Yleisilmailu

3897.jpg

Finnair McDonnell Douglas MD-11 OH-LGF at Helsinki Vantaa.

DC 10:n jälkeläinen. Hieno ja legendaarinen kone tämäkin. Sitä hantteerattiin reilun ohjainliikkein, toisin kuin nykyisiä fly-by-fire vehkeitä.
Joskus olen MD-11:n kyydissä matkaa tehnyt, en muista oliko nimenomaan tuo kuvassa oleva yksilö.

@Mikoyan in Blackbird on kyllä kova rassi, sillä maisemat vaihtui sukkelasti. Sen ulkonäkö suorastaan uhkuu menohaluja:)
 
3897.jpg

Finnair McDonnell Douglas MD-11 OH-LGF at Helsinki Vantaa.

DC 10:n jälkeläinen. Hieno ja legendaarinen kone tämäkin. Sitä hantteerattiin reilun ohjainliikkein, toisin kuin nykyisiä fly-by-fire vehkeitä.
Joskus olen MD-11:n kyydissä matkaa tehnyt, en muista oliko nimenomaan tuo kuvassa oleva yksilö.

@Mikoyan in Blackbird on kyllä kova rassi, sillä maisemat vaihtui sukkelasti. Sen ulkonäkö suorastaan uhkuu menohaluja:)

Pikkupenskana jäi 90-luvun alussa mieleen MD-11:lla tehty Kanarian reissu. Ja ohjaamoon pääsyhän se oli pikkupojalle ikimuistoinen elämys. Varsinkin kun Finnairin lentäjäsedät ystävällisesti esittelivät toimistoaan. Viime vuonna Jämillä tuli sitten muun muassa otettua kuppia erään Finskin evp. kipparin kanssa. Sain kuunnella mainion esitelmän siitä, kuinka "amerikkalaiset sentään osaavat valmistaa kunnon lentokoneita kuten DC-10 ja MD-11. Ranskalaisista paskoista (Airbus) ei taas ole mihinkään." :D
 
DC-3 (Douglas Commercial 3) "Dakota". Tämä edullinen 30-luvun sotilas-, ja 40-lukujen kaupallisen ilmailun selkäranka on yksi maailman eniten valmistetuimmista ja yksinkertaisuudessaan luotetuimmista konetyypeistä. Kaikenkaikkiaan koneita valmistettiin 13 000 kappaletta, joista Neuvostoliitossa valmistettiin vuosina 1939–1952 lisenssillä 2 000 konetta nimellä Lisunov LI-2.

Airveteran Oy omistaa kaksi DC-3-lentokonetta (OH-LCD ”Lokki” ja OH-LCH ”Hotel”), joista jälkimmäinen on ainoa lentokuntoinen DC-3 Suomessa. Konetta operoi DC-yhdistys ry ja sen asemapaikka on Helsinki-Malmin lentoasema. Kone talvehtii lentokonehallissa Vaasan lentoasemalla. Koneista edellinen (OH-LCD ”Lokki”) oli muistomerkkinä Helsinki-Vantaan lentoasemalla 7. kesäkuuta 2012 – 25. syyskuuta 2014, mutta on siirretty nähtävyydeksi Vantaan Asuntomessuille kesällä 2015.

1438678155823.jpg


dc309-08-14_1g.jpg


857px-N34---Douglas-DC3-Cockpit.jpg


efky_OH_LCH.jpg


6109530929_83b57e9d56.jpg


1980155_273368712829764_1729761283_oB.jpg


normal_airveteran_1010583.jpg


IMG_5152.jpg


614192.jpg


dc306-08-14_9g.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tv:stä tuttu Buffalo operoi edelleenkin päivittäin DC-3:lla.
En muista kanavaa miltä tämä oliko Jäätikön pilotit sarja tuli, mutta oli pakko seurata:D

Toinen sarja oli, missä firma ERA.
https://en.wikipedia.org/wiki/Era_Aviation
Lensivät Alaskassa puskakoneilla hirveissä tuulissa pienille kentille, pakkopullaa meikäläiselle sekin sarja.

