Venäjän merivoimat-yleisketju

Taitaa se PD-50 olla fubar siellä pohjassa. Enintään saavat siitä romumetallia.
 
Raporttien mukaan olisi vaurioitunut pohjaan osuessaan. En usko, että tuota saa yhdessä palassa ylös.

Venäläisellä nettifoorumilla oli juttua myös siitä, että Kuznetsovin potkurit olisivat vielä "pajalla". Mikäli näin on, alusta ei saada käyttöön ilman telakointia, ja kun telakointimahdollisuutta ei ole...

Eihän se mahdu kokonaisena mihinkään korjattavaksikaan? Ihminen on ihmeellinen olento kun on ihan pakko. Uskoisin että näemme jotain aivan epätoivoista jolla venäläiset yrittävät pelastaa laivastonsa 2 strategista resurssia.

Pohjoiselle merialueelle sekä telakan että tukialuksen lopullinen poistuminen olisi erittäin hieno asia, mutta ennakointi on virhe. Erittäin mielenkiintoinen seurattava asia.
 
Taitaa se PD-50 olla fubar siellä pohjassa. Enintään saavat siitä romumetallia.

Ei välttämättä, mutta toisaalta ei voi sanoa että olisi ehjäkään. Elektroniikka ainakin pitää uusia, eikä venäläisillä ole välttämättä osaamista asiaan.

Hylkyjä lämpimissä maissa sukelleena on tullut vastaan täysin kokonaisia laivoja ja lentokoneita. Toisaalta joskus laivat katkeavat kahtia osuessaan pohjaan. Arpapeliä.
 
Se on kuulemma 30 m syvyydessä, mutta vieressä on 100 m jontka, jonne se saattaa upota jos kaikki ei mene putkeen.

Onko vuoroveden aiheuttamasta virrasta tietoa? Pohjassa vatkaava virta tekee ihmeellistä tuhoa hylyille ja uppoamispaikka on näyttää vuonon tyyppiseltä puokamalta jossa näitä virtoja yleensä on.
 
Asiaanhan on olemassa helppo ratkaisu.
1) Venäjä palauttaa Krimin Ukrainalle.
2) Venäjää vetää omat joukkonsa ja kaiken tukensa kapinallisia Itä-Ukrainassa.
3) Venäjä tunnustaa pahat tekonsa Ukrainassa.
4) Venäjä maksaa Ukrainalle runsaat sotakorvaukset.

Tämän kaiken tehtyään Venäjä voi vienosti kysyä Ukrainasta telakka-apua

Asiassa on vain yksi ongelma - Venäjä.

Ja Karjalan palauttaminen voisi mahdollistaa Suomenkin avun? Täälläkin kun on telakoita, johon botski mahtuu. :) :)
 
Nostaminen taitaa olla venäläisten ainoa vaihtoehto. Uutta ei saa ja rakentaminen kestää vuosia.

Kyllä uuden saa, ei se mitään high techiä ole. Eikä ole edes valtavan kallis. Mutta hetki tosiaan voi vierähtää. Ongelmaksi vaan tulee, missä se nostettu telakka korjataan. Noiden lähteiden mukaan se on vaurioitunut osuessaan pohjaan. Repeämiä siis. Voi olla vanhan korjaus "no can do"?
 
Viimeksi muokattu:
Kuznetshov taisi olla siinä kunnossa että onnettomuus oli ihan tervetullut sattuma. Sillä kun saivat romulaivan mukavasti pois käytöstä.
Merimiehet inhosivat romulaivaa, lentäjät enemmän kuin inhosivat sitä - kutakuinkin käyttökelvoton laiva, jopa propagandatarkoituksiin.
Kun saattajina tarvitaan lähinnä hinaajia ja länsimaiset laivastot seuraavat vain ympäristökatastrofin mahdollisuuden takia, niin onhan se propaganda-arvokin vähän niin ja näin.
 
Kuznetshov taisi olla siinä kunnossa että onnettomuus oli ihan tervetullut sattuma. Sillä kun saivat romulaivan mukavasti pois käytöstä.
Merimiehet inhosivat romulaivaa, lentäjät enemmän kuin inhosivat sitä - kutakuinkin käyttökelvoton laiva, jopa propagandatarkoituksiin.
Kun saattajina tarvitaan lähinnä hinaajia ja länsimaiset laivastot seuraavat vain ympäristökatastrofin mahdollisuuden takia, niin onhan se propaganda-arvokin vähän niin ja näin.

Pitää silti toivoa että Venäjä leikkaa muita hankkeita ja panostaa tukilaivaansa mahdollisimman isosti. Kaikki käytetty raha on armeijan suorituskyvystä pois.
 
"
According to the Izvestia correspondent, from sources in the ship repair industry, the aircraft carrier’s withdrawal from the dock was not planned and when the PD-50 began to sink, the ship was on the dock’s deck, not being ready to leave.

The prerequisite for the accident was indeed problems with power supply, however, the dock did not switch to its own power, since the PD-50 motor team was reduced, and the fuel for diesel generators was not purchased.
"

Eli laivan ei olisikaan ollut vielä tarkoitus lähteä telakalta, rungossa oli useita remonttia varten leikattuja reikiä joista alus hörppäsi vettä kun telakka upposi alta. Telakka upposi koska generaattoreille ei oltu viitsitty ostaa öljyä. Jepjep...
Pohjoisessa on ilmeisesti vielä yksi iso telakka, jossa tehtiin Vikramadityan remontti, mutta se on Kuznetsoville juuri pikkuisen liian pieni. Mahdollisesti siellä tutkitaan olisiko sitä mahdollista modifioida niin että Kuznetsov mahtuisi siihen.
 
