Viimeinen lauseesi on tosi kryptinen. Suuri osa operatiivisista joukoista liikkuu erilaisilla panssariajoneuvoilla joita meillä on inventaariossa palttiarallaa pari tuhatta. Vaikuttaa merkittävästi joukon taistelukykyyn jos taistelija ei mahdu taisteluvälineeseensä.
Niin pointtini oli se, että sitä lihavaa jannua tuskin olisi järkevää operatiivisiin joukkoihin sijoittaa, mutta taas taas muissa joukoissa siitä, ettei mahdu vaunuun sisään, ei olisi niin haittaa, kun ei olisi niitä vaunuja.
Puhutaan taas reaalimaailmasta. Valtaosa reservistä varmasti noudattaa kutsua ja tulee täyttämään tehtävänsä. Mutta sitten joukossa on se muutama prosentti ihan niin kuin viime sodissa, jotka eivät halua, viitsi, uskalla tai joilla on oikea tai keksitty poliittinen tai muu vakaumus mikä "estää" palvelukseen tulemisen. Näitä varten on sitten olemassa sanktiojärjestelmä. Ihan niin kuin normaalielämässäkin, valtaosa ihmisistä noudattaa lakeja, muutama prosentti ei, ja heitä varten on poliisi, oikeuslaitos ja vankilat.
Kokonaisuuden kannalta sillä parilla prosentilla ei ole mitään merkitystä. Siitä, että se on pakotettuna siellä rintamalla, voi olla jopa haittaa, kun omilla jutuillaan tuhoaa muidenkin moraalin.
Ulkomailla olevista uskoisin pääosan tulevan kutsusta palvelukseen. Ne jotka eivät tule, saavat sitten etsintäkuulutuksen peräänsä ja luovutuspyyntö lähtee jos on olemassa sopimus maiden välillä.
Ja mitähän tässäkin hyödytään? Jos puhutaan pidempään ulkomailla asuneista, niin ainoa, mikä tuollaisella pullistelulla saadaan aikaseksi on se, että he luopuvat kokonaan Suomen kansalaisuudestaan. Eikä takuulla nosta Suomen kuvaa ulkomailla, jos sinne aletaan lähettämään luovutuspyyntöjä henkilöistä, jotka asuvat siellä pysyvästi, tekevät töitä, eivätkä ole sen maan omien lakien mukaan syyllistyneet edes mihinkään rikokseen. Vähän kuin Turkki lähettäisi luovutuspyyntöjä Erdogania pilkanneista. Verrattuna siihen imagohaittaan, mitä tuollainen touhu ulkomailla aiheuttaisi, se, että joku suomalainen saataisiin istumaan Suomen vankilaan, ei kyllä ole mitenkään sen arvoista.
Ja aivan oikein, sivariksi ilmoittautuminen ei saa olla mikään vapaalippu, sitä meikäläinen juuri hakee. Jos siitä sellainen tulee, on olemassa vaara, että se rapauttaa reservin koulutuksen. Täydellisessä maailmassa toki kaikki tekevät vapaaehtoisesti sitä mitä sydän halajaa. Mutta kun ei olla täydellisessä maailmassa, pitää joidenkin tehdä vähän paskamaisempiakin hommia vasten tahtoaan.
Onko se maanpuolustus nyt siis paskamaista hommaa vai isien kunniallista perinnön vaalimista?
Yhtä lailla tuhlataan yhteiskunnan resursseja jos koulutetaan joku sodan ajan reserviin, mutta hyväksytään että ei tarvitse tulla kertaamaan jos ei vain nappaa.
Niinpä. Siksipä minä sanoinkin, että koko kyseisen tyypin vm-koulutuksessa ei ole mitään järkeä. Järkevää olisi kouluttaa niitä, joilla on oikeasti tahtoa taistella sodan aikana maan puolesta ja käydä rauhan aikana kertauksissa. Olen jo useaan kertaan sanonut, että minulle jo intissä opetettiin, että sotajoukon kaikkein tärkein ominaisuus on taistelutahto. Sitä tahtoa ei pakolla kehenkään tungeta. Haluaisitko tosiaan, että se viereisessä poterossa oleva ukko on siellä vain siksi, että vaihtoehtona oli vankila? Luottaisitko, ettei hän ota hatkoja heti kun alkaa paukkua?
