Nyt puhut sitten ristiin... kevyt ja raskas taakka. Pitäisikö 40+t ai 50+ tai sitten jopa 60-vuotiaiden kantaa sitä raskasta taakkaa, eli myös minun..?
Jotenkin minusta tuntuu, ettet lue lainkaan, mitä kirjoitan, vaan lähdet heti ihan omiin sfääreihisi.
Ei, siihen, että mahdollisen sodan syttyessä sotajoukko koostetaan nykyisin 5%:sta väestöä, en ehdota korjaukseksi sitä, että se koostettaisiin vaikka 30%:sta (koko koulutetun reservin koko), vaan sitä, että siitä maksettavaa taloudellista korvausta nostettaisiin, mikä olisi se tapa, jolla taakankantaminen jakautuisi tasaisemmin koko yhteiskunnan kesken.
Itse olen kohta 60 ja treenaan säännöllisesti 2-4 kertaa viikossa, mutta silti olisin lähinnä tiellä ja rasitteena muille noissa sotahommissa nykyään. Pitää sitten varmaan kirjoittaa isoilla kirjaimillla ja boldattuna, että osaat sen lukea: VALTAOSA VARUSMIESPALVELUN SUORITTANEISTA ON KANTANUT SITÄ ASEELLISEN MAANPUOLUSTUKSEN VASTUUTA ( RASKASTA TAAKKAA ) VUOROLLAAN SELLAISET 15-20 VUOTTA ( NYKYÄÄN EHKÄPÄ MAX 15 VUOTTA ).
Näköjään en ollut tarpeeksi eksplisiittinen sen suhteen, mitä tarkoitin raskaalla ja kevyellä taakalla. Tarkoitin raskaalla taakalla sitä, että ihan oikeasti lähdetään sotaa. Kevyellä taakalla tarkoitin tuota mainitsemaasi, eli vm-palvelun käymistä ja reservissä oloa. Ja sitten noiden päälle on se väestön enemmistö, joka ei kanna mitään taakkaa. Systeemissä on epäsuhtaa sen suhteen, että jotkut keveän taakan kantajat pääsevät sillä keveällä ja jotkut joutuvat huonoa onneaan sen raskaan kantajiksi (viimeksi ne ikäluokat, jotka olivat reserviläisiä 1939-1945). Mutta tämän lisäksi systeemissä on vielä suurempi epäsuhde siinä, että osa joutuu keveän taakan kantajiksi ja osa ei kanna mitään taakkaa. Koko keskustelunhaara lähti siis tästä
@Sarek1 :n lauseesta:"Jos olet osallinen, kannat vastuuta yhdessä muiden kanssa", minkä kanssa olin samaa mieltä ja sitten toin esiin sen, miksi nykysysteemissä tuo ei minusta päde. Sitten sinä olet lähtenyt sfääreihin sen kanssa, että olisin vaatimassa asevelvollisuuden suorittaneille jotain lisäuhrauksia, kun se pääpointti on siinä, että heidän taakankantonsa on jo nyt suurempi kuin suuren osan väestöä.
Ja se ei mielestäsi ole tasa-arvoinen ratkaisu. Valtaosa saisi mielestäsi selvitä rahalla tuosta vastuusta, eli paljon, paljon helpommalla. Ja silloin se aseellisen maanpuolustuksen vastuu ( raskas taakka ) on sitten oikeasti vain murto-osalla väestösää.
Siis jos vapaaehtoisessa systeemissä jokainen saisi valita sen, meneekö inttiin ja saa siitä taloudellisen korvauksen vai ei mene ja sitten osallistuu sen inttiinmenijöiden taloudellisen korvauksen maksamiseen, niin sitten jäisi jokaiselle itselleen päätettäväksi, onko se inttiin menemättömyys "paljon paljon helpompi" vai ei. Ja minä olen valmis siihen, että sitä "rahalla vastuusta selviämistä" pidetään liian helppona, niin nostetaan sitä korvausta niin korkealle, että ollaan oikealla tasolla.
Muut pääsevät siitä kuin "koira veräjästä". Tuon logiikan mukaan, mikä on se henkensä vaarantamisen hinta, 3-5% lisää veroja... halpa on ihmishenki sinun mielestäsi.
Kuten sanottua, jos inttiin meno on vapaaehtoista ja siitä maksetaan hyvä korvaus, niin hinta on ainakin lähempänä oikeaa kuin nykytilanteessa, jossa ne, jotka eivät mene inttiin, pääsevät tosiaan kuin koira veräjästä.
Silloin kun periaatteessa valtaosa (miespuolisesta väestöstä ) kantaa OMALLA VUOROLLLAAN SITÄ RASKASTA TAAKKAA, on järjestelmä paljon reilumpi.
Niin, sinun piti panna tuo sulkulause tuonne, koska tiedät itsekin, että jos et sitä panisi, niin enää ei olisikaan kyse valtaosasta, vaan vähemmistöstä. Nykysysteemissä vähemmistö kantaa sekä raskaan että kevyen taakan, ja enemmistö pääsee kuin koira veräjästä, kun ei joudu maksamaan sille vähemmistölle edes kunnon taloudellista korvausta touhusta. Tämä ei ole reilu systeemi.
On huonoa tsägää, jos sattuu olemaaan siinä sijoitetussa porukassa silloin kun kriisi syttyy.
Niin on, mutta eikö reilua olisi se, että tämä huono tsägä kompensoitaisiin sitten sillä, että ne, joilla on käynyt hyvä tsägä, maksaisivat niille huonotsägäsille kunnon korvausta?
Ja siis ohitat vielä kokonaan sen tsägäpelin, joka käydään munasolun hedelmöityksen hetkellä, kun toisista kehittyy ihmisiä, joiden on pakko mennä inttiin ja toisten ei ole, pelkästään sen mukaan, oliko munasolun hedelmöittäneellä siittiöllä X- vai Y-kromosomi mukanaan. Ja tämäkin tsägäpeli olisi mahdollista jyvittää taloudellisella korvauksella.
Kumpi sinusta on reilumpi systeemi, sellainen, jossa taakankanto jaetaan tsägällä vai sellainen, jossa taakankanto jaetaan mahdollisimman tasapuolisesti kaikkien kesken riippumatta tsägästä?