No niin, tässä tulee.....
Oma lähtökohtainen ajatteluni nojaa varmasti enimmäkseen kenraalien jo pohtimiin määriin, mutta sen lisäksi koitan tuoda jotain omaa ajatusta tähän. Vaikka erilaisten voimien käyttö onkin kriisitilanteessa samanaikaista, niin teen tässä pohdinnassa sellaisen tarkoituksella tärkeysjärjestyksillä jäsennetyn kuvan, jos se vaikka auttaa hahmottamaan kuvaa.
Ilmavoimat
On nykyisin 38.000 miestä hoitamassa sitä tehtävää mitä tuo meillä oleva ilmalaitteisto edellyttää. Käsitykseni on, että määrä on asetettu oikein ja vastaa tarvetta minkä uhka muodostaa. Kyseessä on ensisijainen torjuntamuoto, koska hyökkäävän osapuolen ensikäyttökalusto on lentokoneita ja ohjuksia. Henkilömäärä lisääntyy vain mikäli torjunta- tai muuta ilmakalustoa lisääntyy. Pidetään tässä määrä kuitenkin samana.
Merivoimat
On 31.000 miestä hoitamassa sitä tehtävää mitä tuo meillä oleva laivasto edellyttää. Käsitykseni on, että määrä on asetettu oikein ja vastaa tarvetta minkä mereltä tuleva uhka muodostaa. Kyseessä on ensisijainen torjuntamuoto, koska hyökkäävän osapuolen ensikäyttökalusto on laivatykistöä ja maihinnousujoukkoja. Henkilömäärä lisääntyy vain mikäli laivasto lisääntyy. Pidetään tässä määrä kuitenkin samana.
Sodanajan joukoissa noilla siis yhteensä 69.000 miestä siinä toiminnassa joka pysäyttää hyökkääjän. Tästä lähdetään noilta osin.
Maavoimat
http://maavoimat.fi/aselajit
Joukkoja tarvitaan mikäli ilmasta ja mereltä tulevaa vihollista ei muuten saada pysäytettyä. Noh, jonkin aikaa meidän ensisuoja ilmassa ja merellä voi toimia, mutta todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin tapahtuu murtautuminen ja maavoimat ovat toiminnassa meillä ja hyökkääjällä. Kuten Sardaukar aikaisemmin sanoi, kaikki ratkaistaan sitten ”boots on the ground”. Tässä kohtaa tullaan siihen, että en pidä riittävänä nykyistä maavoimien määrää vaan tätä tulee vahvistaa kaikin keinoin, koska on selvää että kriisissä joudutaan maataisteluun.
Ilmatorjunta on myös tässä joukossa. Kun hyökkääjän iskut määrällisesti tulee ilmateitse, niin nykyistä ilmatorjuntaa pitää tietenkin vahvistaa määrällisesti merkittävästi. Tämä tarkoittaa maavoimille miesten lisäämistä kun kalustokin lisääntyy.
Kaikki koulutettava miehistö tulee mennä
nykyisen velvoitesysteemin läpi. Se voi olla valinnaista siltä osin että osallistuuko aseelliseen koulutukseen vai uuteen väestönsuojelukoulutuksen, mutta jompaan kumpaan on kouluttauduttava. Mitään vapaaehtoisuutta ei ole tässä peruskoulutusvaiheessa, valinnaisuus kylläkin.
Poliittisesi on myös saatu sovittua, että koko maanpuolustusjärjestelmä ei koske naisia, mutta kaikki naiset jotka haluavat osallistua toimintaan, voivat käydä läpi saman urapolun kuin miehetkin ja heille annetaan samoja etuja kuin miehille, sen mukaisesti mitä palkkiosta erikseen päätetään.
