Ylimääräisiä Boforsin tykkejä ei todellakaan hankittu mitään huoltokiertoa varten vaan Turunmaa-luokkaa piti tulla neljä kappaletta. Ruotsalaiset tuskin olis kahta ruvennu suunnittelemaankaan. Lisäaluksiin ei koskaan tullu määrärahoja, mutta voidaan hyvin kysyä oliko enää seuraavalla vuosikymmenellä kovin suurta intoakaan niitä hankkia. Hävittäjä Eilatin upottaminen oli merisodan game changer, vaikka Termit ei kovin suorituskykyinen ohjus ollutkaan. No joka tapauksessa itekin olin Ruotsissa kuuntelemassa, kun isännät muisteli tätä "Finntolv"-tykkiä lämpimästi vielä tämän vuosituhannen puolellakin. Selvästi se oli heille pienen maan suuri saavutus, mutta oman laivastomme lisäksi tuote kelpasi ainoastaan Indonesialle. Wärtsilän seuraavalla vuosikymmenellä tarjoaman "vientimalli-korvetin" tykiksi valittiin 6 tonnia painavampi 127 mm Oto Melara. Mulla on epäilys, että suurin syy tähän oli Wärtsilän halu saada varmasti toimiva ja myös käytännössä koeteltu ase.
Fintolv ei suinkaan ollu 5 kertaa tehokkaampi kun aikaisemmat tykit. Boforsilla olis ollu valmiina Hallandin käyttämä laivatykki vm. 1950 tulinopeudella 40 ls/min. Meidän vaatimus oli 80 joka oli pakko pudottaa 70 ls/min. Silläkin tykki laukesi itsekseen liian kovan (nopean) latausiskun seurauksena; ilman pahempia vahinkoja onneksi. Kun italiaanot esitteli em. täysautomaattitykkinsä v. 1969 (ei siis miehistöä tornissa lainkaan), oli aseen tulinopeus vain 45 ls/min. Miksi? No sen vuoksi, että tykki kuumenee ammuttaessa eikä suuremmastaa tulinopeudesta ole (tulinopeus)numeroita vastaavaa hyötyä. Oli siinä putken vesijäähdytys joo; mutta eniten kuumeneva (ja kuluva) kohta on panoskammion ylimenokartio, jossa tämä ei auta. Tunnissa sai ampua 100 laukausta ja lippaaseen mahtui 52. Kun se tyhjeni oli ajettava saaren taakse lataamaan.
Täällä kysyttiin, oliko tykkiin herätesytyttimiä. Oli kyllä, tosin niiden itsetuho toimi 18 sek lentoajan jälkeen, joka antoi ainoastaan 8700 m max ametin. Mutta niiden lisäksi oli ainoastaan sirpalekranaatti. Varsinaista merimaaliammusta ei siis ollu. Meillä ehkä valmistauduttiin käymään edellä lainauksissa kerrottua torpedosotaa tai sitten puolipanssarikranaattien sytyttimet ei soveltunu latausautomaatin rajuille liikkeille. Eihän ollu tarkoituskaan panssaroitua Svedlov-luokkaa kurittaa ja tekeehän se sirpale hävittäjänkin kannella pahaa jälkeä.
Tulenjohtojärjestelmä oli nykyaikainen sillä se kykeni seuraamaan samanaikaisesti yhtä meri- ja yhtä ilmamaalia.
Katso liite: 42591
Onko joku väittänyt, että tykkejä olisi tilattu huoltokiertoon? En ainakaan minä. Mutta kun laivoja ei saatu lopulta kuin kaksi, niin kaksi asetta jäi yli. No, yksi meni sopivasti Pohjanmaahan ja yksi jäi sitten huoltokiertoon. Eli tuurilla saatiin hyvä lopputulos.
Hesyn suurin kantama ei missään tapauksessa ollut mikään ongelma 1970 - 2000 luvuilla, 8700 m on enemmän kuin mikään merivoimien it-ase ennen Umkhontoa. Paljon enemmän. Ja ennen kaikkea, kun se 120 possahtaa siinä, maalissa on myös vaikusta, eikä vain pikkuisen "häirintää", niin kuin hernepyssyjen laita on.
Sirpalekranaatti tehoaa erittäin hyvin nykyaikaiseen sota-alukseen, panssarointi, jos sitä on, on joku 10 mm terästä ja 30 - 40 mm kevlaria. Ne ei paljon 120:stä pidättele. Itse asiassa, panssarikranaatti olisi huonompi, se vaan menisi läpi ja tekisi vain kaliiberinsa kokoisen reiän. Tilanne oli joskus II MS:n aikaan vähän toinen.
Ja edelleen, 120 mm automaatti vastaa tulivoimaltaan (vähintään) 5 käsin ladattavaa samankokoista, se ei muutu siitä mihinkään, olipa millä tahansa tehtaalla millaisia ihmeaseita tahansa valmiina. Nykyisin kaikki sota-alusten 1-tykit ovat automaatteja, USA:n 5-tuumainen, UK:n 114 mm, Venäjän 130-millinen jne jne jne..
En muista, että koskaan olisi menty saaren taakse lataamaan... Miksi sinne olisi pitänyt mennä? Ladata voi koska vaan hetkellä, kun ei tarvitse ampua.
Siltä ajalta kuin minä tiedän, ei 120:ssä ollut IKINÄ ampumatoimintaa estävää häiriötä tai vikaa. Ei kertaakaan. Onko jollakulla muulla semmoista tietoa tai kokemusta, että oli? Siinä saa Oto-Melara (ihan ok ase sekin) kyllä pikkuisen tehdä vielä töitä pistääkseen paremmaksi (nimim. Saksan merivoimien kanssa jonkun verran asiasta keskustelleena... )
Minulle on jotenkin syntynyt vaikutelma, että erityisesti minä jotenkin häiritsen sinun ajatusmaailmaasi. Voi voi, hyydy siihen, en aio kuitenkaan minnekään kadota.