Tästä löytyy siviilipalveluslaki vuodelta 2007 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20071446#L9P64). Sivari voidaan kriisiaikoina käskeä siviilipalvelukseen. Jos presidentti on antanut määräyksen ylimääräisestä palveluksesta tai on julistettu liikekannallepano ja jotakuta alkaa jänistää, ei sivariin meno ole enää pelkkä ilmoituasia. Asia menee lautakunnalle joka tutkii kyseisen henkilön vakaumusta ja tekee päätöksen pääseekö aseettomaan palvelukseen, sivariin vai takaisin linjaan. Lautakunnan päätöstä seuraa välitön täytääntöönpano, vaikka päätöksestä valittaisikin.
Sama juttu tässä. Haluaisitko tuollaisen tyypin taistelupariksesi, jonka joku hemmetin paneeli oli saanut eteensä ja maagisella ajatustenlukukoneella selvittänyt, ettei hänellä ollut kunnon vakaumusta?
Öööö... Olet kai ymmärtänyt että koko varusmiespalvelusjärjestelmä on luotu kriisiaikoja varten. Kun maahan hyökätään, aika moni joutuu tekemään hommia, johon heitä ei ole koulutettu. Tuo normaalielämä kun pakkaa järkkymään siinä vaiheessa kun pommeja alkaa putoilemaan. Katsoppa vaikka mitä Syyriassa tapahtuu. Ei siellä kauheasti pohdita onko järkevää että asfalttimies ei kokopäivätoimisesti enää lapioikaan asfalttia.
Niin? Mitä tekemistä tuolla kirjoittamallasi oli sen kanssa, mitä minä kirjoitin? Minun pointtinihan oli se, että yhteisön edestä ihminen tekee aina jotain, kun maksaa veroja. En tiedä, miten se liittyi mitenkään tuohon kirjoittamaasi.
Harvinaisen huono vertaus. DDR:n kansanarmeija oli totalitäärisen valtion työkalu naapurin kimppuun hyökkäämiseksi. Puolustusvoimat on demokraattisen maan työkalu oman maan puolustamiseksi. Siksi Suomessa on yksi maailman vahvimmista maanpuolustustahdoista.
Minun pointtini oli se, että sitä maanpuolustustahtoa ei valtion pakolla tuoteta sen puoleen Suomessa kuin DDR:ssäkään. Sen pitää lähteä kansasta itsestään.
Sanktioita tarvitaan niitä harvoja varten, jotka eivät halua sitoutua laissa määrättyihin velvoitteisiin. Jos ruvetaan hyväksymään vapaamatkailu, alkaa se myös hiljalleen syömään sen suuren enemmistön moraalia.
Nykysysteemi juuri lähtee siitä, että rauhan aikana 2/3 kansasta vapaamatkustaa ja sodan aikana 95%. Minä olen ehdottanut tilalle systeemiä, jossa kukaan ei vapaamatkusta, vaan taakka maanpuolustuksen tuottamisesta jaetaan koko yhteiskunnan kesken ihan niin kuin se jaetaan muidenkin yhteiskunnan toimintojen suhteen. Aiempaan liittyen, autoilijat eivät vapaamatkusta teillä, vaikka eivät itse olekaan lapioimassa asfalttia, koska maksavat autoilustaan pitkän pennin veroja.
Vaikka kuinka olisi isänmaallinen, kyllähän se hatuttaa jos näkee, että osa voi lusmuilla ilman mitään sanktioita.
No, kuinka paljon se sinua hatuttaa, että näet, että 2/3 väestä lusmuilee ilman sanktioita?
Varmaan tulee mieleen, että miksi meikäläisen pitäisi laittaa kaikki peliin jos valtio hyväksyy että jotkut ei näin tee.
Siksipä ehdotinkin, että valtio sinulle korvaisi sen, että suostut kouluttautumaan sotilaaksi ja lupaat lähteä tarvittaessa sotimaan. Ihan niin kuin se tekee nykyisin ammattisotilailleen.
Sama pätee moneen muuhunkin asiaan. Valtaosa suomalaisista hyväksyy korkeat verot hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseksi. Mutta jos sanktiot verojen maksamatta jättämisestä poistettaisiin, kuinka kauan luulet että suuri enemmistö olisi valmis maksamaan vapaamatkustajien puolesta?
Verot koskevatkin kaikkia. Siinä ei vapaamatkustelijoille anneta vapautuksia sillä perusteella, ettei esim. jalkojen välissä ole munia. Ja juuri verojen ja varusmiehille taloudellisen korvauksen maksamsisen kautta minusta se maanpuolustustaakkakin olisi mahdollista saada jaettua kaikille.