http://www.buffaloairways.com/index.php?page=aircraft-fleet

0484547.jpg


http://www.cbc.ca/news/canada/north...ght-when-it-crash-landed-at-airport-1.3051177

2013 moottorihäiriö yhdisttynä ylipainoon meni joku noista mahalleen. Saattanut Joella (omistaja) verisuonet ohimolla pullottaa, jos ei itse lentänyt.:confused:
 
Viimeksi muokattu:
DC-3 (Douglas Commercial 3) "Dakota". Tämä edullinen 30-luvun sotilas-, ja 40-lukujen kaupallisen ilmailun selkäranka on yksi maailman eniten valmistetuimmista ja yksinkertaisuudessaan luotetuimmista konetyypeistä. Kaikenkaikkiaan koneita valmistettiin 13 000 kappaletta, joista Neuvostoliitossa valmistettiin vuosina 1939–1952 lisenssillä 2 000 konetta nimellä Lisunov LI-2.

Airveteran Oy omistaa kaksi DC-3-lentokonetta (OH-LCD ”Lokki” ja OH-LCH ”Hotel”), joista jälkimmäinen on ainoa lentokuntoinen DC-3 Suomessa. Konetta operoi DC-yhdistys ry ja sen asemapaikka on Helsinki-Malmin lentoasema. Kone talvehtii lentokonehallissa Vaasan lentoasemalla. Koneista edellinen (OH-LCD ”Lokki”) oli muistomerkkinä Helsinki-Vantaan lentoasemalla 7. kesäkuuta 2012 – 25. syyskuuta 2014, mutta on siirretty nähtävyydeksi Vantaan Asuntomessuille kesällä 2015.

1438678155823.jpg


dc309-08-14_1g.jpg


857px-N34---Douglas-DC3-Cockpit.jpg


efky_OH_LCH.jpg


6109530929_83b57e9d56.jpg


1980155_273368712829764_1729761283_oB.jpg


normal_airveteran_1010583.jpg


IMG_5152.jpg


614192.jpg


dc306-08-14_9g.jpg
Hiton komeita valokuvia!
 
Tv:stä tuttu Buffalo operoi edelleenkin päivittäin DC-3:lla.
En muista kanavaa miltä tämä oliko Jäätikön pilotit sarja tuli, mutta oli pakko seurata:D

Toinen sarja oli, missä firma ERA.
https://en.wikipedia.org/wiki/Era_Aviation
Lensivät Alaskassa puskakoneilla hirveissä tuulissa pienille kentille, pakkopullaa meikäläiselle sekin sarja.

http://www.buffaloairways.com/index.php?page=aircraft-fleet

0484547.jpg


http://www.cbc.ca/news/canada/north...ght-when-it-crash-landed-at-airport-1.3051177

2013 moottorihäiriö yhdisttynä ylipainoon meni joku noista mahalleen. Saattanut Joella (omistaja) verisuonet ohimolla pullottaa, jos ei itse lentänyt.:confused:
Nämä metsäpalojen sammutuslentoyhtiöt ovat kiinnostavia. Nehän operoivat osin tosi vanhalla sotilaskalustolla.
Täytyy etsiä tarkemmin, mutta II-sodan tukialuskoneet taisivat olla tavallinen näky aika pitkään noissa hommissa, ja vastaavaa esim. Vietnam-kalustosta. Moni mennyt metsäänkin, kun metallin väsymisen rajat on tullut vastaan.
 

Buffalo möi 2 amfibio sammutuskonetta Turkkiin. Buffalon miehet tyyppikoulutti paikallisia koneeseen. Tyyppikoulutuslennolla paikallinen pilotti ei muistanut ottaa laskutelineitä ulos..
Nykykalustossa sammutuskoneina näkyi olevan DC-4 ja Lockheed L-188 Electra. Aivan uusinta hottia eivät ole nämäkään.

dc4-tanker.JPG
 
Pitäisikö? Jyväskylä luopui kunniasta jo kertaalleen. Uusi järjestäjä piti valita kesällä, mutta en ole kuullut siitä tulleen mitään päätöstä. Ilmailuliiton piti valita uusi järjestäjä kesällä, mutta mitään ei ole kuulunut.