"
According to the Izvestia correspondent, from sources in the ship repair industry, the aircraft carrier’s withdrawal from the dock was not planned and when the PD-50 began to sink, the ship was on the dock’s deck, not being ready to leave.

The prerequisite for the accident was indeed problems with power supply, however, the dock did not switch to its own power, since the PD-50 motor team was reduced, and the fuel for diesel generators was not purchased.
"

Eli laivan ei olisikaan ollut vielä tarkoitus lähteä telakalta, rungossa oli useita remonttia varten leikattuja reikiä joista alus hörppäsi vettä kun telakka upposi alta. Telakka upposi koska generaattoreille ei oltu viitsitty ostaa öljyä. Jepjep...
Pohjoisessa on ilmeisesti vielä yksi iso telakka, jossa tehtiin Vikramadityan remontti, mutta se on Kuznetsoville juuri pikkuisen liian pieni. Mahdollisesti siellä tutkitaan olisiko sitä mahdollista modifioida niin että Kuznetsov mahtuisi siihen.

Tässä ketjussa aikaisemmin on väitteitä venäläiskeskusteluista, että kelluvantelakan omat generaattorit olivat olleet jo pitkään bashana. Ja osa sähköpumpuista, eli maksimipumppausteho ei ollut mitä suunniteltu. Ja ilmeisesti saattoi olla vuotojakin.
Koska genut bashana sähkönlähde oli ainostaan syöttö maalta. Ja kun siellä tuli black out.. Ja vaikka sähköt saivat jossain vaiheessa takaisin, niin kiitos vajaan pumppukapasiteetin, muuttui sukellusveneeksi.
 
Minä olen ymmärtänyt että Sevmashilla olisi periaatteessa kuivatelakka, jolle Kuznetsov saattaisi mahtua, mutta telakan portti(sulku .. mikä lie oikea nimi) on liian ahdas. Sitä siis pitäisi avartaa, joka lienee kohtuu kimurantti operaatio. Lisäksi telakalla on Admiral Nakhimov, joka on ollut 'hanging-around' vuodesta 1999, ja tarmokkaasti useasti ollut uudelleen käynnistettyjen modernisointihankkeiden kohteena. Viimeinen aikataulu sen valmistumiselle lienee 2022, vaikka jokin korskea ilmoitus oli myös 2019 keväästä. Lisäksi Sevmash'illa lienee työnalla ohjussukellusveneitä, ja niiden valmistuminen lienee jonkinlainen prioriteetti.
Hienoa olisi jos keskeyttäisivät jälkimmäiset työt ja keskittyisivät Kuznetsoviin.

Aika järkevää olisi tietenkin keskittyä rakentamaan uusi PD-50 kokoinen uiva telakka, ja hankkimaan sille sellainen johto&omistus, että se myös pysyy pinnalla.
 
Nahimovin jälkeen pitäisi kunnostaa myös toinen saman luokan vehje. Pjotr Veliki on Pohjoisen laivaston lippulaiva, joten ei senkään painoarvo juuri lentotukialusta pienempi ole.
 
Mistähän nuo sen telakan voisivat ostaa? Lännestä ei saa. Eikä Ukrainasta. Kiina? Onko omaa osaamista? (Siis oikeasti, ettei sekin uppoa heti.)
 
Joo, telakalle on tosiaan jonoa ja Pjotr Velikin pitäisi myös varmaankin päästä huollettavaksi, sen lisäksi että Venäjän näkemyksen mukaan sitä lähinnä uudelleen aseistetaan vielä hienommilla superaseilla. Ihan pelkkä pohjan putsaaminen saattaisi olla hyvä veto. Nakhimov on ollut siellä telakoituna, ja syömässä kapasiteettia jo aika pitkään. Sen valmistuminen on vain siirtynyt koko ajan eteenpäin, joka on varmasti myrkkyä kaikelle muulle huolto- ja ylläpito-ohjelmalle.
Kyllä Venäjä on aika sillassa tämän omaan toimintamalliinsa kuuluvan ryssäksi laittamisen kanssa - tässä PD-50 tapauksessa se näkyy hyvin. Infrastruktuurin huoltamiseen ja ylläpitämiseen on syynsä.

Jos tässä onkin kyseessä laivaston sisäinen salaliitto o_O; laivaston terävin pää on todennut, että jos näistä resurssisyöpöistä ikuisuusprojekteista ei päästä muuten eroon - upotetaan ne. Vähän niinkuin hallittu Tsushima.. pääsevät rakentamaan paremmin tarkoitusta vastaavan laivaston. :eek::p
 
Mistähän nuo sen telakan voisivat ostaa? Lännestä ei saa. Eikä Ukrainasta. Kiina? Onko omaa osaamista? (Siis oikeasti, ettei sekin uppoa heti.)
Ruotsistahan uuden semmoisen voisi tilata, tai ehkä Suomesta. Mutta ei taida meillä pakotepolitiikka antaa myöten tuohon, joten nyt vain laittamaan Intiaan telakkafirma pystyyn. Rahoittajahan löytyy. Asiakkaana "Intian" laivasto ja tilausta tulemaan Ruotsiin tai Suomeen. Kun pytinki on valmis, niin hinatessaan sitä tossa Pohjanmeren kohdalla voi tehdä sitten uudet kaupat. Kun on todettu, ettei sitä erkkikään jaksa hinata Intiaan saakka.
 
Back
Top