Puolustusvoimat ylläpitää organisaationsa mukaista valmiutta ja sijoittaa siihen kouluteut sotilaat. Sen rinnalla on reservin-kaarti, joka on oma organisaationsa, mutta jollain mallilla viimekädessä alisteinen PV:lle. Reservin kaartiin voi hakeutua vapaaehtoinen siinä vaiheessa kun PV irroittaa henkilön omasta sijoituksesta. PV:n vastuulla on kertauttaa oma organisaationsa ja reservin-kaarti harjoittelee omaa osuuttaan. Tehtävät on varmaankin jaettu siten, että reservin-kaartilla on paikallispuolustukseen keskittyviä tehtäviä ja operatiivinen kärki on PV:n hoidossa. Malli vaatii varmaankin uudelleen pohdintaa maakuntajoukkojen osalta, sekä pohdinnan siitä millä tavalla PV sijoituksista pudonneet ressut houkutellaan mukaan. Tässä on kuitenkin selkeä mahdollisuus parempaan.
Olen vakuuttunut siitä, että kaikki PV:n sijoituksista pudonneet henkilöt tulee perata tarkemmin läpi ja houkutella reservin-kaartiin. Hyväkuntoisille + 35 vuotiaille ( joita on tuhatmäärin) tarjotaan näin operatiivisia joukkoja kevyemmät tehtävät, mutta silti toimintaa jolla on tarkoitus. Tämän joukon toimintaa tuetaan eri tavoin ja itse hankittuja aseita voi käyttää kunhan ne sopivat PV:n määrittämään raamiin. On hyvin todennäköistä, että vapaaehtoiset käyttävät omaa rahaansa varustehankintoihin jossain määrin, kun kokevat toiminnan osana harrastuksiaan.
Miesmäärän pitäisin vähintään maavoimien ilmoittamassa operatiiviset joukot 61.000 ja alueelliset joukot 176.000, paitsi mitä nyt ilmatorjunnan lisääminen tuo tullessaan.
Reservin-kaartin tavoitemäärää voisi haarukoida Suomen miesten määrästä (tilasto2015).
Ikähaarukassa 35-55 on 700.000 miestä. Jos tästä määrästä saadaan kaartilaisiksi 5 % se tarkoittaa 35.000 miestä, ovat juurikin niitä joilla ei ole PV sijoitusta, mutta joilla on vankkaa maanpuolustustahtoa. Jos heitä on vielä enemmän niin siitä vaan lukua muuttamaan. Tätä pitää todellakin tutkia tarkemmin ja varustaa heidät paikallispuolustuksen tehtäviin.
Koko sodanajan vahvuus yllä mainituilla luvuilla ja velvollisuusperiaatteella olisi siis 341.000 sotilasta + väestönsuojelukoulutettuja merkittävä määrä. Kaikkiaan Suomessa on 1,2 miljoonaa miestä ikäharukassa 20-55 vuotta, joten kyllä nyt tuollaiseen pitäisi pystyä, jos isänmaa on uhan alla.
Maanpuolustustoimintaan osallistumisesta voisi palkita suuremmalla päivärahalla kuin nykyisin (varusmiehet ja kertauksissa olevat) ja reservin-kaartiin osallistuminen tulisi myös palkita siltä ajalta kun henkilö on siinä sijoituksessa, koska sehän on kuin jatkettua varusmiespalvelusta. Eniten on nähtävissä mahdollisuuksia maavoimien miesmäärän kasvattamisessa tavalla, joka johtaa suoraan lisääntyneeseen valmiuteen ja torjuntavoimaan kun ”boots are on the ground”.
Olen s91 kanssa samaa mieltä siitä että muuta rahoituslähdettä valmiuden kasvattamiselle ei ole kuin verottaminen ja sehän koskee kaikkia. Edellä jo mainitsinkin, että osallistumisesta tulee palkita ja siinäkin on jonkinlaista yhtäläistä ajattelua. Palkitsemismalleja voi pohtia lisää, mutta palkaksi sitä on turhaa kutsua, jotain muuta se on.
Velvoitteesta puolustaa maata, en ole valmis neuvottelemaan. Kriisi on talkoo johon kaikki osallistuu ja sen valmisteluun osa osallistuu.
Niille jotka jaksoivat lukea tähän asti, kiitos.
.