No katos vaan näinpä näyttäisi olevan.

http://ilmailu.fi/sivut/paalentonaytos-2016

Keski-Suomessa varmasti muistetaan vielä hyvin vuoden 2001 päänäytös, joka vedettiin läpi karmeassa säässä. Ja persnettoa tuli varmasti järjestäjätaholle.
 
Keski-Suomessa varmasti muistetaan vielä hyvin vuoden 2001 päänäytös, joka vedettiin läpi karmeassa säässä. Ja persnettoa tuli varmasti järjestäjätaholle.

Kerran näytöstä kuitenkin haettiin ja siitä on luovuttu mitä ilmeisimmin ns. hissun kissun. Mistään ei löydy edes mainintaa koko jutusta, joten epäilen taustalla olevan jotain mistä ei haluta puhua. Ja kun uudesta näytöksestä ilmoittaminen venyy, niin veikkaan lopputuloksena olevan, että Jämi julistetaan päälentonäytökseksi.
 
Erityismaininnan ansaitsee Lockheed Model 10 Electra, sama konetyyppi jolla eräs kuuluisa yhdysvaltalainen naislentäjä
yritti lentää maapallon ympäri. Lentäjä oli tietysti Amelia Earhart ja vuosi oli 1937, hieman ennen toisen maailmansodan syttymistä, aikana jolloin kaksimoottoriset potkurikoneet vielä hallitsivat matkustajakonemarkkinoita. Model 10 valmistettiin vain 149 kappaletta ja se olikin erityisesti yksityismatkustajien suosima oivallisen suorituskykynsä ansiosta. Kaunis kone kelpuutettiin myös Yhdysvaltain ilmavoimien kalustoon sodan syttyessä.


Earhart ja maailmanympysmatkaa varten modifioitu Model 10E;
electra.gif


DSC_2049%20Lockheed%2012A%20Electra%20Junior%20right%20front%20l.jpg


1500x700xLinda-Finchs-replica-Lockheed-Electra-Approaching-Darwin.jpg.pagespeed.ic.CZ92AfQU80.jpg


Lockheed Electra Model 10 kuvattuna vuonna 1982 julkaistun Mike Oldfieldin, Five Miles Out - albumin kannessa;
Mike_oldfield_five_miles_out_album_cover.jpg
 
Se tärkein unohtui, eli DC3 käynnistys ja irtiotto Malmin kentältä. Vähän lentskaripornoa ennen nukkumaanmenoa;

Poikkean hieman taas aiheesta ja lisätään vielä Tupolev 95 jyrisevä ylilento. Nyt volyymit kaakkoon;
Tuon taloyhtiön asukkaita käy sääli. :D
 
Viimeksi muokattu:
http://www.icepilots.com/profile_joe.php

Sarja tuli History Channelilta, Ice Pilots. Kuvassa 50-vuotta arktisissa olosuhteissa lentänyt Buffalon omistaja Joe McBryan.
Äijä oli sarjassa toisinaan varsin kärttysellä tuulella.. ei mikään varsinainen vuoden hymypoika;)

Sanotaan, että sivutuulilaskussa DC-3:lla katsotaan kuka osaa lentää.

2305joe3.jpg


“BUFFALO” JOE MCBRYAN
President & Owner

69 years old

SEASONS: 1, 2, 3, 4 & 5

content_hl.gif


"If you really want to experience flight in this life then you have to strap a DC-3 to your ass."
 
Sanotaan, että sivutuulilaskussa DC-3:lla katsotaan kuka osaa lentää.QUOTE]
Jaa, mikäköhän siinä on poikkeavaa? Jokainen konetyyppi on tietysti yksilöllinen muihin verrattuna, mutta mitkä on ne tekijät, mitkä sen aiheuttaa? Jäin ihan pohtimaan.
Moottorin teho tulee mieleen näin noviisille ekana.
 
Back
Top