ukkeihin jne. TV:ssä voidaan näyttää mainoksia siitä, miten kovat jätkät käyvät intin, jne. Ja kuten sanottua, voidaan vaikka alkuvaiheessa muuttaa lakia vain niin, että poistetaan sieltä se rangaistus, mutta jätetään edelleen ne "moraalisen selkärangan" tuottavat kohdat, joissa lukee, että jokainen mies on asevelvollinen.